Bij een reu jaquote:Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waar heb je dat gelezen?quote:Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?Bij een cavia?
Heel goed, vitamine D is ook belangrijk voor de preventie van blaasstenen!quote:Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon,Gewoon een beetje oppassen met calcium. En voor de zekerheid geen spinazie geven.quote:en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de fabrikant van het droogvoer dat ik nu geef, met de vraag wat de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer is. Als de Ca:P ratio te hoog is ga ik ander voer geven.
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?
quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bij een reu jaBij een cavia is het praktisch gezien niet mogelijk.
Als een klein steentje vast zou zitten in de plasbuis, dan zou een dierenarts het misschien terug kunnen drukken naar de blaas. Maar naar buiten uitmasseren, hmm, het lijkt mij niet mogelijk...
Je kan trouwens altijd de afdeling Bijzondere dieren van de Universiteit Utrecht bellen en vragen of zij een goed alternatief voor een operatie weten. (ik ben bang van niet... maar je kan het altijd vragen, toch?). Zij hebben elke werkdag een telefonisch spreekuurJa, onder andere hier http://www.dierenkliniekw(...)ia/urethrasteen.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Waar heb je dat gelezen?Bij een cavia?
En http://www.degrotecavia.nl/ziektesab.html#blaasproblemenquote:Als de steen goed te voelen is en niet te groot dan kun je deze uit de urethra masseren.quote:In sommige gevallen is het mogelijk om de blaassteen eruit te masseren. Dit moet uiteraard door een dierenarts gedaan worden die daar verstand van heeft.Alleen jammer dat ze na een paar rondjes onder een stoel in de schaduw gaat zitten wachten tot ik haar weer kom ophalenquote:[..]
Heel goed, vitamine D is ook belangrijk voor de preventie van blaasstenen!Maar dat groenvoer strooien werkt wel goed daartegen, ik ga dat wat vaker doen.
Done!quote:[..]
Gewoon een beetje oppassen met calcium. En voor de zekerheid geen spinazie geven.Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Het oor van Maudie is oke, er zit nog altijd een klein ruw plekje maar daar zal ze mee moeten leren leven. bijoux (aka Heino) is een beetje als de kater van Holyme:"Niet zonder gepoetste oren de deur uit!" En om haar nu een muilkorfje om te doen vind ik een beetje ver gaanquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe kan het geen kwaad als zij iets binnen krijgen, ivermectine is veilig voor chins.
Even een Beaphar collega gevraagd die zelf chinchillahouder is![]()
Zij zegt:
[..]
Hoe is het met het oor van Maudie?
Alweer iets geleerdquote:Op woensdag 19 maart 2014 17:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ja, onder andere hier http://www.dierenkliniekw(...)ia/urethrasteen.html
Te veel in de volle zon is natuurlijk ook niet gezond. Alles met matequote:Op woensdag 19 maart 2014 17:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Alleen jammer dat ze na een paar rondjes onder een stoel in de schaduw gaat zitten wachten tot ik haar weer kom ophalen Maar dat groenvoer strooien werkt wel goed daartegen, ik ga dat wat vaker doen.
En daar heb je geen pics van?quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:58 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Het oor van Maudie is oke, er zit nog altijd een klein ruw plekje maar daar zal ze mee moeten leren leven. bijoux (aka Heino) is een beetje als de kater van Holyme:"Niet zonder gepoetste oren de deur uit!" En om haar nu een muilkorfje om te doen vind ik een beetje ver gaan
quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En daar heb je geen pics van?
quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog niet. Maar ik heb wel deze.
Maudie voor. (Met ruw donker plekje op haar linker oor) Zoe (grijs) daar achter en Bijoux (aka Heino, wit, rode ogen, kan niet zingen) aan de lunkerkant. Genieten van hun eigen planten. Knaagtandje en snuffelblad. (Te koop bij intratuin en een groot succes bij de dames)
Het kan in principe geen kwaad, dat is het knoopje van de hechting. Omdat de kattenhuid zo dun is, werkt het zich soms naar buiten. Als het buiten de huid steekt, dan kan je / je dierenarts het het beste afknippen. Als het onder de huid is, kan je het gewoon met rust laten. Het kan wel 2 maanden duren voordat het opgelost is.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:32 schreef J0ycie88 het volgende:
Beste DDA,
Onze poes is 2 weken geleden gesteriliseerd, en de wond is gehecht met oploshechtingen. De wond zoet er prima uit! Alleen nu blijft er een zwart puntje zitten (voelt hard, lijkt mij duidelijk een stukje hechting), kan dit kwaad? Duurt het zolang totdat hechtingen zijn opgelost?
Dank je wel!
Ik zal eens kijken inderdaad, misschien dat ze in Utrecht nog wat meer weten over wat ik kan doen voor het beestje.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Alweer iets geleerd![]()
Ik heb alleen flinke stenen verwijderd dmv een operatie, die waren echt niet uit te masseren vanwege hun grootte. Maar met een kleinere steen kan het blijkbaar wel. Je kan ook eventueel de DK Wilhelminapark bellen om hun advies te vragen, zij zijn wel aardig hoor.Of de afdeling Bijzondere dieren in Utrecht, zoals ik al gezegd heb.
Dank je welquote:[..]
Te veel in de volle zon is natuurlijk ook niet gezond. Alles met mate![]()
Beterschap voor de caaf
Ik zou je wel aanraden om het in de gaten te houden, bij mijn hond bleef er ook een hechting achter en puntje bij paaltje moest ze weer open gemaakt worden omdat het begon te ontsteken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:32 schreef J0ycie88 het volgende:
Beste DDA,
Onze poes is 2 weken geleden gesteriliseerd, en de wond is gehecht met oploshechtingen. De wond zoet er prima uit! Alleen nu blijft er een zwart puntje zitten (voelt hard, lijkt mij duidelijk een stukje hechting), kan dit kwaad? Duurt het zolang totdat hechtingen zijn opgelost?
Dank je wel!
Reactie op de hechtdraad kan, maar gebeurt gelukkig niet altijd/niet vaak. Maar goed in de gaten houden is altijd verstandigquote:Op woensdag 19 maart 2014 23:20 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ik zou je wel aanraden om het in de gaten te houden, bij mijn hond bleef er ook een hechting achter en puntje bij paaltje moest ze weer open gemaakt worden omdat het begon te ontsteken.
Wat bij een hond kan gebeuren zou ook bij een kat kunnen gebeuren lijkt mij.
Bij mijn poesen en katers is alles wel goed gegaan, de hond had gewoon pech.
Wat een leukerdquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:07 schreef Franknfurter het volgende:
Hoi DDA!
Ik heb even een vraagje over mijn lieve dame. Ze is half ragdoll, en hoewel ik weet dat ragdolls redelijk stevig gebouwd kunnen zijn vroeg ik me af of mijn Kenzi niet wat te rond aan het worden is. Ze is nu 10 maanden en weegt al bijna 5 kg. Ik las ergens op internet dat ragdolls sowieso erfelijk belast zijn met een beetje een bierbuikje, maar ik weet natuurlijk niet helemaal of dit juist is.
De dierenarts vond haar 6 maanden geleden niet te dik, maar ze is ondertussen gecastreerd en ik weet niet of een kitten dan nog net zo veel mag eten als voorheen?
[ afbeelding ]
Hij is gedraaid dus even het hoofd meedraaien voor de ultieme schattigheid
Jaquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:16 schreef oh-oh het volgende:
Ligt die nou los op een stoel in de trein?
Ik ben zelf ook allergisch voor kattenharen maar niet voor die van haar. Ragdolls schijnen minder van die zooi aan te maken waar mensen op reageren ofzo? Ik zal er in ieder geval in het vervolg even een dekentje onder leggen. Nu nog maar hopen dat de DDA mijn originele vraag nog terug kan vindenquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:22 schreef oh-oh het volgende:
Ik zou dr wel ff lekker sociaal een dekentje onder leggen, lekker dat kattenhaar op die stoel!
Ik zou er uren later nog last van hebben als ik er ging zitten. Mijn honden liggen altijd op dekens op de stoelen in de trein, wel zo netjes. Ik hoop voor je dat we niet eens een coupé binnen komen als de kat er los zou liggen ook![]()
Wij vonden dat het helaas te slecht ging en hebben haar laten inslapen. Is beter zo. Ze heeft 18 mooie jaren gehad!!quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Dit verschilt heel erg per kat en alleen jij kan beslissen of het zo ver is. Ik vind het gewicht wel een goede parameter voor haar algemene welzijn. Ik zou haar elke week gaan wegen. Valt zij nog verder af, dan moet je zich afvragen of het nog reeel is om zo door te gaan.
Snelwerkend schildklier vergt heel veel van haar lichaam! Dat is enorm belastend voor haar hart en ook de nieren. Vaak hebben deze poezen dan ook verhoogde bloeddruk en nierfalen...
Heel veel sterkte met je beslissing!
Ik ga mij niet mengen in die discussiequote:Op donderdag 20 maart 2014 10:56 schreef Harajuku. het volgende:
Hey DDA!
Nu er weer een topic is over iemand die geen 250 euro voor een operatie kan betalen vroeg ik mij wat af. Ik zou het echt voor geen meter trekken als ik een dier weer naar huis moest sturen terwijl die echt medicatie of een operatie nodig heeft. Hoe ga jij hier mee om?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |