Oke, maar krijg je hier dan niet dat de magneten in het vliegwiel dan door de war raken?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:21 schreef Woelwater het volgende:
Moer er een paar slagen opdraaien.. Brommer op z'n kant leggen.. Optillen aan het vliegwiel en een klap op de moer geven met een hamer.
Je moet de moer erop laten?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:24 schreef RetepV het volgende:
Ik zou een andere trekker kopen. Of eentje van de buurman lenen.
Maar met een extra man erbij kun je het ook zo doen:
* Twee schroevendraaiers pakken en aan weerszijden achter het vliegwiel steken.
* Duw beide schroevendraaiers naar achteren zodat er spanning op het vliegwiel komt te staan.
* Tik nu met een vuistje (kleine mokerhamer) tegen de vliegwiel-as aan.
* Als je goed genoeg tikt, schiet het vliegwiel los.
Je hoeft er niet op te rammen, maar een beetje stevig tikken moet wel (vandaar een mokertje, die heeft wat meer massa).
Als je het verkeerd doet, verniel je het schroefdraad van de vliegwielmoer. Dus pas ontzettend op.
Nou, als je genoeg potnagelvet gebruikt, dan kan er niks mis gaan.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:25 schreef trommelkoek het volgende:
[..]
Oke, maar krijg je hier dan niet dat de magneten in het vliegwiel dan door de war raken?
Dat is tenminste zo als je een klap op het vliegwiel geeft (lees ik).
Als je dit serieus meent kun je beter stoppen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:25 schreef trommelkoek het volgende:
[..]
Oke, maar krijg je hier dan niet dat de magneten in het vliegwiel dan door de war raken?
Dat is tenminste zo als je een klap op het vliegwiel geeft (lees ik).
Want?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:26 schreef hoas het volgende:
[..]
Als je dit serieus meent kun je beter stoppen.
quote:Je vliegwiel is een magneet, door met een hamer erop te slaan kunnen sommige magneet pooltjes omdraaien en dat gaat ten koste van de kwaliteit van je vliegwiel.
De moer zet je er op om het schroefdraad te beschermen. Een paar slagen erop draaien zodat de as nog net niet buiten de moer steekt..quote:
Oh oke, ga ik proberen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:27 schreef RetepV het volgende:
[..]
De moer zet je er op om het schroefdraad te beschermen. Een paar slagen erop draaien zodat de as nog net niet buiten de moer steekt..
quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:27 schreef hoas het volgende:
En kijk uit dat de bougievonken er niet uit vallen
quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:27 schreef hoas het volgende:
En kijk uit dat de bougievonken er niet uit vallen
Eh, ja, inderdaad, ik was even niet met mijn hoofd erbij. Die moet je dus afstellen met het vliegwiel er op!quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:29 schreef hoas het volgende:
En een puchmaxi onsteking kun je afstellen, nee moet je afstellen met het vliegwiel er nog op.
Hmm, de contactpuntjes gaan open als net een dicht stuk ervoor zit...quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:30 schreef RetepV het volgende:
[..]
Eh, ja, inderdaad, ik was even niet met mijn hoofd erbij. Die moet je dus afstellen met het vliegwiel er op!
Helaas woon ik naast Haarlem...quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:28 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik heb een vliegwieltrekker voor een Puch Maxi dus als je toevallig in de buurt van Alkmaar woont kan je hem zo lenen. Anders lukt het ook met een driepoottrekker.
Tnx, hier heb ik wat aan.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:28 schreef RetepV het volgende:
Als je hard genoeg op het vliegwiel zelf gaat slaan, dan denk ik dat je de magneten wel los kan slaan. Of dat er stukken van de magneten af breken. Maar meestal zitten die toch echt goed vast gepuntlast.
Da's niet zo ver op de Puch Maxiquote:
Nee, ik ben 13, en de brommer is geschorstquote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:32 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Da's niet zo ver op de Puch MaxiIk kan ook de ontsteking wel afstellen heur.
Ik zal morgen nog eens goed kijken dan, volgens mij gingen de contactpuntjes bij het dichte stuk pas helemaal open.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:35 schreef hoas het volgende:
Ts ik heb vroeger tientallen puchjes afgesteld en het vliegwiel hoeft er echt niet af
http://www.puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php
Ja je moet wel het onderste dode punt hebben, niet het bovenstequote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:37 schreef trommelkoek het volgende:
[..]
Ik zal morgen nog eens goed kijken dan, volgens mij gingen de contactpuntjes bij het dichte stuk pas helemaal open.
Dan zit het vliegwiel niet juist vast. Misschien mist het spietje, of heeft de vorige eigenaar hem er scheef op geramd.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:31 schreef trommelkoek het volgende:
[..]
Hmm, de contactpuntjes gaan open als net een dicht stuk ervoor zit...
Nok zit er op.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:39 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dan zit het vliegwiel niet juist vast. Misschien mist het spietje, of heeft de vorige eigenaar hem er scheef op geramd.
Op het vliegwil zit de nok die de contactpunten opent en sluit. Zonder die nok valt er niks af te stellen.
Ik heb het nog over de contactpuntjes.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:39 schreef hoas het volgende:
[..]
Ja je moet wel het onderste dode punt hebben, niet het bovenste
Wacht even, nou ben ik zelf in verwarring. De contactpunten moeten open gaan, vlak voordat de cylinder helemaal bovenaan staat (wanneer er compressie is). Dat is toch het bovenste dode punt? Of het onderste?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:39 schreef hoas het volgende:
[..]
Ja je moet wel het onderste dode punt hebben, niet het bovenste
Hij heeft het over het tijdstip van ontsteking.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:41 schreef RetepV het volgende:
[..]
Wacht even, nou ben ik zelf in verwarring. De contactpunten moeten open gaan, vlak voordat de cylinder helemaal bovenaan staat (wanneer er compressie is). Dat is toch het bovenste dode punt? Of het onderste?
Ik ben prutser. Maar een Puch Maxi is een prutsbrommer, dus ik kreeg het altijd wel voor elkaar om hem te laten lopen.
Thanks.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:56 schreef hoas het volgende:
Hier staat het supernetjes beschreven
http://www.google.com/url(...)vm=bv.62578216,d.bGE
Ow, kijk, +1.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:56 schreef hoas het volgende:
Hier staat het supernetjes beschreven
http://www.google.com/url(...)vm=bv.62578216,d.bGE
Precies.quote:
ten eerste zit dat gelijmdquote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:28 schreef RetepV het volgende:
Als je hard genoeg op het vliegwiel zelf gaat slaan, dan denk ik dat je de magneten wel los kan slaan. Of dat er stukken van de magneten af breken. Maar meestal zitten die toch echt goed vast gepuntlast.
ik heb mijne zelfs op diesel laten lopen, bazendingenquote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:41 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar een Puch Maxi is een prutsbrommer, dus ik kreeg het altijd wel voor elkaar om hem te laten lopen.
quote:Op zaterdag 8 maart 2014 21:47 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik heb mijne zelfs op diesel laten lopen, bazendingen
Heb daarnet even gekloot, vliegwiel hoefde idd er niet af.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 21:39 schreef Sounddragon het volgende:
Bij een Maxi is er een hoop winst te behalen met goed afstellen van de voorontsteking weet ik uit ervaring. Ben je wel effe een middagje aan het kutkammen, maar dan loopt 'ie wel als een speer![]()
En idd, afstellen doe je met het vliegwiel erop. Mocht je hem er tóch afhalen; pas dan op met terugzetten; die vliegwielspie is erg kwetsbaar, en als je de boel verneukt ben je verder van huis.
En zet hem NIET vast met de good old schroevendraaier tussen het wiel en de grondplaat; dan verkloot je je spoelen. [ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |