abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138023697
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
  Moderator vrijdag 21 maart 2014 @ 22:57:10 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_138023806
die discussie in 't vorige topic :')
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 21 maart 2014 @ 22:58:40 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138023871
Nou is mijn oudste al even van school en de jongste nog niet naar school, maar het is verbijsterd wat scholen al niet verwachten qua computerbezit.

Het hoort inmiddels bij een schoolgaand kind als pennen en schriften, of eigenlijk horen die laatste twee bijna niet meer bij een schoolgaand kind.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_138023932
Wat die gezinnen ook tekort komen, over het aantal topics op fok kunnen ze niet klagen :')

Ik heb er eentje in groep 6, maar nog geen computerverwachtingen vanuit school. Al hebben ze wel eens iets op rekentuin.nl gedaan thuis.
In de brugklas krijgen ze een ipad van school geloof ik, zo ver zijn we nog niet. Een beetje dit idee, gratis in bruikleen tijdens de les, of via school leasen. http://igo.nl/nieuws/alge(...)ers-RGO-Middelharnis

[ Bericht 27% gewijzigd door poemojn op 21-03-2014 23:08:37 ]
pi_138025052
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 22:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Door mensen die het wat beter hebben dan anderen oneerlijk te behandelen ten faveure van de groep die het minder goed voor elkaar heeft, en dan vind je het gek dat dat idee op verzet stuit. Lekkere vent ben jij met je 'eerlijkheidsverhaal'. Zo eerlijk ben je helemaal niet.
ach gossie, vind jij het oneerlijk, nu ineens.
deal with it. het leven is oneerlijk. lol.

zo op je achterste benen staan omdat je je medemens wat moet gunnen, vrij triest.
pi_138026950
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 23:24 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

zo op je achterste benen staan omdat je je medemens wat moet gunnen, vrij triest.
Dus je geeft toe dat je hypocriet bezig bent? Mooi. Point made.
pi_138027161
Ja hoe is het nou?
Een gezin in de bijstand móet tekort komen. Het is toch niet normaal dat je twee ouders hebt die niet werken en twee kinderen(wanneer ze tieners zijn) die dan ook niks doen om geld binnen te halen?
Waar komt die hele gedachte vandaan dat je maar moet kunnen leven zonder te werken?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 22 maart 2014 @ 00:11:12 #8
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138027171
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 00:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad. Werkende minima hebben het slechter. Belachelijk :r
  Moderator zaterdag 22 maart 2014 @ 01:17:06 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_138029311
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 23:24 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Die medemens kan anders ook gewoon zelf gaan werken voor zn geld, ipv te verwachten dat degenen die wel werken 'hun maar wat moeten gunnen'. Omgekeerde wereld dit zeg, kom op nou.
pi_138029797
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Die medemens kan anders ook gewoon zelf gaan werken voor zn geld, ipv te verwachten dat degenen die wel werken 'hun maar wat moeten gunnen'. Omgekeerde wereld dit zeg, kom op nou.
Wat begrijp jij niet aan het niet in evenwicht zijn van de vraag en het aanbod van arbeidsuren? :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator zaterdag 22 maart 2014 @ 01:37:21 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_138029820
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan het niet in evenwicht zijn van de vraag en het aanbod van arbeidsuren? :?
Wat begrijp jij niet aan dat dat evenwicht er simpelweg niet is? Of dacht jij dat er bv in de hoek ICT X aantal uur aangeboden worden en daar ook X aantal mensen voor beschikbaar zijn die ook allemaal geschikt zijn voor die functies? Dat evenwicht gaat er nooit komen.

Daarbij, je hebt de groep die altijd gewerkt heeft, en je hebt het SBS6 probleemwijken-volk die ook bijstand ontvangen. Die 1e groep die gewoon pech heeft, helemaal kut dat die in de situatie zitten, heb ik geen moeite mee als daar geld heen gaat.

Maar die andere groep? No thx.
pi_138029880
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan dat dat evenwicht er simpelweg niet is?
Ik begrijp dat juist wel, jij blijkbaar niet getuige jouw opmerking dat ze ook gewoon kunnen werken. Dat werk is er niet.

quote:
Daarbij, je hebt de groep die altijd gewerkt heeft, en je hebt het SBS6 probleemwijken-volk die ook bijstand ontvangen. Die 1e groep die gewoon pech heeft, helemaal kut dat die in de situatie zitten, heb ik geen moeite mee als daar geld heen gaat.

Maar die andere groep? No thx.
D'uh, dat geldt voor bijna elke Nederlander. Het probleem is dat die 1ste groep best wel groot is, het grootste deel van de groep die een uitkering krijgt. Natuurlijk vinden bepaalde media het interessanter om juist mensen van die 2de groep te laten zien. ;)
#NoDAPL
  Moderator zaterdag 22 maart 2014 @ 01:41:19 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_138029889
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik begrijp dat juist wel, jij blijkbaar niet getuige jouw opmerking dat ze ook gewoon kunnen werken. Dat werk is er niet.
Daarbij doelend op de SBS6-probleemwijk groep. Zie uitleg in vorige post.
pi_138029911
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daarbij doelend op de SBS6-probleemwijk groep. Zie uitleg in vorige post.
Wat een kleine minderheid van de totale groep is. Niemand is het er niet mee eens dat je dat onderscheid moet maken, in de praktijk is het heel erg lastig om de 1ste groep niet te duperen met beleid waarmee je die 2de groep beter aanpakt.
#NoDAPL
pi_138030003
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 22:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan moet dat veranderen. Beter toezicht, begeleiding bij huiswerk maken en ook nog eens een besparing van geld. Ik zeg win/win.
Ja wat is het nou, als ik uitreken hoeveel dat toezicht kost in werkuren zit je te beweren dat er geen toezicht nodig is, en nu moet er ineens beter toezicht komen en begeleiding bij het huiswerk? Je denkt dat een leraar die toch al aanwezig is niets aan het doen is en dus maar even kan gaan opletten? De naschoolse opvang is er toch al? Hoe kom je aan het idee dat er naschoolse opvang voor pubers zou zijn op scholen?
pleased to meet you
pi_138030178
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:49 schreef moussie het volgende:

[..]

Ja wat is het nou, als ik uitreken hoeveel dat toezicht kost in werkuren zit je te beweren dat er geen toezicht nodig is
Lezen is een kunst, dat toezicht IS al aanwezig.

quote:
en nu moet er ineens beter toezicht komen en begeleiding bij het huiswerk?
Die is al aanwezig ja.

quote:
Je denkt dat een leraar die toch al aanwezig is niets aan het doen is en dus maar even kan gaan opletten?
Opletten? Die kinderen maken toch zelfstandig hun huiswerk, net zoals ze dat thuis zouden moeten doen of niet soms? Of wil je stiekem beweren dat ze thuis hele andere dingen doen waardoor paps en mams zouden moeten opletten?
pi_138030460
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 00:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

je spreekt jezelf tegen, vriend.
als de armen klagen, is het leven nou eenmaal oneerlijk.
als jijzelf klaagt, moeten we allemaal medelijden hebben.
pi_138030482
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 01:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

dat is de oplossing. gewoon iedereen die niet kan werken, aan het werk! geen uitkeringen meer, opgelost.

zucht.
pi_138031645
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 22:58 schreef Leandra het volgende:
Nou is mijn oudste al even van school en de jongste nog niet naar school, maar het is verbijsterd wat scholen al niet verwachten qua computerbezit.

Het hoort inmiddels bij een schoolgaand kind als pennen en schriften, of eigenlijk horen die laatste twee bijna niet meer bij een schoolgaand kind.
Je kunt toch ook in de bieb ofzo gaan internetten?
  zaterdag 22 maart 2014 @ 09:32:54 #20
396550 Richestorags
pi_138031665
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt toch ook in de bieb ofzo gaan internetten?
Dat is te luidruchtig hoorde ik net.
pi_138031705
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is te luidruchtig hoorde ik net.
Het is m.i. simpel zat: iemand werkt niet en moet dan blij zijn dat de werkende mensen hen iets gunnen. Dat mag wat mij betreft een zo laag mogelijk bedrag zijn.

Eten kun je halen bij de voedselbank, in een woning kun je best met meerdere gezinnen leven, spullen koop je maar bij de kringloop, internetten kan bij de bibliotheek, kleren kun je halen bij de kringloop, auto heb je niet nodig....

Dan blijven er niet veel kosten over.
pi_138031719
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 02:33 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je spreekt jezelf tegen, vriend.
als de armen klagen, is het leven nou eenmaal oneerlijk.
als jijzelf klaagt, moeten we allemaal medelijden hebben.
Eh nee? Jij hebt je mond vol van eerlijkheid, maar wil dat bereiken door mensen oneerlijk te behandelen. Hypocrieter dan dat ga ik ze niet vinden denk ik zo. Of ga je nu terugkrabbelen?
pi_138031770
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Eh nee? Jij hebt je mond vol van eerlijkheid, maar wil dat bereiken door mensen oneerlijk te behandelen. Hypocrieter dan dat ga ik ze niet vinden denk ik zo. Of ga je nu terugkrabbelen?
zie je verkeerd.
ik behandel jou niet oneerlijk, ik vind dat jij, net als iedereen, een sociale plicht hebt.
wat is daar oneerlijk aan?
  zaterdag 22 maart 2014 @ 09:42:11 #24
396550 Richestorags
pi_138031796
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:36 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het is m.i. simpel zat: iemand werkt niet en moet dan blij zijn dat de werkende mensen hen iets gunnen. Dat mag wat mij betreft een zo laag mogelijk bedrag zijn.

Eten kun je halen bij de voedselbank, in een woning kun je best met meerdere gezinnen leven, spullen koop je maar bij de kringloop, internetten kan bij de bibliotheek, kleren kun je halen bij de kringloop, auto heb je niet nodig....

Dan blijven er niet veel kosten over.
Zo denk ik er ook over.
pi_138031797
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

zie je verkeerd.
ik behandel jou niet oneerlijk, ik vind dat jij, net als iedereen, een sociale plicht hebt.
wat is daar oneerlijk aan?
Dus je wil dat ik net zoveel afdraag voor die sociale plicht als een bijstandstrekker, immers, we zijn allemaal gelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')