Vorige weekend is de boot op de kant gegaan:
![itcjJyT.jpg]()
![hA6x2hi.jpg]()
Bij een oud bootje kom je altijd wat narigheid tegen, maar daar hadden we ook rekening mee gehouden.
Allereerst aan de bakboordzijde zit een flinke deuk en dat is afgewerkt met plamuur, maar er zit echt een paar kilo op ben ik bang

:
![0ECcdkO.jpg]()
We zullen kijken of we daar van binnen bij kunnen om het enigszins uit te deuken, anders gaat er gewoon weer plamuur op.
Daarnaast is het stuk waar de schroefaskoker inzit heel amateuristisch gemaakt, dit is duidelijk later gedaan:
![O4A5WZh.jpg]()
![Dr88aVB.jpg]()
Sowieso heeft het een keer een tik gehad want het staat flink uit de haak, maar het is afgelast door een hobby bob, en daarna afgewerkt met dikke zwarte kit, vermoedelijk sikaflex om eventuele lekkages tegen te houden.
Dat gaat er allemaal vanaf, en die lassen gaan we allemaal inslijpen.
Daarna alles richten en opnieuw laten aflassen, hiervoor laat ik een beroepslasser komen.
Wat wel gunstig is dat ons kielkoeling systeem een aftapplug heeft

:
![FZYlq0a.jpg]()
Dus een flinke bak eronder en aftappen, dat is echt een meevaller!
De onderkant van de boot is wel wat geroest, waarschijnlijk door niet werkende en/of verkeerde anodes.
Voor de zekerheid heb ik een vlakdiktemeting laten uitvoeren gisteren:
![GdK4sRH.jpg]()
![gArv91Z.jpg]()
De verzekering eist minimaal 3.0 mm, de boot is oorspronkelijk 5.0mm.
Er zijn dus een paar slechte stukjes maar niets om echt bang van de te worden, er komt een goed 2 componenten verfsysteem op, het wordt helemaal kaal gehaald tot het blanke staal, dan 2 lagen zinkfosfaat primer, dan eventueel plamuur, dan 3 tussenlagen en dan 3 lagen aflak.
Dan zal de boot niet meer zinken denk ik

Vanmiddag gaan we starten met het kaalhalen van de boot met een tercoo / perago:
![tercoo-blasting-disc_pagina_1_afbeelding_0004.jpg]()
Daar bereik je hetzelfde mee als zandstralen, blank staal, enigszins ruw dus heel erg geschikt voor het hechten van de 2c primer.
Het is wel echt een takkeherrie, en de stukken verf en andere rotzooi vliegen er met hoge snelheid af, dus bril, stofmasker, oordoppen en handschoenen zijn het minimale wat je wilt dragen.
Vanmiddag gaan we een paar m2 kaal halen en direct in de primer zetten, als je dat niet doet zit er morgen alweer vliegroest op.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019