Ik verbouw mijn huisje compleet.
(±1910, ± 90m2, geschatte woonduur 8 jaar - i.v.m zwam keuken, woonkamer en toilet op BG compleet op de schop, en dan ook de erg gedateerde badkamer op verdieping gelijk maar).
Is een Itho Box een goed idee in mijn situatie?
situatie nu:
• De ventilatie is nu (nog) natuurlijk.
• Mijn (hangend) toilet op BG heeft geen raampje (alhoewel, 't mist deels plafond en wand

.
• De keuken (naast toilet) heeft een leuk rookkanaal met schoorsteen boven het fornuis, maar dit kanaal heeft onhandige maat t.b.v. afzuigkap.
• De badkamer wordt nu nog geventileerd door een raampje open te zetten.
• Er is al een standpijp (pvc ø125mm) die uit BG plafond steekt tussen toilet en keuken, met een kap uit 't platte dak.
• De aanvoer van lucht is nu nog door (een overschot aan) kieren in ramen en voordeur.
Ik dacht om een Itho Box in het plafond te zetten, vlakbij de standpijp. Op deze box sluit ik aan:
1. een alu. panflex. buis horizontaal vanuit het rookkanaal 2,5m verderop (in kanaal ook panflex) om als wasemkap te laten functioneren. Onderaan rookkanaal 'flans' ik een vetfilter op maat.
2. een kort stukje alu. panflex. buis vanuit de badkamer zelf.
3. een langer stuk spiraliet komt vanuit de BG recht naar boven in de box, deze wordt bij plfond BG met een T-stuk verdeeld naar toilet en keuken zelf.
(alles wilde ik met ø125 doen, dit omdat Warmteservice me vertelde dat ø100 meer suist.)
Doe ik hier verstandig aan? Zit ik te overdrijven? Zou natuurlijke isolatie mogelijk ook volstaan? Moet ik aanzuiging van verse lucht ook meenemen in mijn plan? Zijn er betere alternatieven? Vergeet ik dingen?
Ik wil dingen gewoon goed en duurzaam doen, maar niet onnodig veel geld / tijd kwijt zijn.