abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137520717
Hallo!
Pas een Puch Maxi S gekocht (als project) die niet liep, nieuwe bougie en een vlotterkamerpakking erin en hij deed het weer :)
Helaas loopt 'ie niet helemaal lekker, de ontsteking staat niet helemaal goed afgesteld.
Het probleem: mijn vliegwieltrekker past niet.
De moer kan ik er wel gewoon afhalen met m'n vliegwielsleutel, alleen het schroefdraad van m'n trekker is te fijn.
Dus, is het mogelijk om zonder vliegwieltrekker 'm eraf te halen?
Ik heb al even gekeken bij de fietsenmaker in het dorp, helaas ook niet goed.
Ik kan ook niet met een schroevendraaier bij het carter het een beetje loswrikken, carter zit er voor.

Ik wil m'n vliegwiel en ontsteking niet verneuken, als het écht moet koop ik wel een andere trekker.
nooit koekjes van vreemden aannemen...
Op woensdag 18 december 2013 05:46 schreef Frank_Drebin het volgende:
Nóg zo'n hilarisch topic. Jeetje, je zult met ts samenleven, dan lig je heel de dag in een deuk.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 19:21:50 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_137520843
Moer er een paar slagen opdraaien.. Brommer op z'n kant leggen.. Optillen aan het vliegwiel en een klap op de moer geven met een hamer.
pi_137520941
Ik zou een andere trekker kopen. Of eentje van de buurman lenen.

Maar met een extra man erbij kun je het ook zo doen:

* Twee schroevendraaiers pakken en aan weerszijden achter het vliegwiel steken.
* Duw beide schroevendraaiers naar achteren zodat er spanning op het vliegwiel komt te staan.
* Tik nu met een vuistje (kleine mokerhamer) tegen de vliegwiel-as aan.
* Als je goed genoeg tikt, schiet het vliegwiel los.

Je hoeft er niet op te rammen, maar een beetje stevig tikken moet wel (vandaar een mokertje, die heeft wat meer massa).

Als je het verkeerd doet, verniel je het schroefdraad van de vliegwielmoer. Dus pas ontzettend op.
pi_137520973
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:21 schreef Woelwater het volgende:
Moer er een paar slagen opdraaien.. Brommer op z'n kant leggen.. Optillen aan het vliegwiel en een klap op de moer geven met een hamer.
Oke, maar krijg je hier dan niet dat de magneten in het vliegwiel dan door de war raken?
Dat is tenminste zo als je een klap op het vliegwiel geeft (lees ik).
Nóg zo'n hilarisch topic. Jeetje, je zult met ts samenleven, dan lig je heel de dag in een deuk.
pi_137520999
Kan ook zoals woelwater zegt. Maar pas dan op dat je niet scheef op de moer slaat, want dan is die niet meer goed.

Meestal zit het schroefdraad niet helemaal tot het uiteinde van de as en kun je het toch niet kapot maken. Maar ik weet niet hoe dat bij een Puch Maxi zit.
pi_137521007
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:24 schreef RetepV het volgende:
Ik zou een andere trekker kopen. Of eentje van de buurman lenen.

Maar met een extra man erbij kun je het ook zo doen:

* Twee schroevendraaiers pakken en aan weerszijden achter het vliegwiel steken.
* Duw beide schroevendraaiers naar achteren zodat er spanning op het vliegwiel komt te staan.
* Tik nu met een vuistje (kleine mokerhamer) tegen de vliegwiel-as aan.
* Als je goed genoeg tikt, schiet het vliegwiel los.

Je hoeft er niet op te rammen, maar een beetje stevig tikken moet wel (vandaar een mokertje, die heeft wat meer massa).

Als je het verkeerd doet, verniel je het schroefdraad van de vliegwielmoer. Dus pas ontzettend op.
Je moet de moer erop laten?
pi_137521025
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:25 schreef trommelkoek het volgende:

[..]

Oke, maar krijg je hier dan niet dat de magneten in het vliegwiel dan door de war raken?
Nou, als je genoeg potnagelvet gebruikt, dan kan er niks mis gaan.
pi_137521033
quote:

[..]

Als je dit serieus meent kun je beter stoppen.
pi_137521051
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:26 schreef hoas het volgende:

[..]

Als je dit serieus meent kun je beter stoppen.
Want?
Hier:
quote:
Je vliegwiel is een magneet, door met een hamer erop te slaan kunnen sommige magneet pooltjes omdraaien en dat gaat ten koste van de kwaliteit van je vliegwiel.
pi_137521069
quote:

[..]

Je moet de moer erop laten?
De moer zet je er op om het schroefdraad te beschermen. Een paar slagen erop draaien zodat de as nog net niet buiten de moer steekt..
pi_137521082
En kijk uit dat de bougievonken er niet uit vallen
pi_137521117
Ik heb een vliegwieltrekker voor een Puch Maxi dus als je toevallig in de buurt van Alkmaar woont kan je hem zo lenen. Anders lukt het ook met een driepoottrekker.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_137521141
Als je hard genoeg op het vliegwiel zelf gaat slaan, dan denk ik dat je de magneten wel los kan slaan. Of dat er stukken van de magneten af breken. Maar meestal zitten die toch echt goed vast gepuntlast.
pi_137521160
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:27 schreef RetepV het volgende:

[..]

De moer zet je er op om het schroefdraad te beschermen. Een paar slagen erop draaien zodat de as nog net niet buiten de moer steekt..
Oh oke, ga ik proberen.
pi_137521169
En een puchmaxi onsteking kun je afstellen, nee moet je afstellen met het vliegwiel er nog op.
pi_137521188
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:27 schreef hoas het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:27 schreef hoas het volgende:
:')
Zie edit.
pi_137521197
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:29 schreef hoas het volgende:
En een puchmaxi onsteking kun je afstellen, nee moet je afstellen met het vliegwiel er nog op.
Eh, ja, inderdaad, ik was even niet met mijn hoofd erbij. Die moet je dus afstellen met het vliegwiel er op!

Officieel met een voelermaatje. De dunste die erbij zit. Kan ook met een sigarettenvloeitje.

* Bougie eruit
* Zuiger op het bovenste dode punt zetten (voelen met een schroevendraaier door het bougiegat)
* Grondplaat van de ontsteking losdraaien.
* Voelermaatje/vloeitje tussen de contactpunten.
* Grondplaat zo verdraaien dat het voelermaatje/vloeitje net los komt.
* Grondplaat weer vastdraaien.

Zoiets. In ieder geval zal 'ie lopen. Als je mazzel hebt in 1 keer goed. Zo niet, herhalen tot 'ie wel goed loopt.

[ Bericht 32% gewijzigd door RetepV op 08-03-2014 19:37:36 ]
pi_137521217
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:30 schreef RetepV het volgende:

[..]

Eh, ja, inderdaad, ik was even niet met mijn hoofd erbij. Die moet je dus afstellen met het vliegwiel er op!
Hmm, de contactpuntjes gaan open als net een dicht stuk ervoor zit...
pi_137521232
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:28 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik heb een vliegwieltrekker voor een Puch Maxi dus als je toevallig in de buurt van Alkmaar woont kan je hem zo lenen. Anders lukt het ook met een driepoottrekker.
Helaas woon ik naast Haarlem...
pi_137521253
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:28 schreef RetepV het volgende:
Als je hard genoeg op het vliegwiel zelf gaat slaan, dan denk ik dat je de magneten wel los kan slaan. Of dat er stukken van de magneten af breken. Maar meestal zitten die toch echt goed vast gepuntlast.
Tnx, hier heb ik wat aan.
pi_137521269
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:31 schreef trommelkoek het volgende:

[..]

Helaas woon ik naast Haarlem...
Da's niet zo ver op de Puch Maxi :) Ik kan ook de ontsteking wel afstellen heur.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_137521299
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:32 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Da's niet zo ver op de Puch Maxi :) Ik kan ook de ontsteking wel afstellen heur.
Nee, ik ben 13, en de brommer is geschorst ;)
Verder heb ik al eens de ontsteking van een Mobylette afgesteld.
pi_137521360
Ts ik heb vroeger tientallen puchjes afgesteld en het vliegwiel hoeft er echt niet af
http://www.puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php
pi_137521408
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:35 schreef hoas het volgende:
Ts ik heb vroeger tientallen puchjes afgesteld en het vliegwiel hoeft er echt niet af
http://www.puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php
Ik zal morgen nog eens goed kijken dan, volgens mij gingen de contactpuntjes bij het dichte stuk pas helemaal open.
pi_137521477
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:37 schreef trommelkoek het volgende:

[..]

Ik zal morgen nog eens goed kijken dan, volgens mij gingen de contactpuntjes bij het dichte stuk pas helemaal open.
Ja je moet wel het onderste dode punt hebben, niet het bovenste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')