Great mindsquote:Op maandag 17 maart 2014 14:59 schreef Harajuku. het volgende:
Miss_Isis en ik doen zo'n beetje hetzelfde.
Ja, dat eet gedeelte wordt hier ook het minst consequent toegepast. Soms eten ze ruim voor ons, soms na ons, ligt er maar net aan wat makkelijker uit komt. En daar hangt het ook niet op vast wat mij betreft, zeker niet als je verder consequent en duidelijk bent en zoquote:Op maandag 17 maart 2014 15:14 schreef oh-oh het volgende:
Ik doe dat ook allemaal, behalve het eten. De honden eten terwijl ik ook, als ik ga eten kijken ze niet meer op of om. Is praktischer, ik ben laat thuis en pas laat met eten vaak.
Daar zijn we alert op. Zeker omdat we ook natuurlijk het hele gedoe met Baloe hebben gehadquote:Op maandag 17 maart 2014 14:18 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tja, het is net wat je belangrijk vindt natuurlijk. Omgang met andere honden (m.n. reuen) kan lastig zijn als je een dominante reu hebt. Tijdens een training bijvoorbeeld is het wel belangrijk dat hij weet wat z'n plek is en niet gaat lopen uitdagen naar andere reuen. En als jullie t.z.t. nog een hond willen is het wel handig dat hij daar mee om kan gaan. Het kan ook zijn dat hij als hij wat ouder wordt dominant gedrag gaat laten zien naar jullie, dat kan ook lastig zijn.
Ik moest lachen. Ik dacht namelijk toen ik het las : Ja hoor, dat helpt dus mooi niet. Dus meneer beet in mijn handen : "Link! Auw! Zachtjes! *kneepje in snuit*" Je had hem moeten zien kijkenquote:Algemene tips die ik zelf belangrijk vindt:
- het steeds happen in jou/je kleding afleren, ik gebruik de AUW! Zachtjes! methodegecombineerd met een kneepje in de snuit als hij niet reageert op een verbale terechtwijzing.
Aan zijn voer komen mogen we, we moesten van de fokker er wat bij leggen in de bak dan leert hij dat de hand in de bak goed is. Deden we bij Boe ook... die had voorheen baknijd, maar dat was er redelijk snel uit. Aanraken tijdens het eten gaan we straks gelijk ook doen!quote:- oefenen met de voerbak, zorgen dat hij je gewoon aan zijn voer laat komen en dat je hem ook overal aan mag raken tijdens het eten.
Check. Ik had gisteren zijn kauwstaaf afgepakt, was geen probleem. Maar blijven we met oefenen! Je hebt wel goeie tips trouwensquote:Doet hij moeilijk (verstard hij, gaat hij grommen) dan weet je dat je meer moet oefenenSimpele oefening: voeren uit de hand, jij de voerbak en stukjes vlees pakken, hem die laten eten uit je hand. Wat wij ook doen is als de hond iets héél lekkers heeft oefenen met 'los', het ding afpakken, bekijken, en weer terug geven. Soms is gewoon voer geen probleem maar worden ze van een heel lekker bot o.i.d. toch beschermend.
Gaan we ook mee aan de slag. Ik mag het wel gaan opschrijvenquote:- zelfde oefenen maar met speeltjes, sommige honden willen hun speelgoed niet afgeven en zijn daar erg beschermend over
Dat is een goeie. Want dat liet ik dus eerst wel toe. Want "schattig" sinds vanmiddag dat ik dit heb gelezen mag meneer alleen nog op uitnodiging op schoot liggen, anders duw ik hem weg en kan hij naast me liggen.quote:- hem niet op jouw plek laten liggen, niet ongenodigd op schoot laten klimmen, etc. Soms probeert een hond erg opdringerig op schoot te klimmen of half over je heen te gaan hangen , dat zou ik niet toestaan. Op uitnodiging natuurlijk wel, maar hij moet niet zelf bedenken dat hij op jou wil liggen.
Yes, paste ik al toequote:- jij eerst de deur uit, hij moet volgen
Dat eerste deden we sowieso al, altijd al. En meneer moet ook op zijn plek als we aan het eten zijn. Eerste keer tijdens de lunch had ik hem op de bank, maar dat is dus helemaal niet slim natuurlijk. Dat van dat rustig laten zitten en eten pakken als ik het zeg moeten we aan werken. Hij sprong vanmiddag voor zijn bak. Wil ik niet. Normaal doen en anders krijg je niks.quote:- jullie eerst eten, hij eet later (en rustig zitten, eten pas pakken als jij zegt dat het mag)
Oke. En wat als hij wel te enthousiast is? Terug roepen?quote:- spelen met andere honden aanmoedigen, maar opletten dat Link niet te enthousiast de boventoon gaat voeren. Als hij onderdanig begroet en speelt is dat heel goed voor hem, spelletjes met andere honden waar hij (letterlijk en/of figuurlijk) overheen walst zijn niet zo goed. Het is het leukst als het gelijkwaardig is. Sowieso is het trouwens ook goed als hij voorzichtig leert doen met kleine hondjes, labradors kunnen soms zo lomp zijn dat ze een klein hondje van de sokken lopen.
Agree. Maar dat accepteerde ik van Boe ook niet. Zelfs niet toen hij pijn had. Ja, oke, in zijn laatste uur omdat ik hem telkens kusjes gaf, 4x heeft hij gewaarschuwd en bij keer 5 had ie me vol in mijn strot te pakken (littekens zitten er nogquote:Verder absoluut niet accepteren dat hij naar je gromt (of erger nog, gericht hapt), hij moet gewoon niet denken dat hij de baas is.
Agree with you on that one. Ik ben over het algemeen vrij streng hoor. Hij mag in principe alles (bank, bed, ouwehoeren, voor mijn part slaapt hij op zolder als hij dat wil) maar er wordt wel geluisterd en normaal gedaan.quote:Ik vind zelf dat je de eerste 1 á 2 jaar beter wat strenger kunt zijn dan te laks, later kun je altijd nog de teugels laten vieren. Maar een goede basis is heel belangrijk, je kunt beter iets direct goed aanleren dan dat je te soft bent en later strenger moet gaan doen als het uit de hand dreigt te lopen.
Dat is het wel
Haha, te ver weg hoor. IJsselstein, ligt onder Utrecht, dus behoorlijk ver uit jouw richting. Maar ik hielp vorige week een labradorpup op de weegschaal, dus ik moest even aan je denken. Het zijn van die schattige, lompe (onhandige), lieve en vrolijke hondjes.quote:Op maandag 17 maart 2014 08:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Eigenlijk niet, maar ach, hij is zo volwassen voor zijn leeftijd
[..]
Hij mag het mooi zelf ontdekken, hilarisch
Hij weet nu dat hij op de bank mag, dus telkens probeert hij erop te springen maar hij is nog te klein![]()
![]()
Die mongool sprong net wel met een aanloop v/d bank afMafkees. En hij heeft verzamelingsdrift
Al zijn speeltjes moesten op zijn matras
[..]
Waar is hier?
Bohhhhh!quote:Op maandag 17 maart 2014 13:57 schreef Qwea het volgende:
Ooh en als ik in de keuken bezig ben, komt hij standaard op mijn voeten liggenen als ik ergens zit gaat hij ernaast liggen
[ afbeelding ]
Mijn naam is Link, ik moet en zal bovenop de kussens liggen waarop vrouwtje altijd ligt op de bank. Liefst in dr nek. Dat ik wegzak of dat het vrouwtje kut ligt boeit me niet hoor. Ik wil en zal hier liggen.
Ja deden we met Boe ook, maar Link krijgt nu in zijn bench te eten, want de bench moet leuk worden. Dus ik dacht als ie dan ook daar eten krijgt is de bench straks awesome.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:20 schreef Harajuku. het volgende:
Q, ik denk dat het misschien makkelijker is om hem te laten zitten en wachten met eten als je de bak gewoon in de standaard zet (die kan heel laag toch?) dat ie gewoon z'n vaste voerplek ergens heeft.
Hier hebben we Charlie geleerd bij de standaard te gaan zitten, dan de bak erin en blijven zitten en daarna op t commando eten.
Het is een puppy Cat die doen voorlopig alleen slapen , eten en poepen . Ik vind h et al heel wat dat hij zondag al op cursus gaat , het kleine dingquote:Op maandag 17 maart 2014 21:36 schreef Cat22 het volgende:
Is dat beest eigk ooit wakker? Aan de foto's te zien niet namelijk.
Dat dus.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:47 schreef indaha het volgende:
[..]
Het is een puppy Cat die doen voorlopig alleen slapen , eten en poepen . Ik vind h et al heel wat dat hij zondag al op cursus gaat , het kleine ding
Gaat hij vast ook slapen.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:47 schreef indaha het volgende:
[..]
Het is een puppy Cat die doen voorlopig alleen slapen , eten en poepen . Ik vind h et al heel wat dat hij zondag al op cursus gaat , het kleine ding
En slapen in zijn etenquote:Op maandag 17 maart 2014 22:49 schreef Harajuku. het volgende:
Haha ik zei het ook al, die doet echt niets anders dan slapen en eten
Misschien moet ik het zelf ook even opschrijven voor toekomstige pupkopersquote:Op maandag 17 maart 2014 18:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Daar zijn we alert op. Zeker omdat we ook natuurlijk het hele gedoe met Baloe hebben gehad
[..]
Ik moest lachen. Ik dacht namelijk toen ik het las : Ja hoor, dat helpt dus mooi niet. Dus meneer beet in mijn handen : "Link! Auw! Zachtjes! *kneepje in snuit*" Je had hem moeten zien kijkenDaarna nog 3x moeten doen, maar het werkt sneller dan het telkens waarschuwen en afleiden
[..]
Aan zijn voer komen mogen we, we moesten van de fokker er wat bij leggen in de bak dan leert hij dat de hand in de bak goed is. Deden we bij Boe ook... die had voorheen baknijd, maar dat was er redelijk snel uit. Aanraken tijdens het eten gaan we straks gelijk ook doen!
[..]
Check. Ik had gisteren zijn kauwstaaf afgepakt, was geen probleem. Maar blijven we met oefenen! Je hebt wel goeie tips trouwens
[..]
Gaan we ook mee aan de slag. Ik mag het wel gaan opschrijven
[..]
Dat is een goeie. Want dat liet ik dus eerst wel toe. Want "schattig" sinds vanmiddag dat ik dit heb gelezen mag meneer alleen nog op uitnodiging op schoot liggen, anders duw ik hem weg en kan hij naast me liggen.
Hij heeft serieus nu al geleerd dat de bank awesome isHij wil er telkens op maar hij is nog niet groot genoeg
[..]
Yes, paste ik al toe
[..]
Dat eerste deden we sowieso al, altijd al. En meneer moet ook op zijn plek als we aan het eten zijn. Eerste keer tijdens de lunch had ik hem op de bank, maar dat is dus helemaal niet slim natuurlijk. Dat van dat rustig laten zitten en eten pakken als ik het zeg moeten we aan werken. Hij sprong vanmiddag voor zijn bak. Wil ik niet. Normaal doen en anders krijg je niks.
[..]
Oke. En wat als hij wel te enthousiast is? Terug roepen?
[..]
Agree. Maar dat accepteerde ik van Boe ook niet. Zelfs niet toen hij pijn had. Ja, oke, in zijn laatste uur omdat ik hem telkens kusjes gaf, 4x heeft hij gewaarschuwd en bij keer 5 had ie me vol in mijn strot te pakken (littekens zitten er nog). Maar goed, dat is én eigenschuld en ik ga hem niet straffen in zijn laatste uur. Plus hij had nog pijn ook onwijs, dus ja, ach. Heb iig een aandenken
Maar met Link accepteer ik dat idd niet.
[..]
Agree with you on that one. Ik ben over het algemeen vrij streng hoor. Hij mag in principe alles (bank, bed, ouwehoeren, voor mijn part slaapt hij op zolder als hij dat wil) maar er wordt wel geluisterd en normaal gedaan.
Oke, helder. Will do! Meneer was tot nu toe elke keer nog het slachtofferquote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:47 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
[Quote]Misschien moet ik het zelf ook even opschrijven voor toekomstige pupkopers
Over het spelen en eventueel ingrijpen als hij te dominant speelt: ik zou hem dan niet terugroepen (hij luistert dan n.a.w. toch niet omdat hij het veel te leuk heeft) maar er op af lopen en even ingrijpen met een verbale waarschuwing (bv zachtjes!, foei!, iets in die trant) en als hij daar niet op reageert door rustiger te doen of naar je toe te komen dan een por/tikje of desnoods even aan z'n nekvel van z'n 'slachtoffer' af halen. Al naar gelang hoe wild hij doet en hoe noodzakelijk het is om direct in te grijpen, natuurlijk (als hij wel goed luistert en rustiger wordt natuurlijk belonen). Zoiets gaat ook een beetje op gevoel eigenlijk. Een andere (volwassen) hond zal bij te dominant/wild spelen ook ingrijpen met een grom als waarschuwing, of een hap/snauw als hij niet luistert, zo moet je dit ook een beetje zien. Enthousiasme is niet erg, maar als hij constant boven op de andere hond zit en er te wild overheen hangt of achteraan vangt o.i.d. moet je ingrijpen.
Ja zie, ik dacht al dat ik dan wellicht niet hard genoeg kneep! En ik vind je geen dierenbeul hoor. Moeders grijpt ook zo in.quote:Wat betreft het happen: het AUW! Zachtjes! en als het nodig is knijpen hebben wij altijd gebruikt bij alle pups, en ook bij de labradorpups die mijn ouders vroeger gefokt hebben. Het werkt echt goed, maar het is per pup verschillend hoe snel ze het doorhebben. En even kort door de bocht, als hij denkt dat het een spelletje is dan knijp je niet hard genoeg (nee, ik ben geen dierenbeul). Stap voor stap beschreven hoe wij het aanpakken:
Dan deed MikeyMo het dus wel goed. Die deed gelijk bij de 2de keer totdat de pup piep zei. Ga ik ook toepassen, 2x waarschuwen en 3de keer is een piep. Goeiequote:pup bijt:
1. AUW! Zachtjes! *ophouden met spelen/aaien/wat je aan het doen was, idealiter kijkt de pup enigszins verbaasd en wordt rustig*
pup denkt: ach, dat meende ze niet zo, en bijt opnieuw:
2. AUW! Zachtjes! *ophouden met spelen, direct kneep in snuitje*
pup snapt de boodschap of pup denkt: nou, da's apart... misschien een vergissing? en bijt opnieuw:
3: AUW! Zachtjes! *ophouden met spelen, direct hardere kneep in snuitje, even vasthouden tot pup 'Piep!' zegt*
pup denkt: hmm ok, misschien toch niet zo leuk dit... en likt hand.
Oke. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat hij het door heeftquote:De key is consequent zijn en steeds toepassen. En niet direct na de kneep in het snuitje weer door spelen of aaien, hij moet snappen dat het bijten niet gewenst is en dat het kneepje geen onderdeel van het spelen is. Wachten tot hij rustig is en niet meer bijt of actief aandacht probeert te trekken op een andere manier, dan kun je (op jouw uitnodiging) verder spelen als je dat nog wilt. Bij eigenwijze pups moet je het vaker herhalen, maar uiteindelijk snapten ze het hier allemaal![]()
Aah, ik deed hem dus vanaf stap 1 toepassen. Maar ik ga vanaf nu je stappenplan volgen! Ik vind jou in mijn topic VET handigquote:Wat wel belangrijk is trouwens, altijd eerst waarschuwen (stap 1) en hem de kans geven te luisteren zonder dat je direct fysiek in grijpt. In the heat of the moment vergeten ze het soms wel eens, en dan kan een verbale waarschuwing genoeg zijn om ze weer bij de les te krijgen, dan hoef je niet direct te knijpen. Het kneepje moet namelijk niet zijn kracht verliezen door heel vaak toegepast te worden.
Tjah... of we spreken afquote:'t is wel lastig uit te leggen merk ik, veel gaat toch op gevoel. Als we jullie per ongeluk tegen komen in Bennekom op 1 juni dan geef ik wel een lesje puppydiscipline als je het dan nog nodig hebtIk herken je vast wel aan je Baloe-littekens
![]()
Toffe taart!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Oke, helder. Will do! Meneer was tot nu toe elke keer nog het slachtofferHij delft een beetje het onderspit overal
Alhoewel hij wel praatjes terug begint te krijgen.
[..]
Ja zie, ik dacht al dat ik dan wellicht niet hard genoeg kneep! En ik vind je geen dierenbeul hoor. Moeders grijpt ook zo in.
[..]
Dan deed MikeyMo het dus wel goed. Die deed gelijk bij de 2de keer totdat de pup piep zei. Ga ik ook toepassen, 2x waarschuwen en 3de keer is een piep. Goeie
[..]
Oke. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat hij het door heeft
[..]
Aah, ik deed hem dus vanaf stap 1 toepassen. Maar ik ga vanaf nu je stappenplan volgen! Ik vind jou in mijn topic VET handig
[..]
Tjah... of we spreken af![]()
![]()
Kijk, link taart voor de dierenarts gemaakt
[ afbeelding ]
Net heen geweest met Link, gelijk laten wegen (5kg) en afspraak gemaakt voor de 31ste!
Ik ga proberen het op het juiste moment te doen. Ga je tips iig van het hele topic zometeen uitprintenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:18 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Toffe taart!Jouw dierenarts boft maar met zo'n trouwe cliënt
En het onderspit delven is helemaal normaal en zelfs wenselijk voor een pup (zolang het niet te lomp/hard gaat natuurlijk). Straks op de cursus kan hij met andere puppy's om gaan en zal het wel wat gelijkwaardiger worden, da's ook goed voor z'n sociale vaardigheden
Hopelijk heeft Link het niet bijten snel door. Wel in de gaten houden dat hij het niet als spel blijft/gaat zien, en niet te vaak knijpen. Het is net als bij Cesar Milan, het is niet alleen de TSSST *poke* die het hem doet maar dat op het goede moment, gecombineerd met de juiste houding (eeeeenerzjy). Als dat niet goed zit werkt het alleen averechts.
En ik weet nog steeds niet of ik durf af te spreken hoorafspreken met een fokker is tot daar aan toe, maar afspreken met een FOK!ker, laat staan twee...! Jullie zouden dan m'n eerste keer zijn
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:25 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ga proberen het op het juiste moment te doen. Ga je tips iig van het hele topic zometeen uitprintenEn ophangen (serieus). Is sneller terugkijken
En niet miepen, ik hou ook niet van meets, maar ik bijt niet (dat laat ik aan Link over) en ik ga geen foto's maken, en ga alleen je hond aaien en heb toch geen oog voor jou/jullie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |