quote:
Ik heb gewoon het piekeren omgebogen naar iets wat nuttiger wasquote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:57 schreef Slip het volgende:
Ik wil het graag hebben over alles omtrent meditatie en hoe mensen dit helpt in hun dagelijks leven of misschien zou kunnen helpen.
Vooral vanwege de hype rond meditatie zou ik het graag wat anders willen aanpakken. Ikzelf heb gemerkt dat meditatie bij mij veel meer heeft betekent dan zodoende het afgebeeld word in de maatschappij.
Mediteren wordt al millennia gedaan. Toch is er nog veel onduidelijkheid. Waarvan mensen zeggen dat het zus of zo moet, want monniken doen het zo etc. Nu zijn we allemaal mensen en niemand is perfect. Zij doen het al enige tijd met zover weinig echte voruitgang. Mijn intentie was daarom, als mediteren iets is wat ik helemaal zelf kan ervaren dan moet ik hier toch mijn eigen weg in kunnen vinden. Het is ergens begonnen, maar mensen zijn in mijn ogen nauwelijks te vertrouwen als zei om moeten gaan met macht of kennis.
Zo ben ik dus begonnen, zonder enige informatie omtrent meditatie. Het is daarbij voor mij al ongeveer 4 jaar toen ik voor het eerst ben begonnen met mediteren. Dit heeft zich niet continu afgespeeld, maar met sprongen tot de laatste 2 jaar. Wat ik een erg belangrijk begrip vond was consciousness. Ik heb echt het gevoel gehad dat het leek alsof ik opeens door een heel ander glas keek waarbij alles veel duidelijker was.
Meditatie de kunst van psychologie, zoals ik in de titel heb gezegd is dit waar het ongeveer toe geleid heeft. Met de doelstelling hoe consciousness kan ik worden van processen en kan ik hier op in spelen. Ik? Wie ben ik? Dit is een leuke! Ik heb geen idee, wat ik wel weet is dat er naast een verband tussen consciousness en het brein het niet 1 is, want wat naast mijn brein mij vertelt (wees bang voor dit of dat) kan ik hier zelf bepalen met logisch denken wat wat is en hoe ik er mee om wil gaan.
![]()
Emoties, Egoisme zeg maar doei
Als je het daarboven heb gelezen, meen ik te zeggen dat er een controle is over emoties. Ik voel nog steeds, maar laat mij niet leiden door negatieve.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:00 schreef CoolGuy het volgende:
Emoties zeg maar doei? want emoties zijn een slecht iets? als je emoties weg haalt dan ben je niet meer dan een schil, een robot. Thx but no thx.
Nee ik ken geen robots nee. Maar zeg je dan dat je moet mediteren om van negatieve emoties af te komen? want soms heb je negatieve emoties ook nodig, want als je niks hebt dat negatief is qua emoties, dan heb je eigenlijk ook geen positieve emoties meer, want positief impliceert dat je ook negatief hebt want je moet ze tegen elkaar af kunnen zetten om iets te kunnen omschrijven als positief of negatief.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:13 schreef Slip het volgende:
[..]
Als je het daarboven heb gelezen, meen ik te zeggen dat er een controle is over emoties. Ik voel nog steeds, maar laat mij niet leiden door negatieve.
als je emoties weg haalt dan ben je niet meer dan een schil, een robot.
Ik ben dan ook niet als een gek bezig geweest zonder na te denken hoe ik mijzelf in een controle hou en niet als een gek sprookjes verzinnen doet. Ken jij iemand waarvan de emoties helemaal weg zijn? anders ben je niet eerlijk tegen jezelf. iets wat ik probeer te vermijden.
Dit Bedenk je dus gewoon nergens op gebaseerd. Aangezien ik ergens ben begonnen is het voor mij net alsof ik blind ben geworden na 30 jaar te hebben gezien.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee ik ken geen robots nee. Maar zeg je dan dat je moet mediteren om van negatieve emoties af te komen? want soms heb je negatieve emoties ook nodig, want als je niks hebt dat negatief is qua emoties, dan heb je eigenlijk ook geen positieve emoties meer, want positief impliceert dat je ook negatief hebt want je moet ze tegen elkaar af kunnen zetten om iets te kunnen omschrijven als positief of negatief.
Soms ben ik ook negatief en dan stop ik daarmee en ga ik weer verder met geweldig zijn. Maar daar heb ik geen meditatie voor nodig om dat te doen.
Beetje negatieve instelling heb je. Mediteer eens wat harder.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:20 schreef Slip het volgende:
[..]
Dit Bedenk je dus gewoon nergens op gebaseerd. Aangezien ik ergens ben begonnen is het voor mij net alsof ik blind ben geworden na 30 jaar te hebben gezien.
Waarom zou dat zo moeten zijn? Dat 1 persoon niks negatiefs meer ervaart "op dat moment" wil toch ook niet zeggen dat er -dus- geen negativiteit meer in de wereld is?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Beetje negatieve instelling heb je. Mediteer eens wat harder.
Hoezo dat bedenk ik?je moet een tegenhanger hebben .om iets te kunnen omschrijven als positief. Als je nooit meer iets negatiefs hebt, dan is alles wat positief was toch gereduceerd tot neutraal? want je hebt geen referentiekader meer.
deze hele bovenstaande informatie is gebaseerd op niks anders dan een gedachten. nergens feiten. je moet een tegenhanger hebben Moet dat? want dat zegt?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Beetje negatieve instelling heb je. Mediteer eens wat harder.
Hoezo dat bedenk ik?je moet een tegenhanger hebben .om iets te kunnen omschrijven als positief. Als je nooit meer iets negatiefs hebt, dan is alles wat positief was toch gereduceerd tot neutraal? want je hebt geen referentiekader meer.
Ja dat heb je, vanwege dat referentiekaderquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:28 schreef Slip het volgende:
[..]
deze hele bovenstaande informatie is gebaseerd op niks anders dan een gedachten. nergens feiten. je moet een tegenhanger hebben Moet dat? want dat zegt?
want je hebt geen referentiekader meer.
Ik heb (aardig wat) controle over emoties, daarbij kan ik ze beoordelen en ermee doen wat ik wil, voordat dit merkbaar is in de sociale omgeving. Ik kies hiervoor dat bijna altijd alle negatieve emoties alles alleen maar slechter maken.
Nee op enig moment in de tijd ervaar je een emotie. Das altijd zo. Nou, nu haal je alle negatieve emoties weg. Dat betekent dat je de positieve emoties over houdt. Hoe weet jij wanneer jij bv blij bent als je het niet kunt afzetten hoe je je voelt als je verdrietig bent? als je nooit meer verdrietig zult zijn, dan ben je dus altijd blij, maar blij heeft alleen maar betekenis als je het af zet tegen niet blij, maar niet blij heb je niet meer want negatieve emotie dus 'blij' wordt betekenisloos.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo moeten zijn? Dat 1 persoon niks negatiefs meer ervaart "op dat moment" wil toch ook niet zeggen dat er -dus- geen negativiteit meer in de wereld is?
De mens is een kuddedier en spiegelt zich altijd af tegen andere mensen.
Maar referentiekaders kunnen bijvoorbeeld ook andere mensen zijn (hun emoties dan) of je eigen emoties in je eigen verledenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee op enig moment in de tijd ervaar je een emotie. Das altijd zo. Nou, nu haal je alle negatieve emoties weg. Dat betekent dat je de positieve emoties over houdt. Hoe weet jij wanneer jij bv blij bent als je het niet kunt afzetten hoe je je voelt als je verdrietig bent? als je nooit meer verdrietig zult zijn, dan ben je dus altijd blij, maar blij heeft alleen maar betekenis als je het af zet tegen niet blij, maar niet blij heb je niet meer want negatieve emotie dus 'blij' wordt betekenisloos.
Feiten? en waar kom jij met feiten dan? natuurlijk is dat een gedachte, namelijk die van mij. Het valt je ook niet op dat je reactirs een negatieve ondertoon hebben? Dat vind ik zeer apart voor iemand die claimt de negatieve emoties verbannen te hebben en dermate veel controle over zn emoties te hebben dat anderen daar niks van mee krijgen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:28 schreef Slip het volgende:
[..]
deze hele bovenstaande informatie is gebaseerd op niks anders dan een gedachten. nergens feiten. je moet een tegenhanger hebben Moet dat? want dat zegt?
want je hebt geen referentiekader meer.
Ik heb (aardig wat) controle over emoties, daarbij kan ik ze beoordelen en ermee doen wat ik wil, voordat dit merkbaar is in de sociale omgeving. Ik kies hiervoor dat bijna altijd alle negatieve emoties alles alleen maar slechter maken.
Jij snapt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:31 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja dat heb je, vanwege dat referentiekader
Als je nooit verdrietig bent geweest, zul je blij zijn op een heel andere waarden schatten
Daar zijn vast genoeg onderzoeken naar gedaan maar die ga ik niet eens opzoeken want het is ook nog gewoon common sense
Nee, het mijne ook nietquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:36 schreef Sekhmet het volgende:
Waar wil je het nou precies over hebben?
Of is dit alleen een meditatie promo-topic? In dat geval bevestigd jou betoog alleen maar mijn beeld ervan. Vage shit allemaal...not my cup of tea
Ja, precies dus die referentie uit het verleden heb je nog, daarom kun je uberhaupt iets omschrijven als positief of negatief. Die refrentie heb je nodig anders is het betekenisloos.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar referentiekaders kunnen bijvoorbeeld ook andere mensen zijn (hun emoties dan) of je eigen emoties in je eigen verleden
Ik heb toch duidelijk gemeld dat er een verloop van tijd van 4 jaar was, denk je dat ik 4 ben ? Nee sorry, jammer genoeg heb ik wel wat negatieve dingen meegemaakt. dus ja ik heb wel degelijk een referentie punt. daarnaast begrijp ik veel beter hoe ze ontstaan en wil ik niet zo overkomen maar merk ik dat mensen zich nogal exposed kunnen voelen om mij heen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:31 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja dat heb je, vanwege dat referentiekader
Als je nooit verdrietig bent geweest, zul je blij zijn op een heel andere waarden schatten
Daar zijn vast genoeg onderzoeken naar gedaan maar die ga ik niet eens opzoeken want het is ook nog gewoon common sense
Ja, dat bedoelde ik dus ookquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, precies dus die referentie uit het verleden heb je nog, daarom kun je uberhaupt iets omschrijven als positief of negatief. Die refrentie heb je nodig anders is het betekenisloos.
ik denk niet dat mensen zich exposed voelen rondom jou maar dat ze je gewoon compleet debiel over vinden komenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:41 schreef Slip het volgende:
[..]
Ik heb toch duidelijk gemeld dat er een verloop van tijd van 4 jaar was, denk je dat ik 4 ben ? Nee sorry, jammer genoeg heb ik wel wat negatieve dingen meegemaakt. dus ja ik heb wel degelijk een referentie punt. daarnaast begrijp ik veel beter hoe ze ontstaan en wil ik niet zo overkomen maar merk ik dat mensen zich nogal exposed kunnen voelen om mij heen.
Heb ik iets gemist soms?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:42 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik denk niet dat mensen zich exposed voelen rondom jou maar dat ze je gewoon compleet debiel over vinden komen
Wat bedoel je met exposed?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:41 schreef Slip het volgende:
[..]
Ik heb toch duidelijk gemeld dat er een verloop van tijd van 4 jaar was, denk je dat ik 4 ben ? Nee sorry, jammer genoeg heb ik wel wat negatieve dingen meegemaakt. dus ja ik heb wel degelijk een referentie punt. daarnaast begrijp ik veel beter hoe ze ontstaan en wil ik niet zo overkomen maar merk ik dat mensen zich nogal exposed kunnen voelen om mij heen.
Grappig? hoe weet jij nou wat grappig is? daarvoor moet je weten wat niet grappig is en niet grappig is een negatieve emotie, en die heb jij niet.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:45 schreef Slip het volgende:
Het is wel grappig als je dit topic leest van begin tot deze post als je daarbij de OP als informatie bron neemt en de comments die iets onbekends tegen komen en gelijk beginnen te schreeuwen dat kan niet!
Hoe we daar mee om moeten gaan? beslist iedereen dat niet voor zichzelf?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:48 schreef Slip het volgende:
Wij mensen gaan naar school, leren daar alles wat er om ons heen gebeurd.
Wij leren nauwelijks naar binnen te kijken en hoe we er mee om moeten gaan.
Ik heb meerdere malen, wel 3 keer vertelt hoe het een controle is van negatieve emoties, nee ik kan niet mijn brein uitschakelen op dat gebiedquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Grappig? hoe weet jij nou wat grappig is? daarvoor moet je weten wat niet grappig is en niet grappig is een negatieve emotie, en die heb jij niet.
Ik denk dat je jezelf wat te hoog inschat. Ik ben het met rhubarbje eens dat mensen om je heen een beetje een simpele vinden, ipv dat ze zich exposed voelen.
Wat kan niet?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:45 schreef Slip het volgende:
Het is wel grappig als je dit topic leest van begin tot deze post als je daarbij de OP als informatie bron neemt en de comments die iets onbekends tegen komen en gelijk beginnen te schreeuwen dat kan niet!
Hoe is dit een hemelsnaam een inhoudelijke reactie op wat ik zeg in de post die je hier quote?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:51 schreef Slip het volgende:
[..]
Ik heb meerdere malen, wel 3 keer vertelt hoe het een controle is van negatieve emoties, nee ik kan niet mijn brein uitschakelen op dat gebied
Moet hij het nu echt een vierde keer gaan uitleggen?!quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe is dit een hemelsnaam een inhoudelijke reactie op wat ik zeg in de post die je hier quote?
inderdaad, het vertelt bar weinig. Dit is waar ik op wachtte iemand die positief kijkt naar de tekst van tevoren.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:50 schreef Mieshka het volgende:
Maar de OP legt (te) weinig uit! Want hoe doe je dat dan volgens jou, mediteren??? En hoe helpt dit dan precies in de praktijk, waarmee?
Het vertelt inderdaad heel weinig. als ik het hele verhaal zou willen uitleggen, ben ik een boek aan het schrijven. In de praktijk voor mij op dit moment heel goed. Ik voel mij altijd gelukkig en i kweet goed om te gaan met mensen en daarbij zo min mogelijk egoïstisch zijn. Maar mijn familie die heeft de hele weg meegemaakt en ik ben tijdens deze weg zeg maar vrij negatief geweest jegens andere mensen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:50 schreef Mieshka het volgende:
Maar de OP legt (te) weinig uit! Want hoe doe je dat dan volgens jou, mediteren??? En hoe helpt dit dan precies in de praktijk, waarmee?
Sowieso vind ik dat heel belangrijke dingen op school eigenlijk nooit aan bod komen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:48 schreef Slip het volgende:
Wij mensen gaan naar school, leren daar alles wat er om ons heen gebeurd.
Wij leren nauwelijks naar binnen te kijken en hoe we er mee om moeten gaan.
Graag, maar dan zonder al die negativiteit, want daar word ik een beetje droevig van.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:54 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Moet hij het nu echt een vierde keer gaan uitleggen?!
Ik zou graag alles willen uitleggen, geen probleem. Sorry als ik in mijn woorden een beetje opdringerig overkwamquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Graag, maar dan zonder al die negativiteit, want daar word ik een beetje droevig van.
Naja, het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je met je OP nou wou bereikenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:57 schreef Slip het volgende:
[..]
Ik zou graag alles willen uitleggen, geen probleem. Sorry als ik in mijn woorden een beetje opdringerig overkwam
Het was een misverstand van coolguy, niks ergs aan. maar het ging erom hoe ik mijn posetieve emoties kon behouden wanneer ik mijn negatieve niet liet blijken, alsof ik ze niet had. Ik voel ze alleen niet als negatief alleen de informatie van hoe en wat is daarmee niet verloren, waardoor ik geen vreugde meer zou kennen (wel dus)quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:52 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Wat kan niet?
Echt, ik probeer je te begrijpen, maar dan moet je duidelijker zijn in wat je wilt horen/melden/vragen/overbrengen...whatever
Mij ook niet...quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Naja, het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je met je OP nou wou bereiken
nee ik zeg dat boedhisten lui zijn en stil staanquote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:01 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Mij ook niet...
Wil je nou boeddhist worden, TS?
Dan zou ik toch maar een beetje gaan werken aan de manier waarop je je info presenteert, no offencequote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:04 schreef Slip het volgende:
Wat ik wil bereiken? Mensen die enige kennis omtrent dit gene heeft. Om informatie te delen etc.
Ik weet het was een beetje out of the blue.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dan zou ik toch maar een beetje gaan werken aan de manier waarop je je info presenteert, no offence
Klopt, bij mij triggert het nogal eens gelijk een denkproces waarbij ik naar mezelf kijk en wat mijn eigen aandeel daarin wasquote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:13 schreef Re het volgende:
ons bewustzijn is een zelfbewustzijn dus je zult altijd een referentiekader hebben over wat positief en negatief is, dat is niet voor iedereen hetzelfde
Verder hoeven negatieve emoties niet per definitie slecht te zijn
Sorry maar wanneer je iemands anders informatie neemt of van niks begint en daarbij alles wat je tegen komt, waar verandering plaats vind, alle gedachten. als je deze daarnaast beoordeeld, waarbij het controlle hebben over de gedachten belangrijk is maar ook die die het beïnvloeden zoals emoties, etc. Het is dus wel van het begin af aan het doel geweest om iets serieus te bereiken.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:16 schreef pokkerdepok het volgende:
lees eens een boek over zen boedhisme.
over meditatie is een hoop onzin te lezen en te leren. en als je er zelf allemaal dingen bij gaat bedenken, wordt het er ook niet beter van.
het is helemaal niet ingewikkeld of zweverig. zitten, en stil zijn. meer niet. en alle gedachten die je er dan bij of over krijgt, daar moet je geen aandacht aan besteden.
zelf weten wat je doet, maar ik gaf je gewoon advies.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:19 schreef Slip het volgende:
[..]
Sorry maar wanneer je iemands anders informatie neemt of van niks begint en daarbij alles wat je tegen komt, waar verandering plaats vind, alle gedachten. als je deze daarnaast beoordeeld, waarbij het controlle hebben over de gedachten belangrijk is maar ook die die het beïnvloeden zoals emoties, etc. Het is dus wel van het begin af aan het doel geweest om iets serieus te bereiken.
Daarnaast ken ik nogal wat werken voor dat waar jij naar wijst, het tibetaan bijvoorbeeld het oude testament etc.
Enig idee waar ik een goede site kan vinden wat zen meditatie beschrijft? Omdat er zoveel zijn.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:38 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zelf weten wat je doet, maar ik gaf je gewoon advies.
je kan alles wel zelf willen uitvinden, dat deed boeddha zelf ook. maar die ging wel bijna dood voordat ie wat zinnigs vond, omdat ie verkeerde dingen probeerde.
dus ik denk dan, als je jezelf wat ellende wilt besparen, lees dan wat over zen, want dat is de richting met de minste onzin erbij. daar gaat het puur om het mediteren zelf, en niks anders. het is geen godsdienst, want het heeft geen goden. en het heeft geen moraal, want ook dat heeft er niets mee te maken.
het leert je gewoon hoe je het beste kan mediteren.
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:01 schreef Slip het volgende:
[..]
Het was een misverstand van coolguy, niks ergs aan. maar het ging erom hoe ik mijn posetieve emoties kon behouden wanneer ik mijn negatieve niet liet blijken, alsof ik ze niet had. Ik voel ze alleen niet als negatief alleen de informatie van hoe en wat is daarmee niet verloren, waardoor ik geen vreugde meer zou kennen (wel dus)
Echt, lees je eigen zinnen eens na. Ik kan er geen wijs uit worden. Voor jou (en andere mediterenden) klinkt het misschien logisch en staat er iets duidelijk omschreven. Maar een goede zinsbouw ontbreekt en het onderwerp maakt het nog vager.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:19 schreef Slip het volgende:
[..]
Sorry maar wanneer je iemands anders informatie neemt of van niks begint en daarbij alles wat je tegen komt, waar verandering plaats vind, alle gedachten. als je deze daarnaast beoordeeld, waarbij het controlle hebben over de gedachten belangrijk is maar ook die die het beïnvloeden zoals emoties, etc. Het is dus wel van het begin af aan het doel geweest om iets serieus te bereiken.
Daarnaast ken ik nogal wat werken voor dat waar jij naar wijst, het tibetaan bijvoorbeeld het oude testament etc.
Ik denk dat alleen iemand je daar persoonlijk mee kan helpen die ervaring heeftquote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:57 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
[..]
Echt, lees je eigen zinnen eens na. Ik kan er geen wijs uit worden. Voor jou (en andere mediterenden) klinkt het misschien logisch en staat er iets duidelijk omschreven. Maar een goede zinsbouw ontbreekt en het onderwerp maakt het nog vager.
Volgens mij is het doel/idee/gedachtengoed van meditatie best heel goed. En ik denk dat het voor mij ook veel op zou kunnen leveren...ik ben alleen nog nooit iemand tegen gekomen die mij kan vertellen of leren hoe het moet. Regelmatig geprobeerd, maar mij lukt het (nog) niet.
klinkt misschien raar, maar het beste kan je japanse zen verhalen lezen, of iets over de levens van beroemde zen meesters. zen zelf heeft geen boeken of geschriften, omdat men in zen dat alles overbodig acht. het is een kwestie van doen, de meditatie.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:41 schreef Slip het volgende:
[..]
Enig idee waar ik een goede site kan vinden wat zen meditatie beschrijft? Omdat er zoveel zijn.
Hoezo lukt het niet, wat denk je dan dat er moet lukken?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:57 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
[..]
Echt, lees je eigen zinnen eens na. Ik kan er geen wijs uit worden. Voor jou (en andere mediterenden) klinkt het misschien logisch en staat er iets duidelijk omschreven. Maar een goede zinsbouw ontbreekt en het onderwerp maakt het nog vager.
Volgens mij is het doel/idee/gedachtengoed van meditatie best heel goed. En ik denk dat het voor mij ook veel op zou kunnen leveren...ik ben alleen nog nooit iemand tegen gekomen die mij kan vertellen of leren hoe het moet. Regelmatig geprobeerd, maar mij lukt het (nog) niet.
Laat je ook niet (automatisch) leiden door het positieve, want waar positief is, is negatief.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:13 schreef Slip het volgende:
[..]
Als je het daarboven heb gelezen, meen ik te zeggen dat er een controle is over emoties. Ik voel nog steeds, maar laat mij niet leiden door negatieve.
als je emoties weg haalt dan ben je niet meer dan een schil, een robot.
Ik ben dan ook niet als een gek bezig geweest zonder na te denken hoe ik mijzelf in een controle hou en niet als een gek sprookjes verzinnen doet. Ken jij iemand waarvan de emoties helemaal weg zijn? anders ben je niet eerlijk tegen jezelf. iets wat ik probeer te vermijden.
Je kan positief zijn, of negatief zijn, of simpelweg zijn. Dat laatste is in mijn ogen meditatie; zijn. Maar daarvoor hoef je niet in lotushouding te zitten, te 'chanten' of rituelen uit te voeren. Volledige aandacht hebben voor waar je je op het gegeven moment in begeeft.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:13 schreef Re het volgende:
ons bewustzijn is een zelfbewustzijn dus je zult altijd een referentiekader hebben over wat positief en negatief is, dat is niet voor iedereen hetzelfde
Verder hoeven negatieve emoties niet per definitie slecht te zijn
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 12:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo lukt het niet, wat denk je dan dat er moet lukken?
Want meditatie zelf kent eigenlijk geen doel, het is niet meer dan het "stil" maken van je hoofd. Dat zegt ook niet dat je geen gedachten meer zal of mag hebben, die zullen namelijk toch wel komen. Het enige wat je dan doet is er even zeer oppervlakkig naar kijken en loslaten.
Of je valt in slaap, dan heb je heerlijk geslapen, is ook al niet erg.
Er zijn vele methoden die je kunnen helpen bij dat "stil" worden in je hoofd, maar geen van die methoden moet of staat voor meditatie, het zijn alleen maar mogelijke hulpmiddelen om het wat makkelijker te kunnen maken. Sommigen staren in een vlam, anderen concentreren zich op hun ademhaling, anderen gebruiken liever een geleide meditatie, weer een ander gaat een stuk hardlopen en concentreert zich op het geluid van zijn voeten en ga zo maar door.
Er is geen foute manier, er is geen doel om te bereiken, er is geen prestatie, er is geen ik moet zus en zo gevoeld hebben anders was het niet goed.
Goed advies.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:38 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zelf weten wat je doet, maar ik gaf je gewoon advies.
je kan alles wel zelf willen uitvinden, dat deed boeddha zelf ook. maar die ging wel bijna dood voordat ie wat zinnigs vond, omdat ie verkeerde dingen probeerde.
dus ik denk dan, als je jezelf wat ellende wilt besparen, lees dan wat over zen, want dat is de richting met de minste onzin erbij. daar gaat het puur om het mediteren zelf, en niks anders. het is geen godsdienst, want het heeft geen goden. en het heeft geen moraal, want ook dat heeft er niets mee te maken.
het leert je gewoon hoe je het beste kan mediteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |