abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137566286
Of er mensen zijn hier die een recept hebben voor homemade fritessaus.

Dus geen mayonaiserecepten (die zijn er genoeg) maar de fritessaus zoals je die hebt bij de betere friettenten en supermarkten.

Heb wel wat gevonden op google met een bloempapje maar dat is niet heel concreet
pi_137566438
Waarom zou je een inferieur product na willen maken? Of vind je fritessaus echt lekkerder?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_137566566
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:00 schreef Isabeau het volgende:
Waarom zou je een inferieur product na willen maken? Of vind je fritessaus echt lekkerder?
Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
  zondag 9 maart 2014 @ 23:04:46 #4
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_137566741
quote:
Hoezo is frietsaus inferieur? :')

Deze is goddelijk _O_

pindazakje
pi_137566960
quote:
Blijkbaar wel als hij er een topic over opent.

TS; de betere snackbars (met name frituren) hebben juist echte mayo.
Fritessaus is mayo met minder olie (25% ipv 80%), aangevuld met water, suiker (glucose) en verdikkingsmiddel.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_137567046
Veel water idd, misschien heb je hier iets aan:
http://keuringsdienstvanw(...)everingen/16-05-2013
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_137567056
quote:
Ja. Ik vind fritessaus echt lekkerder. Mayonaise is te sterk, te vet naar mijn smaak
pi_137567131
de basis is gebonden water
  zondag 9 maart 2014 @ 23:13:03 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_137567247
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:58 schreef Dingflofbips het volgende:
Of er mensen zijn hier die een recept hebben voor homemade fritessaus.

Dus geen mayonaiserecepten (die zijn er genoeg) maar de fritessaus zoals je die hebt bij de betere friettenten en supermarkten.

Heb wel wat gevonden op google met een bloempapje maar dat is niet heel concreet

Hoeveel wil je er van gaan eten dan, dat je niet gewoon een fles Oliehoorn frietsaus bij de supermarkt haal?
pi_137567310
Maar alleen gebonden of verdikt water met suiker zal het niet zijn? Is het mayo aanlengen? Welke kruiden komen er bij?
Heb t bloempapje geprobeerd met eigen mayo maar dan krijg je nog altijd diezelfde sterke smaak

KDvW aflevering ken ik idd maar ook daar ontbreekt de smaak/kruiden. Het wordt mij daar wel duidelijk dat ik t liever zelf maak
pi_137567334
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:10 schreef Adames het volgende:
de basis is gebonden water
Vergeet de overdaad aan suiker niet -O- Het is zo'n raar product eigenlijk. Maar er zijn zoveel soorten fritessaus dat het wel populair moet zijn.

(en aangezien er zoveel soorten zijn verwacht je dat er toch wel iets lekkers tussen zit om eventueel met wat kruiden nog een beetje naar je eigen smaak aan te passen)
pi_137567379
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:09 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Ja. Ik vind fritessaus echt lekkerder. Mayonaise is te sterk, te vet naar mijn smaak
Net als helaas de meeste NL'ers. Daarom krijg je bij een patatje mayo meestal fritessaus -O-. Gelukkig heb ik zelf Franse mayo thuis. Smaakvol, zurig en ja, wel vet maar je hebt minder nodig omdat t meer smaak heeft.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_137567628
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Vergeet de overdaad aan suiker niet -O- Het is zo'n raar product eigenlijk. Maar er zijn zoveel soorten fritessaus dat het wel populair moet zijn.
Ja maar, er zit minder vet in, dus is het gezonder dan mayonaise.

Dat zullen veel mensen wel denken.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_137567793
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:15 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Net als helaas de meeste NL'ers. Daarom krijg je bij een patatje mayo meestal fritessaus -O-. Gelukkig heb ik zelf Franse mayo thuis. Smaakvol, zurig en ja, wel vet maar je hebt minder nodig omdat t meer smaak heeft.
Tja smaken verschillen nu eenmaal..

Buiten dat: toch raar dat er niet een aantal recepten voor fritessaus te vinden zijn?
Koks bijv?
pi_137567861
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:25 schreef Dingflofbips het volgende:

Tja smaken verschillen nu eenmaal..

Buiten dat: toch raar dat er niet een aantal recepten voor fritessaus te vinden zijn?
Koks bijv?
:D Sorry hoor, maar dat is alsof je een kok vraagt het recept voor een pakje van Knorr te geven.
Nee, ik denk niet dat er echte koks zijn die fritessaus maken, denk toch echt dat je een chemicus moet hebben.
pi_137567910
Ik zou overigens experimenteren met mayonaise en creme fraiche, sour cream of yoghurt om een luchtigere, minder vette versie van de saus te maken.
pi_137567991
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:D Sorry hoor, maar dat is alsof je een kok vraagt het recept voor een pakje van Knorr te geven.
Nee, ik denk niet dat er echte koks zijn die fritessaus maken, denk toch echt dat je een chemicus moet hebben.
:')

Miss lijkt dit voor jou zo, maar ik kom het vaker vers tegen.
  maandag 10 maart 2014 @ 01:01:15 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_137570502
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:31 schreef Dingflofbips het volgende:

:')

Miss lijkt dit voor jou zo, maar ik kom het vaker vers tegen.
Vers?
Waar en wie maakt het?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_137570503
Is het niet gewoon deze:

Maar dan zonder toevoeging van kruiden en dergelijke?

http://www.hoewatwaarom.n(...)rican-frietsaus.html
http://www.smulweb.nl/236594/durftevragen/Mad-Sauce

Verder vind ik het ook vreemd om te horen dat mensen fritessaus verkiezen boven mayonaise. Wel eens gehoord dat mensen het verschil niet kennen, maar van de mensen die het verschil wel kennen hoor ik altijd dat ze mayonaise prefereren.
pi_137570582
Frietsaus bevat amper vet en vooral water. Wat je dus wil is water op smaak brengen als zijnde mayonaise en dat afbinden. Zelf zou ik voor het afbinden Xantanagom gebruiken, voor het op smaak maken zout/suiker/mosterd/azijn.

Dus: google een mayo recept maak dit met grof weg 4 keer zoveel smaakstoffen. Verdun deze 1:4 met water en bind af met xantana gom.

Het resultaat zal de eerste keer waarschijnlijk niet lekker zijn. Maar aan de hand daarvan kan je gaan experimenteren met de smaak en consistentie.
eten!!!
pi_137570618
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik denk dat het met huis tuin en keuken ingredienten uit de supermarkt niet mogelijk is om lekkere frietsaus te maken. Je hebt wat smaakversterkers en bindmiddelen nodig waar je niet zo makkelijk aankomt.

Edit: ingredientenlijst van frietsaus:

water, raapolie, glucose-fructosestroop, zetmeel (tarwezetmeel, maiszetmeel), azijn, mosterd (water, mosterdzaden, azijn, zout, suiker, specerijen, verdikkingsmiddel: xanthaangom, aroma), scharreleigeel, zout, gemodificeerd zetmeel, voedingszuren: azijnzuur en citroenzuur, verdikkingsmiddel: guarpitmeel, conserveermiddel: kaliumsorbaat, aroma, antioxidant: calciumdinatrium-EDTA, kruiden, kleurstof: betacaroteen.

Valt dus wel mee als je de kleur en conserveerstoffen weglaat.
eten!!!
  maandag 10 maart 2014 @ 01:15:36 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_137570727
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 01:08 schreef janatwork het volgende:

water, raapolie, azijn, mosterd (water, mosterdzaden, azijn, zout, suiker, specerijen, , scharreleigeel, zout, gemodificeerd zetmeel,

Valt dus wel mee als je de kleur en conserveerstoffen weglaat.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 10 maart 2014 @ 07:15:53 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137571749
Zelf frietsausmaken? Heel makkelijk, neem zelfgemaakte mayonaise en water, bind het water met aginaat of johannesbroodmeel tot een dikke massa, meng daar mayonaise door.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_137572317
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 01:08 schreef janatwork het volgende:

specerijen

quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2014 07:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelf frietsausmaken? Heel makkelijk, neem zelfgemaakte mayonaise en water, bind het water met aginaat of johannesbroodmeel tot een dikke massa, meng daar mayonaise door.
Als het allemaal gebaseerd is op het zelfgemaakte mayorecept dan blijf ik met het smaak-probleem zitten. Misschien is mijn mayoreceptje niet ok.

Zonnebloemolie, azijn, citroensap, mosterd, peper en zout.

Olijfolie vind ik niet lekker. Slaolie geeft weinig verschil. Zijn er nog kruiden / smaken die ik hier bij of af kan doen om de mayo zachter te maken? Welke 'specerijen' bedoelen ze daar in dat fritessaus ingrediëntenlijstje?

De creme fraiche (die overigens ook erg vet is) en yoghurt brengt niet de gewenste verdikking.
  maandag 10 maart 2014 @ 08:59:13 #25
45206 Pietverdriet
pi_137572669
Suiker mis ik in je ingrediënten, frietsaus en de meeste Nederlandse mayo bevat flink suiker.
pi_137574572
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 08:31 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

[..]

Als het allemaal gebaseerd is op het zelfgemaakte mayorecept dan blijf ik met het smaak-probleem zitten. Misschien is mijn mayoreceptje niet ok.

Zonnebloemolie, azijn, citroensap, mosterd, peper en zout.

Olijfolie vind ik niet lekker. Slaolie geeft weinig verschil. Zijn er nog kruiden / smaken die ik hier bij of af kan doen om de mayo zachter te maken? Welke 'specerijen' bedoelen ze daar in dat fritessaus ingrediëntenlijstje?

De creme fraiche (die overigens ook erg vet is) en yoghurt brengt niet de gewenste verdikking.
Als je je mayo gaat verdunnen met afgebonden water is het niet zo gek dat de smaak niet lekker is. Je zal je saus nog op smaak moeten maken met zout/peper/mosterd/azijn/suiker.
eten!!!
pi_137586040
Het probleem is dat de smaak van de gemaakte mayonaise juist te veel doorklinkt in die mislukte fritessaus. Maar ik zal eens aan de slag gaan met suiker, even kijken wat dat oplevert...
pi_137586558
Ik zou gewoon fritessaus kopen :X Wat is de reden dat je het per se zelf wilt maken?
pi_137586766
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:23 schreef Isabeau het volgende:
Ik zou gewoon fritessaus kopen :X Wat is de reden dat je het per se zelf wilt maken?
wat is de rede dat mensen mayonaise zelf maken? dat kan je ook gewoon in de winkel kopen.

[ Bericht 76% gewijzigd door loecje op 10-03-2014 17:39:24 ]
pi_137586881
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:31 schreef loecje het volgende:
wat is de rede dat mensen mayonaise zelf maken? dat kan je ook gewoon in de winkel kopen.
Zelfgemaakte is lekkerder!
  maandag 10 maart 2014 @ 18:04:26 #31
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_137587652
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:36 schreef erikkll het volgende:

[..]

Zelfgemaakte is lekkerder!
Maar TS wil juist dezelfde als dat in patatzaken en supermarkten te koop is.
pi_137587855
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 23:15 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Je hebt ook nog echte " :') "saus in de winkel.
Light Fritessaus :') :')

Al spuit je heel die fles leeg, proef je nog niks.
Kun je beter een eetlepel mayo pakken.
pi_137587964
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 18:04 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Maar TS wil juist dezelfde als dat in patatzaken en supermarkten te koop is.
Ja, maar loecje vraagt waarom mensen zelf mayonaisse maken. Aangezien TS frietsaus wil maken nam ik aan dat dat niet gerelateerd was aan het topic.
pi_137588714
ja dat was wel gerelateerd aan dit topic.
gerelateerd aan de vele antwoorden dat TS de frietsaus in de winkel moet kopen.

zelf maken is uiteindelijk altijd lekkerder dan uit de winkel, al is het maar omdat het vers is.
  maandag 10 maart 2014 @ 18:51:40 #35
45206 Pietverdriet
pi_137589180
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 18:40 schreef loecje het volgende:
.

zelf maken is uiteindelijk altijd lekkerder dan uit de winkel, al is het maar omdat het vers is.

Neuh, alleen als je het kan
pi_137589292
dat is ook weer zo. maar als je je best doet zal het uiteindelijk toch wel moeten lukken.
pi_137595781
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 18:54 schreef loecje het volgende:
dat is ook weer zo. maar als je je best doet zal het uiteindelijk toch wel moeten lukken.
Ik doe mn best maar het is mij nog niet gelukt. En ik hoop met de tips hier weer n stapje verder te komen.

Voor de rest waardeer ik de hulp en ben ik niet van plan om verantwoording over mijn smaak af te leggen :')
pi_137597907
Ik denk dat je geen zelfgemaakte mayonaise als basis moet nemen. Ik denk dat je gewoon, heel lomp, water moet binden met een smaakloze binder. Dit mengen met olie en eigeel en dan met de staafmixer er doorheen om te binden. Mosterd, azijn, zout erbij. Dan zoeten met glucosestroop of suiker tot je hem goed vindt smaken. De suiker maakt niet alleen zoet maar maakt alle andere smaken ook veel zachter.

Met deze volgorde heb je een veel betere controle over het eindresultaat. Zorg dat je de smaakmakers in kleine stapjes toevoegt en hou dezelfde verhouding olie/water aan als in fritessaus uit een fles (vetgehalte staat altijd vermeld)
pi_137661793
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 08:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Suiker mis ik in je ingrediënten, frietsaus en de meeste Nederlandse mayo bevat flink suiker.
Dit heb ik geprobeerd en scheelt inderdaad!

quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 21:37 schreef Hagelkaas het volgende:
Ik denk dat je geen zelfgemaakte mayonaise als basis moet nemen. Ik denk dat je gewoon, heel lomp, water moet binden met een smaakloze binder. Dit mengen met olie en eigeel en dan met de staafmixer er doorheen om te binden. Mosterd, azijn, zout erbij. Dan zoeten met glucosestroop of suiker tot je hem goed vindt smaken. De suiker maakt niet alleen zoet maar maakt alle andere smaken ook veel zachter.

Met deze volgorde heb je een veel betere controle over het eindresultaat. Zorg dat je de smaakmakers in kleine stapjes toevoegt en hou dezelfde verhouding olie/water aan als in fritessaus uit een fles (vetgehalte staat altijd vermeld)
Dit heb ik geprobeerd. Gaat snel schiften. Geen idee hoe dat kan.

Maar ik lijk een prima oplossing gevonden te hebben...voor degene die het boeit:

- 1 eierdooier, kloppen met
- mosterd, niet te weinig (ik neem een royale theelepel per eierdooier)
- peper, een beetje
- zout, meer dan peper
- suiker, kwart theelepel
- citroensap, kleine kneep

dan d'n olie:
slaolie, handmatig kloppen en beetjes olie erbij.

Azijn kan er later nog bij, dat is niet echt mijn smaak. Ik heb dit steeds geproefd naast mijn favo supermarkt saus en de homemade smaakt echt stúkken beter. Grote verschillen met mijn vorige versies: meer mosterd, meer zout dan peper, tikje suiker en slaolie ipv de wat sterker smakende zonnebloemolie.
  woensdag 12 maart 2014 @ 17:18:29 #40
45206 Pietverdriet
pi_137661894
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 17:15 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Dit heb ik geprobeerd en scheelt inderdaad!

[..]

Dit heb ik geprobeerd. Gaat snel schiften. Geen idee hoe dat kan.

Maar ik lijk een prima oplossing gevonden te hebben...voor degene die het boeit:

- 1 eierdooier, kloppen met
- mosterd, niet te weinig (ik neem een royale theelepel per eierdooier)
- peper, een beetje
- zout, meer dan peper
- suiker, kwart theelepel
- citroensap, kleine kneep

dan d'n olie:
slaolie, handmatig kloppen en beetjes olie erbij.

Azijn kan er later nog bij, dat is niet echt mijn smaak. Ik heb dit steeds geproefd naast mijn favo supermarkt saus en de homemade smaakt echt stúkken beter. Grote verschillen met mijn vorige versies: meer mosterd, meer zout dan peper, tikje suiker en slaolie ipv de wat sterker smakende zonnebloemolie.
Je maakt mayonaise
pi_137661914
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je maakt mayonaise
Correct.

Maar deze is te vreten alsof t fritessaus is ;)
  woensdag 12 maart 2014 @ 17:23:36 #42
45206 Pietverdriet
pi_137662058
Juist, goede zelfgemaakte mayonaise is gewoon erg lekker, beter dan frietsaus of fabrieksmayo. Helaas niet lang houdbaar
pi_137720391
_O-
  vrijdag 14 maart 2014 @ 12:06:04 #44
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_137727142
quote:
Hij stelt die vraag toch niet voor niets?
  vrijdag 14 maart 2014 @ 12:09:21 #45
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_137727224
Hoe dan ook, lijkt mij knap lastig om het zelf te maken. Geen flauw idee hoe je aan Xanthaangom moet komen.

quote:
Zelf fritessaus maken is lastiger, want door de lagere hoeveelheid olie ontstaat er geen mooi gebonden product. In de fabriek wordt dit opgelost door additieven, met name xanthaangom.
http://www.voeding-kennis(...)tessaus-of-mayonaise
pi_137727964
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 12:09 schreef Redcoon het volgende:
Hoe dan ook, lijkt mij knap lastig om het zelf te maken. Geen flauw idee hoe je aan Xanthaangom moet komen.

[..]

Dat blijkt inderdaad. Heb t op 3 manieren geprobeerd, zonder succes;
- Maizena en water binden met kruiden, hiermee de zelfgemaakte mayo aanlengen - niet te vreten.
- Bloem en water binden (bloempapje), hier eidooier, olie, kruiden aan toevoegen - geschift
- Bloempapje mengen met half afgemaakte mayonaise - geschift en erg flauw

Nu ik de mayonaise ook naar mijn smaak kan maken zou ik dit kunnen pakken om a la poging 1 minder vet te maken. Nu zie ik niet meer in waarom ik nog die moeite zou doen.
  vrijdag 14 maart 2014 @ 12:43:02 #47
45206 Pietverdriet
pi_137728029
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 12:09 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Op amazon.de koop ik dat gewoon Xanthan E 415
paar maand geleden nog een kilo gekocht voor als ik me goed herinner een 17-18 euro plus verzendkosten. Koop zo ook alginaat, gluten, lecitine, etc etc
Lecitine is ook handig om te kopen, dat zorgt dat je emulsie beter wordt
  vrijdag 14 maart 2014 @ 12:44:46 #48
45206 Pietverdriet
pi_137728083
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 12:40 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Dat blijkt inderdaad. Heb t op 3 manieren geprobeerd, zonder succes;
- Maizena en water binden met kruiden, hiermee de zelfgemaakte mayo aanlengen - niet te vreten.
- Bloem en water binden (bloempapje), hier eidooier, olie, kruiden aan toevoegen - geschift
- Bloempapje mengen met half afgemaakte mayonaise - geschift en erg flauw

Nu ik de mayonaise ook naar mijn smaak kan maken zou ik dit kunnen pakken om a la poging 1 minder vet te maken. Nu zie ik niet meer in waarom ik nog die moeite zou doen.
Ah, je gebruikt een zetmeel om het water te binden, geen wonder dat het niet smaakt. Xantangom gebruiken. Zetmeel drukt de smaak weg cq veranderd de smaak, Je zou pijlwortel kunnen gebruiken, maar dat is veel duurder dan Xantan
pi_137730949
quote:
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
  vrijdag 14 maart 2014 @ 14:15:57 #50
45206 Pietverdriet
pi_137731038
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 14:13 schreef Eleiko het volgende:

[..]

Zoals je kon lezen vond TS uiteindelijk zelfgemaakte Mayonaise zonder azijn maar met suiker erg lekker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')