Deze discussie steekt ieder jaar weer de kop op. Ik heb Ilse en Waylon heel hoog zitten. Als zij geen A-artiesten in Nederland zijn, wie dan wel? Maar je ziet dat zelfs top artiesten niet altijd een garantie zijn voor succes op het ESF. Dat is een premature uitspraak, want de uitslag is nog niet bekend, maar mijn inschatting is dat we blij mogen zijn als we de finale op zaterdag halen. Dat wil niet zeggen dat Calm After The Storm een slecht lied is, integendeel, maar als je doel is: goed scoren op het ESF, dan is het daar niet voor geschikt.
Mijn punt: artiesten aanwijzen en die een liedje laten schrijven/produceren is geen garantie tot succes, zelfs als deze artiesten tot de top behoren in Nederland.
Een belangrijk verschil met Anouk was dat deze al een liedje had (wat ze zelf geschikt vond voor het ESF) voor ze zich meldde bij de TROS. Niet dat ze was geweigerd met welk liedje dan ook, het volk stond immers al op de achterste poten, maar toch.
Hoe dan wel? Hiervoor moeten we kijken naar de Scandinavische landen, die al jaar op jaar een nationaal songfestival organiseren. Ook dit is geen garantie op succes, maar de kans dat je een liedje vind dat goed scoort lijkt aanzienlijk hoger, gezien de successen van Noorwegen, Zweden en Denemarken de afgelopen jaren.
Dit vergt echter wel een lange-termijn visie. In Nederland zijn top-producers en top-artiesten nog steeds terughoudend om mee te doen met een open NSF, behalve als ze carte blanche krijgen. Wat mij betreft kijken we naar het NSF van 1998 waar een aantal producers werd gevraagd om een inzending te leveren, en daarnaast een aantal liedjes werd gekozen uit de open inzendingen. Op die manier krijg je een mix van kwaliteit en kwantiteit en is de kans om dat uitzonderlijke liedje te vinden het grootst.