abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138168154
Voor het afsluiten van een hypotheek wil de bank een volmacht voor het gebruik van mijn betaalrekening om 'alles wat u op basis van de offerte, overeenkomst en algemene voorwaarden voor de lening verschuldigd bent, daarmee aan ons te betalen.'

Is dit gebruikelijk? Dat ze de kosten via een automatische incasso afschrijven oké, maar een volmacht klinkt alsof ze alles mogen doen, zonder enige toestemming. In de voorwaarde staat bijvoorbeeld dat ze een taxateur mogen inschakelen wanneer ze dat nodig vinden. Als ik de volmacht teken dan schrijven ze dat zomaar, zonder dat ze mij hoeven te informeren, van m'n betaalrekening af. En zo zijn er wel meer situaties.

Ze schrijven ook af als ik rood zou staan. Stel dat m'n huis onderwater zou komen, dan kunnen ze eisen dat ik extra aflos (en dan ook nog eens de boeterente betaal). Dan zouden ze zomaar enorme bedragen van m'n rekening kunnen schrijven en kom ik in gigantische problemen door hoge rente op de betaalrekening.

Het zal in de praktijk wel niet zo'n vaart lopen, maar toch zit me het niet lekker.
pi_138168371
Nee is niet echt gebruikelijk.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 25 maart 2014 @ 20:15:42 #3
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_138168376
http://wetenschap.infonu.(...)elijke-volmacht.html

tsjah, niets is verplicht. Maar de bank leent jouw geld.
Zit je heel erg tegen een maximum te lenen aan binnen jouw kunnen dat ze dit middel in de hand nemen?
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_138168638
Ik kan overigens vrij weinig vinden over een volmacht over een betaalrekening. Alles wat ik via google vind, gaat over volmacht over het verkopen van het huis.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 20:24:59 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138168771
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:15 schreef awiebo het volgende:

Zit je heel erg tegen een maximum te lenen aan binnen jouw kunnen dat ze dit middel in de hand nemen?
Nee, de bank leent jou geld.
The love you take is equal to the love you make.
pi_138168778
Normaal was het altijd zo dat de hypotheek ALTIJD werd afgeschreven, ook al had je niet genoeg saldo en zelfs als je daardoor in het rood komt, ongeacht of je rood mag staan ja of nee.
Sinds de invoering van SEPA kan er maar tot 0 geïncasseerd worden en ik betwijfel of de hypotheek daar ook onder valt, of dat die nog steeds afgeschreven mag worden. Als die inderdaad ook onder de nieuwe regels valt, dan sta ik er niet van te kijken, omdat dit voor de bank de vervanging is van de zekerheid die ze eerder hadden dat ze altijd konden incasseren voor de hypotheek.

Overigens is het geen probleem om er niet mee akkoord te gaan. Kans is dan alleen wel heel groot dat je je hypotheek niet krijgt.
Da gao nie nou!
  dinsdag 25 maart 2014 @ 20:29:45 #7
409503 awiebo
pi_138168936
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, de bank leent jou geld.
okee okee....je snapt wat ik bedoel ;)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_138170861
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:25 schreef vigier het volgende:
Normaal was het altijd zo dat de hypotheek ALTIJD werd afgeschreven, ook al had je niet genoeg saldo en zelfs als je daardoor in het rood komt, ongeacht of je rood mag staan ja of nee.
Sinds de invoering van SEPA kan er maar tot 0 geïncasseerd worden en ik betwijfel of de hypotheek daar ook onder valt, of dat die nog steeds afgeschreven mag worden. Als die inderdaad ook onder de nieuwe regels valt, dan sta ik er niet van te kijken, omdat dit voor de bank de vervanging is van de zekerheid die ze eerder hadden dat ze altijd konden incasseren voor de hypotheek.

Overigens is het geen probleem om er niet mee akkoord te gaan. Kans is dan alleen wel heel groot dat je je hypotheek niet krijgt.
Dat laatste kan, maar dan is het maar de vraag of ik überhaupt ergens anders een hypotheek kan krijgen waar dat niet wordt gevraagd.

Zou dit nou echt zijn omdat automatisch incasso niet meer kan onder 0 door dat SEPA systeem? Ik vind het prima als m'n hypotheek automatisch wordt afgeschreven, graag zelfs, ook als ik rood zou staan. Maar een onherroepelijke volmacht gaat me eigenlijk te ver. O.a. door de algemene voorwaarden.
pi_138170987
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:15 schreef awiebo het volgende:

Op zich niet. Gewoon binnen het maximum dat de bank berekend heeft, zonder vreemde constructies toe te passen en ik financier een deel zelf, dus ook niet meer dan de woningwaarde.
pi_138209146
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:25 schreef vigier het volgende:
Dit is dus inderdaad een van de redenen. Daarnaast is de bedrijfsstructuur van de Rabobank de reden dat het onherroepelijk en overdraagbaar is. Ze zijn schijnbaar al op de vingers getikt door AFM en gaan dit aanpassen. Enige jammere is, is dat het nog een aantal maanden duurt en na het verlopen van m'n hypotheekofferte van kracht wordt. Dan zou ik opnieuw advies moeten afnemen en dus honderden euro's betalen. Of natuurlijk ergens anders heen gaan en dan alsnog honderden euro's of meer (soms tot wel 2500) aan advieskosten moeten betalen.

Lekker klem gezet. -O-

Het heeft in ieder geval niets te maken met m'n persoonlijke situatie of veel lenen oid. Het is momenteel standaard bij de Rabo. Niet tekenen is geen hypotheek (en wel advieskosten). Zoiets is ook niet van te voren aangekondigd en staat niet in vrij te downloaden voorwaarden oid. Pas na het afnemen van het advies komt dat in de offerte naar boven.
pi_138209215
Dat aanpassen is overigens alleen de omschrijving 'alles wat u op basis van de offerte, overeenkomst en algemene voorwaarden voor de lening verschuldigd bent' in een meer gespecificeerd iets. Het is niet zo dat de volmacht er helemaal uit gaat.
  donderdag 27 maart 2014 @ 06:14:35 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_138216574
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 22:10 schreef OngeschiktX het volgende:
Zoiets is ook niet van te voren aangekondigd en staat niet in vrij te downloaden voorwaarden oid. Pas na het afnemen van het advies komt dat in de offerte naar boven.
Je zou je adviseur daar eens mee kunnen confronteren, en dan een streep zetten door specifiek dat deel van de voorwaarden, en samen paraferen? Of je kan onderhandelen over de kosten?

Of je loopt weg. Je zegt dat jij die kosten moet betalen, maar ik zou zeggen: zij brengen die kosten in rekening, en jij bepaalt in welke mate je die betaalt of niet :) beetje flauw maar als je het écht zo belachelijk vindt, dan nemen ze maar een incasso bureau in de arm.

Maar persoonlijk zou ik het niet de moeite vinden, er zijn wel belangrijkere dingen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_138235818
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 06:14 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Je zou je adviseur daar eens mee kunnen confronteren, en dan een streep zetten door specifiek dat deel van de voorwaarden, en samen paraferen? Of je kan onderhandelen over de kosten?
Adviseur heb ik er mee geconfronteerd, maar hij kan niets aan dit en aan de algemene voorwaarden doen. Alleen in de hypotheekofferte zelf heeft hij ruimte om eventueel iets te doen. De uitleg ik hierboven schreef komt dan ook van hem. Ik heb alles geprobeerd en er hem laten weten dat ik er nog over na moet denken. Volgens hem kan hij er niets aan veranderen. Hij is het eens met mij dat de volmacht te ruim is.
quote:
Of je loopt weg. Je zegt dat jij die kosten moet betalen, maar ik zou zeggen: zij brengen die kosten in rekening, en jij bepaalt in welke mate je die betaalt of niet :) beetje flauw maar als je het écht zo belachelijk vindt, dan nemen ze maar een incasso bureau in de arm.
Dat advies heb ik afgenomen, dus die kosten moet ik betalen, daar ga ik niet onderuit komen. Het vervelende is dat je bij banken verplicht advies moet afnemen om een hypotheek af te sluiten. Pas dan krijg je de offerte en alles dat er bij hoort. Je moet dus kosten maken om het hele verhaal te horen. Dat is bij andere banken niet anders.
quote:
Maar persoonlijk zou ik het niet de moeite vinden, er zijn wel belangrijkere dingen.
Dat dus.
  PR/Manusje van alles dinsdag 1 april 2014 @ 12:03:30 #14
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_138394305
Advies heb je toch al van je tussenpersoon? Dan kan hij toch gewoon een nieuwe offerte vragen bij een andere bank?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_138394482
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:29 schreef awiebo het volgende:

[..]

okee okee....je snapt wat ik bedoel ;)
Klein foutje, maar je zei nu wel precies het tegenovergestelde van wat je bedoelde. :Y
  dinsdag 1 april 2014 @ 12:20:49 #16
409503 awiebo
pi_138394761
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 12:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Klein foutje, maar je zei nu wel precies het tegenovergestelde van wat je bedoelde. :Y
:') :9
pi_138408516
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 12:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Advies heb je toch al van je tussenpersoon? Dan kan hij toch gewoon een nieuwe offerte vragen bij een andere bank?
Het advies komt in mijn geval van de bank. Tussenpersonen zijn duur. Het advies van een bank slaat natuurlijk nergens op. Hij gaat je alleen het advies geven om een hypotheek bij hem te nemen. Verder mag hij je niet adviseren of je voor lineair of annuïteit en welke rentevastperiode je neemt. Zonder zo'n advies kan je echter geen hypotheek afsluiten direct bij een bank.

Dus als je een bank vindt met een goede rente en je wil daar een hypotheek afsluiten heb je twee opties: Je kan naar een tussenpersoon gaan. In zo'n geval zou je zo'n offerte kunnen weigeren. De andere optie is om het direct bij de bank zelf af te sluiten. Dan moet je zo'n advies afnemen. Daarnaast zijn er hypotheken die je alleen via de bank zelf kan afsluiten. Een tussenpersoon kan bijvoorbeeld geen hypotheek bij de Rabobank voor je afsluiten. Dat doet de Rabo niet. Je krijgt dan ook geen advies om een hypotheek te nemen bij de Rabobank als je naar een onafhankelijk tussenpersoon gaat.

Allemaal onderdeel van de nieuwe regels die stellen dat de advieskosten niet meer verwerkt mogen worden in de rente.
pi_138416562
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:58 schreef OngeschiktX het volgende:
Een tussenpersoon kan bijvoorbeeld geen hypotheek bij de Rabobank voor je afsluiten. Dat doet de Rabo niet. Je krijgt dan ook geen advies om een hypotheek te nemen bij de Rabobank als je naar een onafhankelijk tussenpersoon gaat.
Dat is niet waar wat je hier stelt. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.rabobank.nl/pa(...)ctie_tussenpersonen/
Da gao nie nou!
pi_138417619
Daar heb je inderdaad gelijk in. In ieder geval kunnen de bekende adviseurs het niet afsluiten. Uiteindelijk komt het er op neer dat je zelf rentes en voorwaarden aan het vergelijken bent en vervolgens een adviseur kiest die je die hypotheek kan adviseren.
pi_138419622
Ik snap het maar vind het wel vreemd, zou er absoluut niet mee akkoord gaan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138484208
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 april 2014 23:19 schreef junkiexp het volgende:
Ik snap het maar vind het wel vreemd, zou er absoluut niet mee akkoord gaan.
Dan zou ik dus wel ¤450 euro weggooien aan advieskosten en ergens anders helemaal opnieuw moeten beginnen. Dat kost ook nog eens uitstelrente. Uiteindelijk zal het wel meevallen met het misbruik van zo'n volmacht door een bank. Maar ik blijf het wel onnodig vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')