Wanneer een motor in ster is aangesloten, ben je geen nul nodig.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 18:46 schreef mvdejong het volgende:
Volgens mij mis je voor een drie-fasen system een draad, daarvoor heb je namelijk 3 fasen, een nul, en de groen-gele aarde.
Ik denk dat die zwarte voor een extra schakeling zorgt, bijv. voor 2 snelheden.
In driehoek ook niet, dacht ikquote:Op zaterdag 15 maart 2014 18:51 schreef cvboer het volgende:
[..]
Wanneer een motor in ster is aangesloten, ben je geen nul nodig.
Klopt. In driehoek heb je sowieso geen nul, in ster wel, namelijk het middenpunt van de ster is nul.quote:
Je zou het wel denken.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:11 schreef hoas het volgende:
Foto? En wil je een wildwaterbaan bouwen of?
Bij een dompelpomp zie je alleen een kabel naar buiten komen, de rest is ingegoten.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:34 schreef slangpie het volgende:
Multimeter bij de hand?
En in het aansluithuis of in het dekseltje ook geen gegevens??
dan moet ik die hele pomp uit elkaar gaan draaien. er zitten pakkingen tussen, wellicht sneuvelen die dan.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:34 schreef slangpie het volgende:
Multimeter bij de hand?
En in het aansluithuis of in het dekseltje ook geen gegevens??
Oja dompelpomp, mijn fout.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:36 schreef cvboer het volgende:
[..]
Bij een dompelpomp zie je alleen een kabel naar buiten komen, de rest is ingegoten.
Neen doe maar niet, mijn fout.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:36 schreef OkkieTrooy het volgende:
[..]
dan moet ik die hele pomp uit elkaar gaan draaien. er zitten pakkingen tussen, wellicht sneuvelen die dan.
Standaardpomp zo te zien, geen 3 fasen voor nodig.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:41 schreef OkkieTrooy het volgende:
Maten zijn:
40 cm hoog
18 cm doorsnee
Uitgang voor water is 5 cm doorsnee (binnenwerks)
Mooi, maar hoe test ik datquote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Standaardpomp zo te zien, geen 3 fasen voor nodig.
Gewoon zo:quote:
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Sluit gewoon eens blauw, bruin en aarde(groen/geel) aan op de netspanning (1 fase) dan merk je snel zat wat er gebeurt.
quote:
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Sluit gewoon eens blauw, bruin en aarde(groen/geel) aan op de netspanning (1 fase) dan merk je snel zat wat er gebeurt.
Hooguit je stop, gewoon stekker eraan even een halve seconde in het stopcontact, kijken wat er gebeurd.quote:
Hooguit een zekering en je ego.quote:
Als het een 3-fase pomp is, staat-ie een beetje te brommen, en mogelijk blaas je de zekering eruit. Maar zeker als het een 3-fase pomp is, kan hij beste even wat scheve belasting aan.quote:
Doe het nog eens als hij in het water staat, en dan moet je goed in de gaten houden (van heel dichtbij kijken) of er licht uit die 5 cm opening komt.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:57 schreef OkkieTrooy het volgende:
Viel wel mee![]()
Resultaat: zachtjes brommen, verder niks
Voor een lampje heeft ie wel een nul nodigquote:Op zaterdag 15 maart 2014 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Doe het nog eens als hij in het water staat, en dan moet je goed in de gaten houden (van heel dichtbij kijken) of er licht uit die 5 cm opening komt.
Zou er nog een aanloopcondensator tussen bruin en zwart horenquote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:02 schreef OkkieTrooy het volgende:
Echte eindresultaat van de test:
Op het net aangesloten:
Bruin en Blauw ----> zachtjes brommen, verder niks.
Bruin en Zwart ----> zachtjes brommen, verder niks.
Blauw en Zwart ----> zachtjes brommen, verder niks.
Hij zat wel aan een werkschakelaar waarin ze op de geel/groene na, allemaal naast elkaar geschakeld werden. Voedingsbron onbekend.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zou er nog een aanloopcondensator tussen bruin en zwart horen
Blijft al met al een raar verhaal, dit is een simpele pomp die je voor 40,- kan kopen. Of hij is gewoon stuk, ze geven hem niet voor niks weg.
Evengoed... Aangezien hij staat te brommen, vermoed ik toch dat er nog een aanloopcondensator ontbreekt.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:06 schreef OkkieTrooy het volgende:
[..]
Hij zat wel aan een werkschakelaar waarin ze op de geel/groene na, allemaal naast elkaar geschakeld werden. Voedingsbron onbekend.
Bovendien is ie geschikt om rioolwater te verpompen met vaste bestanddelen
Zou kunnen, maar waar heeft die dan gezeten toen het in de oude opstelling werkte ? Je zou denken dat die dan wel tussen een werkschakelaar en de pomp zat. Ik heb hem zelf verwijderd, en geen condensator aangetroffen, of die moet ingebouwd zijn en stuk wezen, maar dan snap ik weer niet waar die vierde ader voor dienen moetquote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Evengoed... Aangezien hij staat te brommen, vermoed ik toch dat er nog een aanloopcondensator ontbreekt.
Mja, in principe als de werkschakelaar alle 4 de aders in 1 keer doorverbond hoort hij ervoor te zitten.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:13 schreef OkkieTrooy het volgende:
Zou kunnen, maar waar heeft die dan gezeten toen het in de oude opstelling werkte ? Je zou denken dat die dan wel tussen een werkschakelaar en de pomp zat.
Nee, dat gebeurt niet.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, in principe als de werkschakelaar alle 4 de aders in 1 keer doorverbond hoort hij ervoor te zitten.
Als je dapper in je schoenen staat zou je ook een 2e fase aan kunnen sluiten op die zwarte draad. Maar dat is een heel stuk linker: succes niet gegarandeerd, narigheid niet uitgesloten, dus bezint eer ge begint.
Dat is lood om oud ijzer, maakt verder niet uit.(Wel zo veilig overigens, maar maakt qua werking niet uit)quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:20 schreef OkkieTrooy het volgende:
Nee, dat gebeurt niet.
De geel/groene is doorverbonden met aarde.
De overige drie werden geschakeld
Oke helder.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is lood om oud ijzer, maakt verder niet uit.(Wel zo veilig overigens, maar maakt qua werking niet uit)
20 meter lijkt me overdreven voor een aanloopcondensator.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:23 schreef OkkieTrooy het volgende:
Oke helder.
Hoever kan die condensator er dan vandaan gezeten hebben ? Vanaf de werkschakelaar was minstens 20 meter naar het volgende aansluitpunt. ( waarschijnlijk voeding ) Helaas was dit niet toegankelijk om te zien hoe het daar zat.
Ja, die lopen gewoon vrij. en mooi licht.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:33 schreef hoas het volgende:
Wij gebruikte die pompen ook in de tuinbouw, draaien de schoepen nog wel want die willen nog wel eens vast gaan zitten.
Een wikkeling tussen bruin en blauw, eentje tussen blauw en zwart en eentje tussen bruin en zwart ?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
20 meter lijkt me overdreven voor een aanloopcondensator.
Wellicht moet er dan toch op zwart een 2e fase (ook omdat je aangaf dat de motor ook bromt als je zwart en bruin aansluit op een 1 fase aansluiting, dan zou er een wikkeling moeten zitten tussen bruin en zwart)
Maar nogmaals (het is immers een beetje koffiedik kijken zo), je zou je pomp in een fractie van een seconde ermee kunnen verneuken.
Nee, 2 wikkelingen in totaal: http://www.electrical-con(...)8/Number/0/site_id/1quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:00 schreef OkkieTrooy het volgende:
Een wikkeling tussen bruin en blauw, eentje tussen blauw en zwart en eentje tussen bruin en zwart ?
Lijkt me GEEN 3 fase motor, het lijkt me sterk dat een fabrikant er dan een blauwe ader bij doet.quote:Het gewone drie fasen principe. hmmm, als ik hem eraan hang en het blijkt anders te zijn, hebben we natuurlijk een geroosterde spoel.
er waren wel 4 aders.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:04 schreef densmee het volgende:
lijkt me gewoon een oude 3 fase pomp die vroeger allemaal met een hazemeijer stekker aangesloten werden
[ afbeelding ]
Waarom heb je toen niet gelijk gemeten?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:13 schreef OkkieTrooy het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar waar heeft die dan gezeten toen het in de oude opstelling werkte ? Je zou denken dat die dan wel tussen een werkschakelaar en de pomp zat. Ik heb hem zelf verwijderd, en geen condensator aangetroffen, of die moet ingebouwd zijn en stuk wezen, maar dan snap ik weer niet waar die vierde ader voor dienen moet
CAV, wat is dat ?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:24 schreef OkkieTrooy het volgende:
Trouwens, Kun je die dingen nog bij de CAV kopen dan ?
dat is een cooperatie in het overijsselse Den Ham. Er is een grote winkel bij.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |