Zie mijn vorige reactie. Hoe komen de mensen met een modaal inkomen dan wel rond van zo'n bedrag?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus dan zou hij ook niet rondkomen.
Dan heeft het Nibud dus gelijk...
Zou je wat concrete voorbeelden kunnen geven?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het nibud rekent met de getallen die zij hebben. Ik heb mijn uitgave een keer vergeleken met het nibud en ik kwam structureel 30%-50% lager uit. Soms wel 60%.
Ik denk niet dat de minima ook extreem luxe zaken voor hun kinderen koopt... Dus wat bedoel je nu te zeggen?quote:Dat mensen die 100k verdienen luxeren dingen kopen voor hun kinderen neemt niet weg dat iemand anders dat ook zou doen.
16,50 euro? Zijn ze niet goed wijs ofzoquote:Op maandag 17 maart 2014 14:04 schreef moussie het volgende:
[..]
Verzekeringen voor een heel gezin zijn wel even meer dan 200 euro hoor. Ziekenfonds is vaak semi-verplicht via de gemeente, met aanvullend pakket want geen bijzonder bijstand bij onverwachte onverzekerde kosten, dus zo'n 240 euro voor pa en ma. doe dan de gewone WA erbij, inboedel etc, zit je toch al gauw op bij elkaar zo'n 300 euro.
Gas, licht en water zo'n 150 euro.
Internet, telefoon en TV zo'n 45 euro, en dan heb je nog geen gesprek gevoerd.
Per kind voor kleding, school etc zo'n 50 euro per maand (da's gemiddeld over het jaar gezien), bij 2 kinderen dus 100 euro. Pa en ma hebben ook af en toe een nieuwe onderbroek nodig, dus die budgetteren we samen voor 25 euro.
Persoonlijke hygiëne voor het hele gezin zo'n 50 euro.
Totaal dus zo'n 670 euro, hou je zo'n 430 euro over om van te eten. Dat is met kinderen in de groei zeker geen vetpot. Volgens het Nibud kost gezonde voeding voor een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen tussen 9 en 13 per dag zo'n ¤ 16,50, oftewel 495 euro per 30 dagen ..
Er is dus volgens Nibud normen nog niet eens genoeg geld om goed en gezond te eten, laat staan voor enige sociale activiteit. En tja, als je daarnaast dan ook nog ziektekosten hebt dus ieder jaar de volle mep eigen bijdrage moet neertellen wordt het nog krapper.
Dan zou vrijwel niemand meer aan de kinderen kunnen beginnen, met al die tijdelijke contracten....quote:Op maandag 17 maart 2014 13:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, dat kunnen ze niet. Maar is het zo vreemd om wat meer verantwoordelijkheid te wensen van mensen? Ouderschap is één van de zwaarste verantwoordelijkheden, neem die dan ook. Ik ben van mening dat je geen kinderen moet nemen als je een onzekere baansituatie hebt, en nog geen gezonde financiële buffer hebt opgebouwd. Gek genoeg hebben die probleemgezinnen vaak nog meer dan 2 kinderen.
Volgens mij mis je mijn punt. Als hij onverwacht morgen een vrouw en twee kinderen krijgt zal hij het ook met dat bedrag moeten doen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Nee dan krijgt hij niet meer, maar een alleenstaande in de bijstand krijgt daarom ook geen 1800 euro!
Ik ben benieuwd naar hun berekening.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het Nibud meent van niet. Welke denkfout maken ze dan?
Wel vrouw en kinderen krijg je overigens wel meer... Maar dat terzijde.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef DeLuna het volgende:
Nee dan krijgt hij niet meer, maar een alleenstaande in de bijstand krijgt daarom ook geen 1800 euro!
150 euro gas/eletraquote:Op maandag 17 maart 2014 14:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Say what? Je had naast de huur nog eens 750 euro aan vaste lasten?
Ik heb nog even aangepast, volgens mij gaat het kindgebonden budget nog weer van de bijstand af, maar het kan ook zijn dat dat alleen voor de alleenstaande oudertoeslag geldt bij alleenstaande ouders in de bijstand.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef JDx het volgende:
[..]
Ah kijk, dat vroeg ik al eerder, maar niemand gaf antwoord.
Dat soort dingen moeten ze gewoon duidelijker vermelden dan, dan valt het best mee.
En die toeslagen voor kinderen is per maand?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.
Als je vergelijkt dan moet je correct vergelijken:
Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) incl vakantiegeld:
¤ 1.354 Bijstand
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 137 Zorgtoeslag
¤ 1.730 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Maar volgens mij gaat het kindgebondenbudget weer van de bijstand af....
Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 72 Zorgtoeslag
¤ 1.288 Totaal
Per kwartaalquote:Op maandag 17 maart 2014 14:11 schreef Globali het volgende:
[..]
En die toeslagen voor kinderen is per maand?
Weg met die auto!!!1!!!1quote:Op maandag 17 maart 2014 14:11 schreef JDx het volgende:
[..]
150 euro gas/eletra
100 zorgverzekering
50 internet en tv
50 belastingen
50 servicekosten
30 telefoon
50 aflossing ib-groep
50 verzekering (inboedel/brand/wa/uitvaart)
---
530
Auto was eigen keus, dus die vermeld ik dan even los
115 belasting
35 verzekering
---
150
+/- 700 vaste lasten, naast de huur.
Zonder auto had ik het wat ruimer gehad.
Precies. Ik ben ruim een euro kwijt voor ontbijt, wat redelijk gezond is.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
16,50 euro? Zijn ze niet goed wijs ofzoMijn ontbijt kost net iets minder dan 50 eurocent (muesli met optimel vla), laten we het dan maar houden op 2 euro voor 4 mensen. Laten we verder stellen dat 4 mensen 1,5 brood per dag eten (afhankelijk van het brood zo'n 2,5 euro).
Precies en die hebben geen voordeeltjes zoals vrijstelling van gemeentelijke belastingen, gratis sporten, goedkoop wonen, kortingen op weet ik wat, etc.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:09 schreef Globali het volgende:
[..]
Zie mijn vorige reactie. Hoe komen de mensen met een modaal inkomen dan wel rond van zo'n bedrag?
Dat is inderdaad ook zo'n vreemde regel.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef eight het volgende:
[..]
Nu nog steeds. Bij mij in de buurt zijn er voor een tijdje terug nog Somalische vluchtelingen ingetrokken. Het aparte daarvan was dat de vertrekkende huurder alles in originele staat moest achterlaten, waaronder nieuwe vloerbedekking eruit.
Vervolgens werd door de woningbouw het hele huis ingericht met allemaal nieuw spul (zeg leenbakker prijsniveau). De meeste verbazing wekte de 2de tv op de kinderkamer.
Ik gun het die mensen maar ik was echt verbaasd dat er zoveel uitgegeven was aan nieuwe inboedel, terwijl die mensen zelf met veel minder ook dolgelukkig waren geweest.
Die heb je nodig voor het werk neem ik aan?quote:
Probeer eens een keer mijn posts inhoudelijk te bekijken, in plaats van eerst en vooral de boodschapper in overweging te nemen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef Elfletterig het volgende:
Welke portefeuille had je als wethouder? Vast niet Sociale Zaken, of wel?
Dus jouw stelling is WEL dat het Nibud het niet goed heeft berekend. Nou, prima. Ik vroeg naar de onderbouwing. Pretty please?quote:Als je kijkt waar mensen in de bijstand zoal geld voor hebben, sta je versteld.
Het gezin met kinderen die 50 euro te kort komt heeft er helemaal niets aan dat anderen zwart bijklussen.quote:En dat er regelmatig zwart wordt bijgeklust, is helemaal niet off-topic. Het is zeer relevant voor de discussie, want het geld dat daarmee wordt verdiend, kun je optellen bij het reële inkomen dat deze mensen hebben te besteden.
Het Nibud stelt hetzelfde soort naïviteit tentoon als jij.
Yep, woon-werk verkeer, diesel.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:14 schreef eight het volgende:
[..]
Die heb je nodig voor het werk neem ik aan?
Nu wordt men toch geacht 4 dagen in de week op te komen draven voor een 'tegenprestatie'? Niks rustig snuffelen op de markt.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:58 schreef ssebass het volgende:
. Daarnaast hebben ze alle tijd om goedkoop eten te kopen op de markt,
Oh.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee per maand, ik heb het kwartaalbedag van de kinderbijslag al door 3 gedeeld.
Het loon wel. Algemene heffingskorting komt erbij. Bij kinderen komt er nog veel meer bij. Geen idee wat precies, wij hebben alleen recht op kinderbijslag (nog wel...), al het andere niet.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef JDx het volgende:
Alleenstaande, maar nu zijn we met z'n 2en en het loon is nog bijna hetzelfde.
*Poef* weg potentieel betaalde banen --> meer mensen in de bijstand --> viceuze cirkel.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:15 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nu wordt men toch geacht 4 dagen in de week op te komen draven voor een 'tegenprestatie'? Niks rustig snuffelen op de markt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |