Kan allemaal waar zijn. Maar mijn werkgever kon dit ook 8 maanden eerder inzien en waarom helpt hij mij dan in godsnaam schriftelijk aan een lease-auto. Om mij financieel op latere termijn in de grond te trappen?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:43 schreef awiebo het volgende:
niets is zwart op wit. dus jouw werkgevwr zit nergens aan vast?
90km x5 x 4 x0,19 is plusminus 350¤ p,/m
vind ik nogal een riant bedrag om dan te vertrouwen op mondelinge afspraken.
Monderlingen afspraken zijn rechtsgeldig, maar het betreft hier een nieuw contract. Volgens mij zijn die mondelinge afspraken van toepassingen op je vorige contract. Verder moet je een getuige hebben, die erbij was toen het gezegd was, omdat je het anders niet kan bewijzen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:49 schreef twiFight het volgende:
Volgens mij zijn mondeling gemaakte afspraken nog altijd rechtsgeldig tussen volwassenen. Maar ik ben geen advocaat, dus wacht nog even wat andere reacties af
Waarom?!quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:32 schreef danos het volgende:
En waarom doe je in godsnaam private lease
Blijft veel te duur natuurlijk.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:55 schreef jordyscott87 het volgende:
[..]
Waarom?!
Omdat ik graag op zo'n woon-werksafstand in een vertrouwde auto en bijna altijd en op tijd met zekerheid op mijn werk wil aankomen. En weer terug naar huis of elders. En dat alle onderhoudskosten voor de lease-maatschappij in rekening wordt gebracht.
In sommige Cao's zijn hier wel afspraken over gemaakt.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Werkgevers zijn NIET verplicht om je reiskosten woon-werk verkeer te vergoeden.
Ook met mijn nieuw contract waren de mondelinge afspraken van toepassing, want ik heb van januari en februari 2014 ook reiskosten vergoeding gekregen. die van maart krijg ik ook nog.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Monderlingen afspraken zijn rechtsgeldig, maar het betreft hier een nieuw contract. Volgens mij zijn die mondelinge afspraken van toepassingen op je vorige contract. Verder moet je een getuige hebben, die erbij was toen het gezegd was, omdat je het anders niet kan bewijzen.
Tevens is het wel dom dat je je reiskostenvergoeding niet hebt laten opnemen in je nieuwe contract. Werkgevers zijn NIET verplicht om je reiskosten woon-werk verkeer te vergoeden.
Zo is het en niet andersquote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat de reiskostenvergoeding gewoon onderdeel uitmaakt van de overeenkomst. Dat het niet op schrift staat maakt niet zoveel uit, aangezien uit de praktijk blijkt dat het mondeling was overeengekomen en dat bij het nieuwe contract niet uitdrukkelijk veranderd is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik wilde gewoon even een schets neerzetten van mijn werkgever van hoewel "fantastisch"quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:10 schreef Queller het volgende:
[..]
Zo is het en niet anders
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn wel twee verschillende dingen. Ik zou toch eens kijken of er tussen helemaal niets en alles nog iets te vinden is waar de werkgever en jij het gewoon netjes over eens kunnen worden.
Een ding begrijp ik niet: je twee collega's krijgen wel reiskostenvergoeding en je moet gaan carpoolen. Hoe ziet de werkgever dat voor zich?
Tot slot: laat dat stuk over je kosten voor de lease maar beter los; jouw zaak en niet die van de werkgever. Het enige dat tussen jullie van belang is, is dat de werkgever je de km-vergoeding had toegezegd, die gedurende 8 maanden gewoon betaald heeft en daar nu mee wil stoppen.
Het bedrijf maakt geen verlies, misschien alleen iets minder omzet. Geef mij dan ook geen vast contract als het allemaal zogenaamd te duur is.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:20 schreef twiFight het volgende:
Als het op geld aankomt is het altijd ieder voor zich.
Ik vind van niet, maar als andere werknemers het wel krijgen, heb je wel een leuk argument in je voordeel in te brengenquote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:20 schreef jordyscott87 het volgende:
Wat vinden jullie van gelijkheid tussen werknemers. Moet iedereen gelijk behandeld worden?! Kan de ene wel reiskostenvergoeding krijgen en de ander niet?! Mits je binnen de de straal van 10 km woont)
Bied aan dat je je vaste contract weer inlevertquote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:29 schreef jordyscott87 het volgende:
Het bedrijf maakt geen verlies, misschien alleen iets minder omzet. Geef mij dan ook geen vast contract als het allemaal zogenaamd te duur is.
Haha in deze tijden kan dat natuurlijk zomaarquote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:31 schreef Queller het volgende:
[..]
Bied aan dat je je vaste contract weer inlevert
Als je binnen 10KM woont hoor je wat mij betreft helemaal niets te krijgen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:20 schreef jordyscott87 het volgende:
Wat vinden jullie van gelijkheid tussen werknemers. Moet iedereen gelijk behandeld worden?! Kan de ene wel reiskostenvergoeding krijgen en de ander niet?! Mits je binnen de de straal van 10 km woont)
Je haalt er zelf dingen bij die er niet toe doen. Of het bedrijf winst of verlies maakt (iets waar jij overigens waarschijnlijk niet eens inzicht in hebt), doet op dit moment niet ter zake.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:33 schreef jordyscott87 het volgende:
Haha in deze tijden kan dat natuurlijk zomaar
Ben ook emotioneel gedwongen om dit daadwerkelijk ook te gaan doen. Maar oude schoenen moet je nooit wegdoen voordat je nieuwe hebquote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:30 schreef Zolder het volgende:
Neem ontslag, voor zon gierigaard wil je toch niet werken.
Wederom, als het op geld aan komt gelden andere regels. Net toen de crisis begon sprak ik ook eens een vervoerder. Zijn bedrijf verwachtte 15% winst, maar redde maar 5% winst(!), dus er werden massaal mensen ontslagen. Het is absurd.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:29 schreef jordyscott87 het volgende:
[..]
Het bedrijf maakt geen verlies, misschien alleen iets minder omzet. Geef mij dan ook geen vast contract als het allemaal zogenaamd te duur is.
Veel te weinig info om een conclusie aan te verbinden.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:36 schreef twiFight het volgende:
[..]
Wederom, als het op geld aan komt gelden andere regels. Net toen de crisis begon sprak ik ook eens een vervoerder. Zijn bedrijf verwachtte 15% winst, maar redde maar 5% winst(!), dus er werden massaal mensen ontslagen. Het is absurd.
Ook bij ons krijgen werknemers binnen de 10 km straal geen reiskosten vergoeding.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je binnen 10KM woont hoor je wat mij betreft helemaal niets te krijgen.
(wat bij ons dan ook niet gebeurt)
En om mij hoeft niet iedereen gelijk behandeld te worden. Wie beter is of de mond groter heeft kan gewoon betere voorwaarden afdwingen.
Netjes in de zin van hij pakt je niet langer 350 euro p.m. af maar in het vervolg nog maar 150 p.m. en dan zijn we allebei tevreden?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:10 schreef Queller het volgende:
[..]
Zo is het en niet anders
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn wel twee verschillende dingen. Ik zou toch eens kijken of er tussen helemaal niets en alles nog iets te vinden is waar de werkgever en jij het gewoon netjes over eens kunnen worden.
Of ik nou om de 3 jaar voor ¤ 13000 een nieuwe auto koop en dan wel onderhoudskosten moet gaan betalen of 36 maanden lang ¤ 360 (inc wegenbelasting en all risc verz) en geen onderhoudskosten moet gaan betalen. Je heb zo ze voor- en nadelen eraan. Misschien op lange termijn dat je duurder uit ben inderdaad. Maar als je 30000 km per jaar maakt is dit niet altijd de domste keuze die je kan maken.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:57 schreef hottentot het volgende:
[..]
Blijft veel te duur natuurlijk.
En ik hoop dat je onder je contract uit komt.
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:51 schreef jordyscott87 het volgende:
[..]
Of ik nou om de 3 jaar voor ¤ 13000 een nieuwe auto koop en dan wel onderhoudskosten moet gaan betalen of 36 maanden lang ¤ 360 (inc wegenbelasting en all risc verz) en geen onderhoudskosten moet gaan betalen. Je heb zo ze voor- en nadelen eraan. Misschien op lange termijn dat je duurder uit ben inderdaad. Maar als je 30000 km per jaar maakt is dit niet altijd de domste keuze die je kan maken.
Het is geen deel van zijn salaris. Het is een vergoeding. Voor je weet wel.. reiskosten.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:02 schreef danos het volgende:
[..]
Gezien de inhoud van je functie lijkt me die 360 een te significant deel van je salaris, daarnaast lijkt het erop dat je de auto hebt gehaald terwijl je nog contract had voor bepaalde tijd, lijkt me ook niet echt verstandig.
Volgens mij vergeet je de restwaarde van je auto, koop je een model met een goede restwaarde dan kost na drie jaar je volgende nieuwe auto al veel minder. Lease is net een woning huren aan het einde van de maand is het geld echt weg en heb je niets opgebouwd.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:51 schreef jordyscott87 het volgende:
[..]
Of ik nou om de 3 jaar voor ¤ 13000 een nieuwe auto koop en dan wel onderhoudskosten moet gaan betalen of 36 maanden lang ¤ 360 (inc wegenbelasting en all risc verz) en geen onderhoudskosten moet gaan betalen. Je heb zo ze voor- en nadelen eraan. Misschien op lange termijn dat je duurder uit ben inderdaad. Maar als je 30000 km per jaar maakt is dit niet altijd de domste keuze die je kan maken.
Welke achterstalligheid?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Netjes in de zin van hij pakt je niet langer 350 euro p.m. af maar in het vervolg nog maar 150 p.m. en dan zijn we allebei tevreden?
De nette oplossing lijkt mij dat de werkgever gewoon en zonodig met terugwerkende kracht de reiskostenvergoeding betaalt, en dat TS hem niet dagvaardt voor achterstallig loon plus verhoging wegens achterstalligheid.
De WG zal in de naleving van de afspraak aan het kortste eind trekken, vermoed ik. Maar als het daar 'nasty' voor moet worden, dan krijgt WN daar uiteindelijk waarschijnlijk ook last van.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Netjes in de zin van hij pakt je niet langer 350 euro p.m. af maar in het vervolg nog maar 150 p.m. en dan zijn we allebei tevreden?
De nette oplossing lijkt mij dat de werkgever gewoon en zonodig met terugwerkende kracht de reiskostenvergoeding betaalt, en dat TS hem niet dagvaardt voor achterstallig loon plus verhoging wegens achterstalligheid.
Ik doelde op de leasekosten..quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Het is geen deel van zijn salaris. Het is een vergoeding. Voor je weet wel.. reiskosten.
Not sure if trolling or just stupidquote:Op zaterdag 15 maart 2014 10:27 schreef jordyscott87 het volgende:
Hierdoor kom ik ook financieel in de problemen omdat ik van mijn reiskosten mijn private-lease auto betaal.
Ik ben bang dat je voor jezelf een akelig dure oplossing hebt gekozen waar je bovendien gewoon keihard aan vast zit. Hoe ik ook reken: ik vind het geen voordelige keuze.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 11:51 schreef jordyscott87 het volgende:
Of ik nou om de 3 jaar voor ¤ 13000 een nieuwe auto koop en dan wel onderhoudskosten moet gaan betalen of 36 maanden lang ¤ 360 (inc wegenbelasting en all risc verz) en geen onderhoudskosten moet gaan betalen. Je heb zo ze voor- en nadelen eraan. Misschien op lange termijn dat je duurder uit ben inderdaad. Maar als je 30000 km per jaar maakt is dit niet altijd de domste keuze die je kan maken.
Hij leaset zelf prive, niet via zijn werkgever.quote:
Nee, dat is geen nette oplossing want dan laat TS zich naaien door zijn werkgever die gewoon de afspraken niet nakomt, en als hij een keer de billen spreidt zal die werkgever hem nog wel vaker willen naaien. De waarheid ligt niet altijd in het midden, er hoeft niet altijd water bij de wijn, de middenweg is niet gulden, het is niet een kwestie van geven en nemen, het is een kwestie van je niet laten nemen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:06 schreef Queller het volgende:
[..]
De WG zal in de naleving van de afspraak aan het kortste eind trekken, vermoed ik. Maar als het daar 'nasty' voor moet worden, dan krijgt WN daar uiteindelijk waarschijnlijk ook last van.
Een klein addertje is dat WG reiskosten vergoedt. Als TS gaat carpoolen, dan heeft ie minder kosten, dus heeft WG minder kosten. Dat de kosten van de leaseauto van TS gewoon doorlopen, daar heeft de WG natuurlijk geen boodschap aan.
Misschien is de nette oplossing wel: carpoolen en TS rijdt
Als WG vanaf maart geen reiskostenvergoeding meer betaalt dan onstaat er vanzelf een achterstand, en als ik mij niet vergis betreft dat gewoon een loonvordering en kan de rechter die verhogen.quote:
Maar als het bedrijf ander vervoer ter beschikking stelt hoeft zij de werknemer niet meer de vergoeding te betalen voor het gebruik van eigen vervoer.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Nee, dat is geen nette oplossing want dan laat TS zich naaien door zijn werkgever die gewoon de afspraken niet nakomt, en als hij een keer de billen spreidt zal die werkgever hem nog wel vaker willen naaien. De waarheid ligt niet altijd in het midden, er hoeft niet altijd water bij de wijn, de middenweg is niet gulden, het is niet een kwestie van geven en nemen, het is een kwestie van je niet laten nemen.
Als 0,19 het niet dekt kun je natuurlijk een andere auto kopen, blijft een eigen keuze.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:58 schreef eight het volgende:
0.19 per km kan onmogelijk je werkelijke reiskosten dekken dus feitelijk gezien heb je nooit een reiskostenvergoeding ontvangen, slechts een tegemoetkoming.
Er zijn weinig tot geen auto's die onder of gelijk aan de 0.19 cent /km kostprijs rijden.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als 0,19 het niet dekt kun je natuurlijk een andere auto kopen, blijft een eigen keuze.
Zijn er genoeg.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:31 schreef eight het volgende:
[..]
Er zijn weinig tot geen auto's die onder of gelijk aan de 0.19 cent /km kostprijs rijden.
Baseer je dit nu op de vergoeding die jij krijgt of op die 0.19? Dat eerste wil ik nog wel geloven maar bij 0.19 kan ik mij niet voorstellen dat je niet moet toeleggen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn er genoeg.
Mijn 1.2TDI bijvoorbeeld doet dit met gemak (Inclusief alle lasten)
Ligt ook aan je overig gebruik natuurlijk, want hoe meer je privé rijd hoe minder je de belasting en verzekering en waardeverlies moet toeschrijven aan je werk. Ik rijd voor het werk 170p/w extra kilometers vergoeden ze met 0,30 en privé, en privé rijd ik gemiddeld 400p/w
Kan voor mij prima uit dus.
Jahoor.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:42 schreef eight het volgende:
[..]
Baseer je dit nu op de vergoeding die jij krijgt of op die 0.19? Dat eerste wil ik nog wel geloven maar bij 0.19 kan ik mij niet voorstellen dat je niet moet toeleggen.
Heb je bij de lasten ook slijtage inbegrepen?
d0h daarom, stel salaris van TS is 1400 netto, dan is die 360 excl brandstof die je zelf op eigen risico prive leased (voor 36 maanden) wel een erg significant percentage van je salaris. Dat was mijn punt...quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:10 schreef twiFight het volgende:
[..]
Hij leaset zelf prive, niet via zijn werkgever.
Ik mag toch hopen dat TS meer verdient Netto, anders is een dergelijk contract aangaan (mits er verplichting bestaat voor een paar jaar zonder ontbindende factoren) een gewaagde gok.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:49 schreef danos het volgende:
[..]
d0h daarom, stel salaris van TS is 1400 netto, dan is die 360 excl brandstof die je zelf op eigen risico prive leased (voor 36 maanden) wel een erg significant percentage van je salaris. Dat was mijn punt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |