abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137958919
De conclusie van de Tweakers geheugentest

quote:
De invloed van de hoeveelheid geheugen in het dagelijks gebruik valt eerlijk gezegd wat tegen. Bij het merendeel van de uitgevoerde tests blijkt het niet heel veel uit te maken over hoeveel geheugen een systeem beschikt. Daarbij moeten we wel aantekenen dat we steeds één benchmark tegelijk draaiden. Wie veel programma's continu heeft openstaan, profiteert wellicht meer van extra geheugencapaciteit.

Kijken we echter naar onze benchmarks als Adobe- en Futuremark-tests, dan blijken de verschillen tussen twee reepjes van 2GB geheugen en twee reepjes van 8GB ram niet groot. Daarbij hebben we de timings gelijk gehouden en werd het geheugen op 1600MHz geklokt. Als we die kloksnelheid variëren, van 1333MHz stapsgewijs tot 2133MHz, dan zien we over het algemeen winst. Photoshop en Lightroom worden iets sneller, net als PCMark. Het meest teleurstellende resultaat leverde echter het tweaken van de timings op; strakkere timings leiden tot mindere resultaten. Waar dat aan te wijten is, weten we niet; we hadden juist op betere resultaten met lagere latencies gerekend.

De hoeveelheid geheugenkanalen maakt wel een duidelijk verschil. Een enkel reepje in een systeem, zowel van AMD als van Intel, is stukken trager dan twee modules van gezamenlijk dezelfde capaciteit. In ons high-end systeem zien we met de stap naar vierkanaalsgeheugen opnieuw snelheidswinst.

Waar we wel grote verschillen zien, is bij werklasten die aan de gpu zijn gerelateerd. De apu van AMD profiteert enorm van sneller geheugen en zet in vooral games, maar ook in grafische benchmarks, beduidend betere resultaten neer met sneller of meer geheugen. Ook de Intel-processor heeft veel baat bij sneller geklokt of meer geheugen, terwijl beide systemen ook veel beter presteren met tweekanaalsgeheugen in plaats van een enkel reepje.

Op basis van de benchmarks moeten we concluderen dat de geheugenkeus voor de prestaties over het algemeen weinig uitmaakt. Extra geheugen heeft weinig invloed, terwijl strakkere timings al helemaal geen zoden aan de dijk zetten. Als je een losse videokaart gebruikt, lijk je dus prima voor goedkoop geheugen te kunnen gaan, maar wel in kitjes van twee en zoveel je wilt. Twee reepjes van 4GB is echter al snel genoeg.

Wie echter de ingebouwde gpu van zijn processor wil gebruiken, bijvoorbeeld om games te spelen zonder losse videokaart, doet er wel verstandig aan te investeren in rap geheugen. Wie het geheugen op 1600MHz laat tikken, doet vooral de gpu van AMD-apu's zwaar tekort; die presteren veel beter met snel geheugen. Ook Intel-gpu's betalen de investering in snel geheugen terug met betere framerates. Een setje van twee geheugenmodules is in alle gevallen een stuk sneller dan een enkel reepje, maar een systeem zonder losse videokaart zou eigenlijk niet met een enkel reepje gebruikt mogen worden.
Zijn we het er dan eindelijk over eens dat een veelvoud van 8GB geen donder meer uitmaakt?
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:25:40 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:29:28 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137959200
Ik had 6 jaar geleden 4 GB ram, en dat heb ik nu nog steeds. Ik verbaas me er meer over dat standaardsystemen nu nog steeds slechts 4 GB hebben, en ondertussen vrijwel iedereen nog steeds met een swapfile loopt te rotzooien. Dat heb ik vorige eeuw al opgegeven.
censuur :O
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:34:13 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_137959347
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:20 schreef Roellie80 het volgende:
De conclusie van de Tweakers geheugentest

[..]

Zijn we het er dan eindelijk over eens dat een veelvoud van 8GB geen donder meer uitmaakt?
Voor de meeste gebruikers is 4 GByte eigenlijk wel zat.
Voor zware gebruikers is 8 GByte meestal voldoende, zelfs als je heel veel open hebt staan, want je gebruikt het toch niet allemaal tegelijk, dus het is niet zo erg als er eens wat uit fysiek geheugen geswapped wordt.
Alleen mensen die speciale pakketten gebruiken, zoals CAD/CAM, en dan nog eens idioot grote datasets hanteren, zouden behoefte kunnen hebben aan meer.

Als speciale reden om meer dan 8 nodig te hebben : ik draai op mijn bedrijfs-laptop W7, maar heb daaronder via Oracle VirtualBox nog een aantal virtuele Linux- en Solaris-systeempjes geinstalleerd (en een virtueel DOS-machientje). Mijn beide virtuele Solaris-systeempjes vormen een cluster, waarin weer virtuele Solaris-systeempjes via het Sun zone-mechanisme draaien. Als ik dat opstart, dan zou ik eigenlijk wel meer geheugen in mijn laptop willen, zodat ik meer geheugen kan reserveren voor dit test-cluster.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_137959728
Ik doe het nog steeds met 1, werkt ook nog steeds. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_137959781
Link dan ook even naar het artikel.....

http://tweakers.net/revie(...)rs-geheugentest.html
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:50:42 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_137959802
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:50 schreef ADQ het volgende:
Link dan ook even naar het artikel.....

http://tweakers.net/revie(...)rs-geheugentest.html
De link staat in de eerste regel van de openingspost :P
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:51:25 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_137959825
En 35 jaar geleden werd beweerd dat 640kB voldoende was voor elk aardbewoner...
So we just called him Fred
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:52:59 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_137959873
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:51 schreef FredvZ het volgende:
Ja precies, het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat meer geheugen wél iets toevoegt. Zeker wanneer je een computer koopt waarvan het interne geheugen moeilijk of niet uitbreidbaar is, zou ik er als het even kan voor kiezen om voor zoveel mogelijk te gaan.
  donderdag 20 maart 2014 @ 10:58:21 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137960028
quote:
2s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:52 schreef Tijn het volgende:
Ja precies, het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat meer geheugen wél iets toevoegt.
Ik heb het idee dat de snelheid van vooruitgang afneemt: processorsnelheid, werkgeheugen, opslagcapaciteit e.d. nemen allemaal minder snel toe dan 10 jaar geleden. Veel laptops zijn het afgelopen half jaar zelfs duurder geworden.
Ik zie ook twee oorzaken: voor veel applicaties is meer simpelweg niet nodig, en veel mensen stappen over op (tragere) tablets of telefoons om media te consumeren.
censuur :O
  donderdag 20 maart 2014 @ 11:01:37 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_137960102
Ontwikkelingen vinden nu plaats op andere terreinen, zoals energiezuinigheid. Qua performance / Watt zijn er wel degelijk enorme stappen gezet de laatste jaren. Maar voor bureaucomputers is dat allemaal niet zo relevant. Ik gebruik nog steeds naar volle tevredenheid m'n 7 jaar oude Core 2 Duo 2.4 GHz machine. Het was 10 jaar geleden echt ondenkbaar om met een computer van 7 jaar oud te werken, laat staan de nieuwste software zonder haperen te draaien.
pi_137960133
quote:
2s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:50 schreef Tijn het volgende:

[..]

De link staat in de eerste regel van de openingspost :P
Oeps! Overheen gelezen. Sorry!
pi_137962035
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik had 6 jaar geleden 4 GB ram, en dat heb ik nu nog steeds. Ik verbaas me er meer over dat standaardsystemen nu nog steeds slechts 4 GB hebben, en ondertussen vrijwel iedereen nog steeds met een swapfile loopt te rotzooien. Dat heb ik vorige eeuw al opgegeven.
4GB ram raakt toch wel vrij snel vol met toegewezen geheugen. Dan doe je er verstandig aan swapping aan te zetten, anders valt er niets meer te cachen.
  donderdag 20 maart 2014 @ 13:53:35 #14
189216 netolk
maar dan andersom
pi_137965031
Jep, de grote werkgeheugen rage is wel weer voorbij

Alleen nuttig als je dikke servers op je pc hebt draaien oid
Beware of the Raping Zebra's
pi_137965357
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat de snelheid van vooruitgang afneemt: processorsnelheid, werkgeheugen, opslagcapaciteit e.d. nemen allemaal minder snel toe dan 10 jaar geleden.
Dat is toch gek, want de algemene perceptie is dat Moore's law nog steeds opgaat.
quote:
Veel laptops zijn het afgelopen half jaar zelfs duurder geworden.
Dat is een andere kwestie (en iets waar Moore's law dan ook niet over gaat). Prijsstellingen worden door een heleboel zaken beïnvloed. Prijzen van bijvoorbeeld RAM fluctueren sterk, en na de overstromingen in Thailand ontstond er een (al dan niet kunstmatig in stand gehouden) wereldwijde schaarste aan harddisks, met gigantische prijsstijgingen tot gevolg. En vergeet niet dat overheidsmaatregelen ook een grote invloed hebben op prijsstellingen. Denk daarbij aan invoerheffingen en aan het recent nog opgeschroefde BTW percentage.
quote:
Ik zie ook twee oorzaken: voor veel applicaties is meer simpelweg niet nodig, en veel mensen stappen over op (tragere) tablets of telefoons om media te consumeren.
De grote vraag is natuurlijk hoe de hele informaticatechnologie zich verder gaat ontwikkelen. Daar is m.i. niet echt veel over te zeggen, behalve dat Moore's law (die dertig jaar geleden al dood werd verklaard) echt nog wel een poosje op zal blijven gaan.
pi_137967499
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:51 schreef FredvZ het volgende:
Dat is niet waar, dat werd niet beweerd.

quote:
2s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:52 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja precies, het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat meer geheugen wél iets toevoegt. Zeker wanneer je een computer koopt waarvan het interne geheugen moeilijk of niet uitbreidbaar is, zou ik er als het even kan voor kiezen om voor zoveel mogelijk te gaan.
Daarnaast zijn computers tegenwoordig dermate snel dat regelmatig upgraden ook niet meer de grooste noodzaak is om bij te blijven, eind vorig jaar heb ik een upgrade gedaan na vijf jaar en ben meteen voor 16GB gegaan. Je weet nooit wat de vorderingen zijn over een paar jaar.