abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:38:12 #1
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_137884335
In verband met nieuwe info maar even een tweede deel openen :)

Originele OP:
quote:
Omdat hij het opnam voor vier jonge gepeste kinderen, is een basisschoolonderwijzer uit Capelle aan den IJssel 1,5 week op non-actief gesteld. De kinderen, in de leeftijd 8 en 9 jaar, waren het schoolgebouw ingevlucht nadat ze werden belaagd door oudere kinderen.
De onderwijzer van OBS West spoedde zich naar buiten en sprak de belagers ferm toe, waarbij hij één van hen stevig bij de arm greep. De meester mag maandag weer beginnen, maar pas nadat hij zijn excuses heeft aangeboden aan één van de pestkoppen.

Directeur Jan Noordam van OBS West stelt dat hij de onderwijzer voor de klas vandaan moest houden omdat de politie en het Openbaar Ministerie onderzoek naar de zaak deden. Het voorval deed zich woensdagmiddag 5 maart voor.

'De kinderen, van wie er twee leerlingen zijn van onze school, waren buiten aan het spelen. Ze werden lastiggevallen door een groep van 12 kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Ik vind het buitengewoon bewonderenswaardig dat hij is opgekomen voor deze kinderen.'

In een brief aan de ouders keurt diezelfde Noordam de actie van de onderwijzer - en dan vooral het beetpakincident - echter af. Voor de politie en het Openbaar Ministerie is de zaak nu afgedaan, omdat de leerkracht de pestkop een excuusbrief heeft geschreven. De Algemene Onderwijsbond is furieus. 'Te gek voor woorden,' zegt woordvoerder Liesbeth Verhegger. 'Ik vind dat alle leerkrachten 100 procent zeker moeten zijn dat de schoolleiding en het bestuur 100 procent achter hen staan in dit soort gevallen'
Nieuwe ontwikkeling: persbericht (via GeenStijl , ja sorry).

quote:
Capelle aan den IJssel, 17 maart 2014
PERSBERICHT: incident 5 maart 2014

Afgelopen zaterdag 15 maart heeft het AD een artikel geplaatst met de tekst ‘Onderwijzer
pakt pestkop bij de arm en wordt geschorst’. Dit bericht bevat voor een belangrijk deel onjuiste informatie. De leraar in kwestie is geen minuut geschorst en dit is ook niet overwogen. De journalist van het AD heeft dit gegeven tijdens een telefonisch contact met de directeur van obs West, de heer Jan Noordam, tot twee keer toe te horen gekregen. Toch heeft de journalist gemeend deze tekst te moeten gebruiken voor zijn publicatie.

In werkelijkheid heeft de leraar verlof gekregen van de schoolleiding. Hij was door het incident waarbij hij opkwam voor vier door een groep pesters bedreigde kinderen behoorlijk aangedaan. De directie heeft dit besluit in overleg met de betrokken leraar genomen.

De behandeling van het incident heeft de politie en het Openbaar Ministerie ongeveer anderhalve week gekost. Door de aangifte van de jongen die was vastgepakt door de leraar en overige verklaringen was niet duidelijk welke kant het op zou gaan in deze affaire. De politie heeft aan de directie van de school nadrukkelijk verzocht tijdens het onderzoek geen mededelingen te doen. Pas op vrijdag 14 maart kreeg de school het groene licht om hierover naar buiten te treden. De directie heeft nog dezelfde dag aan alle ouders en medewerkers van de school een brief gestuurd over het incident.

Politie en het Openbaar Minister ie hebben aan de leraar voorgesteld om de zaak af te sluiten d.m.v. het schrijven van een excuusbrief aan de jongen in kwestie. Hiermee is voor het OM de zaak afgesloten. De directie van de school heeft hier geen enkele invloed op gehad.

De directie van obs West ontraadt het personeel om kinderen vast te pakken. In de huidige maatschappij loopt een leraar in het onderwijs maar al te gemakkelijk aan tegen een berisping of zelfs een veroordeling wegens mishandeling. Tegelijkertijd vraagt ons huidige kabinet om daadkracht en elkaar aanspreken in vervelen de situaties. De leraar heeft hieraan
gehoor gegeven vanuit goede bedoelingen. Het heeft hem en de school echter in een enorm lastige positie gebracht.

Het artikel in het AD heeft de school veel negatieve publiciteit opgeleverd. De directie van de school heeft in samenspraak met alle betrokken geprobeerd om uiterst integer te handelen. De leraar heeft in deze moeilijke tijd de volledige steun gehad om weer gewoon zijn werk te kunnen doen op onze school. Hij heeft hierbij voor 100% het vertrouwen van de directie en het schoolbestuur. Deze week zal hij zoals vorige week met hem is afgesproken, zijn werkzaamheden in de klas hervatten.
Vermeld dient te worden, dat de directie van de school en de leraar actieve en positieve ondersteuning hebben ervaren van de wijkagent van ’s-Gravenland.

OPOCK, het bestuur van obs West, de directie van de school en de leraar betreuren de negatieve reacties op allerlei internet fora. Wij beseffen, dat de reacties vooral gebaseerd zijn op de foutieve informatie in het artikel van het AD. Aan de krant zal verzocht worden om een rectificatie te plaatsen. Als het AD hier niet toe overgaat, dan zullen bestuur en directie juridische stappen ondernemen.

Obs West en dus ook de leraar willen deze affaire op korte termijn afsluiten. Onze passie is om goed onderwijs te verzorgen voor onze leerlingen en daar willen wij onze energie graag insteken.

Als u de behoefte heeft om te reageren of vragen te stellen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via het mailadres van onze school (admin-west@opock.nl).

De betrokken leraar heeft de directie gevraagd om een korte verklaring te mogen toevoegen aan dit persbericht. Bijgevoegd vindt u zijn tekst.

Met vriendelijke groet,

Namens de directie van obs West,

Jan Noordam
De verklaring van de leraar kan ik niet copy-pasten, zit stuk verkeerde code in.
Zie link.

Maar goed, waarom een nieuw deel?
Omdat er in het eerste deel heel veel gespeculeerd werd zonder dat alle details van de nieuwsberichtgeving bekend waren.
Naar nu blijkt is zelfs het nieuwsbericht regelrecht onjuist.

Het lijkt me een goede ontwikkeling dat alle users die in het eerste topic iedereen aanvielen die de OP probeerden te relativeren, even en masse in dit topic een excuus plaatsen en toegeven dat ze hebben gehandeld op basis van onjuiste informatie *)

En verder kan het AD lekker optyfen natuurlijk.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_137884470
Ouders van de pesters hoge boetes geven is het enige wat nog werkt in deze maatschappij....

Tokkieouders zouden geen kinderen meer mogen krijgen. Ik pleit voor een kindervergunning ^O^
Hier staat niets.
pi_137884698
Ik stel kinderen krijgen nog maar even uit. Hoewel, die van mij doen dat niet...
pi_137886231
en nog een plotwending:
quote:
De ouders van leerlingen kregen een HELE ANDERE TEKST (pdf) dan die in het persbericht staat: "De directie van obs West heeft besloten om meester Henk Heespelink tijdens de periode van onderzoek niet in te zetten binnen zijn werk." Ingrijpdocent is dus gewoon verplicht door de school om in het spinnende persberichtje het spelletje mee te liegen dat er niets aan de hand was. BOE OBS WEST, jullie zijn nog steeds stom.
Bron: gs
  dinsdag 18 maart 2014 @ 15:36:53 #5
238326 Worteltjestaart
pi_137886401
Raar verhaal :?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_137886405
Dit is - met alle respect - geen plotwending. De woordkeuze 'wending' suggereert een complete draai; daarvan is geen sprake. Het blijkt alleen dat de leraar niet geschorst is, maar op verlof is gestuurd.

Het is nog steeds de school die door het stof moet: de leraar die aan de pestkoppen een excuusbrief (ja, er staat EXCUUSBRIEF) moet schrijven. Het is de wereld op z'n kop: pestkoppen die als groep een paar jochies van 8-9 jaar lastigvallen en dan ook nog excuses krijgen van iemand die ze even op hun plaats zet.

Overigens is dit de tekst van de leraar:

quote:
Geachte ouder(s), verzorger(s),
Ontstemd en met verbazing las ik in het AD een artikel over het incident van woensdag
5 maart waarin dingen stonden die ver naast de waarheid stonden en een storm van
verontwaardiging in Nederland ontketende. Daarbij kwam ik als een “held” naar voren en
werd met name mijn directeur en het bestuur van obs West afgeschilderd als onbekwame
bestuurders.

Zo stond er dat ik 1.5 week geschorst ben geweest en dat mijn directeur en mijn bestuur
niet voor 100% achter mij stonden.
Niets is minder waar; alle besluiten die zijn genomen om deze vervelende geschiedenis tot
een goed einde te brengen, zijn genomen in overleg met alle betrokkenen.
Zo ben ik in overleg met mijn directeur een paar dagen thuis gebleven omdat ik behoorlijk
aangeslagen was door dit incident. Afgelopen donderdag voelde ik me weer in staat om op
school wat werk te verrichten.

U begrijpt dat onze goede naam door dit artikel behoorlijk beschadigd is.
Ik dank alle ouders die tot nu toe op allerlei manieren hun vertrouwen in mij hebben
uitgesproken en hoop dat door deze brief ook het vertrouwen in mijn directeur en het
bestuur van onze school weer heel gauw zullen terugkeren.

Het 200% vertrouwen van Jan Noordam en van onze bestuursvoorzitter hebben mij een
warm gevoel gegeven.
Leraar obs West Capelle aan den IJssel
  dinsdag 18 maart 2014 @ 15:48:10 #7
3542 Gia
User under construction
pi_137886876
In onze tijd werd je aan je oren de klas uitgesleurd. En als je dan, met strafwerk, thuiskwam, kreeg je er van je ouders nog straf bij.

Tegenwoordig gaan ouders verhaal halen als de leraar een kind de les uitstuurt, want zoiets doet hun prinsje niet!
  dinsdag 18 maart 2014 @ 15:49:30 #8
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_137886923
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:32 schreef IntensiveGary het volgende:
en nog een plotwending:

[..]

Bron: gs
Volgens mij is dit een standaard procedure om leraren waartegen aanklachten lopen niet in te zetten tot er meer duidelijkheid is , ja dat is deels verplicht
There is only one religion
pi_137887184
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:49 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Volgens mij is dit een standaard procedure om leraren waartegen aanklachten lopen niet in te zetten tot er meer duidelijkheid is , ja dat is deels verplicht
Dat klinkt op zich logisch :)
  dinsdag 18 maart 2014 @ 15:57:19 #10
238326 Worteltjestaart
pi_137887246
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is - met alle respect - geen plotwending. De woordkeuze 'wending' suggereert een complete draai; daarvan is geen sprake.
Nou ja, OK; geen plotwending alsof inderdaad het verhaal geheel onjuist was.
Maar dat het niet alle feiten weergaf is (ook nu nog) niet iets wat je kunt ontkennen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:48 schreef Gia het volgende:
In onze tijd werd je aan je oren de klas uitgesleurd. En als je dan, met strafwerk, thuiskwam, kreeg je er van je ouders nog straf bij.

Tegenwoordig gaan ouders verhaal halen als de leraar een kind de les uitstuurt, want zoiets doet hun prinsje niet!
De waarheid ligt in het midden.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 15:57:41 #11
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_137887258
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:55 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Dat klinkt op zich logisch :)
ja ,om de school,de betrokken leraar en de leerlingen "te beschermen" ;) ;)
  dinsdag 18 maart 2014 @ 15:59:04 #12
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_137887307
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:57 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nou ja, OK; geen plotwending alsof inderdaad het verhaal geheel onjuist was.
Maar dat het niet alle feiten weergaf is (ook nu nog) niet iets wat je kunt ontkennen.
het is de nuance die hier onrecht aangedaan wordt
pi_137887544
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:48 schreef Gia het volgende:

Dit ging niet om uit de les sturen, maar om oudere kinderen (10-14 jaar) die op een schoolplein kinderen van 8-9 jaar lastigvielen.
pi_137887578
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 15:57 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

ja ,om de school,de betrokken leraar en de leerlingen "te beschermen" ;) ;)
;)
  dinsdag 18 maart 2014 @ 16:08:03 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_137887705
Tja wat kun je nog geloven. Goed journalistiek bron onderzoek wordt zeldzaam.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 16:11:04 #16
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_137887850
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 16:08 schreef Megumi het volgende:
Tja wat kun je nog geloven. Goed journalistiek bron onderzoek wordt zeldzaam.
Goed Nederlands in de journalistiek is vaak ook zeldzaam , komt door het slechte onderwijs van tegenwoordig. :{w
  dinsdag 18 maart 2014 @ 16:13:09 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_137887933
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 16:11 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Goed Nederlands in de journalistiek is vaak ook zeldzaam te vinden, komt door het slechte onderwijs van tegenwoordig. :{w
Taal is een relatief iets. En veranderd constant. Alleen wat vastgeroeste mensen boeit dat nog. :6
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 16:19:38 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_137888239
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 16:13 schreef Megumi het volgende:

[..]

Taal is een relatief iets. En veranderd constant. Alleen wat vastgeroeste mensen boeit dat nog. :6
:') :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_137888283
quote:

[..]

De basisregels veranderen niet. Stam+t is er één van :P
pi_137888616
quote:

[..]

Droom lekker verder.

quote:
Bijna driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt.
Bron: http://www.schrijvenonlin(...)n-funest-op-het-werk
  dinsdag 18 maart 2014 @ 17:31:29 #21
3542 Gia
User under construction
pi_137891014
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 16:04 schreef Elfletterig het volgende:

Dit ging niet om uit de les sturen, maar om oudere kinderen (10-14 jaar) die op een schoolplein kinderen van 8-9 jaar lastigvielen.
Uhuh, en een leraar die er tussen kwam en een van de oudere kinderen bij de arm pakte om de jongere kinderen te helpen.
En dan ouders die moord en brand schreeuwen omdat de jongen pijn had aan zijn armpje.

I.p.v. Dat kind een donderpreek geven dat pesten niet hoort, nemen ze een advocaat!
Belachelijk!
pi_137891175
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Naar nu blijkt is zelfs het nieuwsbericht regelrecht onjuist.
Wat, het zij maar gezegd, niet echt een verassing is...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_137891367
quote:

Het is nog steeds de school die door het stof moet: de leraar die aan de pestkoppen een excuusbrief (ja, er staat EXCUUSBRIEF) moet schrijven. Het is de wereld op z'n kop: pestkoppen die als groep een paar jochies van 8-9 jaar lastigvallen en dan ook nog excuses krijgen van iemand die ze even op hun plaats zet.

Ik lees toch echt dat er slechts een excuusbrief is uitgegaan naar de jongen die beet is gepakt. En die excuses betreffen dan niet het op zijn plaats zetten, maar de manier waarop.

We kennen de manier waarop niet, dus of excuses nu wel of niet op zijn plaats waren is geheel onduidelijk, ook gelet op de nieuwe informatie.

Wat er vooraf ging aan het belagen, of de belagers ook zijn aangepakt, enz. Het zal waarschijnlijk onduidelijk blijven. Het is, in ieder geval, tot op heden onduidelijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 18:46:40 #24
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_137893555
Beste pester, het spijt me dat ik je aan je arm hebt vastgepakt. Dat zal mij niet meer gebeuren. Bij een eventueel volgend incident zal ik het begrip interne geneeskunde een nieuwe dimensie geven.

Groetjes,

de leraar.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 19:20:55 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_137894930
quote:

Overigens is dit de tekst van de leraar:

[..]

Het klinkt alsof de directeur zelf die brief geschreven heeft, niet die leraar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')