abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 maart 2014 @ 00:06:01 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137753543
http://www.neowin.net/new(...)indows-xp-based-atms

Many banks paying Microsoft big bucks to support Windows XP-based ATMs

Thanks to the fact that the vast majority of ATMs are still using Windows XP, many banks in the US and UK have already extended, or plan to extend, their service contracts with Microsoft beyond April 8th, when the company officially stops supporting the 12 year old operating system.

Reuters reports that the top five UK banks (Lloyds Banking Group , Royal Bank of Scotland, HSBC, Barclays and Santander UK) could pay as much as $100 million each to keep their Windows XP support, combined with the costs to upgrade their ATMs to a more recent version of the OS. Microsoft does offer what it calls "Custom Support" for large business that includes updates for legacy programs.

In the US, JPMorgan claims they will start updating their ATMs from XP to Windows 7 in July, with the goal of completing the process by the end of 2014. A spokesperson would not say how much it is paying Microsoft for its extended contract. Other groups, such as Bank of America and Citigroup, also declined to state how much they will pay Microsoft to keep supporting XP while they upgrade their ATMs.

It's becoming clear that even though Microsoft warned support for XP would be ending for years, many large businesses did not heed the alerts and will now have to pay a lot more money due to their procrastination.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 00:06:57 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137753898
Weinig verrassend :')
pi_137754297
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 00:06 schreef slashdotter3 het volgende:
Die sukkels zijn nu veeeeeel meer geld kwijt dan als ze tijdig begonnen waren met upgraden :|W
Vooruit denken :') waarom? Kost ze toch geen geld
pi_137756718
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Vooruit denken :') waarom? Kost ze toch geen geld
Maar nu wel dus, met terugwerkende kracht zelfs.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_137756947
Waarom dat verzet tegen upgraden? :') :') :')

En dan ook nog eens naar Windows 7 ipv 8 die beter runt op minder goede systemen. :')
  zaterdag 15 maart 2014 @ 03:25:10 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_137756966
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 03:22 schreef Skillstorm het volgende:
Omdat het geld, tijd en moeite kost met bovendien het risico van downtime zonder dat je er iets voor terugkrijgt. In het beste geval heb je na de upgrade weer een werkende pinautomaat, net zoals je voor de upgrade had.
pi_137757008
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 03:25 schreef Tijn het volgende:

[..]

Omdat het geld, tijd en moeite kost met bovendien het risico van downtime zonder dat je er iets voor terugkrijgt. In het beste geval heb je na de upgrade weer een werkende pinautomaat, net zoals je voor de upgrade had.
En na April hebben ze security problemen. Wat willen ze liever?
  zaterdag 15 maart 2014 @ 03:58:09 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_137757167
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 03:29 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ze willen liever niks doen, dat is duidelijk. Maar het zijn natuurlijk ook andere mensen die nu deze puinhoop moeten managen. De figuren die een paar jaar geleden hebben besloten geen migratietraject te starten zijn allang doorgestroomd naar een betere functie of een ander project.
pi_137757597
quote:
Die sukkels zijn nu veeeeeel meer geld kwijt dan als ze tijdig begonnen waren met upgraden :|W
Die sukkels? Wij met zijn allen zijn meer geld kwijt (waar denk jij dat het van wordt betaald? ) en de personen die hebben geprutst kregen een vette bonus. Het lijkt me evident dat Microsoft voor veel minder geld dat spul kan onderhouden.

Kunnen ze eigenlijk geen Linux gebruiken? Het wordt standaard voor servers gebruikt, waarom niet voor ATM's? Het is veel onderhoudsvriendelijker.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-03-2014 22:19:48 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137757726
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 03:29 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

goede kwartaalcijfers
en daarmee hun jaarlijkse bonus
of als ze falen een gouden handdruk met een grote kans dat ze weer eenzelfde functie bij een andere bedrijf krijgen.
pi_137758446
Misschien draait er specifieke software die niet (goed) werkt onder Windows 7.
Of men wil/kan niet voor al die ATMs testen of het correct blijft functioneren.

OS/2 draait ook nog steeds op veel plekken wat dat betreft.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 11:10:44 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137760675
quote:
Als banken verstandig met geld omgingen hadden we een paar crisis minder gehad
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 11:11:24 #14
45206 Pietverdriet
pi_137760701
Anyway, goede reden om naar linux over te stappen
pi_137769518
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 09:01 schreef Aether het volgende:
Misschien draait er specifieke software die niet (goed) werkt onder Windows 7.
Of men wil/kan niet voor al die ATMs testen of het correct blijft functioneren.

OS/2 draait ook nog steeds op veel plekken wat dat betreft.
Volgens mij is veel van de software geschreven in Java, dan maakt het weinig uit welk os je gebruikt.
Ze hadden waarschijnlijk geen zin een man langs alle machines te sturen om ter plaatse het nieuwe systeem te installeren of de hardware is te oud voor modernere besturingsprogramma's.
pi_137770266
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Volgens mij is veel van de software geschreven in Java, dan maakt het weinig uit welk os je gebruikt.
Ze hadden waarschijnlijk geen zin een man langs alle machines te sturen om ter plaatse het nieuwe systeem te installeren of de hardware is te oud voor modernere besturingsprogramma's.
Jeetje man, veel sterkte gewenst
pi_137770325
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Ook die moet je updaten en heb je geen gegarandeerde support. Niet zo handig
  zaterdag 15 maart 2014 @ 18:51:23 #18
45206 Pietverdriet
pi_137773464
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:08 schreef Adames het volgende:

[..]

Ook die moet je updaten en heb je geen gegarandeerde support. Niet zo handig
Die kan je updaten, en support is gewoon te koop
pi_137782240
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Zoals Piet en ik al aangaven, als ze gewoon Linux hadden gebruikt dan hadden ze nu niet die kosten gehad. Wereldwijd wordt vooral Linux gebruikt voor servers, waarom zou je voor ATM's niet hetzelfde doen? Geen gezeik met beveiliging en upgraden. Support wordt inderdaad geleverd door tal van bedrijven en de banken of bedrijven die de ATM-infrastructuur uitbaten kunnen hier desgewenst zelf mensen voor aannemen. Je hebt immers geen geheime sourcecode dus iedereen die de juiste opleiding heeft gevolgd en de juiste praktische ervaring heeft kan dit doen. Je hoeft nooit een ander besturingssysteem er op te zetten, je kan onderdelen van Linux verwijderen en toevoegen al naargelang je wensen. Niet voor niets wordt Linux voor serverbeheer gebruikt (veel meer dan Windows en OSX), dat kan voor ATM's ook prima.
#NoDAPL
pi_137787789
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 22:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zoals Piet en ik al aangaven, als ze gewoon Linux hadden gebruikt dan hadden ze nu niet die kosten gehad. Wereldwijd wordt vooral Linux gebruikt voor servers, waarom zou je voor ATM's niet hetzelfde doen? Geen gezeik met beveiliging en upgraden. Support wordt inderdaad geleverd door tal van bedrijven en de banken of bedrijven die de ATM-infrastructuur uitbaten kunnen hier desgewenst zelf mensen voor aannemen. Je hebt immers geen geheime sourcecode dus iedereen die de juiste opleiding heeft gevolgd en de juiste praktische ervaring heeft kan dit doen. Je hoeft nooit een ander besturingssysteem er op te zetten, je kan onderdelen van Linux verwijderen en toevoegen al naargelang je wensen. Niet voor niets wordt Linux voor serverbeheer gebruikt (veel meer dan Windows en OSX), dat kan voor ATM's ook prima.
Niet alleen servers,maar ook supercomputers,smarttv's,mobiele apparaten(smartphones en tablets etc),huishoudelijke apparaten,mainframes(bijna alle grote geld beurzen zoals Dow Jones ,Nikkei,LSE enz),routers,workstations(~90% van Hollywood films met CGI)etc etc!!
  maandag 17 maart 2014 @ 00:10:12 #21
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_137828448
Hebben pinautomaten geen XPe?
Daarvan gaat het support gewoon door.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
  maandag 17 maart 2014 @ 01:03:22 #22
14505 OProg
A Life in Music
pi_137829618
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
En dan blijkt dat het systeem dat volledig is ingericht uitsluitend op Windows draait.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_137833517
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 03:58 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ze willen liever niks doen, dat is duidelijk. Maar het zijn natuurlijk ook andere mensen die nu deze puinhoop moeten managen. De figuren die een paar jaar geleden hebben besloten geen migratietraject te starten zijn allang doorgestroomd naar een betere functie of een ander project.
En ze hebben miljoenen aan salaris/bonussen ontvangen, omdat ze kosten hebben bespaard door geen migratietraject te starten... Uiteraard zijn hun niet verantwoordelijk voor deze grote kostenpost, dat zijn de mensen die nu de baas zijn van dit project.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 maart 2014 @ 10:49:18 #24
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_137833748
Wat een bullshit, al dat gemekker over miljoenensalarissen :') .
Het is echt niet alsof iedereen daar miljoenen pakt. Dat zit bij de allerhoogste top en die paar traders die er rond lopen. Zeg, op het gehele personeelsbestand een half %. Dat zijn dus maximaal 50 man op een personeelsbestand van 10000.

De IT'ers die dit hadden moeten doen zitten gewoon op een marktconform salaris.
En de reden dat je als bank niet zo maar "ff" over stapt op een nieuw OS is omdat je niet wil weten wat voor spoor van ellende zo een upgrade voorttrekt. Het is dan niet ff 1 applicatie overzetten, nee al je maatwerk moet je opnieuw valideren. We zijn hier nu alweer een jaar of 3 bezig met de overgang van XP naar 7. Bij Philips zijn ze er ook al een tijd mee bezig. En bij die banken is de kans zeer groot dat daar ook al een project of wat voor loopt, alleen halen ze de deadline niet.

en als laatste, overgaan op Linux? Hoeveel multinationals denken jullie dat er volledig op Linux draaien? Ik heb zelf geen idee, maar ik gok op 0.
Dat heeft vast een andere reden dan dat ze het gewoon leuk vinden om een paar miljoen per jaar licenties richting Redmond te sturen.
pi_137833900
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:49 schreef bleiblei het volgende:
En de reden dat je als bank niet zo maar "ff" over stapt op een nieuw OS is omdat je niet wil weten wat voor spoor van ellende zo een upgrade voorttrekt. Het is dan niet ff 1 applicatie overzetten, nee al je maatwerk moet je opnieuw valideren. We zijn hier nu alweer een jaar of 3 bezig met de overgang van XP naar 7. Bij Philips zijn ze er ook al een tijd mee bezig. En bij die banken is de kans zeer groot dat daar ook al een project of wat voor loopt, alleen halen ze de deadline niet.
De reden weet ik. Het kost zoveel geld dat managers die nooit en te nimmer doen uit voorzorg. Dit gebeurt altijd te laat, wat betekent dat het meer kost dan het uitvoeren uit voorzorg.
En jouw geblaat over salarissen en bonussen is gewoon niet waar, omdat ik het niet heb over uitvoerend personeel zoals iters, ik heb het over managers, die beslissingen moeten maken en dit doen vanuit een bonus oogpunt.
quote:
en als laatste, overgaan op Linux? Hoeveel multinationals denken jullie dat er volledig op Linux draaien? Ik heb zelf geen idee, maar ik gok op 0.
Dat heeft vast een andere reden dan dat ze het gewoon leuk vinden om een paar miljoen per jaar licenties richting Redmond te sturen.
Linux wordt niet ingevoerd omdat managers dit een eng woord vinden, niet uit kostenoverweging.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 maart 2014 @ 10:56:02 #26
36431 bleiblei
pi_137833954
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De reden weet ik. Het kost zoveel geld dat managers die nooit en te nimmer doen uit voorzorg. Dit gebeurt altijd te laat, wat betekent dat het meer kost dan het uitvoeren uit voorzorg.
En jouw geblaat over salarissen en bonussen is gewoon niet waar.
Dus jij beweert dat iedereen bij banken miljoenen binnen halen :') .
Wordt tijd dan om daar te gaan werken. 8)7
Misschien zoeken ze er nog een IT'er om die pinautomaten te upgraden.
pi_137834023
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dus jij beweert dat iedereen bij banken miljoenen binnen halen :') .
Wordt tijd dan om daar te gaan werken. 8)7
Misschien zoeken ze er nog een IT'er om die pinautomaten te upgraden.
nee, maar ik snap je wel hoor dat je dat denkt. Lezen is niet het sterkste punt van veel fokkers. Dus het geeft niet dat je dat denkt :')
  maandag 17 maart 2014 @ 10:59:29 #28
36431 bleiblei
pi_137834055
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, maar ik snap je wel hoor dat je dat denkt. Lezen is niet het sterkste punt van veel fokkers. Dus het geeft niet dat je dat denkt :')
Oh
pi_137835776
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 03:22 schreef Skillstorm het volgende:

En dan ook nog eens naar Windows 7 ipv 8 die beter runt op minder goede systemen. :')
Echt he. Als je eenmaal windows 8.1 hebt en weer windows 7 gebruikt ergens lijkt het of je 100 jaar terug in de tijd gaat :')
pi_137836108
Waarom zou je een apparaat eigenlijk op Windows XP laten draaien? Dat is daar toch helemaal niet geschikt voor. Desnoods gebruik je een zelfbouw lichtgewicht Linuxversie, heb je ook gelijk minder kans op bugs die uitgebuit kunnen worden.
  maandag 17 maart 2014 @ 12:26:16 #31
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_137837089
quote:

En de reden dat je als bank niet zo maar "ff" over stapt op een nieuw OS is omdat je niet wil weten wat voor spoor van ellende zo een upgrade voorttrekt. Het is dan niet ff 1 applicatie overzetten, nee al je maatwerk moet je opnieuw valideren.
Hoezo "al je maatwerk"? Hoeveel applicaties draaien er nou helemaal op een pinautomaat? Ik mag hopen dat dat niet veel is.

quote:
Het gaat hier om pinautomaten he, niet om bureaucomputers. Er zijn al hartstikke veel grote bedrijven die single purpose machines op Linux laten draaien. Servers, smartphones, routers, televisies, alles draait Linux tegenwoordig. Het is de jaren '90 niet meer, hoor.
pi_137837350
De ICT is gewoon een rommeltje bij alle banken. Het is een business die nog gedeeltelijk in de prehistorie leeft en waar ICT nog gewoon niet in de bedrijfscultuur zit.
pi_137849259
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:52 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Echt he. Als je eenmaal windows 8.1 hebt en weer windows 7 gebruikt ergens lijkt het of je 100 jaar terug in de tijd gaat :')
Dat is wel heel erg overdreven. Als je die stelling inneemt dan gebruik je beter 7 en XP. ;)
W8.1 heeft wat verbeterinkjes under the hood maar in de basis is het hetzelfde als 7 met een andere GUI. Ik ben geīnteresseerd in de volgende versie, die gaat waarschijnlijk een grote optimalisatie voor energieverbruik hebben.
#NoDAPL
pi_137849311
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 00:37 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Niet alleen servers,maar ook supercomputers,smarttv's,mobiele apparaten(smartphones en tablets etc),huishoudelijke apparaten,mainframes(bijna alle grote geld beurzen zoals Dow Jones ,Nikkei,LSE enz),routers,workstations(~90% van Hollywood films met CGI)etc etc!!
#NoDAPL
pi_137849648
quote:
En de reden dat je als bank niet zo maar "ff" over stapt op een nieuw OS is omdat je niet wil weten wat voor spoor van ellende zo een upgrade voorttrekt. Het is dan niet ff 1 applicatie overzetten, nee al je maatwerk moet je opnieuw valideren.
Met andere woorden, een hele hoop stukken software die met veel provisorisch werk aan elkaar hangen doordat er in de loop van tijd steeds weer nieuwe stukjes code zijn geīntegreerd op wat al bestond en er nieuwe lagen zijn gebouwd bovenop bestaande lagen.
Geen oordeel hoor, het is een normaal verschijnsel, het is altijd een dilemma hoelang je zo voortrommelt en wanneer je eens met een schone lei start.

Jij geeft hier toch een goed argument voor een open source systeem? Bij zo'n open source systeem hoef je nooit een heel systeem te upgraden (naar believen geschikte stukjes code kiezen voor verwijdering, toevoeging of vervangen) en als het al nodig is dan is die support beschikbaar of kan een groep IT'ers het zelf uitvogelen. Bij een systeem zoals Windows ben je compleet afhankelijk van dat ene bedrijf, bij een open source systeem weet je precies wat de code is en kan je gemakkelijk stukjes veranderen in plaats van dat je het volledige besturingssysteem moet veranderen.

quote:
Het ligt er aan hoe je het bekijkt, er zijn hier al flink wat voorbeeldne gegeven van zaken waarvoor Linux wordt gebruikt, in de serverwereld en supercomputerwereld is Linux zelfs de standaard. Je zou zeggen dat voor een betalingssysteem Linux een prima optie is, wat zou Linux niet te bieden hebben wat je daarvoor nodig hebt? Ik vermoed dat het vooral een gemakskeuze is, de manager die voor Windows kiest omdat hij het zo fijn vindt dat hij dan support krijgt van Microsoft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Linux wordt niet ingevoerd omdat managers dit een eng woord vinden, niet uit kostenoverweging.
Bij Linux moet je vertrouwen op je 'ondergeschikten', bij Windows kan je vertrouwen op dat andere grote bedrijf wat een uitgebreide support geeft. Ik begrijp het wel maar anderzijds is het niet voor niets dat de nerds zelf altijd voor Linux kiezen voor de servers en de supercomputers. ;)
En het is nu niet dat je echt Windows (of OSX) nodig hebt, Linux kan alles wat die besturingssystemen kunnen voor zo ver het relevant is voor een betalingssysteem.
#NoDAPL
pi_137854201
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Met andere woorden, een hele hoop stukken software die met veel provisorisch werk aan elkaar hangen doordat er in de loop van tijd steeds weer nieuwe stukjes code zijn geīntegreerd op wat al bestond en er nieuwe lagen zijn gebouwd bovenop bestaande lagen.
Geen oordeel hoor, het is een normaal verschijnsel, het is altijd een dilemma hoelang je zo voortrommelt en wanneer je eens met een schone lei start.
Geen oordeel maar wel die toon? Niemand hier heeft enig idee waarom die stomme banken werken met Windows XP maar we schromen niet om onze veroordeling kenbaar te maken en dat een opensource besturingssysteem het ook kan. Heerlijke wereld

Waarom belt niemand hier een bank op?
pi_137854338
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Geen oordeel maar wel die toon?
Die toon valt volgens mij heel erg mee. :)

quote:
Niemand hier heeft enig idee waarom die stomme banken werken met Windows XP maar we schromen niet om onze veroordeling kenbaar te maken en dat een opensource besturingssysteem het ook kan. Heerlijke wereld
Waarom belt niemand hier een bank op?
Ik ben geen informaticus maar ik weet vanuit mijn opleiding net genoeg over dit soort zaken dat ik kan inschatten dat je perfect met Linux een goed systeem kan opzetten voor het betalingsverkeer. Er is niets bijzonders voor nodig wat alleen Windows kan leveren.
#NoDAPL
pi_137855249
Behalve dan dat je op zoek moet naar de support en expertise mbt beveiliging. Waarbij je niet alleen als bank of banken aan de slag moet maar ook de communicatie onderling. En dat werkt natuurlijk meteen helemaal goed met de huidige systemen. Is dat sowieso beter? Mooie stelling
pi_137855489
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
Behalve dan dat je op zoek moet naar de support en expertise mbt beveiliging. Waarbij je niet alleen als bank of banken aan de slag moet maar ook de communicatie onderling.
Waarom zou een vast team van hooggequalificeerde informatici dat niet aankunnen en moet je daar per se die jongens van Microsoft voor hebben? :?
Laten we wel wezen, bij een open source systeem kunnen je eigen informatici tenminste de boel goed beveiligen, bij Windows ben je compleet afhankelijk van het team van Microsoft. Het is trouwens algemeen bekend dat Linux veiliger is dan Windows maar dat kan veranderen als het meer loont om Linux onder handen te nemen met kwade intenties. ;)
#NoDAPL
  maandag 17 maart 2014 @ 19:52:11 #40
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_137855675
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 22:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja het is zo makkelijk ja. Gewoon ff een windows 7 install uitrollen en mensen kunnen weer pinnen.

Je hebt echt geen idee van de technische infrastructuur van zoiets.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_137855857
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom zou een vast team van hooggequalificeerde informatici dat niet aankunnen en moet je daar per se die jongens van Microsoft voor hebben? :?
Laten we wel wezen, bij een open source systeem kunnen je eigen informatici tenminste de boel goed beveiligen, bij Windows ben je compleet afhankelijk van het team van Microsoft. Het is trouwens algemeen bekend dat Linux veiliger is dan Windows maar dat kan veranderen als het meer loont om Linux onder handen te nemen met kwade intenties. ;)
Ik heb de kennis niet maar ik weet 1 ding wel zeker. Ik geloof er niet in dat er alleen maar incapabele mongolen bij de banken werken die geen geld willen verdienen. Dus er is een reden dat dit niet gebeurd is. Dat kunnen zoveel redenen zijn. Het is wel een risico om alle kennis in eigen huis te halen, misschien wel iets goedkoper maar dat maakt je ook meteen verantwoordelijk. En laten we wel wezen, het behoort niet tot je core-business

En dat Linux veiliger is, is dat niet een gevolg van het feit dat maar weinig computers op Linux lopen dus weinig interessant voor de boefjes?
pi_137855914
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:52 schreef fathank het volgende:

[..]

Ja het is zo makkelijk ja. Gewoon ff een windows 7 install uitrollen en mensen kunnen weer pinnen.
Reageer alvorens je gaat trollen eens op wat ik wel heb gezegd in plaats van wat ik niet heb gezegd!
Waar heb ik opgemerkt dat het gemakkelijk zou zijn om eventjes een nieuw besturingssysteem te installeren voor zo'n systeem? Sterker nog, ik heb aangegeven dat deze complexiteit een reden is om voor Linux te kiezen, naar aanleiding waarvan de discussie is ontstaan die hiervoor wordt gevoerd.
Ik heb toevallig vanuit mijn opleiding wel enige kennis van zaken, speculeer niet zo en doe niet zo hoogdravend (jij bent niet de enige op het FOK-forum die wat geschoold is in de informatica).
#NoDAPL
  maandag 17 maart 2014 @ 20:00:45 #43
157922 fathank
pi_137856149
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Reageer alvorens je gaat trollen eens op wat ik wel heb gezegd in plaats van wat ik niet heb gezegd!
Waar heb ik opgemerkt dat het gemakkelijk zou zijn om eventjes een nieuw besturingssysteem te installeren voor zo'n systeem? Sterker nog, ik heb aangegeven dat deze complexiteit een reden is om voor Linux te kiezen, naar aanleiding waarvan de discussie is ontstaan die hiervoor wordt gevoerd.
Ik heb toevallig vanuit mijn opleiding wel enige kennis van zaken, speculeer niet zo en doe niet zo hoogdravend (jij bent niet de enige op het FOK-forum die wat geschoold is in de informatica).
Wat denk je? Dat de banken die mogelijkheid niet onderzoeken? Echt typisch FOK! weer. Mensen die nog op school zitten die het wel even beter weten dan een complete IT-afdeling van een grote multinational.
pi_137856214
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik heb de kennis niet maar ik weet 1 ding wel zeker. Ik geloof er niet in dat er alleen maar incapabele mongolen bij de banken werken die geen geld willen verdienen.
Die aanname vind ik geloofwaardig. Echter bepalen die technische mensen lang niet alles en wordt hen van alles opgedragen door niet-technische mensen. ;)

quote:
Het is wel een risico om alle kennis in eigen huis te halen, misschien wel iets goedkoper maar dat maakt je ook meteen verantwoordelijk. En laten we wel wezen, het behoort niet tot je core-business
Ik vermoed dat dit laatste inderdaad een belangrijke rol speelt. Waarom anders zouden de nerds wel kiezen voor Linux wanneer ze supercomputers en servers onder handen nemen maar niet voor een betalingsverkeersysteem? Misschien is het zelfs wel goedkoper. Ik heb dan ook niet gesteld dat er overgeschakeld moet worden naar Linux, ik heb slechts gesteld dat het i.v.m. upgraden en onafhankelijkheid aantrekkelijker is om met Linux te werken dan met Windows.

quote:
En dat Linux veiliger is, is dat niet een gevolg van het feit dat maar weinig computers op Linux lopen dus weinig interessant voor de boefjes?
quote:
[quote]0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

#NoDAPL
pi_137856257
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:00 schreef fathank het volgende:

[..]

Wat denk je? Dat de banken die mogelijkheid niet onderzoeken? Echt typisch FOK! weer. Mensen die nog op school zitten die het wel even beter weten dan een complete IT-afdeling van een grote multinational.
Misschien kan jij beter reageren als jij wel goed die discussie hebt gevolgd in plaats van dat jij slechts berichtje 26 en 27 hebt gelezen?
#NoDAPL
pi_137857039
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 00:10 schreef Knarf het volgende:
Hebben pinautomaten geen XPe?
Daarvan gaat het support gewoon door.
Goede vraag. Ik dacht van wel.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
  maandag 17 maart 2014 @ 21:24:32 #47
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_137860829
Hoezo is Linux goedkoper?
Red Hat licenties zijn een stuk duurder dan Windows server/desktop licenties. Als multinational neem je geen toko om de hoek, maar neem je echt support, wat dus gewoon geld kost.
Of je moet mensen in dienst nemen die zelf kunnen de-buggen en code kunnen checken. Wat ook nooit gebeurd. Er zijn genoeg artikelen van oude, slecht, buggy code die ook nooit iemand verbeterd heeft in Linux (gnuTLS, X, oa.). Niemand weet hoelang die exploits al misbruikt worden. Windows heeft op dat gebied natuurlijk hetzelfde probleem, maar het wil dus niet zeggen dat Linux beter is.

En dan komen we weer terug bij ondersteuning. Welke Linux vendor geeft evenlang ondersteuning als MS? Want om de 2-3 jaar alle pinautomaten vervangen/upgraden omdat er geen support meer gegeven wordt is een stuk duurder dan wat windows updates installeren. Of nu ¤200,- uitgeven.

En waarom alle banken Windows gebruiken, geen idee, misschien zit er wel hardware in dat alleen officieel door de hardware leverancier ondersteunt wordt, voor meerdere jaren.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
  maandag 17 maart 2014 @ 21:45:46 #48
157922 fathank
pi_137862332
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die aanname vind ik geloofwaardig. Echter bepalen die technische mensen lang niet alles en wordt hen van alles opgedragen door niet-technische mensen. ;)

[..]

Ik vermoed dat dit laatste inderdaad een belangrijke rol speelt. Waarom anders zouden de nerds wel kiezen voor Linux wanneer ze supercomputers en servers onder handen nemen maar niet voor een betalingsverkeersysteem? Misschien is het zelfs wel goedkoper. Ik heb dan ook niet gesteld dat er overgeschakeld moet worden naar Linux, ik heb slechts gesteld dat het i.v.m. upgraden en onafhankelijkheid aantrekkelijker is om met Linux te werken dan met Windows.

[..]

[..]

En op basis van welke gegevens durf jij te beweren dat het aantrekkelijker is om met linux te werken? Heb jij de cijfers op een rijtje? Je roept maar wat op basis van onderbuikgevoelens.
  maandag 17 maart 2014 @ 22:16:44 #49
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137864784
http://webwereld.nl/bevei(...)-vs-op-xp-na-8-april

Geheime en militaire diensten VS op XP na 8 april

Duizenden PC's van Amerikaanse geheime en militaire diensten draaien ook na 8 april op Windows XP. De federale overheid heeft Microsoft om verlenging van de ondersteuning voor XP gevraagd, maar Microsoft weigert.

Honderdduizenden computers van de Amerikaanse federale overheid draaien ook na 8 april op Windows XP. Dat schrijft de Washington Post. De federale overheid heeft Microsoft gevraagd de ondersteuning voor Windows XP te laten voortgaan na 8 april, maar Microsoft weigert dat.

Het gaat om zo'n 10 procent van alle PC's bij de Amerikaanse overheidsdiensten die na 8 april nog op XP draaien. Net als in Nederland heeft de overheid in de Verenigde Staten applicaties draaien die geschreven zijn op XP. De U.S. Computer Emergency Readiness Team heeft een waarschuwing doen uitgaan.

Microsoft: '9 april net zo onveilig als 7 april'

Volgens Microsoft lopen de federale diensten niet noodzakelijk meer risico op 9 april dan dat ze al doen op 7 april. "Hoewel het veiligste systeem wel een modern systeem is."

In Nederland is de situatie eender. Veel overheidsdiensten en gemeenten gebruikken ook na 8 april nog Windows XP. Op 8 april stopt Microsoft met de ondersteuning van het besturingssysteem en worden er geen patches meer voor XP uitgebracht.
  maandag 17 maart 2014 @ 22:18:04 #50
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137864875
quote:
De federale overheid heeft Microsoft gevraagd de ondersteuning voor Windows XP te laten voortgaan na 8 april, maar Microsoft weigert dat.
Eerst 100 miljoen schuiven, daarna praten we verder
pi_137865512
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:00 schreef fathank het volgende:

[..]

Wat denk je? Dat de banken die mogelijkheid niet onderzoeken?
Aangezien ze 5 jaar na de eerste waarschuwing nog altijd XP draaien en nu extra moeten betalen voor extended support... kan ik mij voorstellen dat mensen daar vraagtekens bij plaatsen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_137871887
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg overdreven. Als je die stelling inneemt dan gebruik je beter 7 en XP. ;)
W8.1 heeft wat verbeterinkjes under the hood maar in de basis is het hetzelfde als 7 met een andere GUI. Ik ben geīnteresseerd in de volgende versie, die gaat waarschijnlijk een grote optimalisatie voor energieverbruik hebben.
Nee, oprecht. De desktop in windows 8 werkt echt zoveel soepeler
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')