abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137515568
Oké, studiekeuze tijd voor ondergetekende.

Er is nog 1 ding waar ik over inzit, wat toch belangrijk voor mij is; in welke stad moet ik studeren?
Mijn afweging is momenteel; Politicologie in Amsterdam vs. Geschiedenis in Groningen.

Maar ik wil nu graag vragen, puur op de stad gezien, wat beter is voor een student die wél van feesten houdt, maar ook cultureel en muzikaal aanbod kan waarderen en daarnaast nog veel met politiek doet.

Voor- en nadelen tot zover ik kom;

Amsterdam;
+ Hoofdstad, place to be.
+ Betere netwerkmogelijkheden in politiek (als je hogerop wil komen, beter hier).
+ Breed aanbod van zo'n beetje alles wat je wil doen.
+ Centrale locatie in Nederland
+ Heel veel uitgaansgelegenheden.
- Veel toeristen.
- Percentueel minder studenten.
- Gevaarlijkere stad (?)
- Moeilijker woning krijgen.

Groningen;
+ Dichterbij waar ik nu woon.
+ Veel huidige vrienden gaan erheen.
+ Alles lekker dicht bij elkaar, weinig reistijd.
+ Makkelijk woning vinden.
+ Ken de stad al op mijn duimpje.
+ Hoog percentage studenten.
- Zodra je buiten stad komt, duurt 200km voordat je ook maar iets tegenkomt.
- Minder netwerkmogelijkheden.
- Veel mensen die ik niet per se weer terug wil zien van middelbare school gaan ook erheen.
- Kleiner totaalaanbod aan activiteiten.

Ik ben vast nog wat vergeten, maar... meningen?
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
pi_137515655
Kleiner, niet klein. Geen sluitingstijd voor kroegen en clubs en voldoende cultuur met oa de Oosterpoort en de Stadsschouwburg. Bovendien alleen al op sfeer Groningen natuurlijk. ^O^
Your opinion of me is none of my business.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 16:34:05 #3
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_137515729
Waar woon je zelf, TS?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  zaterdag 8 maart 2014 @ 16:38:05 #4
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_137515837
Als je wat met landelijke politiek wilt doen, dan kom je in Groningen niet zo ver. Bang zijn om bekenden tegen te komen hoef je overigens niet.

Ik vind dat "het ligt zo ver van <x> af" gezeik altijd zo jammer. Nederland is een tyfus klein landje en binnen een paar uur kom je overal. Mensen moeten zich niet zo aanstellen. Je hoeft niet 2 uur een regenwoud door te banjeren voordat je bij de meest dichtbijzijnde verharde weg komt hoor.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_137516013
Groningen.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 16:45:22 #6
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_137516066
quote:
Ik ben vast nog wat vergeten, maar... meningen?
RUG staat beter aangeschreven dan de UVA en VU.
De UVA en VU zijn de slechtste universiteiten van Nederland.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_137516248
Kosten van de woning. In Amsterdam betaal je de hoofdprijs terwijl ik in Groningen royaal woon voor ¤250- inclusief.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:07:27 #8
395008 Martialis
Broeva! Haro!
pi_137516727
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:38 schreef twiFight het volgende:
Als je wat met landelijke politiek wilt doen, dan kom je in Groningen niet zo ver.
Er zijn zo veel voorbeelden te noemen van politici uit Groningen, Stef Blok, Buma en Cohen hebben allemaal in Groningen gestudeerd. Het ligt meer aan je persoonlijkheid dan aan de stad waar je naartoe gaat om te studeren.
Sera nimis vita est crastina: vive hodie Tomorrow's life is too late: live today
Good writers never die, bad ones never shut up.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:10:38 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_137516836
Hier serieus nog over na moeten denken ipv al ingeschreven staan in Amsterdam! :')!!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_137517602
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:10 schreef Ryon het volgende:
Hier serieus nog over na moeten denken ipv al ingeschreven staan in Amsterdam! :')!!
pi_137517653
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:45 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Nee dus, misschien kun je je eerst even verdiepen in de feiten voordat je andere mensen gaat napraten. De RuG is tegenwoordig één van de minste universiteiten van Nederland. De UvA en VU zijn beter dan RuG:

http://www.leidenranking.com/ranking

De UvA is internationeel gezien de tweede universiteit van Nederland, na de befaamde TU Delft. Inmiddels beter dan Universiteit Leiden en Universiteit van Utrecht. Groningen vinden we niet terug in de top 100 (http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2014/reputation-ranking)

Verder moet je goed kijken per opleiding, dat verschilt nogal enorm. Ook de kwaliteit van de verschillende vakgroepen verschillen enorm.
Volgens de Elsevier staat politicologie momenteel op 1 aan de UvA en op 2 aan de VU.
Betreft geschiedenis: De UvA staat op 3, de RuG staat op 5 en de VU op 7

Kortom ik zou voor de UvA gaan.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_137520871
Ik stem Groningen.

Veeeeel gezelliger en veel leuke dingen te doen. De sfeer is ook veel beter daar. En lekker compact. Zit je tenminste niet continu je tijd te verdoen in het OV.

Enige nadeel, het is inderdaad niet erg centraal... Maar imo is Amsterdam dat ook niet.
pi_137521376
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:34 schreef donroyco het volgende:
Waar woon je zelf, TS?
Emmen, dat is allesbehalve centraal in NL.

Vroeger was ik altijd heel zeker dat ik naar Groningen zou gaan, maar mede omdat geschiedenis veel mindere baanperspectieven biedt dan politicologie en omdat ik, doordat ik afgelopen paar jaar vaak in Groningen kwam (vooral om uit te gaan), heb ik gevoel dat ik nu al Groningen beetje heb gezien.

Natuurlijk kan dat niet net zoals een student, maar het feit dat ik de stad nu al zo goed ken zette me ook aan het denken.
pi_137521991
Ik heb m'n hele leven in Amsterdam gewoond (HBO afgerond) en zit nu voor m'n premaster (en waarschijnlijk ook master) in Groningen.
De premaster die ik doe is in Groningen veel beter geregeld dan in Amsterdam anders was ik hier nooit naartoe verhuisd.

Ik vind Groningen een erg leuke stad om te studeren, inderdaad erg compact en de er lopen hier simpel weg heel veel studenten in vergelijking met ander volk. In Amsterdam veel toeristen inderdaad.

Het uitgaan hier is wel leuk, zijn wel voornamelijk kroegen/feestcafés. Als je (zoals ik) wat meer van de goede techno/deephouse (Trouw, Studio 80, Dekmantel, Pleinvrees etc.) feesten bent is het aanbod hier zeer karig, vandaar dat ik ook gemiddeld 2x per maand terug naar Amsterdam ga om daar een goed feest te pakken. Hangt natuurlijk van je persoonlijke smaak af.

Ook is het in Amsterdam 100x makkelijker om een bijbaan te vinden. Ik heb hier moeite om een leuke en interessante bijbaan te vinden, terwijl die in Amsterdam voor mij voor het oprapen lagen (Ik ga niet in een callcenter of bij de Burger King werken, sorry).

Waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld, maar ik zou zonder twijfel voor Amsterdam kiezen.
pi_137522888
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:10 schreef Ryon het volgende:
Hier serieus nog over na moeten denken ipv al ingeschreven staan in Groningen! :')!!
pi_137539753
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 19:53 schreef Athlete het volgende:
Ik heb m'n hele leven in Amsterdam gewoond (HBO afgerond) en zit nu voor m'n premaster (en waarschijnlijk ook master) in Groningen.
De premaster die ik doe is in Groningen veel beter geregeld dan in Amsterdam anders was ik hier nooit naartoe verhuisd.

Ik vind Groningen een erg leuke stad om te studeren, inderdaad erg compact en de er lopen hier simpel weg heel veel studenten in vergelijking met ander volk. In Amsterdam veel toeristen inderdaad.

Het uitgaan hier is wel leuk, zijn wel voornamelijk kroegen/feestcafés. Als je (zoals ik) wat meer van de goede techno/deephouse (Trouw, Studio 80, Dekmantel, Pleinvrees etc.) feesten bent is het aanbod hier zeer karig, vandaar dat ik ook gemiddeld 2x per maand terug naar Amsterdam ga om daar een goed feest te pakken. Hangt natuurlijk van je persoonlijke smaak af.

Ook is het in Amsterdam 100x makkelijker om een bijbaan te vinden. Ik heb hier moeite om een leuke en interessante bijbaan te vinden, terwijl die in Amsterdam voor mij voor het oprapen lagen (Ik ga niet in een callcenter of bij de Burger King werken, sorry).

Waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld, maar ik zou zonder twijfel voor Amsterdam kiezen.
Wat je ook over het uitgaan zegt, ik kan mij in Groningen ook altijd wel goed vermaken (momenteel nog iets jonger, dus beetje het Oceans volk wel :') ), maar ik denk dat vooral de plus van Amsterdam weer is dat je dat daar ook hebt, en dan nog veel meer, of niet?
pi_137540595
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:45 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

met als bron je duim?
  zondag 9 maart 2014 @ 13:32:31 #18
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_137542379
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 12:27 schreef Adelovici het volgende:

[..]

met als bron je duim?
Keuzegids ;)
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_137542561
quote:
14s.gif Op zondag 9 maart 2014 11:51 schreef Your_mother_in_law het volgende:

[..]

Wat je ook over het uitgaan zegt, ik kan mij in Groningen ook altijd wel goed vermaken (momenteel nog iets jonger, dus beetje het Oceans volk wel :') ), maar ik denk dat vooral de plus van Amsterdam weer is dat je dat daar ook hebt, en dan nog veel meer, of niet?
Enzo, Twister, Shooters, Pakhuis... Beetje meer rondlopen jij. :P
Your opinion of me is none of my business.
pi_137543678
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 13:32 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Keuzegids ;)
goh laat eens zien dan, ben benieuwd. die links van Shreyas laten iets anders zien namelijk.
pi_137546017
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:36 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Nee dus, misschien kun je je eerst even verdiepen in de feiten voordat je andere mensen gaat napraten. De RuG is tegenwoordig één van de minste universiteiten van Nederland. De UvA en VU zijn beter dan RuG:

http://www.leidenranking.com/ranking

De UvA is internationeel gezien de tweede universiteit van Nederland, na de befaamde TU Delft. Inmiddels beter dan Universiteit Leiden en Universiteit van Utrecht. Groningen vinden we niet terug in de top 100 (http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2014/reputation-ranking)

Verder moet je goed kijken per opleiding, dat verschilt nogal enorm. Ook de kwaliteit van de verschillende vakgroepen verschillen enorm.
Volgens de Elsevier staat politicologie momenteel op 1 aan de UvA en op 2 aan de VU.
Betreft geschiedenis: De UvA staat op 3, de RuG staat op 5 en de VU op 7

Kortom ik zou voor de UvA gaan.
Rare lijst, eerste ranking geeft delft buiten de top 100, eindhoven in de top 100 en oxford ergens rond de 30ste positie.

deze geeft het beter weer

http://www.timeshigheredu(...)013-14/world-ranking
One day the poor will have nothing left to eat but the rich..
pi_137546039
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 15:48 schreef Mooiejongon1989 het volgende:

[..]

Rare lijst, eerste ranking geeft delft buiten de top 100, eindhoven in de top 100 en oxford ergens rond de 30ste positie.

deze geeft het beter weer

http://www.timeshigheredu(...)013-14/world-ranking
Ook volgens die lijst is de UvA dus beter dan RuG
pi_137546169
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 15:48 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ook volgens die lijst is de UvA dus beter dan RuG
Dat zou heel goed kunnen, Alleen denk ik echt niet dat je je daar druk om hoeft te maken. Verschil tussen UVU UVA RUG TUd,Leiden en Erasmus zijn minimaal.
pi_137546192
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 15:53 schreef Mooiejongon1989 het volgende:

[..]

Dat zou heel goed kunnen, Alleen denk ik echt niet dat je je daar druk om hoeft te maken. Verschil tussen UVU UVA RUG TUd,Leiden en Erasmus zijn minimaal.
Inderdaad, maar er werd net gesuggereerd dat de UvA een van de slechtste universiteiten van Nederland is, dat is dus onzin.
pi_137546327
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 15:54 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Inderdaad, maar er werd net gesuggereerd dat de UvA een van de slechtste universiteiten van Nederland is, dat is dus onzin.
Je kan niet 1,2,3 zeggen welke beter is of slechter. Rug is een top 100 universiteit en de UvA ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')