Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.quote:11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Nee, dat vind ik helemaal niet gek, jij ( en andere) beweerde alleen dat een auto altijd overbodige luxe is.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt het over chauffeurs en ambulante vacatures en dan vind je het gek dat je een eigen auto nodig hebt? Volgens mij had ik in het vorige topic al gezegd dat voor dat soort functies ik logischerwijs verwacht dat je een auto nodig gaat hebben ja
quote:De stijging in de gezondheidszorg is vooral te wijten aan de vele hulpen in de thuiszorg die op straat zijn komen te staan.
http://www.zorgvisie.nl/P(...)in-de-zorg-1393014W/quote:Er zitten 56 duizend zorg- en welzijnsmedewerkers in de WW, tegen 38 duizend een jaar eerder. Dat is een toename van 49 procent in vergelijking met een jaar geleden.
Lees de hele discussie over autokosten anders nog eens rustig doorquote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ouder 1 zit niet in de bijstand. Ouder 1 heeft meerdere sollicitatiegesprekken per maand, doorgaans op meer dan een uur reistijd enkele reis. Ouder1 is dus goedkoper uit met haar huidige auto dan wanneer zij dat met het OV zou doen.
Rest my case.
Overigens was ik even afwezig vanwege een sollicitatiegesprek. Eentje die in mijn ogen lekker dichtbij is. Ik zal even auto met OV vergelijken voor je.
Auto:
18,6 km, 0:35 min, ¤2,53
OV:
1:10 min, ¤14.-
En dan heb ik ze dus zelden zo dichtbij.
Waarom post je dan juist die vacaturesquote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik helemaal niet gek,
Ja, als je niet alle chauffeur of ambulante zorg vacatures afstruint is het in een hoop van de gevallen een overbodige luxe ja. Tenzij je Ouder1 heet, dan kan je vast wel een enorm verbogen niet-realistisch voorbeeld geven van een situatie waarin 1 (of zelfs 2) auto's gerechtvaardigd zijn.quote:jij ( en andere) beweerde alleen dat een auto altijd overbodige luxe is.
Maar dat zei je er in eerste instantie niet bij, en zoals kan zien zit de grootste werkeloosheid juist in die sector.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom post je dan juist die vacatures
[..]
Ja, als je niet alle chauffeur of ambulante zorg vacatures afstruint is het in een hoop van de gevallen een overbodige luxe ja. Tenzij je Ouder1 heet, dan kan je vast wel een enorm verbogen niet-realistisch voorbeeld geven van een situatie waarin 1 (of zelfs 2) auto's gerechtvaardigd zijn.
Neeheeeeee, je moet je auto aanhouden omdat er ooit een keer een vacature kan komen waarbij een auto gevraagd wordt bij je 1e sollicitatiegesprek en dan is het goedkoper om hem een jaar aan te houden dan hem weg te doen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:49 schreef H.FR het volgende:
Een auto is trouwens zo gekocht. Voorraden genoeg, zowel nieuw als 2e hands.
Nouja, als ik nu werkloos wordt doe ik m'n auto ook niet direct weg, maar op gegeven moment natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Neeheeeeee, je moet je auto aanhouden omdat er ooit een keer een vacature kan komen waarbij een auto gevraagd wordt bij je 1e sollicitatiegesprek en dan is het goedkoper om hem een jaar aan te houden dan hem weg te doen.
Onverstandig.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:54 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nouja, als ik nu werkloos wordt doe ik m'n auto ook niet direct weg, maar op gegeven moment natuurlijk wel.
Als je het geld er voor hebt wel ja.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:49 schreef H.FR het volgende:
Een auto is trouwens zo gekocht. Voorraden genoeg, zowel nieuw als 2e hands.
Of om op sollicitatie te gaan, langs het UWV waar je regelmatig naar toe moet enz.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Neeheeeeee, je moet je auto aanhouden omdat er ooit een keer een vacature kan komen waarbij een auto gevraagd wordt bij je 1e sollicitatiegesprek en dan is het goedkoper om hem een jaar aan te houden dan hem weg te doen.
Jawel, 100 euro per maand om precies te zijn. Je levert dan alleen je mobiliteit in. Maar hey, jij rijdt elke 2 weken op en neer naar Denemarken, dus zo slecht zit je er niet bij als je dat nog kan.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:56 schreef snakelady het volgende:
Uiteindelijk zou ik er dan dus niet op vooruit gaan.
Als je je auto hebt verkocht, hoef je dat geld natuurlijk niet direct uit te geven.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:56 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als je het geld er voor hebt wel ja.
[..]
Of om op sollicitatie te gaan, langs het UWV waar je regelmatig naar toe moet enz.
Een kennis van me in de bijstand leent zeker 1 á 2 keer mijn auto in de week, natuurlijk kost haar dat ook benzine.
Ze moet 9 van de 10 keer naar een stad verderop waar geen bus naar toe rijd vanuit onze woonplaats, Wil ze daar naar toe met het openbaar vervoer moet ze eerst de andere richting op naar Den Bosch om vervolgens de trein naar die stad te nemen en vervolgens een bus naar haar bestemming. Dat is dus duurder dan benzine.
Zou ik mijn auto nu weg doen krijg ik er als ik geluk heb 200 euro voor, geen auto hebben bespaard me dan 100 euro in de maand, wil ik als ik werk heb gevonden waar ik een auto voor nodig weer een auto kopen kost me dat ongeveer 800 euro.
Na een half jaar heb je het er dus al uit en ga je winst makenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:56 schreef snakelady het volgende:
[..]
Zou ik mijn auto nu weg doen krijg ik er als ik geluk heb 200 euro voor, geen auto hebben bespaard me dan 100 euro in de maand, wil ik als ik werk heb gevonden waar ik een auto voor nodig weer een auto kopen kost me dat ongeveer 800 euro.
Die 100 euro moet ik dan gebruiken om te sparen voor een andere auto als ik werk heb.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jawel, 100 euro per maand om precies te zijn. Je levert dan alleen je mobiliteit in. Maar hey, jij rijdt elke 2 weken op en neer naar Denemarken, dus zo slecht zit je er niet bij als je dat nog kan.
Ik hoop binnen nu en een half jaar toch wel een baan te hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Na een half jaar heb je het er dus al uit en ga je winst maken
Dan lekker aanhouden idd. Maar zat je in de bijstand en had je dat vooruitzicht niet dan was het natuurlijk wél slimmer om uiteindelijk weg te doen. 100 euro is een hoop geld als je in de bijstand zit.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik hoop binnen nu en een half jaar toch wel een baan te hebben.
Die auto van 800 euro is best waardevast hoor. Dus het is even een investering, maar als je hem daarna toch weer moet verkopen ga je er niet/nauwelijks op achteruit.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:59 schreef snakelady het volgende:
[..]
Die 100 euro moet ik dan gebruiken om te sparen voor een andere auto als ik werk heb.
En pardon, iedere twee weken naar Denemarken? De laatste keer dat ik naar Denemarken ben gereden is zeker een half jaar geleden.
Zink alsjeblieft niet zo laag dat je dingen gaat verzinnen om je gelijk te halen, dat is toch zelfs voor jou te min.
Mee eens.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:01 schreef Lastpost het volgende:
Ik blijf erbij dat je gewoon bij de gemeente waarin je woonachtig bent de reiskosten vergoed moet kunnen krijgen wanneer als werkloze/bijstandsgerechtigde een uitnodiging krijgt voor een functie waar je een kans op maakt en die kosten zelf niet kunt missen. Absurd dat je voor het bezoeken van je criminele broertje of zieke oma wél een vergoeding krijgt voor die reiskosten en niet voor hetgeen waar het allemaal om draait, uit de uitkering geraken.
Ongeacht of je dat met eigen vervoer of openbaar vervoer doet.
En vergeet niet dat wanneer zij die auto wegdoet van 100 euro in de maand (inclusief benzine), hier weer OV kosten tegenover gaan staan, dan is het bedrag te verwaarlozen natuurlijk.
Waarom de gemeente? Ik vind de werkgever zelf.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:01 schreef Lastpost het volgende:
Ik blijf erbij dat je gewoon bij de gemeente waarin je woonachtig bent de reiskosten vergoed moet kunnen krijgen wanneer als werkloze/bijstandsgerechtigde een uitnodiging krijgt voor een functie waar je een kans op maakt en die kosten zelf niet kunt missen. Absurd dat je voor het bezoeken van je criminele broertje of zieke oma wél een vergoeding krijgt voor die reiskosten en niet voor hetgeen waar het allemaal om draait, uit de uitkering geraken.
En vergeet niet dat wanneer zij die auto wegdoet van 100 euro in de maand (inclusief benzine), hier weer OV kosten tegenover gaan staan, dan is het bedrag te verwaarlozen natuurlijk.
Als mijn auto stil staat kost mij dat ¤45.- p.m. Kosten aan onderhoud en controles heb ik niet. Ik heb namelijk een deal met een kleine garage die mijn auto op de weg houdt en ik hun HR doe en soms een stuk boekhouding. Zelfs nu ik een vriend heb die automonteur is, willen ze niet hebben dat hij dat doet omdat ze zich dan schuldig voelen voor de uren werk die ik voor hen doe.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:34 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik rij voor net iets minder dan 100 euro.![]()
Tuurlijk niet, want reizen hoeft alleen voor sollicitaties.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:01 schreef Lastpost het volgende:
Tja, voor elke oplossing komt er wel een nieuw probleem dat men getackeld wil zien worden. Eigenlijk is het dus een soort verkapte jobcoach-functie die we hier vervullen, straks heeft niemand meer een excuus of reden om niet aan het werk te zijn.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:01 schreef poemojn het volgende:
Bijzonder hoe mensen die vinden dat mensen in de bijstand alleen problemen zien en zich niet constructief opstellen een enorm 12 delen voortdurend afzeiktopic weten te creeren.
Als je voor 100 euro per maand rijdt heb je amper brandstofkosten, misschien 30 of 40 euro. Dat ben je dan ook ongeveer aan het OV kwijt, bespaar je toch mooi 60 a 70 euro per maand.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:01 schreef Lastpost het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |