abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137941428
Ik verbouw mijn huisje compleet.
(±1910, ± 90m2, geschatte woonduur 8 jaar - i.v.m zwam keuken, woonkamer en toilet op BG compleet op de schop, en dan ook de erg gedateerde badkamer op verdieping gelijk maar).

Is een Itho Box een goed idee in mijn situatie?

situatie nu:
• De ventilatie is nu (nog) natuurlijk.
• Mijn (hangend) toilet op BG heeft geen raampje (alhoewel, 't mist deels plafond en wand :).
• De keuken (naast toilet) heeft een leuk rookkanaal met schoorsteen boven het fornuis, maar dit kanaal heeft onhandige maat t.b.v. afzuigkap.
• De badkamer wordt nu nog geventileerd door een raampje open te zetten.
• Er is al een standpijp (pvc ø125mm) die uit BG plafond steekt tussen toilet en keuken, met een kap uit 't platte dak.
• De aanvoer van lucht is nu nog door (een overschot aan) kieren in ramen en voordeur.

Ik dacht om een Itho Box in het plafond te zetten, vlakbij de standpijp. Op deze box sluit ik aan:
1. een alu. panflex. buis horizontaal vanuit het rookkanaal 2,5m verderop (in kanaal ook panflex) om als wasemkap te laten functioneren. Onderaan rookkanaal 'flans' ik een vetfilter op maat.
2. een kort stukje alu. panflex. buis vanuit de badkamer zelf.
3. een langer stuk spiraliet komt vanuit de BG recht naar boven in de box, deze wordt bij plfond BG met een T-stuk verdeeld naar toilet en keuken zelf.
(alles wilde ik met ø125 doen, dit omdat Warmteservice me vertelde dat ø100 meer suist.)

Doe ik hier verstandig aan? Zit ik te overdrijven? Zou natuurlijke isolatie mogelijk ook volstaan? Moet ik aanzuiging van verse lucht ook meenemen in mijn plan? Zijn er betere alternatieven? Vergeet ik dingen?
Ik wil dingen gewoon goed en duurzaam doen, maar niet onnodig veel geld / tijd kwijt zijn.
pi_137941557
Hoe weet je dat je daar 8 jaar gaat wonen?
pindazakje
pi_137942618
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 21:26 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoe weet je dat je daar 8 jaar gaat wonen?
Harde wetenschap natuurlijk ;)
Nee, da's een schatting - het zou zo maar kunnen zijn dat ik en m'n vriendin dit huis over een jaar of 5 - 10 toch echt te klein vinden. Dus geen marmeren vloeren en gouden handgrepen ;)
pi_137947654
Als je de pijpelarij kwijt kunt zou ik het zeker doen. Ik kon het niet kwijt zonder allerhande koven dus daarom roosters gedaan en geen afzuiging.

Overigens die Itho box als wasemkap is geen goed plan volgens mij.

Aanvoer van lucht is natuurlijk belangrijk, anders trek je je huis vacuüm. Ouder huis blijft meestal toch wel zo lek als een mandje dus dat is jouw keuze. Rooster in je nieuwe glas is te overwegen.
Laat die handjes wapperen!
pi_137959063
Dank voor je reactie, @Gieliovd
e.e.a. kan ik zonder al te veel koof welk kwijt.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 23:03 schreef Gieliovd het volgende:
Overigens die Itho box als wasemkap is geen goed plan volgens mij.
Kun je me uitleggen waarom dit geen goed plan is, als ik gelijk boven het fornuis een vetrooster knutsel?
Na vetrooster moet de lucht 4m. verticaal en 2,5m horizontaal afleggen naar Ithobox .
  donderdag 20 maart 2014 @ 11:04:32 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_137960183
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:25 schreef sibejan het volgende:
Dank voor je reactie, @Gieliovd
e.e.a. kan ik zonder al te veel koof welk kwijt.

[..]

Kun je me uitleggen waarom dit geen goed plan is, als ik gelijk boven het fornuis een vetrooster knutsel?
Na vetrooster moet de lucht 4m. verticaal en 2,5m horizontaal afleggen naar Ithobox .
Een motorloze wasemkap icm een ventilatiebox is geen enkel probleem. Zeker niet als je een vetfilter toepast.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_137960772
Bij ons heb ik alles natuurlijk gedaan, alleen staat het dak wel aardig vol met die dakdoorvoeren, drie in totaal.
Waarvoor natuurlijk, energie besparing, en met moter zal heus niet meer afzuigen als ik binnen laat.
Kom even niet op de naam van die pijpjes, ik geloof multivent heten ze.
pi_137969600
@cvboer - dat is geweldig nieuws!
en de afzuiging bij de pannen is dan ook voldoende as ik die box op 3 zet, maar de box tegelijkertijd de andere ruimtes afzuigt?

@john2406 - deze box vraagt continu 1,6W, tientje per jaar ofzo - dan is energiebesparing toch niet zo heel relevant meer, oder? Maar zo'n box + ab kost wel zo'n ¤225 (en over een 5 jaar vast weer een reparatie), dus als natuurlijk en mechanisch even goed zijn, zou ik voor natuurlijk gaan.
pi_137970277
Ik neem aan dat je bij de complete renovatie van je jaren '10 huisje ook wel wat aan isolatie gaat doen? Dat zal (als het goed is) een flink deel van de huidige natuurlijke ventilatie teniet doen, en dan valt de investering van die 225 euro wel weg in de rest van de kosten lijkt mij?

Zelf zou ik trouwens wel voor een gemotoriseerde wasemkap kiezen: die verplaatsen een hele hoop meer lucht dan zo'n itho box (en meer lucht verplaatsing = minder eetluchtjes in huis). Geeft wel meer geluid, dus het hangt ook een beetje van je situatie uit wat je belangrijker vindt.
pi_138000759
Wasumkap hebben we natuurlijk ook met een moter, en natuurlijke ventilatie teniet doen?
Dat kan of is ook met een moter, voer je geen verse lucht aan zuigt het zo goed als niet met of zonder moter.
Vaak denken of word er gedacht venster open en dat is ventiatie, nou naar mijn idee niet dus, als ik het venster open zet en en gaat nergens lucht weg ventileerd het ook niet, als het huis vol is is het vol met lucht of met wat dan ook.

Luister maar eens naar een wasumkap zonder venster open en maak maar eens een venster open als hij draaid en luister eens hoeveel geluid hij dan maakt.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2014 13:04:46 ]
  vrijdag 21 maart 2014 @ 20:05:15 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138016104
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 16:28 schreef sibejan het volgende:
@cvboer - dat is geweldig nieuws!
en de afzuiging bij de pannen is dan ook voldoende as ik die box op 3 zet, maar de box tegelijkertijd de andere ruimtes afzuigt?

.
Zelfs dan werkt het nog prima. Ik heb hier dezelfde situatie, box op standje 3, velletje A4 zuigt tegen het rooster aan en blijft zitten. Wil nog een keer een meting doen, kijken hoeveel kuub hij daadwerkelijk afzuigt. Kan ik gelijk de boel inregelen.

Het onderhoud aan een ventilatiebox is niet zo moeilijk. Ik haal hem jaarlijks uitelkaar, half uurtje werk.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_138027041
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 20:05 schreef cvboer het volgende:
Zelfs dan werkt het nog prima. Ik heb hier dezelfde situatie, box op standje 3, velletje A4 zuigt tegen het rooster aan en blijft zitten.
Dankjewel, @cvboer!
• En heb jij qua motorloze wasemkap zo'n standaard-wasemkap zonder motor, of ook alleen een vet-rooster? want ik hoop gewoon een vetrooster-gaas-ding op maar te knippen, in een frame-pje te flansen en onderaan het rookkanaal te kunnen plaatsen.
• En wat zeg jij van de aanvoer van frisse lucht, moet ik, als ik straks de boel beter geïsoleerd heb, ook ventilatie-aanvoer-dingen gaan doen?
pi_138064478
Er zal genoeg lekken blijven waardoor hij lucht zal aan zuigen neem ik aan, en zoniet maak je kortstondig een raampje open.
Leuke vind ik als ik op het nieuws hoor dat ergens wat is en gemeld word die mensen zouden ramen en deuren dicht moeten houden, ik hoor dan nooit zet U ventialtie systeem uit.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2014 02:21:15 ]
  zondag 23 maart 2014 @ 07:29:07 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138065434
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 00:08 schreef sibejan het volgende:

[..]

Dankjewel, @cvboer!
• En heb jij qua motorloze wasemkap zo'n standaard-wasemkap zonder motor, of ook alleen een vet-rooster? want ik hoop gewoon een vetrooster-gaas-ding op maar te knippen, in een frame-pje te flansen en onderaan het rookkanaal te kunnen plaatsen.
• En wat zeg jij van de aanvoer van frisse lucht, moet ik, als ik straks de boel beter geïsoleerd heb, ook ventilatie-aanvoer-dingen gaan doen?
Ik heb echt een motorloze wasemkap, de bediening van de box zit er ook op. Hetgeen wat jij van plan bent zal ook prima werken. Qua aanvoer van frisse lucht zal ik zeker roosters boven het raam monteren. Isoleren is ventileren.
  zondag 23 maart 2014 @ 14:44:27 #15
396857 sibejan
nieuw hier
pi_138073385
Mooi, dan ga ik voor de Itho-box. Bedankt iedereen!
En nu me maar 'ns verdiepen in het zelf maken van een motorloze afzuigkap.
De huidige opgemetselde gestucde schouw is nl. 50cm breed en 30cm diep, en hier wil ik niet een lelijk kastje van min. 60 x 40cm onder plaatsen. Een op maat gemaakt vetrooster in een goed reinigbaar frame lijkt me voldoende.
Zou dit filter volstaan?

[ Bericht 17% gewijzigd door sibejan op 23-03-2014 14:54:11 ]
  zondag 23 maart 2014 @ 18:01:11 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138080537
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:44 schreef sibejan het volgende:
Mooi, dan ga ik voor de Itho-box. Bedankt iedereen!
En nu me maar 'ns verdiepen in het zelf maken van een motorloze afzuigkap.
De huidige opgemetselde gestucde schouw is nl. 50cm breed en 30cm diep, en hier wil ik niet een lelijk kastje van min. 60 x 40cm onder plaatsen. Een op maat gemaakt vetrooster in een goed reinigbaar frame lijkt me voldoende.
Zou dit filter volstaan?
Lijkt mij een prima filter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')