abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137511605
Ik zie veelal websites die verkocht worden d.m.v. verschillende CMS en php scripts, maar mijn vraag is het volgende:

-Is het handiger om een website te verkopen welke op je eigen php script draait of op een CMS zoals Wordpress? Misschien dat mensen hier met website verkoop ervaring hier misschien antwoord op weten te geven? En wat het verschil is qua verkoop?

-Mag je een eigen gemaakte Wordpress website verkopen, welke draait op templates/themes (gratis) die op internet te vinden zijn bij bijvoorbeeld wordpress zelf of op andere sites waar het gratis aangeboden wordt? Ik heb het niet over de premium themes welke normaal gesproken betaald zijn, maar over gewoon echt gratis themes.

:)
pi_137511806
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:21 schreef BroodjeKebab het volgende:
Ik zie veelal websites die verkocht worden d.m.v. verschillende CMS en php scripts, maar mijn vraag is het volgende:

-Is het handiger om een website te verkopen welke op je eigen php script draait of op een CMS zoals Wordpress? Misschien dat mensen hier met website verkoop ervaring hier misschien antwoord op weten te geven? En wat het verschil is qua verkoop?
Dat is vanzelfsprekend enorm afhankelijk van wat jij kan en wat je klanten willen. Ik denk niet dat voor elke klant een standaard CMS voldoende zal zijn.
quote:
-Mag je een eigen gemaakte Wordpress website verkopen, welke draait op templates/themes (gratis) die op internet te vinden zijn bij bijvoorbeeld wordpress zelf of op andere sites waar het gratis aangeboden wordt? Ik heb het niet over de premium themes welke normaal gesproken betaald zijn, maar over gewoon echt gratis themes.

:)
Ik mag hopen van wel :'(, mijn persoonlijke website is een Wordpress website met een premiun-theme. Deze is dan weer aangepast na mijn eigen behoefte.

Op de factuur stond dit allemaal keurig omschreven.
pi_137511878
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:32 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dat is vanzelfsprekend enorm afhankelijk van wat jij kan en wat je klanten willen. Ik denk niet dat voor elke klant een standaard CMS voldoende zal zijn.

[..]

Ik mag hopen van wel :'(, mijn persoonlijke website is een Wordpress website met een premiun-theme. Deze is dan weer aangepast na mijn eigen behoefte.

Op de factuur stond dit allemaal keurig omschreven.
Nou ik maak websites, maar het is misschien wel fijner om Wordpress te gebruiken of een ander CMS, want zelf php scripts schrijven duurt veel langer, vooral omdat dit een hobby is, naast mijn gebruikelijke dingen die ik doe (zoals school, werk etc).

Ohhh? Je mag dus de theme gebruiken en doorverkopen als een geheel website? Want ik zie soms staan bij gratis themes (do not redistrubute ofzo? ) :P En dat schrikt dus af..
pi_137512010
Ook bij gratis thema's heb je te maken met licenties. Zo zijn er licenties die thema's beschikbaar stellen voor eigen gebruik, maar niet voor wederverkoop. Als je dat niet uitzoekt kan je voor vervelende verrassingen komen te staan.

Het antwoord op je eerste vraag is minder eenvoudig. Een bestaand CMS gebruiken heeft zo zijn voor- en nadelen die afhankelijk van jouw (gewenste) klanten, kennis en interesse doorslaggevend kunnen zijn.
fotografie FTW
  zaterdag 8 maart 2014 @ 13:43:45 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_137512014
Wordpress is in algemene zin meer waard, omdat je dan als klant iets meer garantie hebt op veiligheid en updates, en niet vast zit aan één ontwikkelaar die jou kan gijzelen om bugs te verhelpen of features toe te voegen voor de hoofdprijs. Iedere php-er maakt als zijn eerste projectje een eigen CMS, het is leerzaam maar voor een klant meestal minder interessant.

Of de theme commerciële verkoop toestaat hangt van de licentie af. Dat iets gratis is, wil nog niet zeggen dat je ook alle rechten hebt. Als je je beperkt tot themes die een liberale licentie hebben (bijv. MIT of BSD) mag je er bijna alles mee doen, meestal hoef je alleen de originele auteur en copyrightmelding in de source te laten staan. Het best kun je alleen met themes werken die een liberale licentie hebben. Als dit niet duidelijk is, vraag het de auteur.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_137512083
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:43 schreef eleusis het volgende:
Wordpress is in algemene zin meer waard, omdat je dan als klant iets meer garantie hebt op veiligheid en updates, en niet vast zit aan één ontwikkelaar die jou kan gijzelen om bugs te verhelpen of features toe te voegen voor de hoofdprijs.
Zo zwart-wit zou ik het niet willen stellen. Vooral omdat iets als WordPress zoveel gebruikt wordt is het aantrekkelijk om er exploits in te vinden. De geschiedenis van WordPress toont aan dat dat ook veelvuldig gebeurd. Security blijft altijd een belangrijk onderdeel van webdevelopment, met of zonder bestaand CMS.

Daarnaast betekent één developer niet persé een machtspositie voor die developer. Afhankelijk van je vereisten en de stijl van de developer kan je zeer goed onderhoudbare code ontvangen.
fotografie FTW
pi_137512108
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:43 schreef Matrixxx het volgende:
Ook bij gratis thema's heb je te maken met licenties. Zo zijn er licenties die thema's beschikbaar stellen voor eigen gebruik, maar niet voor wederverkoop. Als je dat niet uitzoekt kan je voor vervelende verrassingen komen te staan.

Het antwoord op je eerste vraag is minder eenvoudig. Een bestaand CMS gebruiken heeft zo zijn voor- en nadelen die afhankelijk van jouw (gewenste) klanten, kennis en interesse doorslaggevend kunnen zijn.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:43 schreef eleusis het volgende:
Wordpress is in algemene zin meer waard, omdat je dan als klant iets meer garantie hebt op veiligheid en updates, en niet vast zit aan één ontwikkelaar die jou kan gijzelen om bugs te verhelpen of features toe te voegen voor de hoofdprijs. Iedere php-er maakt als zijn eerste projectje een eigen CMS, het is leerzaam maar voor een klant meestal minder interessant.

Of de theme commerciële verkoop toestaat hangt van de licentie af. Dat iets gratis is, wil nog niet zeggen dat je ook alle rechten hebt. Als je je beperkt tot themes die een liberale licentie hebben (bijv. MIT of BSD) mag je er bijna alles mee doen, meestal hoef je alleen de originele auteur en copyrightmelding in de source te laten staan. Het best kun je alleen met themes werken die een liberale licentie hebben. Als dit niet duidelijk is, vraag het de auteur.
Bedankt voor het reageren! Dus ik moet op zoek gaan naar liberale licenties? Waar staan die meestal? Gewoon in het bijgevoegde licentie.txt bestand, waarna ik moet zoeken naar een MIT/BSD ?

No redustribute betekent dat ik het niet mag verkopen? Bovendien gaat het niet om dat ik alleen de theme verkoop hé, maar een volledige website aangepast op de wensen van de klant of evt een site maken en klanten zoeken.

Geldt die licenties ook voor de gratis plugins?
pi_137512115
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:36 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Nou ik maak websites, maar het is misschien wel fijner om Wordpress te gebruiken of een ander CMS, want zelf php scripts schrijven duurt veel langer, vooral omdat dit een hobby is, naast mijn gebruikelijke dingen die ik doe (zoals school, werk etc).

Ohhh? Je mag dus de theme gebruiken en doorverkopen als een geheel website? Want ik zie soms staan bij gratis themes (do not redistrubute ofzo? ) :P En dat schrikt dus af..
De gegeven reacties na mijn reacties zal je al veel meer aan hebben :). Ik wilde vooral even een stukje klantperspectief laten zien.

Ik wil gewoon gemakkelijk toegang tot mijn content kunnen hebben en wanneer er problemen komen met leverancier eenvoudig over kunnen stappen. Voor de rest zat er natuurlijk nog een kostenplaatje aan die niet te duur mocht zijn.

Dan Wordpress een uitstekende keuze vind ik :).
pi_137512286
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De gegeven reacties na mijn reacties zal je al veel meer aan hebben :). Ik wilde vooral even een stukje klantperspectief laten zien.

Ik wil gewoon gemakkelijk toegang tot mijn content kunnen hebben en wanneer er problemen komen met leverancier eenvoudig over kunnen stappen. Voor de rest zat er natuurlijk nog een kostenplaatje aan die niet te duur mocht zijn.

Dan Wordpress een uitstekende keuze vind ik :).
Hoe zit het met plugins?
pi_137512336
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:49 schreef BroodjeKebab het volgende:
Bedankt voor het reageren! Dus ik moet op zoek gaan naar liberale licenties? Waar staan die meestal? Gewoon in het bijgevoegde licentie.txt bestand, waarna ik moet zoeken naar een MIT/BSD ?
Als er een licentie.txt bij zit staat daar zeker bij om welke licentie het precies gaat. In WordPress thema's zit het ook nog weleens bovenaan in de style.css.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:49 schreef BroodjeKebab het volgende:
No redustribute betekent dat ik het niet mag verkopen? Bovendien gaat het niet om dat ik alleen de theme verkoop hé, maar een volledige website aangepast op de wensen van de klant of evt een site maken en klanten zoeken.

Geldt die licenties ook voor de gratis plugins?
Als je werk van een ander gebruik om geld te verdienen moet je daar toestemming voor hebben. Het maakt dan niet uit of het gaat om een plugin, thema of widget, overal rust copyright op behalve wanneer de licentie anders zegt.

Het uitgangspunt van Kandijfijn is overigens in mijn ogen een zeer nuttige.
fotografie FTW
pi_137512382
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:00 schreef Matrixxx het volgende:

[..]

Als er een licentie.txt bij zit staat daar zeker bij om welke licentie het precies gaat. In WordPress thema's zit het ook nog weleens bovenaan in de style.css.

[..]

Als je werk van een ander gebruik om geld te verdienen moet je daar toestemming voor hebben. Het maakt dan niet uit of het gaat om een plugin, thema of widget, overal rust copyright op behalve wanneer de licentie anders zegt.

Het uitgangspunt van Kandijfijn is overigens in mijn ogen een zeer nuttige.
https://wordpress.org/plugins/wp-invoice/

Hier heb ik het niet kunnen vinden... ook niet bij het downloaden van de plugin.

Wordpress zelf mag wel gebruikt worden bij verkoop?

Excuses als het onbenullige vragen zijn ;) De rechten en copyright is nieuw voor me.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 14:08:34 #12
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_137512495
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:58 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Hoe zit het met plugins?
Je moet, zowel bij themes als plugins, letten op waar de licentie je recht toe geeft. Dat zal per theme/plugin verschillen.

Er zijn verschillende typen licenties, zoals:
- Gratis licenties die je laten doen wat je wilt
- Gratis licenties die je alleen laten doen wat je wilt als je er zelf geen commercieel belang uit haalt
- Betaalde licenties die je, per betaling, maar voor één project mag gebruiken
- Betaalde licenties die je voor zoveel projecten mag gebruiken als je wilt.
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
pi_137512608
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:02 schreef BroodjeKebab het volgende:

https://wordpress.org/plugins/wp-invoice/

Hier heb ik het niet kunnen vinden... ook niet bij het downloaden van de plugin.

Wordpress zelf mag wel gebruikt worden bij verkoop?

Excuses als het onbenullige vragen zijn ;) De rechten en copyright is nieuw voor me.
WP-invoice is zo te zien gemaakt door UsabilityDynamics. Hun EULA voor gebruik van plugins is hier te vinden: https://usabilitydynamics.com/theme-and-plugin-eula/

Met 'gratis' producten kan het lastig zijn uit te vinden wat je wel en niet mag. Er is maar weinig écht gratis en vooral als er een bedrijf achter zit willen ze daar op één of andere manier geld aan verdienen.

Ik heb net even opgezocht wat de precieze licentie is van WordPress en daar gaan ze blijkbaar ook in op plugins en thema's. http://wordpress.org/about/license/
fotografie FTW
pi_137512676
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:15 schreef Matrixxx het volgende:

[..]

WP-invoice is zo te zien gemaakt door UsabilityDynamics. Hun EULA voor gebruik van plugins is hier te vinden: https://usabilitydynamics.com/theme-and-plugin-eula/

Met 'gratis' producten kan het lastig zijn uit te vinden wat je wel en niet mag. Er is maar weinig écht gratis en vooral als er een bedrijf achter zit willen ze daar op één of andere manier geld aan verdienen.

Ik heb net even opgezocht wat de precieze licentie is van WordPress en daar gaan ze blijkbaar ook in op plugins en thema's. http://wordpress.org/about/license/
Even gekeken van de invoice plugin mag het dus niet:

''User shall not sell, assign, rent, lease, distribute, export, import, act as an intermediary or provider, or otherwise grant rights to third parties with regard to the Licensed Work or any part of it.''

Bij Wordpress heb ik het niet begrepen?
pi_137513033
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:18 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Bij Wordpress heb ik het niet begrepen?
WordPress verwijst naar de omschrijving van Drupal (https://drupal.org/licensing/faq/) aangezien beide CMS'en dezelfde licentie gebruiken. Samengevat betekent het dat je de software en afgeleiden (plugins en thema's) mag downloaden, gebruiken, aanpassen en verspreiden. Bij Drupal en WordPress moet al het gehoste derivate werk (software gebaseerd op het CMS) dezelfde licentie hebben.

Ik ben geen jurist en misschien kan je met deze vraag beter eens bij WGR terecht. Mijn werkwijze is dat ik mijn werk nooit afhankelijk laat zijn van plugins of thema's waarvan ik niet expliciet weet dat het is toegestaan. In alle andere gevallen ontwikkel ik zelf iets.
fotografie FTW
pi_137513215
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:31 schreef Matrixxx het volgende:

[..]

WordPress verwijst naar de omschrijving van Drupal (https://drupal.org/licensing/faq/) aangezien beide CMS'en dezelfde licentie gebruiken. Samengevat betekent het dat je de software en afgeleiden (plugins en thema's) mag downloaden, gebruiken, aanpassen en verspreiden. Bij Drupal en WordPress moet al het gehoste derivate werk (software gebaseerd op het CMS) dezelfde licentie hebben.

Ik ben geen jurist en misschien kan je met deze vraag beter eens bij WGR terecht. Mijn werkwijze is dat ik mijn werk nooit afhankelijk laat zijn van plugins of thema's waarvan ik niet expliciet weet dat het is toegestaan. In alle andere gevallen ontwikkel ik zelf iets.
Zal ik de topic klonen in WGR? Of hopen dat een mod dit topic ziet en hem kickt naar WGR?
  zaterdag 8 maart 2014 @ 14:44:49 #17
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_137513341
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:39 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Zal ik de topic klonen in WGR? Of hopen dat een mod dit topic ziet en hem kickt naar WGR?
Dan is het netter een modje te vragen ipv een nieuw topic te gaan openen.
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
pi_137513349
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:58 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Hoe zit het met plugins?
Ik heb geen plug-ins denk ik ;(
  zaterdag 8 maart 2014 @ 15:09:07 #19
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137513857
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:39 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

dubbeltopics houden we niet zo van. Ik schop hem naar WGR voor je :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')