abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138078222
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
pi_138078300
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:44 schreef aijumu het volgende:

[..]

Ooit van Windows Vista gehoord? Draait hier nog steeds.
okee, laten we zeggen dat iemand dat doet, wat ik me niet echt kan voorstellen 9gata ook tegen microsoft advies in) dna moet je nog steeds een update kopen.
pi_138078309
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:44 schreef aijumu het volgende:
2002 kocht ik mijn eigen desktop, tweedehands dat wel maar zoveel heb ik er niet voor betaald, was iets van 13/14 jaar, eigen verdiende geld, iedereen ging uit, of deed hun zakgeld aan rommel uitgeven, vond ik zelf dan :@
Ik had het over het kopen van een PC in 1995, in computertechnologie en prijzen is dat een groot verschil.
pi_138078345
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Omdat het niet te weinig is, maar omdat die ondankbare mensen te veel prioriteit geven aan bepaalde luxe uitgaven waardoor aan het eind van de maand een noodzakelijke rekening niet meer betaald kan worden.
het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven. we wonen hier niet in ruanda he..
pi_138078398
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:58 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven. we wonen hier niet in ruanda he..
Normaal leven. Je bedoelt zoals iedere werkende Nederlander ? Helaas, daar is de bijstand niet voor bedoeld.
pi_138078408
quote:
zondag 23 maart 2014 @ 16:46 • 301
Richestorags
[quote]Op zondag 23 maart 2014 16:39 schreef poemojn het volgende:

[..]

en vakantiegeld (¤100), kinderbijslag (¤230), kindgebonden budget (¤144), overdraagbare algemene heffingskorting (¤100), zorgtoeslag (¤109), misschien eindejaarsuitkering, overwerk, enz enz. Die komen echt hoger uit dan ¤1700 netto per maand.

Vanwege de hra heb ik de toeslagen berekend op een jaarinkomen van ¤23000 bruto.
Dan nog is 1 kind extra een aardige kostenpost. En die 1700 euro is al maximaal met overwerk en weekenddienst.
[/quote]
Ja. Dat is ook een kostenpost. Maar het nibud zegt dus ook dat een bijstandsgezin met drie kinderen en een uitkering van incl alle extra's ¤1809 elke maand weer ¤150 te kort komt. Dat gezin zou ¤1960 nodig hebben om rond te komen, volgens het nibud. Jouw kennis met drie kinderen en een koophuis komt rond, maar niet vreselijk ruim als ik begrijp waarom je hem als voorbeeld neemt. Hun gezin heeft ca ¤2400 per maand. Dat is ruim meer dan ¤1960. Maar ik geloof best dat die ¤400 maken dat je ruimer leeft, maar zo op zijn, met drie kinderen. :)
  zondag 23 maart 2014 @ 17:01:05 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138078472
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:58 schreef pokkerdepok het volgende:
het is wel te weinig. zeker om gewoon normaal te kunnen leven.
Daar is de bijstand dan ook niet voor bedoeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138078482
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:57 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

okee, laten we zeggen dat iemand dat doet, wat ik me niet echt kan voorstellen 9gata ook tegen microsoft advies in) dna moet je nog steeds een update kopen.
Je hoeft helemaal geen update te kopen wat is dat dan weer voor onzin. En houd toch op over advies van Windows. Als je geen geld heb kan je niet het nieuwste veroorloven.
pi_138078554
Eh nee, maar dan is je bank ook wat minder blij als je een leuke trojan binnenhaalt. :)
pi_138078573
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het gebruik van marktplaats is te ingewikkeld voor jou?

Ik zie hier echt diverse macbooks en windows 7 laptops tussen staan. Bij PC's is de keus nog veel groter.

En die 31 euro is al inclusief basis abbo TV, wat je los ook al snel ¤15 per maand kost.

En die 31 euro kan iemand in de bijstand best aan tv+internet spenderen. Je moet alleen geen 60MB internetlijn en film1 + sport1 verwachten, want dan ben je 2 tot 3 keer zo duur uit.

[edit] overigens was de 10" netbook, voorzien van Windows 7 die ik twee jaar terug hagelnieuw gekocht heb niet duurder dan 250 euro. Maar jouw "kan niet" mentaliteit is typisch voor bijstanders die weinig eigen initiatief tonen om wat van hun leven te maken [/edit]
dat valt nog mee inderdaad, alhoewel je natuurlijk niks up to dates koopt voor die bedragen.
en waar het om gaat, is dat als je volgens mensen hier dan maar geen frisdrank of koffie moet kopen, dat je dan ook niet een paar honderd euro voor een laptop hebt. dat benje dna gewoon een jaar lang aan het bijlopen, en dan heb je dus weer wat minder om te eten.
  zondag 23 maart 2014 @ 17:02:48 #11
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138078583
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Eens!
Armoede is niet nodig in Nederland, als je maar een klein beetje discipline hebt en je je aanpast aan je inkomen.

Een computer met internet is noodzakelijk voor een gezin met schoolgaande kinderen. Een fatsoenlijke 2e hands computer of laptop waar je echt nog wel een aantal jaren mee vooruit kunt hoeft echt niet meer dan 200 euro te kosten en een internet+tv heb je vanaf 31 euro per maand.

Natuurlijk koop je liever een nieuwe laptop en heb je graag een ultrasnelle internetverbinding en tv met allerlei extra zenders, maar dan ben je maandelijks 3 keer zo veel kwijt.
Bijstand is er voor de basis en dat kan er van worden betaald. Van het prijsverschil tussen de basis en de 'doorsnee' kun je héél veel boodschappen kopen.
En daar maak je dus al een fout "maar" 200 euro.
200 euro is voor mij enorm veel, ik kom nu iedere maand tekort dus hoe moet ik dan kunnen sparen voor 200 euro?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_138078599
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Waarom zou je persé een laptop met Windows 7 moeten hebben? :?
waarom niet?
pi_138078602
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Normaal leven. Je bedoelt zoals iedere werkende Nederlander ? Helaas, daar is de bijstand niet voor bedoeld.
Is wel waar de Bijstand bij de invoering in de jaren 60 voor bedoeld was. Maar past niet in het huidige tijdsbeeld, dat klopt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138078650
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Modaal is meer dan genoeg? Ben jij zo'n afgunst SP'er?
stel je niet aan, heb je genoeg te eten met modaal? ik zeg toch niet dat je niet meer dan modaal mag hebben...
pi_138078666
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:02 schreef poemojn het volgende:
Eh nee, maar dan is je bank ook wat minder blij als je een leuke trojan binnenhaalt. :)
Zucht, die haal je toch wel binnen als je niet je computer zelf op orde houd. Zoals zoveel Nederlanders.
pi_138078748
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 07:38 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat begrijp ik ook wel hoor al is het wel bizar dat er situaties zijn waarbij men over gaat tot het verstrekken van een dergelijke berg geld, al zijn dat natuurlijk de uitzonderingen en zullen er (hopelijk) genoeg gemeenten zijn die dan de bedragen verlagen.

Overigens leven wij (dan wel zonder kinderen) al geruime tijd rond de bijstandsgrens zonder gebruik te maken van de bijstand, gaat prima en we houden zonder dollen na aftrek van onze vaste lasten minimaal 400 euro in de maand over voor kleding, uitjes etc. Kan dus prima en natuurlijk is ook dát weer anders als je nog schulden/aflossingen hebt lopen, koopwoning, alimentatie, aan bepaalde contracten vast zit, gezamenlijke stookkosten en ga zo maar door.

Maar alleen daarom begrijp ik die alarmerende berichten van het Nibud al niet en dan zitten wij nog aan een vrij dure huurwoning (en dito hoge huurtoeslag natuurlijk), letten we niet bepaald op de prijzen van voedsel, hebben we de nodige huisdieren en maken we geregeld gebruik van het OV.
Het NIBUD moet kijken naar alle groepen, veel groepen leven wel onder de armoedegrens en daar wil het graag de aandacht op vestigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138078836
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

dat is het dus gewoon, je wilt per se mensen in de bijstand minder laten hebben dan werkende mensen.
zeur dan ook niet over dat het best genoeg is.
en leg even uit waarom ze midner moeten hebben.
pi_138078889
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:01 schreef aijumu het volgende:

[..]

Je hoeft helemaal geen update te kopen wat is dat dan weer voor onzin. En houd toch op over advies van Windows. Als je geen geld heb kan je niet het nieuwste veroorloven.
een update of een andere pc.
en windows 7 is helemaal niet het nieuwste.
pi_138078915
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:03 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

waarom niet?
Waarom wel?
pi_138078937
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom wel?
omdat iedereen een leuk leven verdient. niet kunnen werken is al erg genoeg.
pi_138078955
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat is het dus gewoon, je wilt per se mensen in de bijstand minder laten hebben dan werkende mensen.
zeur dan ook niet over dat het best genoeg is.
en leg even uit waarom ze midner moeten hebben.
Omdat ze er niet voor werken? Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Duh.
  zondag 23 maart 2014 @ 17:13:00 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138078983
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:08 schreef pokkerdepok het volgende:
at is het dus gewoon, je wilt per se mensen in de bijstand minder laten hebben dan werkende mensen.
Eerder andersom. Ik wil dat mensen die werken, meer hebben dan de mensen die het niet doen.

Arbeidsgehandicapten tot op zekere hoogte uitgezonderd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Janneke141 op 23-03-2014 17:27:58 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138079007
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:11 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

omdat iedereen een leuk leven verdient. niet kunnen werken is al erg genoeg.
Ik verdien een Ferrari, maar die krijg ik ook niet. Ik verdien een miljoen, krijg ik ook niet. Bijstand is om je in leven te houden, niets meer en niets minder. Een leuk leven regel jezelf, niet de staat.
pi_138079041
quote:
10s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat ze er niet voor werken? Bijstand is een vangnet, geen vervanger. Duh.
groot deel van de bijstand is arbeidsongeschikt. permanent.
ander deel is gewoon tijdelijk, die gaan weer werken en betalen voor en na de bijstand premies, en hebben dus recht op een prima vangnet dat je niet in een lagere sociale klasse stort.

en nou jij. waarom niet?
pi_138079042
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:10 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

een update of een andere pc.
en windows 7 is helemaal niet het nieuwste.
Windows Vista is goed genoeg. Over 5 jaar mogen ze 7 krijgen. Niet eerder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')