In steen kun je echt vergeten.quote:Op zondag 16 maart 2014 15:59 schreef turbofokker het volgende:
Hallo,
Ik moet even iets ophangen. Ik met een muurboortje 8 hebben, en je raadt het al, ik heb geen boortje 8. Ik heb wel een boortje 8 van hout, en ijzer.
Kan ik met het ijzerboortje ook gewoon een gat boren in de muur?
Thanks!
Met een HSS ( Hout Staal Steen) boortje kan het welquote:Op zondag 16 maart 2014 15:59 schreef turbofokker het volgende:
Hallo,
Ik moet even iets ophangen. Ik met een muurboortje 8 hebben, en je raadt het al, ik heb geen boortje 8. Ik heb wel een boortje 8 van hout, en ijzer.
Kan ik met het ijzerboortje ook gewoon een gat boren in de muur?
Thanks!
Daar krijg je met een vlinderboor nog wel gaten in.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:53 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Een muur van gasbetonblokken of gipsplaat is best wel te doen met een metaalboortje.
Fixedquote:Op zondag 16 maart 2014 17:16 schreef cvboer het volgende:
[..]
Daar krijg je met een vlinder nog wel gaten in.
quote:Op zondag 16 maart 2014 16:34 schreef cvboer het volgende:
[..]
Met een HSS ( Hout Staal Steen) boortje kan het wel. Ontopic, nee, dat is onmogelijk.
quote:Snelstaal
Staal met 0,7-0,8%C wordt gelegeerd met wolfraam (W), vanadium (V), chroom (Cr), kobalt (Ko) en molybdeen (Mo). Gehard bij hoge temperatuur en krijgt daardoor een harde structuur, die ook bij hogere temperaturen behouden blijft.
Boren
Boren worden in enorme hoeveelheden gebruikt in de zelf doe markt. Een interessant product voor dubieuze handel. In “doe het zelf winkels” en bouwmarkten liggen vaak boren van zgn. "hoogwaardig gereedschapstaal" voor een lage prijs en de kwaliteit is navenant! Er zijn bij staalboren twee mogelijkheden: Koolstof (C) staal tegen lage prijs of snelstaal (HSS) tegen hogere prijs. De eerste categorie (koolstofstaal) is geschikt voor boren in zachte materialen maar niet bruikbaar voor gelegeerd staal. Goede boren zijn gemaakt van snelstaal (HSS). HSS betekent “High Speed Steel”, Binnen HSS staal bestaan variaties in de samenstelling voor speciale toepassingen.
Bases van snelstaal
Bases type snelstaal bevat 18% wolfraam, 4% chroom, 1% vanadium en 1% koolstof. Wolfraam vormt met koolstof harde wolfraamcarbiden; chroom zorgt voor doorharding; vanadium maakt het staal taaier en verbetert de slijtagebestendigheid. Wolfraam wordt wel voor een deel vervangen door molybdeen dat ook met koolstof harde carbiden vormt. 1% molybdeen heeft hetzelfde effect als 2% wolfraam.
En bij voorkeur zonder te kloppen.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:16 schreef cvboer het volgende:
[..]
Daar krijg je met een vlinderboor nog wel gaten in.
Vrouw weg, boor weg, alles weg.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:32 schreef hoas het volgende:
Ik had eens een vriendin die het zo nodig vond om met mijn dure speedboortjes in de muur te boren, die was zo ex.
quote:Op zondag 16 maart 2014 17:44 schreef MrBanaan1 het volgende:
Even uit interesse; zou iemand me uit kunnen leggen waarom een staalboortje niet zou werken dan?Dat boortje er evt. sneller van slijt snap ik, maar staal is toch altijd sterker dan baksteen zou je denken?
Ik weet dat er verschillende soorten zijn natuurlijk, maar ik wil dus wel eens weten waar dat verschil in zit.
De gemiddelde klusser kijkt niet zo nou. De TS zeker niet..quote:Op zondag 16 maart 2014 18:59 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Succes als je daar ooit nog zuiver mee wil boren in staal...
quote:
Die draai ik er uit luiheid meestal in met een kruisschroevendraaier, scheelt weer een machine pakkenquote:Op zondag 16 maart 2014 16:53 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Een muur van gasbetonblokken of gipsplaat is best wel te doen met een metaalboortje.
Staal word gesneden, Steen word gebroken.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:44 schreef MrBanaan1 het volgende:
Even uit interesse; zou iemand me uit kunnen leggen waarom een staalboortje niet zou werken dan?Dat boortje er evt. sneller van slijt snap ik, maar staal is toch altijd sterker dan baksteen zou je denken?
Ik weet dat er verschillende soorten zijn natuurlijk, maar ik wil dus wel eens weten waar dat verschil in zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |