FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Kwaliteit van brandstoffen (Diesel)
DieselTankzondag 23 maart 2014 @ 23:08
Laatst ging iemand die ik ken naar frankrijk met een Dodge Ram 2500 Diesel

Heenweg met 4 pers (Zonnig bijna weinig wind)
Terugweg met 5 pers(Ook redelijk weinig wind)

Maar het ritje was 700 km.. De heenweg jaagde ze er 120/130 liter diesel doorheen, en de terugweg veel minder laten we zeggen 115 ongv.)

Maar het echte verschil was dat de heenweg ze gingen met brandstof uit de pomp hier uit de buurt. En die pomp is niet van een groot bedrijf zoals shell bp etc etc. maar gewoon een one of a kind.

En de terugweg goten ze er frans diesel in (Geen idee welk merk iets met de M(is en dan een x erin ofzo) hij kon het niet herinderen maar het was wel eentje die vaker voorbijkwam)

Zouden ze bij het lokale pompje er wat zooi ingooien wat gewoon er bij zit lager octaan ofzo? of gewoon slecht kwaliteit? Of zou dat niet mogelijk zijn?? Want hij heeft geen merknaam zoals shell BP total etc hoog te houden.. En zo goedkoop is het geeneens.
Catch22-zondag 23 maart 2014 @ 23:14
Misschien had die nl diesel meer antivlok?
longinuszondag 23 maart 2014 @ 23:19
Op de terugweg gewoon iets langzamer gereden, ik heb in alle jaren geen verschil kunnen tussen goedkope en premium benzinemerken en ik hou gegevens al 9 jaar bij.
Ik zou zelf meer dan 6000 KM kunnen rijden met die hoeveelheid diesel :X
Deskjetzondag 23 maart 2014 @ 23:19
Het is maar een paar procent verschil.. 1 Keer vlot optrekken met die traktor en je hebt je verklaring.
DieselTankzondag 23 maart 2014 @ 23:48
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:19 schreef longinus het volgende:
Op de terugweg gewoon iets langzamer gereden, ik heb in alle jaren geen verschil kunnen tussen goedkope en premium benzinemerken en ik hou gegevens al 9 jaar bij.
Ik zou zelf meer dan 6000 KM kunnen rijden met die hoeveelheid diesel :X
Ja maar het punt is juist dat we het hele wagenpark op die ''goedkope'' diesel hebben rijden wat eigenlijk niet geeneens heel veel goedkoper is.. Want het is allemaal wat vaagjes met dat bedrijfje dus daarom is het dus de vraag..
DieselTankzondag 23 maart 2014 @ 23:53
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:19 schreef Deskjet het volgende:
Het is maar een paar procent verschil.. 1 Keer vlot optrekken met die traktor en je hebt je verklaring.
Wowow
Ten eerste: Dit is een traktor
SPOILER
dasdas.jpg
En als je hier mee volgas gaat brand je er 40 liter diesel per uur doorheen. (46 liter persoonlijk record)

En als je uitgaat van 110 vs 125 liter is het toch al ruim 10%. (En ik dit is wat is ongeveer via via gehoord had ik zal het later nog een keer aan de persoon in kwestie vragen.)
Catch22-zondag 23 maart 2014 @ 23:59
Je kan dit echt niet stellen op 1 rit waarvan je viavia ongeveer hebt gehoord hoe en wat.

Als je de ene rit wind tegen hebt en de andere wind mee, dan kan je al zo'n verschil krijgen. Helemaal met een auto met zon frontaal oppervlakte
ecktebaas123maandag 24 maart 2014 @ 00:08
Vette wagen dat wel, maar misschien is er bij de terugweg wat rustiger gereden? Minder ingehaald etc?
eXplorer1maandag 24 maart 2014 @ 00:10
Op zulke afstanden kan je nooit hetzelfde verbruik realiseren op zo een precies niveau.
Catch22-maandag 24 maart 2014 @ 00:14
Beetje kroegpraat zo
N.I.M.B.Y.maandag 24 maart 2014 @ 00:21
Misschien was de motor schoongereden op de heenweg en dus schoner toen teruggereden werd.

* Als de auto normaal alleen voor korte ritjes gebruikt wordt kan dat verschil maken.
kingtoppiemaandag 24 maart 2014 @ 00:21
Gewicht boeit niet bij constante snelheid.
N.I.M.B.Y.maandag 24 maart 2014 @ 00:23
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:21 schreef kingtoppie het volgende:
Gewicht boeit niet bij constante snelheid.
Jawel rolweerstand is hoger omdat de banden meer ingedrukt worden ;)
kingtoppiemaandag 24 maart 2014 @ 00:26
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:23 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Jawel rolweerstand is hoger omdat de banden meer ingedrukt worden ;)
Ah ja, minimaaaaalll dan. :)
De auto ligt lager dus minder luchtweerstand je weet toch ;) :P
N.I.M.B.Y.maandag 24 maart 2014 @ 00:27
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:26 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ah ja, minimaaaaalll dan. :)
De auto ligt lager dus minder luchtweerstand je weet toch ;) :P
Yup :Y
DieselTankmaandag 24 maart 2014 @ 00:43
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:26 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ah ja, minimaaaaalll dan. :)
De auto ligt lager dus minder luchtweerstand je weet toch ;) :P
Eigen is deze discussie helemaal nutteloos want er liggen geen wegbanden onder.. Er liggen half off en half onroad banden on.. Want een 4x4 zonder terrein banden :')
DieselTankmaandag 24 maart 2014 @ 00:48
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:08 schreef ecktebaas123 het volgende:
Vette wagen dat wel, maar misschien is er bij de terugweg wat rustiger gereden? Minder ingehaald etc?
Nee want de heenweg moesten ze achter een peugotje aanhobbelen ivm met de tomtom.
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:59 schreef Catch22- het volgende:
Je kan dit echt niet stellen op 1 rit waarvan je viavia ongeveer hebt gehoord hoe en wat.

Als je de ene rit wind tegen hebt en de andere wind mee, dan kan je al zo'n verschil krijgen. Helemaal met een auto met zon frontaal oppervlakte
Maar er was amper wind..

Maar het punt is vooral dat het helewagen park op die ''goedkope'' diesel die niet goedkoop is rijd... Als het dan 5% uitmaakt op de totale kosten van diesel loopt dat in de (tien)duizenden euros.. Het is niet mijn geld maar liever geld bij het bedrijf van die gozer dan die benzinepomp houder.
madcomaandag 24 maart 2014 @ 01:07
Misschien zijn ze naar een hoger gelegen punt in frankrijk gereden?

Bergop op de heen weg groter verbruik.
Bergaf op de terug weg zuiniger verbruik.

met zoon bak kan dat best wat schelen in verbruik
Alexxxxxmaandag 24 maart 2014 @ 22:54
1104dp_09_o%2Ba_1100hp_dodge_cummins_family_affair%2Btractor_pull.jpg
:9
Ou-Tannumaandag 24 maart 2014 @ 23:18
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 22:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
:9
Dat is pas dieselen :P

verder mag mijn SDI blok gewoon Shell Fuelsave diesel drinken.. gezien dat niets meer kost dan bv de Diesel bij de Tango of de Makro :P
eXplorer1dinsdag 25 maart 2014 @ 00:33
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 22:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
:9
cummins _O_
Sparqqdinsdag 25 maart 2014 @ 01:51
Stond de airco aan op de heenweg?
blupdinsdag 25 maart 2014 @ 17:48
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 01:07 schreef madco het volgende:
Misschien zijn ze naar een hoger gelegen punt in frankrijk gereden?

Bergop op de heen weg groter verbruik.
Bergaf op de terug weg zuiniger verbruik.

met zoon bak kan dat best wat schelen in verbruik
scherp
DieselTankdinsdag 25 maart 2014 @ 18:08
Waarschijnlijk is het wel een combinatie van dingen geweest zijn..
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 01:07 schreef madco het volgende:
Misschien zijn ze naar een hoger gelegen punt in frankrijk gereden?

Bergop op de heen weg groter verbruik.
Bergaf op de terug weg zuiniger verbruik.

met zoon bak kan dat best wat schelen in verbruik
Ze waren niet de bergen ingegaan, dus dat kan het al niet wezen
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 01:51 schreef Sparqq het volgende:
Stond de airco aan op de heenweg?
Nee de airco stond niet aan.
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 22:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
:9
Machtige wagens met pracht motoren (Cummins) alleen jammer dat het frame zo slecht was.
derLudolfdinsdag 25 maart 2014 @ 21:09
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:53 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Wowow
Ten eerste: Dit is een traktor
SPOILER
En als je hier mee volgas gaat brand je er 40 liter diesel per uur doorheen. (46 liter persoonlijk record)
Dat is een trekker! :p
DieselTankdinsdag 25 maart 2014 @ 21:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is een trekker! :p
Trekker tractor traktor trektor allemaal hetzelfde haha.. Wel jammer dat ze vrachtwagens ook trekkers noemen....
derLudolfdinsdag 25 maart 2014 @ 21:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:14 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Trekker tractor traktor trektor allemaal hetzelfde haha.. Wel jammer dat ze vrachtwagens ook trekkers noemen....
Zolang d'r maar diesel in gaat. Of het dan op 22.5" staat of op 42"
madcowoensdag 26 maart 2014 @ 10:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:08 schreef DieselTank het volgende:
Waarschijnlijk is het wel een combinatie van dingen geweest zijn..

[..]

Ze waren niet de bergen ingegaan, dus dat kan het al niet wezen

[..]

Nee de airco stond niet aan.

[..]

Machtige wagens met pracht motoren (Cummins) alleen jammer dat het frame zo slecht was.
Ik heb het ook niet over echt de bergen in, maar als je naar bijv. lyon rijdt, en dat ligt bijvoorbeeld "maar" 500 meter hoger als hier, scheelt dat wel wat in verbruik ;)
terrorsjaakwoensdag 26 maart 2014 @ 22:16
Als je zo'n auto koopt, dan moet je je niet druk maken om 15 liter verschil op 700km. Koop dat iets zuinigs.
DieselTankwoensdag 26 maart 2014 @ 22:20
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 22:16 schreef terrorsjaak het volgende:
Als je zo'n auto koopt, dan moet je je niet druk maken om 15 liter verschil op 700km. Koop dat iets zuinigs.
Als ik al zei het gaat om de wagenpark die hij heeft en dat loopt wel in de kosten als je bijv. slecht diesel hebt.