quote:
Op maandag 17 maart 2014 20:50 schreef Hiergaanwedan het volgende:[..]
Je mist het punt.
Hoe dan ook vraag ik me altijd af in hoeverre cursussen werken bij mensen met zulke stoornissen. Het zit gewoon niet in je, je hersenen zijn anders gewired als het ware. Net als mensen met autisme die blijven ook gewoon even stroef na welke cursus dan ook. Als je iets niet van nature kan of je hersenen zo zijn dat je het kan leren dan kan je wel leren hoe je je moet gedragen maar dan is het altijd geforceerd en dat merken mensen.
Maar ik zou navraag doen bij een organisatie die ervaring heeft met mensen met borderline.. zijn overal organisaties voor... daar ook wel voor. Gewoon hen vragen... die weten het wel goed lijkt me.
Mijn psycholoog gaf in het verleden ook dat soort trainingen; om die reden denkt ze dat het goed voor me is. Volgens haar moeten dat soort trainingen er zijn. Mijn sociotherapeut had gegoogled, maar kwam hetzelfde tegen als ik. Het enige wat me aansprak en me wel serieus leek, was een sova-training in Groningen en een weerbaarheidstraining ergens in Brabant.
Ik heb niet de handicap zoals bij autistische mensen dat ik bijvoorbeeld grappen niet kan herkennen en ze als serieus opvat. Hoe goed ik in sociale vaardigheden ben, is in grote mate afhankelijk van mijn stemming. Als ik me iets onzeker en gespannen voel, sla ik dicht.
Ik heb inmiddels wel wat dingen geleerd. Bijvoorbeeld door niet alleen maar over jezelf te praten, maar door meer interesse in anderen te tonen. Zoiets wist ik wel, maar ik ben me er bewuster van.