abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 oktober 2000 @ 15:08:18 #1
4490 Tinkepink@work
Kloon van Tinkepink.
pi_400931
Ik zit met een beetje een vreemd probleem.
Ik hoor andere mensen regelmatig opmerkingen maken in de trant van 'die is dom' of 'echt slim is ze niet'. Wat ik me dan altijd afvraag is hoe ze dat weten. Waar baseren ze dat op? Naar mijn idee is het in het dagelijks leven heel moeilijk om te bepalen of iemand intelligent is of niet (zonder het doen van een IQ-test dus).

Je zou je kunnen baseren op het kennisniveau van iemand, of de algemene ontwikkeling of hoe snel iemand iets begrijpt. Maar dan nog.... dan weet je nog niet zeker of iemand intelligent is of niet.

Wie kan me uitleggen wat 'dom zijn' is?

Nee, ik ben niet aardig!
  woensdag 18 oktober 2000 @ 15:14:24 #2
6447 VerdrietigMannetje
Ach je moet toch wat :)
pi_400958
Ik denk persoonlijk dat niemand dom is, alleen je zelf dom kan voordoen. Iedereen heeft wel iets waar hij/zij goed of beter dan anderen in is..

Maar als je echt kijkt naar inteligentie en je spreekt dan over iq.. tja dan zijn er veel mensen slim en dom, maar aan de andere kant. Die slimme mensen kunnen bv. geen mooie houten stoel maken en dat kunnen dan de "domme" wel!.

Tja iedereen is dom en slim te gelijk maar dan wel in zijn eigen vak of richting!.

PEACE!

Als ik een vrouw heb boei ik haar vast en verwen haar zo dat ze nooit meer weg wil!!!
  woensdag 18 oktober 2000 @ 15:29:08 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_400998
Ik denk persoonlijk dat je wel degelijk domme en slimme mensen hebt!
* sataN klautert op haar stokpaardje en galloppeert ervandoor
Natuurlijk moet je verschil maken tussen intelligentie en slim.
Intelligentie is hoe goed je kan leren, hoe makkelijk je kennis in je opneemt. Intelligent = makkelijk lerende.
Slim zijn is de hoeveelheid kennis die je hebt vergaart. Dus hoe véél je geleerd hebt.
Iemand kan dus heel intelligent zijn,maar behoorlijk dom, oftewel, makkelijk lerende, maar niet geïnteresseerd in leren, geen kennis tot zich genomen, houdt zich liever vast aan vooroordelen dan de zaken uit te zoeken en een eigen mening te vormen.
En je kan ook slim zijn als je niet intelligent bent, alleen dan zal je hard moeten leren enw erken om de kennis te kunnen vergaren.
Nu zijn de meeste slimme mensen wel intelligent, omdat leren nou eenmaal leuker is als je het goed kunt, daardoor zijn de woorden, denk ik, een beetje door alkaar gaan mixen.

Wanneer is iemand dus dom? Nou, je bent denk ik best dom als je aan een willekeurige chat-kennis je creditcardnr gaat geven. (stom voorbeeld, ik weet het) En je bent dom als je denkt dat je beter bent dan een ander persoon, om je afkomst.
Dat soort dingen, super-naïef en bevooroordeeld, anderen niet als volledige wezens beschouwen, ik denk dat dat dom is.

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  woensdag 18 oktober 2000 @ 16:27:44 #4
5108 equilan
DE elfengodin
pi_401282
Ik kan me helemaal aansluiten bij Satan. Een zeer geleerd professor kan dan op zijn vakgebied wel heel goed zijn, maar hoe staat het in het dagelijks leven??

Nog een leuk cliche dat sommige rokers onder u wel zullen herkennen maar dat wel topasselijk is:

Wise men dont need advice; fools dont take it.

Elfensex is superspannend...
pi_401349
Ik vind mensen die goed kunnen leren enzo best slim, maar soms zie je daarnaast dat ze ontzettend dom zijn in emotionele of sociale zaken. En andersom ook natuurlijk. Dus als ik iemand dom of slim noem kan ik 2 dingen bedoelen eigenlijk.
  woensdag 18 oktober 2000 @ 16:52:40 #6
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_401422
* Mee eens met sataN
quote:
Op 18 oktober 2000 16:40 schreef kaya het volgende:
Ik vind mensen die goed kunnen leren enzo best slim, maar soms zie je daarnaast dat ze ontzettend dom zijn in emotionele of sociale zaken. En andersom ook natuurlijk. Dus als ik iemand dom of slim noem kan ik 2 dingen bedoelen eigenlijk.
Ook sluit ik me hierbij aan. Zo'n slim iemand kan bijvoorbeeld ook heel kil en bot zijn en meteen een oordeel over iemand vellen zonder eerst te hebben nagedacht omdat ie toch 'intelligenter' is en het beter weet.
The Internets, I needs it..
  vrijdag 20 oktober 2000 @ 19:33:41 #7
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_405349
Ongelovelijk!!! Al een stuk of 5 reacties en niemand die het 'woord' (noem het liever mode-braaksel) EQ genoemd heeft!!!

Dom is iemand gewoon als ik met hem/haar praat en denk "mijn god wat ben JIJ dom!!!".

Works for me...

(hier valt trouwens het overgrote deel van de mensheid onder)

grijns, Casey (errug slim)

pi_405580
Een bekentenis. Ik kijk weleens naar Jerry Springer. Dan zie ik die gasten en dat verschrikkelijke publiek zitten en dan denk ik; mijn god dommere mensen dan deze kunnen er toch niet bestaan! Tegelijkertijd besef ik dat ik degene die naar deze ellende zit te kijken en hoe dom ik zelf dan wel niet ben...Mischien is dat 't. Iedereen doet wel eens dom maar echt domme mensen hebben het niet in de gaten dat ze het doen...
Ik geef toe 't klink allemaal wat wazig.
why live, when you can't dream?
  vrijdag 20 oktober 2000 @ 23:11:21 #9
6210 Sequence
koffieslurper
pi_405606
* Sequence schrijft dit op een moment dat ik niet meer nuchter ben

Slim en dom is niet relevant.. iemand die slim is kan dom overkomen en vice versa.. dat boeit ook niet, gaat erom hoe je er mee kan praten, ik studeer zelf aan de universiteit (ben ik dan slim ) en de meid waar ik het best mee kan praten doet mbo.. is dat dan dom?? maakt toch niks uit.. intelligent of dom.. whatever.. gaat om de gesprekken..

vrijdag 20 oktober 2000 @ 23:50:28 #10
2575 chaos rules
eindelijk IR voor m'n naa
pi_405649
Mensen gaan hierin toch vaak uit van je uiterlijk...
Hierin spreek ik dus uit ervaring...
ik ben namelijk van het type dom blondje, alleen wel dan met een IQ van boven de 150 en IR voor haar naam....

uiterlijk zegt dus ook niet alles.

The reason why truth is so much more stranger than fiction is that there is no requirement for it to be consistent.

pi_405893
*dalai denkt satan roeleert al weer
quote:
Op 18 oktober 2000 15:29 schreef sataN het volgende:
Ik denk persoonlijk dat je wel degelijk domme en slimme mensen hebt!
* sataN klautert op haar stokpaardje en galloppeert ervandoor
Natuurlijk moet je verschil maken tussen intelligentie en slim.
Intelligentie is hoe goed je kan leren, hoe makkelijk je kennis in je opneemt. Intelligent = makkelijk lerende.
Slim zijn is de hoeveelheid kennis die je hebt vergaart. Dus hoe véél je geleerd hebt.
Iemand kan dus heel intelligent zijn,maar behoorlijk dom, oftewel, makkelijk lerende, maar niet geïnteresseerd in leren, geen kennis tot zich genomen, houdt zich liever vast aan vooroordelen dan de zaken uit te zoeken en een eigen mening te vormen.
En je kan ook slim zijn als je niet intelligent bent, alleen dan zal je hard moeten leren enw erken om de kennis te kunnen vergaren.
Nu zijn de meeste slimme mensen wel intelligent, omdat leren nou eenmaal leuker is als je het goed kunt, daardoor zijn de woorden, denk ik, een beetje door alkaar gaan mixen.

Wanneer is iemand dus dom? Nou, je bent denk ik best dom als je aan een willekeurige chat-kennis je creditcardnr gaat geven. (stom voorbeeld, ik weet het) En je bent dom als je denkt dat je beter bent dan een ander persoon, om je afkomst.
Dat soort dingen, super-naïef en bevooroordeeld, anderen niet als volledige wezens beschouwen, ik denk dat dat dom is.

*dalai denkt wil ze met me trouwen?
uit
  zaterdag 21 oktober 2000 @ 18:22:26 #12
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_406371
quote:
Op 20 oktober 2000 23:50 schreef chaos rules het volgende:
ik ben namelijk van het type dom blondje, alleen wel dan met een IQ van boven de 150 en IR voor haar naam....

Wow!!! Beauty and brains!!! Ik ben nu al verliefd!!!

[denk mode] [i] pffff.... heb je weer zo¢¥n blondje dat denkt dat ze slim is...pfff....[/denk mode]

Casey

zaterdag 21 oktober 2000 @ 18:22:40 #13
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_406372
quote:

Wow!!! Beauty and brains!!! Ik ben nu al verliefd!!!

[denk mode] pffff.... heb je weer zo¢¥n blondje dat denkt dat ze slim is...pfff....[/denk mode]

Casey

[Dit bericht is gewijzigd door Casey op 21-10-2000 18:23]

pi_406412
quote:
En vervolgens een dubbelposting doen.. wat je slim noemt
  maandag 23 oktober 2000 @ 11:55:13 #15
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_408966
quote:
Op 21 oktober 2000 08:37 schreef dalai het volgende:
*dalai denkt satan roeleert al weer*dalai denkt wil ze met me trouwen?
* sataN denkt, neuh, ik zoek wel een slimmer iemand Of bedoelde ik nou intelligenter, eeeh..?

Nog even serieus.
Ik denk dat dom of slim ook heel erg bepaald wordt door je opvoeding. Ieder kind heeft een vragen-periode, waarom dit, wat als, wat is dat enz. enz.
Nu heb ik twee ooms en tantes, met allebei een kind in die periode, en het verschil is gruwelijk duidelijk.
Mijn ene oom en tante vinden iedere vraag leuk, beantwoorden alles en stimuleren dat onderzoekende. Ze staan bijna te juichen als ie weer wat nieuws heeft bedacht.
Mijn andere oom en tante lijken het alleen maar lastig te vinden. Het kind krijgt een kort antwoord, of moet beleefd zijn en zijn mond houden.
Leren wordt denk ik dan niet echt gestimuleert.

Rara welk kind gaat zich het meeste ontwikkelen....?
Dat weet jenatuurlijk nooit zeker, maar als je leer-inspiraties al meteen de grond in gestampt worden heb je tozh niet zo'n goeie start.
* sataN was zelf een vreselijk vraag kind (zeggen de verhalen) en is blij dat er altijd wel iemand was om te antwoorden

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  maandag 23 oktober 2000 @ 12:02:21 #16
1542 Ludo
Still YF&S
pi_408977
quote:
Ir. voor een naam ook niet.....
<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
  zondag 29 oktober 2000 @ 21:23:22 #17
4899 BlackLotus
Tap, sac: 3 mana.
pi_427415
Eigenlijk is er inderdaad geen enkele manier om de intelligentie van een bepaald persoon te meten. Doe ik de gemiddelde mensa-test mee, dan hang ik vlotjes boven de 150, maar dan kijk je naar oude kinderkrantjes van vroeger en zie je daar dezelfde raadseltjes in staan. Dan begin je toch aan dat soort 'objectieve metingen' te twijfelen.

Ook zal je zien dat mensen met een positie in hoger management meestal niet van de intelligentste zijn, terwijl je met je postbode best wel over alles kan praten.

Het zogenaamde EQ vindt ik persoonlijk een counteraanval van Flair op het o zo koude en mannelijke IQ. Afgedaan.

pi_427740
Inderdaad BlackLotus... sommige mensen met een "simpele" baan zijn echt niet dommer dan iemand met een topfunctie. Het verschil zit hem volgens mij in de sociale intelligentie. Neem nou bijvoorbeeld het vak Geschiedenis bij ons op school. Iedereen roept wel dat dat een gemakkelijk vak is en alleen stampwerk, maar echte geschiedenis (politiek, oorlog, etc.) is net zo moeilijk als Natuurkunde. Iedereen vind dat een perfect voorbeeld van een "moeilijk" vak.
De postbode kan dus op qua exacte dingen slecht zijn, maar sociaal gezien erg slim zijn.
pi_427876
Allemaal leuk en aardig maar wanneer ben je nu slim ???

allemaal leuke dingen waar ik het mee eens ben maar wat ben ik dan ??

Ik ben een boer, lomp gebekt, opleiding gaat niet verder als Mavo en ik heb zelf ook niet het idee dat ik slim ben. Alleen heb ik wel heel vaak het idee van doe eens niet zo dom.
Die mensen kunnen dan studeren als geen ander hebben veel opleidingen gedaan en gehaald maar kunnen nog geen gesprek voeren.
een IQ van heb ik jou daar alleen een normale conversatie of discussie is niet mogelijk.

Nou dan ben je slim, ja ik niet en ben er trots op. Leuk allemaal alleen als je ze 20 dingen geeft en vraagt wat het verband is weten ze het niet, dan moeten ze gaan denken en kunnen ze het niet meer uit huin hoofd leren. ja heel erg slim hoor.

laat mij maar dom, is veel beter, durf ook geen IQ test te doen, ben veel te bang dat ik te hoog score en daardoor mijn sociale leven moet gaan veranderen omdat dat niet bij mijn IQ past.

maandag 30 oktober 2000 @ 16:51:31 #20
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_428913
quote:
Op 30 oktober 2000 00:15 schreef Harrie het volgende:
laat mij maar dom, is veel beter, durf ook geen IQ test te doen, ben veel te bang dat ik te hoog score en daardoor mijn sociale leven moet gaan veranderen omdat dat niet bij mijn IQ past.
Tja ik denk er eigenlijk net zo over, durf ook geen IQ test te doen, veel te bang dat ik te laag scoor, en dan mijn baan op moet zeggen, uitkering aanvragen, een Opel Manta kopen, grasnek laten groeien, bierbuik kweken, barbequeen met de buurman en geen woorden van meer dan 2 lettergrepen meer gebruiken... Brrrrr mij niet gezien!

Duhhhhhhh......

Casey

pi_430282
Ja ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat je wel slim kunt zijn met een hoog IQ maar eigenlijk zo'n domme Nerd dat je gewoon geen sociaal leven kunt hebben.

Of je bent te dom en tja dan stort ook alles in

volgens mij ben je pas slim als je tussen alle vormen van Inteligentie een mooie combinatie hebt gevonden.

pi_430385
(sorry als ik in herhaling val, heb geen zin om op dit tijdstip nog alle reacties te lezen)

Ik vind iemand intelligent als diegene 'ziet' waarom een ander op een bepaalde manier handeld, dus als ie dwars door iedereen heen kan kijken...
Dit heeft uiteraard niet veel met iq ofzo te maken...Ik vind dat dat er niet veel toe doet, het is meer WELK iq je 'uitstraalt'

dinsdag 31 oktober 2000 @ 15:35:46 #23
2209 puntloos
Gij zult niet JeWeetWellen!
pi_431805
Er is al wel wat gezegd, en net als sataN is dit wel een van mijn 'stokpaardjes' maar ik laat het nu even bij de gedachte dat intelligentie misschien ook wel heel erg veel te maken heeft met de situatie en met name de persoon waar je tegenover zit. Persoonlijk zit ik gewoon soms tegenover 'gerenommeerde intelligente mensen' en kan ik hoe hard ik ook probeer geen zinnig gesprek voeren over iets anders dan het weer. Dan lijken we toch allebei dom?

Ik wil trouwens een Jerry Springer show over 'I'm much smarter then everybody else". Dat zou ik wel kijken. Puur voor entertainment natuurlijk

Harrie zei het heel goed (man je bent veel slimmer dan ik joh, ga bij de Mensa ofzo.), het gaat om een goede balans tussen een aantal zaken en geef dan de beestjes maar een naam. "IQ, EQ en SQ (spiritueel quotient)" vind ik samen een best mooie manier om dingen uit te drukken, hoewel er maar weinig wetenschappelijks aan is. Je kunt een sociale gedachte of een spirituele mening nauwelijks een 'cijfer' geven, en met (wetenschappelijke?) intelligentie is dat bijna net zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld heel goed trainen die standaardtestjes te gaan doen.

Life (n), Something that goes 'squish' when you step on it.
pi_432897
verschilt dat niet per cultuur..?
ik persoonlijk vind het bv. erg dom om te zeggen dat vrouwen ondergescchikt zijn aan mannen, maar mensen in het midden oosten vinden dat dood normaal.
ik vind het dom dat men niet inziet dat vrouwen en mannen gelijk zijn. in dit geval een cultuurs kwestie..
hoever kan je kijken vanuit jou cultuurtje, jouw wereldje..?
telt IQ?
wat is IQ als er geen informatie meer bestaat, of informatie niet relevant meer is..?
als de wereld om emoties draait, en jij kunt je niet uiten omdat je hoogbegaafd bent in de wiskunde maar minder sociaal begaafd, wattan? ben je dan slim of dom..?
of intelligent..?
en omvat intelligent alle vak gebieden..?
kan je iemand die geen wiskunde kan of er lang over doet dom of onintelligent noemen terwijl hij/zij wel een enorm melodisch (muzikaal) geheugen heeft, melodieen na kan neurien bij 1 keer horen, of hetzelfde met fotografisch geheugen, na tekenen of what ever..?
muziek maken bv. of schilderen, iedere andere kunst of ambacht, telt maar weinig in de maatschappij. maar zijn dat soort mensen briljant of dom omdat ze vaak andere vakken wats minder kunnen, vakken die juist in deze maatschappij zo'n grote rol spelen? (economie of zo....)

tja.

ik word altijd een beetje kriegel van dit soort vragen. ligt aan mij denk ik hoor,
maar ik bedoel
wat boeit het of je slim of dom bent..?

je refereert het vaak toch aan jezelf.

pi_433375
Ik sluit me aan bij sataN gezien het feit dat ik dit geloof ik eens tegen sataN zei toen ze het had over inteligentie testen
Ik ben van mening dat je slimme kant niet door leren maar door interactie met je omgeving kan worden gemeten, maar daarnaast ben ik ook van mening dat er meerder slimheden zijn. Zowel als op persoonlijk als op werk vak etc.
Ieder heeft zo zijn talenten dus eigenlijk is niemand dom. Ik kan bv niets met een hamer maar weet weer wat over reptielen en gitaren bouwen etc
pi_434962
1.
Wat is intelligentie? Hoe ontstaat intelligentie? Is intelligentie genetisch bepaald of wordt dit bepaald door omgeving? Hiernaar is veel wetenschappelijk onderzoek verricht. Waarschijnlijk hebben in Nederland beide factoren sterke invloed. Is intelligentie gedeelte aangeboren en gedeeltelijk aangeleerd.

2.
Poeh poeh, wat een hoop politiek-correcte en sociaal-wenselijke antwoorden. Natuurlijk kan je met een postbode ook een zinnig gesprek voeren. En natuurlijk is intelligentie niet de belangrijkste karaktertrek om iemand om te beoordelen. Maar daar gaat het niet om. Er zijn verschillen tussen mensen. Sommige mensen zijn slimmer, sommige dommer. Ik denk dat de gemiddelde professor intelligenter is dan gemiddelde postbode. Dat de gemiddelde WVO-leerling intelligenter is dan de gemiddelde MAVO-leerling.

woensdag 1 november 2000 @ 15:38:49 #27
4316 Arnof
Socioofzo.......
pi_435052
Intelligentie is makkelijk te bepalen. Als je hoog scoort op een correcte IQ-test ben je intelligent, als je laag scoort zul je niet snel intelligent werk doen.

Alleen het schemergebied tussen zeg de 90 en 130 IQ-punten kunnen mensen dommer of slimmer overkomen dan ze eigenlijk volgens hun IQ zijn. Iemand met een IQ van 80- zal door iemand met een IQ van 130+ snel dom gevonden worden omdat de belevingswerelden niet aansluiten. Jij hebt het over de politiek instabiele situatie in Israel en de ander vraagt af wat instabiel is, en tot welk land deze voetbalclub behoort (en meestal ook of er nog bier in de koelkast staat, maar dat terzijde).

EQ en SQ zijn leuke termen die het sociale glijmiddelgehalte bepalen. Hoe hoger het EQ en/of SQ (afhankelijk van het feit of je Flair of Viva leest) hoe makkelijker je je door de maatschappij zal kunnen bewegen. Het zal je alleen niet slimmer maken. Het geeft je hooguit een stukje gereedschap om in bepaalde milieu's minder dom of prentieus over te komen. Dit heeft ook zeker zijn waarde, maar een hoog EQ en SQ compenseert geen laag IQ, net zoals een hoog IQ en laag EQ/SQ volgslagen inzichzelf gekeerde hoogleraren voortbrengt waar je niets aan hebt.

Noot van de Auteur:" Zelf heb ik het probleem dat vaak slimmer ben dan de schrijver van de IQ-test en dus lager scoor dan eigenlijk zou moeten"

Don't speak unless you can improve the silence. -Hunter
pi_436694
Voor de geinteresseerden: er was gisteren (woensdag) een IQ-special op BNN. Er verschijnen de komende weken nog een paar specials (bij dezelfde omroep) en op 10 jan 2001 kan je voor de TV een IQ test doen, ook weer bij BNN. Dus wil je wat meer weten over (je eigen) IQ....
pi_436877
Ik heb hier zelf regelmatig over nagedacht. Niet al te lang geleden moest ik voor een baan getest worden en daar bleek uit dat ik een hoog IQ heb. Maar tegelijkertijd kan ik af en toe echt hele domme dingen zeggen of doen.

Volgens mij ben je intelligent als je dingen heel snel met elkaar kunt verbinden, heel snel kunt uitvinden hoe iets in elkaar zit. Bijvoorbeeld als je een woord hoort dat je niet kent, en dan heel snel door bijv. kennis van andere talen of een redenatie kunt achterhalen wat het woord betekent. Als je kruisverbanden kunt leggen tussen dingen en analytisch bent.

Slim ben je als je de juiste dingen op de juiste momenten zegt en doet, de kansen ziet die er zijn en ze aangrijpt. Als je empathie hebt en dus het standpunt van anderen begrijpt, en daar gebruik van maakt in je communicatie met hen zodat ze jou begrijpen.
(dat is wat ze ook wel sociale intelligentie noemen, ik vind het gewoon slim).

pi_436994
ik ben ook zo'n 'knetterslim' academisch ventje met (ongetwijfeld) vet iq. Maar ik ben inderdaad, zoals al is gezegd, trotser op mijn relaxedheid, gezelligheid, kennis van goed bier en partydrugs, muziek, mooie mannen en vrouwen, goede films, scherpe humor (is vooral EQ!!!weet ik zeker), het uitzoeken van de ideale vakantieoorden
OK, ik nok er even mee. you get the point
or don't you....
Bytheway: de titel IR is niet nix, moet jij niet bikkelhard werken en carrierejagen total chaos Toch ben je ook mijn heldin! Wanneer wordt je prof
dyslectic satanist: hail santa!!
  donderdag 2 november 2000 @ 13:52:51 #31
2209 puntloos
Gij zult niet JeWeetWellen!
pi_437459
quote:
Op 01 november 2000 15:38 schreef Arnof het volgende:
*knip* IQ is goed *knip*
[begin puntje's trigger]
Het zal je alleen niet slimmer maken.
[begin puntje's trigger]
Vertel eens, wat is jouw definitie van 'slim' in deze context? Je gebruikt het woord 'intelligentie' en 'IQ' schaamteloos door elkaar heen maar Intelligentie is vrij letterlijk vertaald 'Begrijpendheid' en IQ is een maatstaf voor hoe goed je een bepaald soort problemen kunt oplossen. Als jij 'begrijpt' waarom jouw vriendin nu huilt dan is dat dus waardeloos of niet 'slimmer' dan iemand die geen idee heeft?

Volgens mij zit jij met 'deel' en 'geheel' te knoeien. IQ is een deel van het 'intelligentie' geheel.

En dan kijken we nu naar een van jouw stellingen:

quote:
EQ en SQ zijn leuke termen die het sociale glijmiddelgehalte bepalen. ... Het zal je alleen niet slimmer maken ... maar een hoog EQ en SQ compenseert geen laag IQ.
Dat gaat dus om de waarde van de 3 pijlers (assen, zo je wil) waar intelligentie mee gedefinieerd kan worden, en jouw subjectief waardeoordeel dat IQ verreweg de belangrijkste is en dat EQ en SQ gerommel in de marge zijn..

Als iemand met een hoog IQ had ik toch wel een iets rationelere benadering van je argumentering verwacht, namelijk ik vind dat jij zult moeten definieren wat voor jou waarde heeft. Zoals ik boven claim zijn de 3 (IQ EQ SQ) delen van dezelfde koek, dus onderbouw je waardeoordeel?

Mijn persoonlijke onderbouwing zou zijn dat genetisch/evolutionair gezien de mens hersenen (en dus intelligentie) heeft ontwikkeld om beter te kunnen overleven in deze wereld. Slimmer zijn dan andere beesten, maar ook slimmer dan jouw menselijke concurrenten. En in die context is het dus genetisch voordelig om bijvoorbeeld iemand met een laag SQ (Moraal/etisch/spiritualistisch) een een hoog EQ te zijn. Simpel gezegd kun je dan namelijk meer dames (of heren) je bed in lullen. Het helpt je voortplantingskansen (en dat is AL waar je lichaam en dus je hersenen eigenlijk voor gebouwd zijn) behoorlijk wat meer dan dat je pi tot 256 cijfers achter de komma weet.

Overigens.. ik wil het niet doen voorkomen dat IQ nutteloos is hoor, ik realiseer me heel goed dat Bill Gates waarschijnlijk het goed zou doen op de 'Who wants a millionaire' shows, en dat strategisch inzicht (hoort dat eigenlijk bij IQ?) ook handig is als je een antilope aan het vangen bent. Maar voor mij is IQ net zo belangrijk als EQ en (onder het voorbehoud dat je er niet veel aan hebt met laag IQ/EQ), dat je met een hoog SQ weer je leven rijker en dus beter kunt maken.

quote:
Noot van de Auteur:" Zelf heb ik het probleem dat vaak slimmer ben dan de schrijver van de IQ-test en dus lager scoor dan eigenlijk zou moeten"
Die laat ik even staan voor mensen met een hoog EQ.

[Dit bericht is gewijzigd door puntloos op 02-11-2000 14:03]

Life (n), Something that goes 'squish' when you step on it.
  donderdag 2 november 2000 @ 16:59:28 #32
4316 Arnof
Socioofzo.......
pi_437965
Puntloos, ben expert op het gebied van de sociologie en IQ-testen. Weet precies het nut en de beperkingen zijn van IQ-testen.

Met een IQ-test kun je een waarde geven aan de eenvoud waarmee iemand leert. Of hij daarmee slim is, is nog niet gezegd. Daar heb je doorzettingsvermogen, kracht, motivatie uit je omgeving, etc. nodig. Ik denk alleen dat iemand met een hoog IQ makkelijk in de huidige wereld hogerop kan komen dan iemand met een hoog EQ of SQ. Dat zegt dus nog niets over hoe deze persoon in het sociale leven staat.

EQ en SQ hebben dan ook zeker hun waarde. Zonder EQ of SQ zul je niet ver komen in het leven. Maar aan de andere kant zul je met een hoog EQ en een laag IQ (onder de 80) in deze tijd ook niet echt verder komen. Een gebrek aan IQ kun je minder goed compenseren dan een gebrek aan EQ of SQ.

Zelf zit ik overigens in het midden. Mijn IQ is bovengemiddeld, als ik de testen zou moeten geloven. Mijn EQ (is ook getest) is normaal, niet extreem hoog of laag. Op basis van mijn IQ (in de vorm van mijn diploma) kreeg ik een voet tussen de deur. Met behulp van mijn EQ heb ik het sollicitatiegesprek ook nog eens tot een goed eind gebracht. EQ heeft dus zijn nut. Maar mijn IQ heeft voor de ingang gezorgd.

Of ik nu slim ben? Ach dat is eigenlijk als met schoonheid: It's in the eyes of the beholder. Voor iemand met een lager IQ en EQ ben ik waarschijnlijk slim. Voor een MENSA-lid zal ik wel wat dommer overkomen...

pi_437994
'K denk dat het te maken heeft met wat voor opmerking die persoon gemaakt heeft..of wat voor vage actie ze uitvoerd begrijp je.
Dus et heeft eigenlijk niet eens zoveel met inteligentie uit te maken...mensen kunnen ook gewoon onwetend zijn
  zondag 5 november 2000 @ 01:56:18 #34
2575 chaos rules
pi_443593
quote:
[b]Bytheway: de titel IR is niet nix, moet jij niet bikkelhard werken en carrierejagen total chaos Toch ben je ook mijn heldin! Wanneer wordt je prof
heb er het laatste jaar erg hard voor moeten werken (studeren en werken kost veel tijd en energie)
carrierejagen ben ik niet van plan (op dit moment), ik wil wetenschapelijk onderzoek gaan doen en een proefschrift schrijven.
daarna zie ik wel weer (gestelde tijd 3 jaar, ben dan 28)

Ik heb overigens de laaste maanden erg het beest uitgehangen en dat was ook wel weer eens leuk.. ga nu weer met frise tegenzin aan het werk

The reason why truth is so much more stranger than fiction is that there is no requirement for it to be consistent.

zondag 5 november 2000 @ 02:35:06 #35
3542 Gia
User under construction
pi_443629
quote:

Ik wil niet veel zeggen, maar ik heb familieleden met allerhande titels voor hun naam, die nog niet eens fatsoenlijk kunnen spellen.

Ze beleiden hun geloof en lijden bij het dansen, om maar een voorbeeldje te noemen.

Sorry hoor, maar een titel als IR wil niet zeggen dat je intelligent bent, alleen maar dat je doorgeleerd hebt.

Maar proficiat, knap gedaan.
Je zult er wel hard voor hebben moeten werken.

zondag 5 november 2000 @ 15:15:14 #36
4368 MadJack
freak of nature
pi_444356
quote:
Op 29 oktober 2000 23:16 schreef Roché het volgende:
Neem nou bijvoorbeeld het vak Geschiedenis bij ons op school. Iedereen roept wel dat dat een gemakkelijk vak is en alleen stampwerk, maar echte geschiedenis (politiek, oorlog, etc.) is net zo moeilijk als Natuurkunde. Iedereen vind dat een perfect voorbeeld van een "moeilijk" vak.
Jij bent zeker een alfa!
"When you dig up God's little acre, you lose all peace of mind, you stare into the distance, looking for a sign. But that sign it never comes babe, your wishes won't come true. You keep praying for the rain while the sun beats down on you."
  maandag 6 november 2000 @ 09:10:11 #37
4316 Arnof
Socioofzo.......
pi_445757
quote:
Op 05 november 2000 01:56 schreef chaos rules het volgende:
heb er het laatste jaar erg hard voor moeten werken (studeren en werken kost veel tijd en energie)
carrierejagen ben ik niet van plan (op dit moment), ik wil wetenschapelijk onderzoek gaan doen en een proefschrift schrijven.
daarna zie ik wel weer (gestelde tijd 3 jaar, ben dan 28)
Nog niet van plan carriere te jagen? Why the hell not!?! Ga je je 3 jaar (reken overigens maar gewoon op 4+ jaar) lang het schompes werken met vergrijsde en wereldvreemde types om een proefschrift te schrijven wat direct in de prullenbak verdwijnt. En dat voor een schitterend minimumloon!

Nee, nu ik het zo lees zou dat ook mijn keuze zijn ipv een goed betaalde baan, waar je ervaringen opdat die je nooit op de uni zult krijgen en je je kan bewijzen op een plek waar het echt telt.
Nee inderdaad, IR zegt niet veel.

Even uit ervaring: Als jij na 4 jaar de arbeidsmarkt wil gaan betreden zijn er maar weinigen die je meer zullen betalen, betere posities binnen een bedrijf zullen geven danwel gebruik zullen maken van de kennis die je verworven hebt tijdens het schrijven van je proefschrift. Het zijn dus eigenlijk 4 jaar weggegooid.

Echter als je enkel doet voor de verrijkende ervaring voor jezelf en nergers anders voor, dan wens ik je succes. Als je het ergens anders voor doet, kan je het alleen maar afraden. Dan zullen de 4 aankomende jaren de zwaarste van je leven worden, omdat je met iets bezig gaat waar je niet achter staat. En dan is het zeer magere salaris tesamen met een lage arbeidsvoldoening toch echt niet de dr-titel waard.

woensdag 8 november 2000 @ 01:01:43 #38
2575 chaos rules
pi_451138
Dit weet ik ook wel, daarom ben ik ook niet van plan om onderzoek aan de uni te gaan doen.
Ik wil dit bij een bedrijf doen... (al aanbiedingen gehad btw)
ben echter ook niet helemaal gek en niet van plan om 3/4/5 jaar op een houtje te bijten (3 jaar is mijn planning, geen schatting, weet ook wel dat het echt wel wat langer duurt..., voor afstuderen staat ook maar een half jaar, meeste doen er minstens een jaar over)
Als er niets langs komt wat me leuk lijkt ga ik echt niet het dome blondje uithangen maar gewoon het zelfde doen als iedere andere afgestudeerde student op het moment, solliciteren en dan 25 mogelijkheden tegen elkaar afwegen en als het mogelijk is ze tegen elkaar op te laten bieden.

pi_453096
Leuk onderwerp dus ff mijn mening geven.
Er zijn veel vormen van slim zijn en dom zijn. Het heeft een beetje met je perspectief te maken hoe je slim danwel dom interpreteerd.

Zelf vind ik mensen slim die zonder al te hard te hoeven werken hun geld/studiepunten verzamelen. Zij hebben zo'n vlotte en goede babbel dat ze, zonder dat er iemand boos op hen wordt, een hoop bereiken.

Daarentegen heb ik de schurft aan mensen die met 6 uur blokken per dag nipt et VWO halen. Zij zijn niet erg intteligent, maar compenseren dit met werklust. (net als een voetballer die niet kan pingelen en dus maar gaat buffelen).

Ikzelf was altijd (en ben nog steeds) een luie leerling. Ik was wel leergierig maar dingen uit je hoofd leren en kunstjes vind ik bull-shit. Op de middelbare school vond men mij na de HAVO-VWO brugklas vond men mij een HAVO leerling op basis van mijn instelling. Ik leerde te weinig en sloeg bij tentamens vaak vragen over. (deed ik omdat ze te makkelijk waren). Ik ben uiteindelijk gewoon VWO gaan doen en heb het op mijn slofjes gehaald.
Doe nu HBO omdat het zo lekker praktisch is en haal hoge cijfers voor al mijn practica, maar mijn theorie cijfers komen bijna niet boven de 7 uit.

pi_465440
Ik dacht vroeger altijd dat je slim moest zijn om later goed te verdienen. Ik zelf ben nooit verder gekomen dan het vbo. Ik kon het niet maar had er geen zin in ook.Ik trouwde op mijn 19e, kreeg 4 kids, toen mijn kids wat ouder werden ben ik in kinderkleding gaan doen, en dat groeide de pan uit ik verdiende veel meer als mijn man die die overigens veel meer geleerd heeft als mij
Ik heb nu een schitterend bedrijf. Dus het goed kunnen leren heeft niets te maken met dom of slim. Ik maak spelfouten so what
Ik ben slim op een andere manier.
Try anything once, twice to be sure
pi_465606
knip>dus iemand is dom als jij vind dat die persoon dom is?zegt meer over jou dan over die ander..
en wat leverd dat je op?
cheers

Dom is iemand gewoon als ik met hem/haar praat en denk "mijn god wat ben JIJ dom!!!".

Works for me...

(hier valt trouwens het overgrote deel van de mensheid onder)

[/quote]

maandag 13 november 2000 @ 11:33:33 #42
4316 Arnof
Socioofzo.......
pi_465610
quote:
Op 13 november 2000 10:33 schreef Moesta het volgende:
Ik heb nu een schitterend bedrijf. Dus het goed kunnen leren heeft niets te maken met dom of slim. Ik maak spelfouten so what
Ik ben slim op een andere manier.
Uit de dikke van dale:
quote:
slim (bn.)

1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven => schrander, pienter, uitgeslapen, bijdehand, kien, goochem, vlot van begrip, vlug van begrip, goed bij, niet op zijn achterhoofd gevallen

dom2 (bn.)

1 beperkt van verstand => zwakbegaafd, stom, onbevattelijk
2 van weinig verstand getuigend => onnozel, onbenullig, schaapachtig
3 waarbij het verstand niet gebruikt wordt
4 onwetend

Laten we hieruit concluderen dat slim of dom iemand's bevattingsvermogen symboliseerd. Je kan dus niet slim op een andere manier zijn. Je kunt levenservaring en charisma hebben om je gebrek aan slimheid te camoufleren, maar niet meer dan dat. Ik zeg niet dat je daarom dom bent. Ik bedoel alleen te zeggen dat slim je leergemak weergeeft. Of dit nuttig is, da's een tweede.

Je hebt blijkbaar je gebrek aan slimheid (eigenlijk meer je gebrek aan uiting geven van slimheid, zie quote uit Van Dale) gecompenseerd met doorzettingsvermogen en levenservaring.

Ik ben zelf slim (getuige een academische titel) alleen ik heb niet de levenservaring of charisma (getuige deze post) om mijn slimheid om te zetten in geldelijke rijkdom. Jij hebt dit wel voorelkaar gekregen. Vind ik knap en dit is iets wat ik ook nastreef.

Mijn voordeel is alleen dat ik door met mijn titel te wapperen veel sneller een goede ingang in een bedrijf vind. Daarnaast is het groeipatroon van mijn salaris dusdanig dat ik (wederom door mijn titel) sneller rijk zal zijn dan een vergelijkbaar persoon met een 'lagere' titel.

Is arrogant en hard, maar dat is nu eenmaal de werkelijkheid. Nu is het verschil met iemand met een HBO-titel nog zo'n 500,- netto per maand. Over 5 jaar is dit al zo'n 1500,-. Het loont dus wel uitdrukking te geven aan slimheid. Als jij dit nu ook gedaan had, was je waarschijnlijk makkelijker en vooral sneller in de positie gekomen waar je nu zit.

In ieder geval toch succes met je bedrijf. Je hebt in ieder geval iets moois gepresteerd in je leven. Iets wat ik nog moet doen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')