quote:Op vrijdag 21 maart 2014 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
De fysica blijft net zo geldig als ze nu is, alleen gaat het over een empirische werkelijkheid. Maar dat was altijd al zo. Als je fysicus bent verandert er niets.
Ben ik eindelijk de creator zelf, heb ik nog geen controle.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 20:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nous
Emanatie is een vorm van diffentiatie. Het lijkt toch verdacht veel op emergentie, waarbij emanatie top-down is en emergentie bottom-up.quote:Plotinus and neoplatonism
In neoplatonism there exists several levels or hypostases of being, including the natural and visible world as a lower part.
• The Monad or "the One" sometimes also described as "the Good", based on the concept as it is found in Plato. This is the dunamis or possibility of existence. It causes the other levels by emanation.
• The Nous (usually translated as "Intellect", or "Intelligence" in this context, or sometimes "mind" or "reason") is described as God, or more precisely an image of God, often referred to as the Demiurge. It thinks its own contents, which are thoughts, equated to the Platonic ideas or forms (eide). The thinking of this Intellect is the highest activity of life. The actualization (energeia) of this thinking is the being of the forms. This Intellect is the first principle or foundation of existence. The One is prior to it, but not in the sense that a normal cause is prior to an effect, but instead Intellect is called an emanation of the One. The One is the possibility of this foundation of existence.
• Soul (psuch). The soul is also an energeia: it acts upon or actualizes its own thoughts and creates "a separate, material cosmos that is the living image of the spiritual or noetic Cosmos contained as a unified thought within the Intelligence". So it is the soul which perceives things in nature physically, which it understands to be reality. Soul in Plotinus plays a role similar to the potential intellect in Aristotelian terminology.
• Lowest is matter.
Wauwquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:28 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het omdraaien is wat in onze tijd meestal gedaan wordt, zonder het overigens te beseffen. De werkelijkheid wordt binnenstebuiten gekeerd. Alsof we als een homunculus in onze schedel zitten en door twee raampjes naar buiten kijken naar een objectieve wereld opgebouwd uit materie, die er gewoon is, ook als er niemand zou zijn om hem waar te nemen.
Maar in feite leef je dan in een soort droom. De Grieken zouden zeggen: je zit in Plato's grot, de schaduwen op de wand te bestuderen.
Het bewustzijn bestaat niet in wat men tegenwoordig vaak denkt dat de objectieve werkelijkheid is. Daarin bestaan alleen breinen, fysische hersenprocessen, lichamen, auto's, fietsen, bergen, zeeen, sterren en de hele rataplan.
Adaptatie door natuurlijke selectie verklaart alleen dat we dingen kunnen begrijpen die met ons overleven in het aardse milieu hebben te maken. Niet waarom we bijvoorbeeld wiskunde kunnen bedenken. Onze verre voorouders zijn nooit ergens wiskunde tegengekomen in hun strijd om het bestaan, noch had men het nodig. Het is altijd een raadsel geweest waar wiskunde vandaan komt. Het is verzonnen door mensen, of toch niet? Is het bedacht of ontdekt? Als het ontdekt is, waar was het dan daarvoor? Bestonden er priemgetallen voordat we ze bedachten? Het hele universum blijkt gebaseerd te zijn op wiskundige principes. Takken van wiskunde die honderden jaren geleden door wiskundigen waren ontwikkeld als liefhebberij, blijken plotseling kant en klaar bruikbaar te zijn voor moderne fysische theorieen. Zie bijvoorbeeld het interessante boek van Mario Livio: Was God a Mathematician?
En zoals Bertrand Russell zei:
Physics is mathematical not because we know so much about the physical world, but because we know so little; it is only its mathematical properties that we can discover.
En Albert Einstein:
How can it be that mathematics, being after all a product of human thought which is independent of experience, is so admirably appropriate to the objects of reality? [...] In my opinion the answer to this question is, briefly, this: As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain; and as far as they are certain, they do not refer to reality.
De fysicus Max Tegmark beweert zelfs dat het universum niet fysisch is, maar bestaat uit pure wiskunde. Als we natuurkunde doen, ontdekken we geen eigenschappen van materie o.i.d. maar pure wiskunde.
Zie ook bijvoorbeeld:
http://en.wikipedia.org/w(...)the_Natural_Sciences
[..]
Omdat ons 'dagelijkse' bewustzijn maar een soort topje van een ijsberg is, dat geintegreerd is met de informatieverwerking in ons brein, en dat brein is een filter voor de rest. Het bewustzijn bestaat uit lagen, zie Freud en Jung. Dieper nog ligt een collectief onderbewustzijn, waaruit universele beelden en archetypes komen die in alle culturen zijn terug te vinden. Nog dieper zijn alle bewuste wezens met elkaar verbonden. Er is maar één bewustzijn, non-locaal en tijdloos.
Slechts onder bijzondere omstandigheden kunnen mensen dat ervaren.
Zie bijvoorbeeld Aldous Huxley:
'Each one of us is potentially Mind at Large. But in so far as we are animals, our business is at all costs to survive. To make biological survival possible, Mind at Large has to be funneled through the reducing valve of the brain and nervous system. What comes out at the other end is a measly trickle of the kind of consciousness which will help us stay alive on the surface of this particular planet.'
[..]
Idem.
[..]
Evolutie is, in de woorden van Ken Wilber: 'the unfolding manifestation of Spirit, from matter to life to mind, including the higher stages of spiritual development where Spirit becomes conscious of itself'.
Lichamen zijn onderdeel van de 'illusie'. Ze zijn onderhevig aan de fysica, aan de tweede wet van de thermodynamica. Het lichaam vergaat, maar het bewustzijn niet. Waarom zou het.
Een benadering als deze neemt niet alleen bewustzijn serieus als fundamenteel bestanddeel van de werkelijkheid, maar kan bovendien een reeks van verschijnselen verklaren die al duizenden jaren onderdeel zijn van de menselijke ervaring, maar waar een materialistisch paradigma geen raad mee weet. Die er zelfs in strijd mee zijn. Al die verschijnselen falsificeren het materialisme.
Ik bedoelde dit deel, van een concreet voorbeeld, uit mijn vorige post. Zou je daar eens op in willen gaan?:quote:Op vrijdag 21 maart 2014 07:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zie ook mijn vorige post
[..]
Het experiment gaat dus nadrukkelijk niet over reflexmatige / routinematige handelingen. (Waarvan je je natuurlijk ook kunt afvragen of je die in vrijheid doet, maar daar gaat het experiment niet over.)
Misschien handig om je eens te verdiepen in dat onderzoek, voordat je anderen verwijt kritiekloos de conclusies na te praten.
quote:Hoe zit dit bijvoorbeeld met een handeling die nodig is om uit te voeren waar ik gisteren al voor had gekozen. Het kan zijn dat ik gisteren ergens een belang in heb gesteld. Met mijn vrije wil heb ik er gisteren voor gekozen bepaalde handelingen (over meerdere dagen verspreid) te verrichten die de kans op verwezenlijking van de gewenste toekomstmogelijkheid aanzienlijk vergroot. Gisteren is een bepaalde koers uitgezet voor de wijze van handelen over meerdere dagen verspreid. Als ik om de uitgezette koers te volgen bijvoorbeeld ergens moet zijn en ik moet op een bepaalde kruising rechtsaf, dan kan het rechtsaf slaan toch onmogelijk een handeling zijn die door het brein was besloten net voordat ik mij er bewust van werd?
Ook daar ging het experiment niet over.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 13:15 schreef jeveka het volgende:
[..]
Ik bedoelde dit deel, van een concreet voorbeeld, uit mijn vorige post. Zou je daar eens op in willen gaan?:
[..]
Zelfs al handelen de hersenen enkele seconden van te voren, dan nog heeft de wil sturing gegeven aan de handeling. Zonder de intentie zou de reactie ook niet tot stand komen. Ik ben overigens zeer nieuwsgierig hoe het keuze moment van de mensen gemeten is. Bewustzijn is namelijk voor zover ik weet niet meetbaar op dit moment. Dus waarom een bewuste keuze wel? In welk deeltje ligt de beslissing dan? De conclusies van dit onderzoek zijn op z'n hoogst speculatief te noemen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook daar ging het experiment niet over.
Overigens moet dan nog steeds op moment X het besluit genomen worden om handeling Y uit te voeren, of je daar gisteren al over hebt nagedacht lijkt me niet relevant. Of plan jij je handelingen op de seconde nauwkeurig?
Op een soortgelijke manier zou je kunnen stellen dat het besluit om ooit een vinger te bewegen al was genomen op het moment dat de proefpersonen instemden om mee te doen met het experiment. Dat wil niet zeggen dat het exacte moment is gekozen.
Het experiment gaat dus over de keuze van het moment waarop de handeling wordt verricht, niet de keuze om die handeling te gaan verrichten. Dat zijn verschillende keuzes. Het experiment gaat over de ene keuze, en jij stelt vragen over de andere.
Maar dan is vrije wil dus niet logisch, gezien logica en causaliteit samen gaan. Het staat los van causaliteit en dus speelt het zich ook niet af binnen de voor ons bekende natuurwetten. Is het vanwege willekeur, dan is het onderhevig daaraan en dus niet vrij.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 02:23 schreef jeveka het volgende:
[..]
logica en causaliteit gaan hand in hand zolang er geen vrije wil op het toneel is verschenen. Vrije wil overruled causaliteit. Vrije wil kan de loop der dingen beïnvloeden. Dit past prima in de logische ruimte, maar behoort kennelijk (nog) niet tot jouw verkende deel van de logische ruimte.
Of je een beslissing voor nu denkt te maken of voor later, dat onderzoek wijst erop dat de beslissing al is gemaakt voor je er bewust van bent. Het lichaam, inclusief het brein weet zelf wat het doet. Bewustwording is daar een terugkoppeling voor, mijns inziens.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 02:42 schreef jeveka het volgende:
[..]
Als je jeuk op je hoofd hebt, dan kan het zijn dat je brein de hand al naar je hoofd heeft gestuurd voordat je je er van bewust was wat die hand precies deed. Vind je dit niet een hele goedkope en amateuristische manier om aan te tonen dat vrije wil niet bestaat? Ik ben werkelijk verbaasd dat je er nog serieus mee komt. Hoe zit dit bijvoorbeeld met een handeling die nodig is om uit te voeren waar ik gisteren al voor had gekozen. Het kan zijn dat ik gisteren ergens een belang in heb gesteld. Met mijn vrije wil heb ik er gisteren voor gekozen bepaalde handelingen (over meerdere dagen verspreid) te verrichten die de kans op verwezenlijking van de gewenste toekomstmogelijkheid aanzienlijk vergroot. Gisteren is een bepaalde koers uitgezet voor de wijze van handelen over meerdere dagen verspreid. Als ik om de uitgezette koers te volgen bijvoorbeeld ergens moet zijn en ik moet op een bepaalde kruising rechtsaf, dan kan het rechtsaf slaan toch onmogelijk een handeling zijn die door het brein was besloten net voordat ik mij er bewust van werd?
Dus als ik zelf waarneem dat ik zelf logica toepas en conclusies trek (of onlogica toepas en maar wat doe), weet ik dat. Dat weten moet ik dan ook interpreteren, opslaan en verifiëren.quote:Op donderdag 20 maart 2014 02:55 schreef jeveka het volgende:
[..]
Het proces van 'toepassen van logica en trekken van conclusies etc.' wordt ook als zodanig door bewustzijn waargenomen, logisch geïnterpreteerd, opgeslagen en kan worden geverifiëerd. Noem het 'weten'. Bewustzijn met een zekere staat van ontwikkeling 'ziet' veel. Het 'ziet/leest' ook de eigenaar van het bewustzijn als onderdeel van de omgeving. Het is zelfbewust.
Betreffende de vetgedrukte delen waarin je spreekt over informatie de volgende opmerking:quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Laat ik eens concreet zijn.
Inleiding
Waar materie is, zijn er ook relaties tussen de materiële objecten:
1. Je lichaam bestaat en is een materieel object
2. de stoel bestaat en is een materieel object
3. 'Op de stoel zitten' bestaat ook en is immateriële relatie
Als je inzoomed op je lichaam vindt je nog veel meer relaties tussen de onderdelen van je lichaam. Als verder inzoomed tot op het atomaire niveau, dan blijkt dat de atomen relaties hebben mbt elkaar en moleculen vormen.
Een mechanisch model omvat zowel materie als immateriële relaties. Dit alles is al duidelijk in de mechanica van Newton:
1. Massa is het kenmerk van ieder bestaand object (materie)
2. Materie heeft onderling relaties (de krachten in de bewegingswetten van Newton)
3. Een kracht is de oorzaak van een verandering van de bewegingstoestand van een materieel object.
Dit mechanistische model omvat
1. materiële objecten
2. relaties tussen materiële objecten
Als men in deze context spreekt over Informatie, bedoelt men de toestand van het systeem. Deze bestaat uit de positie en snelheid (= bewegingstoestand) van alle materiële objecten in het systeem. Daaruit volgen ook alle relaties tussen de materiële objecten.
Mijn argument
Je kunt een onderscheid maken tussen
1. relaties en
2. bewust weet hebben van deze relaties.
Blijkbaar bedoeld jij met informatie het 2e.
Maar relaties op zich, zijn al immaterieel (dus daar heb je geen bewustzijn voor nodig). Door in te zoomen op materie vind je relaties genoeg.
Wat jij met informatie bedoelt, veronderstelt bewustzijn. Dat dit voortkomt uit materie (objecten + relaties) is de vraag van dit topic. Je kunt daarom niet zomaar beweren dat dit niet zo is, ook al is er nog geen bekende verklaring voor het fenomeen 'bewustzijn'.
Het wezen met bewustzijn kiest door gebruik te maken van een keuzemogelijkheid. Door een voorkeur te hangen aan één van de toekomstmogelijkheden die er zijn. Bewustzijn maakt het mogelijk deze te creëren door logisch de stand van zaken op verschillende manieren te extrapoleren. (Dit alles tijdelijk of permanent vastgehouden in de informatiedrager als gecodeerde informatie)quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarmee?
Je hebt volgens mij onvoldoende door, dat je jezelf steeds buiten het systeem houdt waarmee je alles verklaart. De 'eigenaar' maakt zelf ook deel uit van het systeem.
In een goed model, dat ook jezelf omvat, val je uiteindelijk samen met iets in dat model. Als dat model alles verklaart, verklaart het ook jezelf. Daarmee los je jezelf op in iets anders. Daarmee ben jij niet meer bepalend, eigenaar, of iemand die een keuze maakt, tenzij je jezelf identificeert met dat deel van het model dat deze rol speelt.
[..]
Daarmee identificeer je jezelf met een deel van het model, dat belangen heeft. Overleven is een voorbeeld van zo'n belang. Het past in de voorstelling dat je geboren wordt, je voortplant en dood gaat. Het betekent, dat je zelf in het model een verschijnsel bent dat komt en gaat. Het model verklaart dus jou en jij lost er uiteindelijk helemaal in op. Dus als jij kiest, kun je evengoed zeggen dat de elementen waaruit je gevormd bent, iets doen. Het is maar net hoe je ernaar wilt kijken.
Representatie op zich (= gecodeerde informatie) past nog steeds binnen een mechanisch model. Ook in de hersenen vindt al representatie plaats, zonder dat het bewust wordt ervaren. Bewust zijn zelf is inderdaad iets extra's. Wat Kees22 al eerder noemde "weten dat je weet".quote:Op zondag 23 maart 2014 02:00 schreef jeveka het volgende:
[..]
Betreffende de vetgedrukte delen waarin je spreekt over informatie de volgende opmerking:
Deze voorstelling van zaken is niet correct. De onderlinge relaties tussen de materiële objecten zijn inderdaad immaterieel, maar zeggen alleen iets over die onderlinge relaties. Daarmee is nog niets gezegd over gecodeerde informatie die een rol speelt bij bewustzijn. Een bepaalde toestand van een materieel object kan gecodeerde informatie bevatten over een zaak niet zijnde dit object zelf. (Denk aan signalen, teksten, verkeersborden of een knoop in je zakdoek.) Deze gecodeerde informatie heeft dus een betekenis, welke op zich niets te maken heeft met de materie waarmee die informatie wordt vastgehouden. Ook bij hersenweefsel als materieel object kan de toestand van de aanwezige materie gecodeerde informatie bevatten die ergens voor staat. Het beeld dat iemand heeft van een appel moet ergens als gecodeerde informatie in de materiële toestand van de hersenen aanwezig zijn, anders zou dat beeld nooit opgeroepen kunnen worden. Iedereen kan dit principe voor zichzelf verifiëren.
Je had me dus niet begrepen. Misschien begrijp je het na bovenstaande uitleg. Het fenomeen bewustzijn heb ik hier al een aantal keren beschreven.
Nu ik dit zo eens teruglees vraag ik me af of hier überhaupt een verschil tussen zit, anders dan naamgeving.quote:Op zondag 23 maart 2014 12:45 schreef deelnemer het volgende:
Molurus veronderstelt dat ook het bewustzijn zelf verklaarbaar is in termen van fysische processen. Daarmee wordt het model weer monistisch.
JerryWesterby veronderstelt dat ook fysische processen zelf verklaarbaar zijn in termen van het bewustzijn. Daarmee wordt het model weer monistisch.
Het hangt af van de wijze waarop je het model invult. In een fysisch model is 'de samenhang der dingen vangen' de kern van de zaak. De samenhang is volledig causaal gedefinieerd. Maar als het bewustzijn dat kan overrulen, en ipv causaliteit werkt met een vrije wil, dan zijn deze invullingen verschillend.quote:Op zondag 23 maart 2014 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu ik dit zo eens teruglees vraag ik me af of hier überhaupt een verschil tussen zit, anders dan naamgeving.
Dat vereist toch weer een invulling van het begrip vrije wil die zowel buiten causaliteit als buiten totale onbepaaldheid valt. En zoals we al hadden geconstateerd valt dat niet mee. Het idee kan eigenlijk alleen in stand blijven als je het niet invult.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:00 schreef deelnemer het volgende:
Maar als het bewustzijn dat kan overrulen, en ipv causaliteit werkt met een vrije wil, dan zijn deze invullingen verschillend.
Dus gewoon definieert ipv verklaart. Ieder model heeft uitgangspunten.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vereist toch weer een invulling van het begrip vrije wil die zowel buiten causaliteit als buiten totale onbepaaldheid valt. En zoals we al hadden geconstateerd valt dat niet mee. Het idee kan eigenlijk alleen in stand blijven als je het niet invult.
Correct. In dit geval zijn de uitgangspunten al een pittig probleem.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dus gewoon definieert ipv verklaart. Ieder model heeft uitgangspunten.
Dat is idd de vorm van dualisme die je bepleit. Niet het onderscheid tussen materieel en immaterieel, maar tussen feiten enerzijds en interpretaties / betekenissen anderzijds.quote:Op zondag 23 maart 2014 02:24 schreef jeveka het volgende:
[..]
Het wezen met bewustzijn kiest door gebruik te maken van een keuzemogelijkheid. Door een voorkeur te hangen aan één van de toekomstmogelijkheden die er zijn. Bewustzijn maakt het mogelijk deze te creëren door logisch de stand van zaken op verschillende manieren te extrapoleren. (Dit alles tijdelijk of permanent vastgehouden in de informatiedrager als gecodeerde informatie)
Gezien je reacties is de hele wisselwerking tussen materie en gecodeerde informatie die daar in kan worden vastgehouden in jouw perceptie van de werkelijkheid nog een blinde vlek. Als er al gesproken kan worden over dualisme, dan is dat de wisselwerking tussen deze twee fenomenen: materie en gecodeerde informatie. Dit is net zo moeilijk te begrijpen als de betekenis van een knoop in je zakdoek.
A: De keuze van het moment (waar het experiment over gaat) heeft niets met vrije wil te maken.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook daar ging het experiment niet over.
Overigens moet dan nog steeds op moment X het besluit genomen worden om handeling Y uit te voeren, of je daar gisteren al over hebt nagedacht lijkt me niet relevant. Of plan jij je handelingen op de seconde nauwkeurig?
Op een soortgelijke manier zou je kunnen stellen dat het besluit om ooit een vinger te bewegen al was genomen op het moment dat de proefpersonen instemden om mee te doen met het experiment. Dat wil niet zeggen dat het exacte moment is gekozen.
Het experiment gaat dus over de keuze van het moment waarop de handeling wordt verricht, niet de keuze om die handeling te gaan verrichten. Dat zijn verschillende keuzes. Het experiment gaat over de ene keuze, en jij stelt vragen over de andere.
Je denkfout is dat je de natuurwetten volledig verklaart vanuit causaliteit. Dus nog maar een keer: dit klopt zolang er geen vrije wil aan te pas komt. En die komt er nu juist wel bij wanneer er sprake is van bewustzijn. Vrije wil overruled dan de causaliteit.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar dan is vrije wil dus niet logisch, gezien logica en causaliteit samen gaan. Het staat los van causaliteit en dus speelt het zich ook niet af binnen de voor ons bekende natuurwetten. Is het vanwege willekeur, dan is het onderhevig daaraan en dus niet vrij.
Waar speelt de vrije wil zich volgens jou af?
Dit is absoluut niet wat het onderzoek uitwijst. Kennelijk koppel je je inzicht vervolgens aan deze verkeerde conclusie.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:40 schreef Gray het volgende:
Of je een beslissing voor nu denkt te maken of voor later, dat onderzoek wijst erop dat de beslissing al is gemaakt voor je er bewust van bent. Het lichaam, inclusief het brein weet zelf wat het doet. Bewustwording is daar een terugkoppeling voor, mijns inziens.
Hoe plaats je gecodeerde informatie in een mechanistisch model?quote:Op zondag 23 maart 2014 12:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Representatie op zich (= gecodeerde informatie) past nog steeds binnen een mechanisch model. Ook in de hersenen vindt al representatie plaats, zonder dat het bewust wordt ervaren. Bewust zijn zelf is inderdaad iets extra's. Wat Kees22 al eerder noemde "weten dat je weet".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |