FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Werken op een Superjacht
Erismaandag 24 maart 2014 @ 18:28
Ik weet niet of dit beter in Travel kan maar.... Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het werken op een Superjacht?

Heb vandaag een aanbod gehad om volgende week om voor 9 maanden te gaan werken op een jacht van 50 meter. 9 Maanden lang varen en alle mooie havens door varen op kosten van iemand anders en er nog voor betaald krijgen.

Nadeel is dat je natuurlijk niet weet waar je aan toe bent en in dienst staat van de eigenaar. Daarnaast lange tijd op zee tijdens een overtocht of als je pech hebt lange tijd wachten op dat je weer kan vertrekken.
mega-worstjemaandag 24 maart 2014 @ 18:30
Wat doe je momenteel? Wat zijn je ervaringen op dit gebied? Wat moet je precies gaan doen? Wat zijn je andere opties?

Klinkt wat mij betreft als een unieke en prachtige kans.
Erismaandag 24 maart 2014 @ 18:36
Ik werkte als stuurman aanboord van general cargo schepen. Ben net 3 weken terug van een reis van 3 maanden...

Heb zelf geen ervaring met super jachten behalve dan een bootje van 9 meter...
LazyDavemaandag 24 maart 2014 @ 18:37
Doen! Waar kan ik mij aanmelden?
BlauweTijgermaandag 24 maart 2014 @ 18:46
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:37 schreef LazyDave het volgende:
Doen! Waar kan ik mij aanmelden?
:D
BlauweTijgermaandag 24 maart 2014 @ 18:47
Tevens is 9 maanden wel erg lang. Je moet hier goed over nadenken. Ben je iemand die graag op zee zit en niet vies is van hard werken dan ZEKER doen. Geweldige ervaring toch?

En anders zeg je dat je liever een klusje doet wat minder lang is.
Erismaandag 24 maart 2014 @ 19:00
quote:
99s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:47 schreef BlauweTijger het volgende:
Tevens is 9 maanden wel erg lang. Je moet hier goed over nadenken. Ben je iemand die graag op zee zit en niet vies is van hard werken dan ZEKER doen. Geweldige ervaring toch?

En anders zeg je dat je liever een klusje doet wat minder lang is.
Het lijkt mij een super leuke ervaring om in ieder geval een keer te doen. Maar 9 maanden betekend wel dat je 9 maanden geen dag vrij hebt en altijd dienbaar moet zijn voor de eigenaar... Ook even naar huis kan natuurlijk niet.

Ik moet er nog even nadeken ook wat ik er voor krijg is afhankelijk van mijn keuze.
Roces18maandag 24 maart 2014 @ 19:07
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:00 schreef Eris het volgende:

[..]

Het lijkt mij een super leuke ervaring om in ieder geval een keer te doen. Maar 9 maanden betekend wel dat je 9 maanden geen dag vrij hebt en altijd dienbaar moet zijn voor de eigenaar... Ook even naar huis kan natuurlijk niet.

Ik moet er nog even nadeken ook wat ik er voor krijg is afhankelijk van mijn keuze.
Je krijgt toch wel vrij als je aanmeert in een haven en heb je dus tijd om dat land te bezichtigen. Daarnaast is het ideaal om veel geld te sparen omdat je toch niets kan uitgeven.
Erismaandag 24 maart 2014 @ 19:14
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:07 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Je krijgt toch wel vrij als je aanmeert in een haven en heb je dus tijd om dat land te bezichtigen. Daarnaast is het ideaal om veel geld te sparen omdat je toch niets kan uitgeven.
Ligt er aan hoe lang je dan in de haven ligt en wat je er doet. Ik mag aan nemen dat ook al als in de haven ligt zat werkzaam heden zijn die moeten worden uitgevoerd.
Roces18maandag 24 maart 2014 @ 19:42
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:14 schreef Eris het volgende:

[..]

Ligt er aan hoe lang je dan in de haven ligt en wat je er doet. Ik mag aan nemen dat ook al als in de haven ligt zat werkzaam heden zijn die moeten worden uitgevoerd.
Ja, maar is het niet zo dat je gewoon shifts hebt, want je kan moeilijk van 6 uur in de ochtend tot 12 uur in de avond elke dag werken.
Erismaandag 24 maart 2014 @ 19:58
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:42 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ja, maar is het niet zo dat je gewoon shifts hebt, want je kan moeilijk van 6 uur in de ochtend tot 12 uur in de avond elke dag werken.
Dat gelukkig nog wel ..
mrPaneraimaandag 24 maart 2014 @ 19:59
En als stuurman vallen die klusjes toch wel mee lijkt me.
jatochneetochmaandag 24 maart 2014 @ 20:03
Lol stuurman. je zet die jacht gewoon op automatische piloot en dan lekker gaan vissen ^O^
Jackie-Treehornmaandag 24 maart 2014 @ 20:05
Zo'n rijke eigenaar is natuurlijk maar een fractie van die 9 maanden op dat superjacht. Het lijkt me dat alle werkzaamheden in de tussentijd wel te doen zijn op een normale werkdag.
Anus_Cocainusmaandag 24 maart 2014 @ 20:15
Playboyjacht! doe een matroos uniform aan en je zit gebakken!
Erismaandag 24 maart 2014 @ 22:20
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 20:03 schreef jatochneetoch het volgende:
Lol stuurman. je zet die jacht gewoon op automatische piloot en dan lekker gaan vissen ^O^
Als ik dat doe krijg ik in de eerst volgende haven een trap onder mijn hol en kan mijn koffers pakken en naar huis gaan.

Daarnaast vaar je toch te hard en de blinkertjes toch niet...
aijumumaandag 24 maart 2014 @ 22:59
Weet waar je aan begint, men kan zeer veeleisend naar je zijn, in wat je doet wanneer je het doet. Een beetje goed verdienen kan zeker, maar houd er ook rekening mee dat wanneer je een foutje maakt het soms grote gevolgen kan hebben. En dan nog negen maanden van huis af bent, het klinkt vaak zo mooi, op een jacht werken, maar de waarheid is vaak anders.
Anton91dinsdag 25 maart 2014 @ 00:21
Als ik jou was zou ik nog maar eens goed nadenken over 9 maanden... Voor Deckies zijn er vast betere contracten (minder lang).
Markdinsdag 25 maart 2014 @ 00:25
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 20:15 schreef Anus_Cocainus het volgende:
doe een matroos uniform aan en je zit gebakken!
De Prins van Lignac vaart niet meer
Erisdinsdag 25 maart 2014 @ 09:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 00:21 schreef Anton91 het volgende:
Als ik jou was zou ik nog maar eens goed nadenken over 9 maanden... Voor Deckies zijn er vast betere contracten (minder lang).
Normaal gesproken werk ik 3 maanden. En dan 6 tot 8 weken thuis,

Vroeghur toen ik ik nog stage liep ging ik ook 11 maanden weg was alleen 2 x een twee weken thuis...

Tegenwoordig gaan de nieuwe stagiaires slechts 5 maanden weg.
Anton91dinsdag 25 maart 2014 @ 11:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:33 schreef Eris het volgende:

[..]

Normaal gesproken werk ik 3 maanden. En dan 6 tot 8 weken thuis,

Vroeghur toen ik ik nog stage liep ging ik ook 11 maanden weg was alleen 2 x een twee weken thuis...

Tegenwoordig gaan de nieuwe stagiaires slechts 5 maanden weg.
Er zijn ook bedrijven waar je 3 maanden kunt werken en dan 3 maanden vrij. 9 maanden werken is gewoon erg lang en als gekwalificeerde officier zou ik dat gewoon niet accepteren. Als je op internet kijkt zullen er ook vast wel meer/betere banen te vinden zijn.
Eriswoensdag 26 maart 2014 @ 08:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 11:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Er zijn ook bedrijven waar je 3 maanden kunt werken en dan 3 maanden vrij. 9 maanden werken is gewoon erg lang en als gekwalificeerde officier zou ik dat gewoon niet accepteren. Als je op internet kijkt zullen er ook vast wel meer/betere banen te vinden zijn.
Klopt zelfs als je wilt 1 week op / 1 week af. Maar ja dan vaar je wel op een beperkt vaar gebied...

Ik heb inmiddels al weer ja gezegd het is nu af wachten of de klant het goed heeft gekeurd...
TimeJumperwoensdag 26 maart 2014 @ 09:32
Nou ik ben benieuwd, het lijkt me toch wel een hele leuke uitdaging hoor.
En je ziet nog eens wat :Y
Kreatorwoensdag 26 maart 2014 @ 09:54
Kijk ook even op Reddit. Daar staan genoeg AMA's van koks en ander personeel op superjachten.

Als je er tegen kunt, is het mooi om veel van de wereld te zien. Het is wel heel hard werken en je moet niet denken dat je dezelfde arbeidsomstandigheden hebt als bij de overheid op kantoor.

-edit-

http://www.reddit.com/r/IAmA/search?q=yacht&restrict_sr=on

Dat dus.
Kreatorwoensdag 26 maart 2014 @ 09:55
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:42 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ja, maar is het niet zo dat je gewoon shifts hebt, want je kan moeilijk van 6 uur in de ochtend tot 12 uur in de avond elke dag werken.
Ja, dat kan dus wel hč. Er zijn geen shifts. Meestal zijn rijke eigenaren niet 24/7 op hun boot. Als ze er neit zijn, heb jij even rust.
Roces18woensdag 26 maart 2014 @ 09:58
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2014 09:55 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ja, dat kan dus wel hč. Er zijn geen shifts. Meestal zijn rijke eigenaren niet 24/7 op hun boot. Als ze er neit zijn, heb jij even rust.
Tja, dan moet die maar meer informatie inwinnen want hier kunnen we niets mee. En uiteindelijk moet die zelf de beslissing maken. (ik zou het wel doen :P )
Anton91woensdag 26 maart 2014 @ 13:41
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2014 09:55 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ja, dat kan dus wel hč. Er zijn geen shifts. Meestal zijn rijke eigenaren niet 24/7 op hun boot. Als ze er neit zijn, heb jij even rust.
De verhalen die ik heb gehoord over elektriciens zijn vaak anders. Mensen die de hele dag niks te doen hebben en maar dingen staan te poetsen etc. Tuurlijk er gaat wel eens iets kapot en dan moet het direct gemaakt worden, maar je hebt genoeg reserve onderdelen alles is altijd het nieuwste van het nieuwste en er wordt nergens op bezuinigd.
Kreatorwoensdag 26 maart 2014 @ 13:43
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 13:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]

De verhalen die ik heb gehoord over elektriciens zijn vaak anders. Mensen die de hele dag niks te doen hebben en maar dingen staan te poetsen etc. Tuurlijk er gaat wel eens iets kapot en dan moet het direct gemaakt worden, maar je hebt genoeg reserve onderdelen alles is altijd het nieuwste van het nieuwste en er wordt nergens op bezuinigd.
Uiteraard ligt het aan de functie. Een kok heeft het beter dan een matroos. Een kapitein beter dan een kok.
Anton91woensdag 26 maart 2014 @ 16:05
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2014 13:43 schreef Kreator het volgende:

[..]

Uiteraard ligt het aan de functie. Een kok heeft het beter dan een matroos. Een kapitein beter dan een kok.
Nou ik heb ervaringen gehoord van mensen waarmee ik op High Voltage cursus heb gezeten dat het vrij saai is, alles perfect moet gebeuren en mensen eigenlijk niet weten wat ze met hun tijd moeten doen. Ook gehoord dat er superjachten zijn waarvan de complete machine kamer van chroom is. Het vergt ontzettend veel tijd om dit schoon te houden natuurlijk en drie maal raden wat het personeel de hele dag zat te doen...
Kreatorwoensdag 26 maart 2014 @ 16:24
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 16:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nou ik heb ervaringen gehoord van mensen waarmee ik op High Voltage cursus heb gezeten dat het vrij saai is, alles perfect moet gebeuren en mensen eigenlijk niet weten wat ze met hun tijd moeten doen. Ook gehoord dat er superjachten zijn waarvan de complete machine kamer van chroom is. Het vergt ontzettend veel tijd om dit schoon te houden natuurlijk en drie maal raden wat het personeel de hele dag zat te doen...
Ik zeg toch ook nergens dat het niet saai is? Ik lees alleen dat ze heel weinig vrije tijd hebben.
StretchingKoalawoensdag 26 maart 2014 @ 17:25
Wordt het superjacht puur alleen door de eigenaar gebruikt die af en toe opstapt of is het een charter die Jan en alleman (met de grote portemonnee kan huren)?

Lijkt me trouwens een top ervaring nonetheless. Als niets je hier houdt, gaan met die banaan. Dit soort kansen krijg je niet vaak en wie weet wie er allemaal op die schuit stappen zal.
Hyaenidaewoensdag 26 maart 2014 @ 17:30
Wat verdient dit klusje per maand?
Lijkt me een leuk baantje, zou alleen bang zijn om verplicht te worden tot seks midden op zee.
Want je bent gewoon zijn bitch en moet alles voor hem doen.
Eriswoensdag 26 maart 2014 @ 18:21
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 17:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat verdient dit klusje per maand?
4000 per maand (Netto). Kom te varen onder buitenlands contract waardoor er geen pensioen en AOW permies worden afgedragen en bijna geen belasting betaal.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 17:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Lijkt me een leuk baantje, zou alleen bang zijn om verplicht te worden tot seks midden op zee.
Want je bent gewoon zijn bitch en moet alles voor hem doen.
Ben een man dus daar heb ik geen last van.
Hyaenidaewoensdag 26 maart 2014 @ 18:29
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 18:21 schreef Eris het volgende:

[..]

[..]

Ben een man dus daar heb ik geen last van.
Dat denk je maar.
Hyperdudewoensdag 26 maart 2014 @ 18:38
Moet je wat heen en weer tuffen tussen Porto Cervo en Antibes, of moet er echt veel gevaren worden? :)
Skintwoensdag 26 maart 2014 @ 19:37
Ik zou met beide benen het schip op springen. Geweldige kans, toch?
TimeJumperwoensdag 26 maart 2014 @ 20:46
4000 per maand *O*

quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:37 schreef Skint het volgende:
Ik zou met beide benen het schip op springen. Geweldige kans, toch?
Zo is dat, ik zou er helemaal niet over twijfelen :+
Misschien zeg je na 9 maanden eens maar nooit meer, maar dan heb je wel 36000 in je pocket *O*
(minus wat je daar een beetje uitgeeft natuurlijk) :)
Skintwoensdag 26 maart 2014 @ 21:52
En wie weet word je wel dikke maatjes met een miljardair.
Roces18donderdag 27 maart 2014 @ 09:23
quote:
6s.gif Op woensdag 26 maart 2014 21:52 schreef Skint het volgende:
En wie weet word je wel dikke maatjes met een miljardair.
Misschien is het wel een zij , en kan je haar golddigger toyboy worden.
BartNHdonderdag 27 maart 2014 @ 09:32
Als je negen maanden aan boord zit moet het natuurlijk wel interessant werk zijn en een leuke sfeer met collega's en de opdrachtgever/gasten. Verder verwacht ik (zonder last van kennis of ervaring) dat je relatief veel in mooie havensteden bent en weinig echt op zee. Dus zie je iets meer van de wereld dan een havenkraan op een kade.

Alleen dat werk, blijft dat interessant en uitdagend genoeg? Ah, stuurman ben je, klinkt al beter dan machinist op zo'n boot.
Erisdonderdag 3 april 2014 @ 10:58
Hellaas is het aan de andere kant van de lijn dood dus waarschijnlijk gaat het jammer genoeg niet door...
KaBufdonderdag 3 april 2014 @ 11:22
Zonde :o
BartNHdonderdag 3 april 2014 @ 11:24
-O-
LavaFlowsdinsdag 2 september 2014 @ 17:22
gaaf ! Ik heb er zelf ook al aan gedacht om eens op een superjacht te werken.

Je bent wel erg lang op zee, maar financieel ga je er best op vooruit.

Ik heb zelf een 4 maand op / 2 maand af schema gehad ... dat vond ik best kut + verdiende ook niet super ... ik ben blij dat ik nu in de offshore kan beginnen.

Heb je de job uiteindelijk aangenomen?
Life2.0dinsdag 2 september 2014 @ 17:40
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:07 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Je krijgt toch wel vrij als je aanmeert in een haven en heb je dus tijd om dat land te bezichtigen. Daarnaast is het ideaal om veel geld te sparen omdat je toch niets kan uitgeven.
voor de mensen die betalen ja, voor de mensen die aan boord werken is het tijd om snel allerlei klusjes te doen :D
niels0dinsdag 2 september 2014 @ 19:38
Te weinig geld, te lange periode.
Het langste dat ik aan boord ben geweest is 8 weken. Vond het wel welletjes. Vorig jaar zat ik 3 weken op, 3 weken af. Dat was prettig. Dit jaar zit ik 6 weken op, 6 af.

[ Bericht 72% gewijzigd door niels0 op 02-09-2014 19:53:00 ]
Tikbalangdinsdag 2 september 2014 @ 23:45
4000 euro netto is veel en veel te weinig. Langste wat ik aan boord heb gedaan is 4,5 maand. Niet dat het dit jaar bij mij veel beter is. Begin februari aan boord gestapt en donderdag naar huis. In die tijd 7 week thuis geweest in 2 periodes. Allemaal ziektes van mijn collega's. Voordeel wel heb nu 8 maand vrij staan.
Erisdinsdag 2 september 2014 @ 23:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 17:22 schreef LavaFlows het volgende:
gaaf ! Ik heb er zelf ook al aan gedacht om eens op een superjacht te werken.

Je bent wel erg lang op zee, maar financieel ga je er best op vooruit.

Ik heb zelf een 4 maand op / 2 maand af schema gehad ... dat vond ik best kut + verdiende ook niet super ... ik ben blij dat ik nu in de offshore kan beginnen.

Heb je de job uiteindelijk aangenomen?
Het is niet door gegaan. Het werd erg stil bij de opdrachtgever. Ben 4,5 maand weg eerst op een cutterzuiger en nu op een roro schip. Tussen door 5 dagen thuis geweest. Achja nu 3 maanden vrij...
Erisdinsdag 2 september 2014 @ 23:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 23:45 schreef Tikbalang het volgende:
4000 euro netto is veel en veel te weinig. Langste wat ik aan boord heb gedaan is 4,5 maand. Niet dat het dit jaar bij mij veel beter is. Begin februari aan boord gestapt en donderdag naar huis. In die tijd 7 week thuis geweest in 2 periodes. Allemaal ziektes van mijn collega's. Voordeel wel heb nu 8 maand vrij staan.
Klopt als je het gaat terug rekenen zou ik 133 euro per dag. Geen pensioen, WW, AOW ga zo maar door. Ook nog een kleine 10000 euro om het zo door te laten lopen...

Nee hoor ben blij dat ik het niet gedaan heb...
niels0woensdag 3 september 2014 @ 00:53
Ik heb wel 'ns een rondleiding gehad op een megajacht. Die luxe... Niet normaal meer en werkelijk alles electrisch bedienbaar. Offshore construktie zoals trenchen, stenenstorten of baggeren ligt mij toch meer. Het betaalt veel beter en het werk is interessanter.
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 08:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 19:38 schreef niels0 het volgende:
Het langste dat ik aan boord ben geweest is 8 weken. Vond het wel welletjes. Vorig jaar zat ik 3 weken op, 3 weken af. Dat was prettig. Dit jaar zit ik 6 weken op, 6 af.
een 1/1 schema is in mijn ogen het beste wat je kan hebben ! Half jaar per jaar vakantie ! :)
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 08:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 23:51 schreef Eris het volgende:
Het is niet door gegaan. Het werd erg stil bij de opdrachtgever. Ben 4,5 maand weg eerst op een cutterzuiger en nu op een roro schip. Tussen door 5 dagen thuis geweest. Achja nu 3 maanden vrij...
Eerst cutterzuiger en dan roro ... via een maritiem uitzendbureau ? Of gewoon gewisseld van bedrijf ?

Werken op een roro lijkt me eerlijk gezegd niet zo leuk, maar baggeren zou ik wel eens willen proberen.

Binnenkort ga ik werken op een kraanschip. Weer helemaal wat anders dan de schepen die ik gewend ben. Ik ben benieuwd.
Eriswoensdag 3 september 2014 @ 09:03
Uitzend bureau. Op de cutter was het 6 weken wachten / ankerliggen
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 09:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 23:45 schreef Tikbalang het volgende:
4000 euro netto is veel en veel te weinig. Langste wat ik aan boord heb gedaan is 4,5 maand. Niet dat het dit jaar bij mij veel beter is. Begin februari aan boord gestapt en donderdag naar huis. In die tijd 7 week thuis geweest in 2 periodes. Allemaal ziektes van mijn collega's. Voordeel wel heb nu 8 maand vrij staan.
hoezo weinig? Dan heb je 36 000 ¤ op je rekening na 9 maanden werken ... want je geeft die maanden aan boord bijna niks uit. Een vergelijking ... hiervoor verdiende ik als 3e stuurman, afhankelijk van bonussen/overwerk, zo'n 1700 tot 2100 netto. De kapitein / hwtk verdiende nog niet eens 4000 netto en het waren toch schepen van 13000 + GT. De koopvaardij betaald nu eenmaal niet zo goed, maar je kan wel wat van de wereld zien.
niels0woensdag 3 september 2014 @ 09:09
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 08:51 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

een 1/1 schema is in mijn ogen het beste wat je kan hebben ! Half jaar per jaar vakantie ! :)
Dat zijn te veel reisdagen. Je moet er namelijk altijd 1 dag bijtellen ivm aflossing. 3/3 vind ik het meest ideaal binnen Europa, in het verre buitenland is 6/6 gangbaar omdat het zover reizen is.

Ik begin trouwens aan m'n eerste cutterzuiger, hiervoor multipurpose construction beetje klooien met ROVs, daarvoor een fallpipevessel en daarvoor een kraanschip (semi submersible). Dat kraanschip vond ik te druk, 400 souls on board.

[ Bericht 6% gewijzigd door niels0 op 03-09-2014 09:17:38 ]
Eriswoensdag 3 september 2014 @ 09:11
Een ding vergeet je. Geen verlof dus alles gaat door de helft. Daarnaast geen pensioen en sociale lasten.
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 09:17
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:09 schreef niels0 het volgende:

[..]

Dat zijn te veel reisdagen. Je moet er namelijk altijd 1 dag bijtellen ivm aflossing. 3/3 vind ik het meest ideaal binnen Europa, in het verre buitenland is 6/6 gangbaar omdat het zover reizen is.
Ben ik helemaal mee eens ... met 1/1 bedoelde ik ... het gene dat je werkt ben je thuis.

Dus 3/3 ... 6/6 = een 1/1 schema.
niels0woensdag 3 september 2014 @ 09:19
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:17 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

Ben ik helemaal mee eens ... met 1/1 bedoelde ik ... het gene dat je werkt ben je thuis.

Dus 3/3 ... 6/6 = een 1/1 schema.
Ah zo. Ik ben eigenlijk niet anders gewend. Net als dat alle schepen waar ik tot nu toe op heb gewerkt DP-klasse hebben. Ik weet niet beter dat een schip gewoon DP heeft. :P
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 09:30
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:19 schreef niels0 het volgende:
Ah zo. Ik ben eigenlijk niet anders gewend. Net als dat alle schepen waar ik tot nu toe op heb gewerkt DP-klasse hebben. Ik weet niet beter dat een schip gewoon DP heeft.
Ik ben van plan om over een maandje of twee mijn DP inductie cursus te halen op Terschelling. Op die manier hoop ik toch de bagger / offshore in te rollen. De toekomst voor het Nederlands zeevarend personeel, als je kijkt naar verlof/verdiensten/carričremogelijkheden, ligt toch in het specialiseren in een bepaalde tak van de scheepvaart ... zoals offshore / bagger / heavy lift / ...

door de automatisering is het varen een stuk makkelijker geworden ... hierdoor krijg je in de koopvaardij vaak te maken met Filipijnen en Russen in de hogere rangen ... uitstekende zeelui en een stuk goedkoper ...

Die lui maken er ook niks van als ze 8 maanden per jaar van huis weg zijn ...
Pietverdrietwoensdag 3 september 2014 @ 09:41
Heb een tijdje als kok gewerkt op zo een jacht, lagen alleen maar in de haven. Ben na 3 maanden gedrost. Dit hoor ik trouwens vaker. Mensen die geld hebben voor een superjacht hebben zelden tijd om er mee te varen.

[ Bericht 34% gewijzigd door Pietverdriet op 03-09-2014 09:46:41 ]
Pietverdrietwoensdag 3 september 2014 @ 09:42
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:30 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

Ik ben van plan om over een maandje of twee mijn DP inductie cursus te halen op Terschelling. Op die manier hoop ik toch de bagger / offshore in te rollen. De toekomst voor het Nederlands zeevarend personeel, als je kijkt naar verlof/verdiensten/carričremogelijkheden, ligt toch in het specialiseren in een bepaalde tak van de scheepvaart ... zoals offshore / bagger / heavy lift / ...

door de automatisering is het varen een stuk makkelijker geworden ... hierdoor krijg je in de koopvaardij vaak te maken met Filipijnen en Russen in de hogere rangen ... uitstekende zeelui en een stuk goedkoper ...

Die lui maken er ook niks van als ze 8 maanden per jaar van huis weg zijn ...
Grote vaart is sowieso altijd al heel internationaal geweest.
niels0woensdag 3 september 2014 @ 09:47
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Grote vaart is sowieso altijd al heel internationaal geweest.
Bont gezelschap vaak. Dat maakt het ook interessant vind ik. Verschillende culturen...
Maarre, als scheepskok zit je in de bagger ook uitstekend. Het mag allemaal wat kosten. Op een gegeven moment hadden we zelfs a la carte.
Pietverdrietwoensdag 3 september 2014 @ 09:48
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:47 schreef niels0 het volgende:

[..]

Bont gezelschap vaak. Dat maakt het ook interessant vind ik. Verschillende culturen...
Maarre, als scheepskok zit je in de bagger ook uitstekend. Het mag allemaal wat kosten. Op een gegeven moment hadden we zelfs a la carte.
Er wordt hard gewerkt dus er moet goed gegeten worden.
Tikbalangwoensdag 3 september 2014 @ 09:50
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:06 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

hoezo weinig? Dan heb je 36 000 ¤ op je rekening na 9 maanden werken ... want je geeft die maanden aan boord bijna niks uit. Een vergelijking ... hiervoor verdiende ik als 3e stuurman, afhankelijk van bonussen/overwerk, zo'n 1700 tot 2100 netto. De kapitein / hwtk verdiende nog niet eens 4000 netto en het waren toch schepen van 13000 + GT. De koopvaardij betaald nu eenmaal niet zo goed, maar je kan wel wat van de wereld zien.
Zou ik dat doen dan heb ik na 9 maand geen 36000 euro op mijn rekening, iets met vaste lasten van een huis, vrouw, kind enzo. Tevens wat voor verlof staat er tegenover bij die 9 maand. Varen hier in principe 1/1 zou ik dat terug rekenen naar een vast netto loon buitenlandse vlag inclusief verlof kom ik zo op 12500 euro. Maar als je jong bent gewoon doen voor de fun of it.
Eriswoensdag 3 september 2014 @ 09:51
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:30 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

Ik ben van plan om over een maandje of twee mijn DP inductie cursus te halen op Terschelling. Op die manier hoop ik toch de bagger / offshore in te rollen. De toekomst voor het Nederlands zeevarend personeel, als je kijkt naar verlof/verdiensten/carričremogelijkheden, ligt toch in het specialiseren in een bepaalde tak van de scheepvaart ... zoals offshore / bagger / heavy lift / ...

door de automatisering is het varen een stuk makkelijker geworden ... hierdoor krijg je in de koopvaardij vaak te maken met Filipijnen en Russen in de hogere rangen ... uitstekende zeelui en een stuk goedkoper ...

Die lui maken er ook niks van als ze 8 maanden per jaar van huis weg zijn ...
Zonder DP dagen niks aan die cursus zonder die cursus kan je de DP vaartijd niet maken

En zo gaat die cirkel rond..,
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 09:55
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:51 schreef Eris het volgende:
Zonder DP dagen niks aan die cursus zonder die cursus kan je de DP vaartijd niet maken

En zo gaat die cirkel rond..,
klopt. Dat is een beetje het probleem ... maar je moet ergens beginnen.

Uiteindelijk moet die cursus toch gehaald worden als je verder wil in die sector ... dus ik zie het als een investering.
niels0woensdag 3 september 2014 @ 09:58
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:55 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

klopt. Dat is een beetje het probleem ... maar je moet ergens beginnen.

Uiteindelijk moet die cursus toch gehaald worden als je verder wil in die sector ... dus ik zie het als een investering.
Ja dat is jammer met stuurman zijn. Je zult het eerst zelf moeten investeren, anders kom je niet eens binnen. Ik ben Elektro Technisch Officier en de DP maintenance cursus werd gewoon voor me betaald en ik kreeg ook salaris tijdens de cursus. Sja, zij willen toch dat ik die cursus doe?
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 10:08
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:50 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Zou ik dat doen dan heb ik na 9 maand geen 36000 euro op mijn rekening, iets met vaste lasten van een huis, vrouw, kind enzo. Tevens wat voor verlof staat er tegenover bij die 9 maand. Varen hier in principe 1/1 zou ik dat terug rekenen naar een vast netto loon buitenlandse vlag inclusief verlof kom ik zo op 12500 euro. Maar als je jong bent gewoon doen voor de fun of it.
Precies ... ik redeneerde vooral vanuit mijn eigen situatie.

Mijn vaste laste zijn momenteel nog erg laag en ik moet met weinig mensen rekening houden (geen vrouw / kinderen). Voor de ervaring zou ik het wel doen !

Maar daarnaast las ik ook al dat je het werk op zo'n jacht niet moet romantiseren ... en volgens mij is er vaak ook helemaal niks te doen dan wachten en schoonmaken.
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 10:15
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:58 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ja dat is jammer met stuurman zijn. Je zult het eerst zelf moeten investeren, anders kom je niet eens binnen. Ik ben Elektro Technisch Officier en de DP maintenance cursus werd gewoon voor me betaald en ik kreeg ook salaris tijdens de cursus. Sja, zij willen toch dat ik die cursus doe?
Ja dat heb je mooi voor elkaar ;)

Het is jammer ... want zo'n cursus kost 1800 euro ... daarbij moet je nog rekenen dat je ook een week lang moet eten en ergens moet slapen, dus het is best een duur grapje.

Mijn beide ouders hebben jarenlange ervaring in de offshore en hun zeggen dat het zeker een goede keuze is.
niels0woensdag 3 september 2014 @ 10:34
Hier heb ik een rondleiding op gehad in 2007, in Alblasserdam afgebouwd en momenteel ligt ze in Mumbai:
Vuistregel is een miljoen euro per meter lengte. :{
24 knopen loopt ze. :X
yacht-indian-empress-600x297-1365491495.png
Eriswoensdag 3 september 2014 @ 11:48
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 10:15 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

Ja dat heb je mooi voor elkaar ;)

Het is jammer ... want zo'n cursus kost 1800 euro ... daarbij moet je nog rekenen dat je ook een week lang moet eten en ergens moet slapen, dus het is best een duur grapje.

Mijn beide ouders hebben jarenlange ervaring in de offshore en hun zeggen dat het zeker een goede keuze is.
Voordeel van ETO / Machinist ze kunnen al aan het werk zonder dat papiertje. Terwijl voor stuurlui het verplicht is..

Daarnaast heb je de inductie cursus maar zonder die 30 vaardagen is een cursus nog steeds waardeloos en bedrijven willen ook vaak niet inversteren in de vaardagen voor die basis dingen. Dat is het jammere aan dit verhaal.

Op welke kraan schip ga je werken?
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 17:18
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:48 schreef Eris het volgende:
Voordeel van ETO / Machinist ze kunnen al aan het werk zonder dat papiertje. Terwijl voor stuurlui het verplicht is..

Daarnaast heb je de inductie cursus maar zonder die 30 vaardagen is een cursus nog steeds waardeloos en bedrijven willen ook vaak niet inversteren in de vaardagen voor die basis dingen. Dat is het jammere aan dit verhaal.

Op welke kraan schip ga je werken?
Op de Svanen. Het lijkt een beetje op een grote catamaran met een gigantische kraan erop. Hijsvermogen van 8700 T. Het oorspronkelijke idee achter de bouw is om brug(gen) te bouwen, maar nu gebruiken ze de Svanen vooral om windmolens te plaatsen.
LavaFlowswoensdag 3 september 2014 @ 17:30
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 10:34 schreef niels0 het volgende:
Hier heb ik een rondleiding op gehad in 2007, in Alblasserdam afgebouwd en momenteel ligt ze in Mumbai:
Vuistregel is een miljoen euro per meter lengte. :{
24 knopen loopt ze. :X
[ afbeelding ]
Mooi schip !
Dat miljoen per meter heb ik ook al gehoord.

Ik heb zulke krengen (welk iets kleiner) nog als lading aan dek gehad.

Tandem hijsje ... paar craddles eronder ... en gigantisch veel spanbandjes.

Fijne lading ... want die bootjes gaan vaak naar de Carib toe :)
niels0woensdag 3 september 2014 @ 17:57
Bij mij wordt het de Artemis komende tijd.
Eriswoensdag 3 september 2014 @ 18:43
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 17:18 schreef LavaFlows het volgende:

[..]

Op de Svanen. Het lijkt een beetje op een grote catamaran met een gigantische kraan erop. Hijsvermogen van 8700 T. Het oorspronkelijke idee achter de bouw is om brug(gen) te bouwen, maar nu gebruiken ze de Svanen vooral om windmolens te plaatsen.
Heb er zelf 5 maanden op gezeten heb er zelf een filmpje van gemaakt.


Ben blij dat ik daar weg ben. Wat een saaie rotboel..

quote:
Heb er 6 weken vlak in de buurt gelegen in Qatar.... Leuke bemanning :) ze zijn nog bij ons langs geweest...

Zit nu op de Balticborg. Nog 5 dagen en daarna naar huis toe 8)