abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137666417
Zoals de TT zegt;

-Welke programmeertalen ken jij en hoe ben je beland in de wereld van programmeren?
-Waarom heb DEZE programmeertalen geleerd en geen andere?
-Ga je verder leren? Zo ja, wat? Zo nee, ben je van plan om iets te leren?
-Hoe heb je de talen geleerd (evt per taal?)
-En wat vind jij belangrijke must-learn talen?
-Etc.

Ik vind het best wel interessant om te weten. :)

Met programmeertalen bedoel ik gewoon computertalen zoals Java, php, c#, phyton, css, perl etc

Hoe ik tot dit idee kwam? Twee artikelen die me dit topic liet maken:

http://www.sitepoint.com/best-programming-language-of-2013/
en
http://www.sitepoint.com/best-programming-language-learn-2014/

[ Bericht 2% gewijzigd door Sucuk op 12-03-2014 19:45:49 ]
  woensdag 12 maart 2014 @ 19:35:33 #2
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_137666773
geen :P
pi_137666888
quote:
17s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:35 schreef aequus het volgende:
geen :P
Geen intenties om één of meerdere te gaan leren?
pi_137666965
Autolisp, turbo pascal en een beetje visual basic.
pi_137667109
Alleen programmeertalen? Geen scripttalen?
pi_137667326
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:41 schreef Monkii het volgende:
Alleen programmeertalen? Geen scripttalen?
Gewoon alle talen. Van html tot php tot c++ , java, javascript, jquery, visual basic etc.
pi_137667440
Je kan beter vragen hoeveel uur ervaring ze hebben met een taal.
pi_137667449
CSS, HTML en met PHP ben ik bezig om te leren.

Ik ben begonnen met CSS te leren via FOK! door simpelweg de CSS code van FOK! aan te passen. Ik had toen net een FOK! abonnement dus ik kon het direct opslaan en zo maakte ik mijn eigen layout.

Daarmee ben je direct bezig met HTML omdat je zonder HTML natuurlijk niets aan je CSS hebt. Dus zodoende begon ik ook met een beetje HTML aanpassen en zelf simpel HTML schrijven en simpele websites te maken die ik met CSS naar eigen smaak kon maken.

Nadat ik HTML onder de knie had, heb ik een statische website gemaakt voor mijn broer die een eigen bedrijf heeft. Mijn zus heeft de layout in Photoshop gemaakt en ik heb deze layout in code omgezet. Daarna is de code een beetje stil gaan liggen.

Ongeveer een jaar geleden begon ik weer interesse te hebben in het programmeren maar dan dynamischer. Toen heb ik een domein gekocht en daar Wordpress op gezet die ik vervolgens ben gaan aanpassen naar smaak. Een beetje zitten kloten en uiteindelijk ben ik deels gaan begrijpen hoe PHP werkt. Ik kon het nog niet programmeren, maar wel zodanig aanpassen dat het deed wat ik wilde.

Op het moment dat ik dacht te weten hoe het werkte, heb ik de website van mijn broer, met toestemming uiteraard, offline gehaald en heb ik in een middag tijd de gehele website van mijn broer in Wordpress gezet inclusief de bekende layout met wat verbeteringen. Nu kunnen zij zelf de website up-to-date houden. Dat is in de zomer van 2013 geweest.

Ondertussen beheer ik verschillende webshops met osCommerce. De HTML code die uit PHP voortkom schrijf ik allemaal naar eigen smaak, maar de PHP code is momenteel nog voornamelijk aanpassen en weinig zelf programmeren. Maar beetje bij beetje leer ik steeds meer totdat ik het mogelijk net zo goed beheer als HTML en CSS.
  woensdag 12 maart 2014 @ 19:50:01 #9
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137667675
Html, css en javascript gebruik ik dagelijks.

Daarnaast heb ik jaren gewerkt c#, maar daar heb ik al jaren niet echt iets mee gedaan. Gebruik het heeeel soms om iets aan te passen wat een backenddev heeft neergezet.

Java kan ik ook aanpassen. Niet veel meer dan dat.

Php ken ik ook, maar doe ik liever niets mee. Wat een kaktaal.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_137667828
quote:
14s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:46 schreef Dimens het volgende:
CSS, HTML en met PHP ben ik bezig om te leren.

Ik ben begonnen met CSS te leren via FOK! door simpelweg de CSS code van FOK! aan te passen. Ik had toen net een FOK! abonnement dus ik kon het direct opslaan en zo maakte ik mijn eigen layout.

Daarmee ben je direct bezig met HTML omdat je zonder HTML natuurlijk niets aan je CSS hebt. Dus zodoende begon ik ook met een beetje HTML aanpassen en zelf simpel HTML schrijven en simpele websites te maken die ik met CSS naar eigen smaak kon maken.

Nadat ik HTML onder de knie had, heb ik een statische website gemaakt voor mijn broer die een eigen bedrijf heeft. Mijn zus heeft de layout in Photoshop gemaakt en ik heb deze layout in code omgezet. Daarna is de code een beetje stil gaan liggen.

Ongeveer een jaar geleden begon ik weer interesse te hebben in het programmeren maar dan dynamischer. Toen heb ik een domein gekocht en daar Wordpress op gezet die ik vervolgens ben gaan aanpassen naar smaak. Een beetje zitten kloten en uiteindelijk ben ik deels gaan begrijpen hoe PHP werkt. Ik kon het nog niet programmeren, maar wel zodanig aanpassen dat het deed wat ik wilde.

Op het moment dat ik dacht te weten hoe het werkte, heb ik de website van mijn broer, met toestemming uiteraard, offline gehaald en heb ik in een middag tijd de gehele website van mijn broer in Wordpress gezet inclusief de bekende layout met wat verbeteringen. Nu kunnen zij zelf de website up-to-date houden. Dat is in de zomer van 2013 geweest.

Ondertussen beheer ik verschillende webshops met osCommerce. De HTML code die uit PHP voortkom schrijf ik allemaal naar eigen smaak, maar de PHP code is momenteel nog voornamelijk aanpassen en weinig zelf programmeren. Maar beetje bij beetje leer ik steeds meer totdat ik het mogelijk net zo goed beheer als HTML en CSS.
Interessant! Leuk dat je tijd genomen hebt om het te typen.

Ik zelf ken ook nog alleen maar html en css. Enige wat nog bij css mij niet helemaal goed zit is wanneer je relatieve posities en absolute posities kan gebruiken (ik snap wel wat ze betekenen en doen).

Nu zit ik ook in ongeveer de fase als jou.. Wordpress kan ik zelf ook aanpassen naar stijl etc.. (geen eigen templates ervoor.. want ik weet niet of dat gewoon hetzelfde is als als je een compleet eigen site maakt.)

Nu wil ik naar PHP/MySQL, maar zit nog veelal te twijfelen of ik nou niet eerst Javascript en Jquery te leren of eerst AJAX. Ik zit nog vast in welke volgorde ik het moet gaan en hoe.. ik heb wat ebooks gedownload en bij elkaar meer dan 3000 paginas.. dan ben ik nog wel 2jaar bezig... dus daar kijk ik enorm tegenop want ik studeer en dat neemt al enorm tijd in beslag, laat staan vrije tijd en dan nog eens >3000 paginas.

thats my story :)
  woensdag 12 maart 2014 @ 19:54:33 #11
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137667925
Eerst ajax leren? Ajax is een principe, geen taal.

Ik heb van mijn leven nog nooit een boek gelezen over development trouwens. En ik durf wel te zeggen dat ik een vrij goede frontenddev ben.
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_137667929
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:50 schreef Catch22- het volgende:
Html, css en javascript gebruik ik dagelijks.

Daarnaast heb ik jaren gewerkt c#, maar daar heb ik al jaren niet echt iets mee gedaan. Gebruik het heeeel soms om iets aan te passen wat een backenddev heeft neergezet.

Java kan ik ook aanpassen. Niet veel meer dan dat.

Php ken ik ook, maar doe ik liever niets mee. Wat een kaktaal.
Leuk! Front end persoon ben je dus? Waarvoor gebruik je het dagelijks? Ken je nog "aanvullingen" van javascript, zoals AJAX en Jquery?

Hoe vond je C# en waarom ben je niet verder gegaan?

Waarom vind je php een kaktaal? :P Lijkt mij juist een interessante taal!
pi_137668019
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:52 schreef Sucuk het volgende:

ik heb wat ebooks gedownload en bij elkaar meer dan 3000 paginas.. dan ben ik nog wel 2jaar bezig... dus daar kijk ik enorm tegenop want ik studeer en dat neemt al enorm tijd in beslag, laat staan vrije tijd en dan nog eens >3000 paginas.
Ik heb nooit een boek over code opengeslagen. Ik heb het allemaal mijzelf aangeleerd door simpelweg aan te passen en naar het resultaat te kijken. Op een gegeven moment moet je zover zijn dat als je een bepaalde code aanpast, je weet wat het doet. In die status ben ik nu met PHP.
pi_137668067
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:54 schreef Catch22- het volgende:
Eerst ajax leren? Ajax is een principe, geen taal.

Ik heb van mijn leven nog nooit een boek gelezen over development trouwens. En ik durf wel te zeggen dat ik een vrij goede frontenddev ben.
Nou als jij het zegt, dan geloof ik dat best hoor! :)

Hoe heb je het dan geleerd? :D
Lijkt mij vrij onmogelijk, omdat je dan losse dingen leert en volgens mij het niet begrijpt? Wat zou jij mij aanraden in mijn geval qua talen en op de wijze van leren (om niet te veel offtopic te gaan).

Leuk man! :)
  woensdag 12 maart 2014 @ 19:56:59 #15
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137668069
Ik werk dagelijks met jQuery en nu ook met angularjs. En natuurlijk doe ik ook ajaxcalls met jquery.

Ik was eerst allround bezig, maar besloot me te gaan focussen op frontend en interaction design om op een hoger nivo te kunnen werken. Daarom doe ik geen c# meer.

Php is gewoon geen fatsoenlijke taal. Veel te los.

Ik heb alles geleerd tijdens mijn werk. Ben met een minimale basis (2 stages) gaan werken en het in de praktijk geleerd.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 12 maart 2014 @ 19:58:01 #16
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_137668127
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:56 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ik heb nooit een boek over code opengeslagen. Ik heb het allemaal mijzelf aangeleerd door simpelweg aan te passen en naar het resultaat te kijken. Op een gegeven moment moet je zover zijn dat als je een bepaalde code aanpast, je weet wat het doet. In die status ben ik nu met PHP.
En is de code bij jou functioneel maar een grote bende, of volg je wel bepaalde standaarden? :P
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
  woensdag 12 maart 2014 @ 20:00:03 #17
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_137668240
Ik weet niet meer waarom ik al die talen geleerd heb, meeste uit verveling...

html, css, javascript
php/(my)sql
vba, vb
C, C++
Java, Python
vb.net
C#

bij C# blijven hangen. De IDE is gewoon het beste wat ik ooit gehad heb, en ik kan er alles mee. Af en toe gebruik ik nog C of vba voor specifieke dingen, aan webdesign doe ik niet meer dus die hoek staat stil.

Heb alles via (online) tutorials geleerd en door veel experimenteren. Doe verder overigens geen I(C)T opleiding, heb er met mijn werk niet zo veel mee.
pi_137668256
quote:
7s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:58 schreef Civilian het volgende:

[..]

En is de code bij jou functioneel maar een grote bende, of volg je wel bepaalde standaarden? :P
Het zal vast een grote bende zijn, maar het werkt inderdaad. En als het niet goed werkt, dan moet het aangepast worden.

Ik ben wel iemand van detail.
pi_137668279
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:56 schreef Catch22- het volgende:
Ik werk dagelijks met jQuery en nu ook met angularjs. En natuurlijk doe ik ook ajaxcalls met jquery.

Ik was eerst allround bezig, maar besloot me te gaan focussen op frontend en interaction design om op een hoger nivo te kunnen werken. Daarom doe ik geen c# meer.

Php is gewoon geen fatsoenlijke taal. Veel te los.

Ik heb alles geleerd tijdens mijn werk. Ben met een minimale basis (2 stages) gaan werken en het in de praktijk geleerd.
Stage? Deed je een ict opleiding of..?
  woensdag 12 maart 2014 @ 20:01:16 #20
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_137668319
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 20:00 schreef Dimens het volgende:

[..]

Het zal vast een grote bende zijn, maar het werkt inderdaad. En als het niet goed werkt, dan moet het aangepast worden.

Ik ben wel iemand van detail.
Ik neem aan dat je 't dan voor je plezier doet en niet voor je werk?
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_137668333
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:56 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ik ben in de status van " what the heck is een foreach, array, loops etc"

echte basic php begrijp ik.
  woensdag 12 maart 2014 @ 20:01:30 #22
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137668334
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 20:00 schreef ralfie het volgende:
Ik weet niet meer waarom ik al die talen geleerd heb, meeste uit verveling...

html, css, javascript
php/(my)sql
vba, vb
C, C++
Java, Python
vb.net
C#

bij C# blijven hangen. De IDE is gewoon het beste wat ik ooit gehad heb, en ik kan er alles mee. Af en toe gebruik ik nog C of vba voor specifieke dingen, aan webdesign doe ik niet meer dus die hoek staat stil.

Heb alles via (online) tutorials geleerd en door veel experimenteren. Doe verder overigens geen I(C)T opleiding, heb er met mijn werk niet zo veel mee.
als je eenmaal een oo-taal kent, is het relatief makkelijk om een andere te leren natuurlijk
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 12 maart 2014 @ 20:03:00 #23
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_137668431
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 20:01 schreef Catch22- het volgende:

[..]

als je eenmaal een oo-taal kent, is het relatief makkelijk om een andere te leren natuurlijk
Klopt. Bij veel talen is het vaak alleen de andere syntax en functienamen leren.
pi_137668441
quote:
7s.gif Op woensdag 12 maart 2014 20:01 schreef Civilian het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je 't dan voor je plezier doet en niet voor je werk?
Voor mijn werk. Maar het is zo ongeveer van mij en ik ben de enige die er mee bezig is, dus ik zou niet weten waarom het anders moet.

Ook weer een mooie rede voor mijn baas om mij niet te ontslaan. Dan moet hij en een verkoper en een IT'er aan gaan nemen. Nu heeft hij twee vliegen in een klap.
pi_137668443
Begin niet aan Python, je zult je irriteren aan andere talen. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')