Even een paar dingenquote:Op maandag 10 maart 2014 18:40 schreef Gozert147 het volgende:
Ik heb deze boren erbij gekocht, waarbij ik nu aan het boren was met 6mm.
[ afbeelding ]
Het boren gaat gewoon heel erg langzaam. Ik wilde 2 bloembakken ophangen, en dus 4 gaten boren. Maar ik ben meer dan 10 minuten per gat bezig. Dit lijkt mij lang, en zorgt ook voor geluidsoverlast voor de buren wat ik ook best vervelend vind.
De muur waar ik nu in aan het boren was, is zo'n 14 cm dik, wellicht geen gewone baksteen? De muur is net zo knetterhard naar mijn idee als bv de dragende muren binnen en de muur tussen mij en de buurvrouw.
Ja die ken ik ook, was wel een leuk item op de man zijn bruiloft.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:50 schreef Woelwater het volgende:
Draait je boormachine wel de goede kant op?
Ik gok dat TS met buitenmuren bedoelt dat hij hier van binnenuit in boort. En tevens dat hij de muren naar de buren toe ook als buitenmuur aanduid.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:24 schreef Gieliovd het volgende:
Binnenmuren kan ik snappen. Ik kom met mijn klopboor ook heel moeilijk in beton. Buitenmuren, baksteen dus, moet geen issue zijn. Dat red je nog met je accuboor en een houtboortje.
Wat heb je voor boren?
Als je "boort"en je komt 10 min. amper verder, is je boortje al lang naar de haaien. Je moet het zo zien: de energie gaat of in het betonslijpsel/gruis zitten, óf in het boorkopje. In het laatste geval stouw je 700 Watt in een paar cm³ boorkop. Da's dan naar de haaien.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:40 schreef Gozert147 het volgende:
Het boren gaat gewoon heel erg langzaam. Ik wilde 2 bloembakken ophangen, en dus 4 gaten boren. Maar ik ben meer dan 10 minuten per gat bezig. Dit lijkt mij lang,
je vergeet: 0. Een boorhamer lenen/huren/kopen. Zonder hebben tip 1 t/m 4 echt geen zin.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je "boort"en je komt 10 min. amper verder, is je boortje al lang naar de haaien. Je moet het zo zien: de energie gaat of in het betonslijpsel/gruis zitten, óf in het boorkopje. In het laatste geval stouw je 700 Watt in een paar cm³ boorkop. Da's dan naar de haaien.
Dus:
1 Kwaliteitsboortje
2. Loeihard duwen
3. Regelmatig (elke 10 sec.) terughalen
4. Niet > 1 min. aaneengesten boren. Dan boor afkoelen en opnieuw
Hamerboor is veel beter, maar die heb je nu even niet!
Je moet de boor het werk laten doen. Ga je er met je volle gewicht tegenaan duwen, loopt je boor rood aan.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je "boort"en je komt 10 min. amper verder, is je boortje al lang naar de haaien. Je moet het zo zien: de energie gaat of in het betonslijpsel/gruis zitten, óf in het boorkopje. In het laatste geval stouw je 700 Watt in een paar cm³ boorkop. Da's dan naar de haaien.
Dus:
1 Kwaliteitsboortje
2. Loeihard duwen
Thanks voor de tips iedereen. Die hamerboor is nu financieel even niet haalbaar denk ik, maar een kwaliteitsboor, waar kan ik die vinden? Wat raden jullie aan?quote:Op maandag 10 maart 2014 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus:
1 Kwaliteitsboortje
2. Loeihard duwen
als je met een klopboor wacht tot de machine het werk doet, kun je het net zo goed met een elektrische tandenborstel proberen.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:22 schreef cvboer het volgende:
[..]
Je moet de boor het werk laten doen. Ga je er met je volle gewicht tegenaan duwen, loopt je boor rood aan.
Merk: Makita of Rex. Neem géén GPK kwaliteit; da's wat je nu hebt. En neem er gelijk 2 voor het geval je nog niet hard genoeg duwt.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:25 schreef Gozert147 het volgende:
Thanks voor de tips iedereen. Die hamerboor is nu financieel even niet haalbaar denk ik, maar een kwaliteitsboor, waar kan ik die vinden? Wat raden jullie aan?
Waarom een machine van een paar honderd Euro kopen als je maar een paar gaatjes per jaar boort, zonde van je geld. Ts kan net zo goed een Topcraft bij de Aldi kopen, goed genoeg voor een paar gaten per jaar.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Merk: Makita of Rex. Neem géén GPK kwaliteit; da's wat je nu hebt. En neem er gelijk 2 voor het geval je nog niet hard genoeg duwt.
Of vraag je buren of ze er een hebben. Ook de verhuurder / gebouwbeheerder hebben vaak wel klusgereedschap te leen/huur.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:28 schreef Gozert147 het volgende:
Hamerboor huren ga ik wel even uitzoeken. Daar had ik niet aangedacht...
Ik had het over de boortjes, niet over de machien waar je ze inzet. Die heeft ie nl. al. Overigens heb je wel gelijk dat ie beter voor 60 - 70 ¤ een Aldi boorhamer had kunnen kopen.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom een machine van een paar honderd Euro kopen als je maar een paar gaatjes per jaar boort, zonde van je geld. Ts kan net zo goed een Topcraft bij de Aldi kopen, goed genoeg voor een paar gaten per jaar.
Ja onvoorstelbaar he?quote:Op maandag 10 maart 2014 21:07 schreef Gozert147 het volgende:
Is een boorhamer van 60-70 euro echt zoveel beter dat je daarmee fatsoenlijke gaten kunt boren in het harde beton of gesteente wat in mijn huis zit? Die bedragen klinken mij als houtje-touwtje materiaal, met alle respect. En moet ik daar nog aparte bootjes voor kopen?
Ik heb een Kinzo voor ¤50,=. Komt al tien jaar overal doorheen met de SDS boren.quote:Op maandag 10 maart 2014 21:07 schreef Gozert147 het volgende:
Is een boorhamer van 60-70 euro echt zoveel beter dat je daarmee fatsoenlijke gaten kunt boren in het harde beton of gesteente wat in mijn huis zit? Die bedragen klinken mij als houtje-touwtje materiaal, met alle respect. En moet ik daar nog aparte bootjes voor kopen?
Het is geen kwaliteitsspul, maar wel het type gereedschap dat je nodig hebt. Als je een schroef wilt aandraaien gaat dat ook beter met een goedkope schroevendraaier dan met een dure nijptang.quote:Op maandag 10 maart 2014 21:07 schreef Gozert147 het volgende:
Voor een dozijn gaten pper maand is ie inderdaad beter dan je huidige Bosch. En je hebt er een drietal SDS-boren bij.quote:Op maandag 10 maart 2014 21:07 schreef Gozert147 het volgende:
Is een boorhamer van 60-70 euro echt zoveel beter dat je daarmee fatsoenlijke gaten kunt boren in het harde beton of gesteente wat in mijn huis zit?
Als je doel is een duur betonboortje te vernachelen ja.quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:25 schreef Simba het volgende:
Koop gewoon een duur betonboortjeboortje vn Piranha oid, een euro of 8 voor 5 of 6 mm zoiets.
En begin eens (rechtsom draaiend) zonder klopstand (en zonder hard te duwen op je machine).
Zul je zien dat het veeel soepeler gaat dan met die boortjes van zo'n erbij geleverd setje.
Klopt. Zoalng je niet duwt, heb je wrijving tussen boorkop en beton -> hitte en je boortje gaat naar de haaien. Verpulver je het beton, gaat de energie in het verpulveren zitten én wordt het boortje gekoeld.quote:Op donderdag 13 maart 2014 02:13 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Als je doel is een duur betonboortje te vernachelen ja.
Dit. Als het een echte boorhamer is dan kun je zelfs met cheapo boortjes nog wel een gat boren in kneiterhard beton.quote:Op maandag 10 maart 2014 21:26 schreef nikky het volgende:
[..]
Ik heb een Kinzo voor ¤50,=. Komt al tien jaar overal doorheen met de SDS boren.
Als het in een klopboormachine past dan is het al geen betonboortjeboortje, maar een steenboor.quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:25 schreef Simba het volgende:
Koop gewoon een duur betonboortjeboortje vn Piranha oid, een euro of 8 voor 5 of 6 mm zoiets.
En begin eens (rechtsom draaiend) zonder klopstand (en zonder hard te duwen op je machine).
Zul je zien dat het veeel soepeler gaat dan met die boortjes van zo'n erbij geleverd setje.
Dat dus. Vreemd dat ze er niet bij zaten. Ik heb een Aldi met 6 boren in totaal.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:02 schreef Kloonhommel het volgende:
Ferm is dan ook geen dure kwalitatieve merk, maar volgens mij prima te doen voor de paar keren dat je hem gebruikt. Qua SDS-boortjes kan je ook gewoon huismerk boortjes kopen voor die paar keren dat je hem gebruikt. Hoeft dus geen piranha en dergelijke te zijn, bijv gewoon Gamma SDS-boortje of zo.
Ferm houdt het misschien zo goedkoop door geen gratis boortjes weg te geven?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Vreemd dat ze er niet bij zaten. Ik heb een Aldi met 6 boren in totaal.
quote:Op maandag 10 maart 2014 19:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Merk: Makita of Rex. Neem géén GPK kwaliteit; da's wat je nu hebt. En neem er gelijk 2 voor het geval je nog niet hard genoeg duwt. HILTI.
Eens.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 07:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Voor een paar bescheiden gaatjes, 6, 8 en 10 mm ofzo heb je geen peperdure boortjes nodig.
Dat lukt ook wel met goedkopere SDS-plus betonboren van de bouwmarkt.
Ditdus, een boorhamer heb je nodig.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:20 schreef KomtTijd... het volgende:
Zo'n klopboor is idd totaal ongeschikt om in beton te boren. Je hebt een boorhamer nodig. Dat gekietel met een klopboor irriteer je alleen je buren mee.
Het verschil is dat bij jouw boormachientje het klopmechanisme niet meer is dan een nokje dat langs een soort tandwiel ratelt als de boorkop draait. De enige slagkracht is dus de kracht waarmee je zelf de machine tegen de muur drukt. Bij een boorhamer is de boorkop daadwerkelijk voorwaards aangedreven waardoor de machine het werk doet.
De kiezels. Ik heb wel eens vonken gezien toen ik met een betonboor op ijzer kwam.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 22:35 schreef Woelwater het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met betonijzer? Dacht me te herinneren dat ik daar vroeger met professioneel spul gewoon doorheen stond te boren. Of waren dat de kiezels?
Betonijzer boor je gewoon doorheen met een boorhamer en goede boor. Vooral niet duwen.quote:Op zondag 23 maart 2014 09:11 schreef blomke het volgende:
[..]
De kiezels. Ik heb wel eens vonken gezien toen ik met een betonboor op ijzer kwam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |