Pas wel op met dingen zeggen als 'niet meer wakker worden', straks durven ze niet meer te slapen

Hetzelfde geld voor 'oud zijn' en 'ziek zijn', een kindje dat ik ken was zwaar in paniek toen haar broertje griep had vlak nadat oma 'ziek was en dood ging' (en misschien dat dit met autistische kinderen nog erger is)
Afhankelijk van je geloof kan je nog zeggen dat de geest/de gedachten van oma in de hemel is ofzo, dat alleen haar lijf gecremeerd wordt.
Vwb het betrekken zou ik het zoveel mogelijk aan de kinderen zelf laten: geef ze de kans in de kist te kijken en oma nog eens aan te raken (waarschuw wel dat ze anders aan kan voelen!) maar forceer niks. Als het kan, neem dan foto's zodat ze later wel nog kunnen kijken hoe het was, als ze dat willen. Misschien willen ze bv de kist schilderen (kan ook nu, met oma er nog bij, dan kan ze t bewonderen)
Tijdens de crematiedienst zou ik ze ook vrij laten voor zover mogelijk. Misschien vader of een oom/tante van vaders kant inschakelen die standby staat om met de kinderen naar buiten te gaan als ze het niet meer trekken, zodat je zelf niets hoeft te missen van de dienst.
Heel veel sterkte voor jullie allevijf en de rest van de familie