abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137505623
Ik ben een aantal jaren geleden getest op autisme (PDD NOS / Syndroom van Asperger). De uitslag was net een grensgeval van wel/geen autisme. Ik heb geen problemen met op mezelf wonen, relatie etc., dus ik houd het op geen autisme, de arts hield het op grensgeval.
Nou voor de mensen die er in het dagelijks leven wel veel last van hebben (niet op zichzelf kunnen wonen, moeilijk vriendschappen en relaties aangaan etc.) heb ik doordat ik laatst opnieuw getest ben goed nieuws.
Als je eenmaal de diagnose autisme hebt dan kom je er niet meer vanaf. Er is onvoldoende bewijs dat autisme op een of andere manier te genezen is. Toch heb ik ervaren dat je aan jezelf kan werken en zelfs de arts stond er versteld van.
Toen ik een aantal jaren geleden hoorde dat ik een grensgeval autisme was wou ik niks anders dan bewijzen dat je er iets aan kan doen, ook al kan dit officieel niet. Dit heb ik gedaan door risico's te nemen, hoe moeilijk dit ook is voor iemand die (misschien) autisme heeft.
Zoals algemeen bekend zijn autisten geneigd om dingen altijd op dezelfde manier te doen, erg op zichzelf zijn, vaak maar één hele specifieke hobby hebben en bang zijn als er onverwachte dingen gebeuren. Door aan deze dingen te werken heb ik de arts zover gekregen dat ook hij inmiddels meer neigt naar geen autisme dan grensgeval. Ik ben dingen telkens op een andere manier gaan proberen (elke dag een andere route naar school fietsen, elke dag 's morgens een andere volgorde met wassen, tanden poetsen, etc., etc.), ik ben de autoverkoop ingegaan zodat ik geen kans meer had om op mezelf te zijn, ik ben me met veel dingen bezig gaan houden waardoor ik nu meerdere hobby's heb en ik sta juist open voor onverwachte dingen. Dit maakt het leven niet zo saai.
Ik wist dat ik alles goed op een rijtje had. Daarom wou ik me graag opnieuw laten testen. De arts ging hiermee akkoord en dus met succes! Ik haalde een lagere score waardoor hij zijn kijk op de situatie positief heeft bijgesteld en hij dus ook eerder naar geen autisme neigt. Doordat er in het verleden een hogere score heb gehaald blijft dit helaas wel in mijn medisch dossier staan omdat autisme officieel niet te genezen is. Gelukkig heeft dit voor mij geen gevolgen (geen problemen met rijbewijs etc.).
Ik schrijf dit allemaal makkelijk op, maar begrijp goed dat dit voor iemand die een zwaardere vorm van autisme heeft klinkt als een onmogelijke taak. Ik raad aan om het op zijn minst te proberen. Je zal nooit genezen worden verklaard, maar als je aan jezelf werkt en je laat je opnieuw testen, dan kun je de artsen hun kijk op de situatie wel positief bijstellen. Dit is in veel gevallen een groot voordeel (bijvoorbeeld makkelijker door medische keuringen komen). Als je zoiets te horen krijgt, dat komt ook je zelfvertrouwen weer ten goede, dus werk aan jezelf!
  zaterdag 8 maart 2014 @ 01:27:07 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_137505695
Echt advies waar iemand iets mee kan
pi_137505730
Wat boeit jou het wat de arts vind dat je hebt. Duidelijk dat je nog autistisch bent.
Ik ben terug.
pi_137505735
Je kan na een diagnose ook gewoon het accepteren en ermee leren leven in plaats van ontkennen en bijna dwangmatig chaos maken. Zat het je zo diep toen je de diagnose kreeg?
pi_137505772
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 01:31 schreef Zweetteef het volgende:
Wat boeit jou het wat de arts vind dat je hebt. Duidelijk dat je nog autistisch bent.
Daar laat de arts zich niet over uit. Grensgeval wel/niet is nog niks van te zeggen. Hij zegt niet ik autisme heb, hij zegt ook niet dat ik het niet heb. Deze diagnose staat ook zo in mijn medisch dossier.
pi_137506100
Genezen van autisme lukt niet, ermee omgaan wel. Niet dat je je diagnose moet ontkennen, maar door jezelf te leren kennen en daarmee leren om te gaan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_137506175
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 01:34 schreef Saleu het volgende:

[..]

Daar laat de arts zich niet over uit. Grensgeval wel/niet is nog niks van te zeggen. Hij zegt niet ik autisme heb, hij zegt ook niet dat ik het niet heb. Deze diagnose staat ook zo in mijn medisch dossier.
Care. Alsof je door een diagnose ineens een ander mens bent ofzo. Dat je zo druk bent met dat labeltje dat iemand er op heeft gepakt zegt ook een boel.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_137506349
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 02:22 schreef Skv het volgende:

[..]

Care. Alsof je door een diagnose ineens een ander mens bent ofzo. Dat je zo druk bent met dat labeltje dat iemand er op heeft gepakt zegt ook een boel.
Labeltje is ook heel erg handig soms, anders was ik zeker van de middelbare school afgetrapt. Ook bijna van de basisschool zelfs...
pi_137506358
Maar inderdaad, zoals TS zegt: oefening baart kunst. Veel autisten kunnen het sociale gewoon leren.
pi_137507081
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 02:47 schreef Aeqvitas het volgende:
Maar inderdaad, zoals TS zegt: oefening baart kunst. Veel autisten kunnen het sociale gewoon leren.
ja maar dat was ook al bekend zonder TS zijn verlichte topic

Het enige wat TS doet is bevestigen dat je dat labeltje echt niet moet willen hebben hoor!! En dat staat zelfacceptatie weer enorm in de weg en dat is meestal niet productief
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_137509977
Sowieso moet je geen labeltjes -willen- hebben.

En blijkbaar is TS nooit met autisme gediagnostiseerd. Dat het als een grensgevalletje in z'n dossier staat, wil ook nog niet zeggen dat dat ook definitief of permanent in z'n dossier zal blijven staan (een volgende arts kan die net-niet-diagnose gewoon schrappen omdat ie dat onzin vindt bijvoorbeeld).
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 02:45 schreef Aeqvitas het volgende:

[..]

Labeltje is ook heel erg handig soms, anders was ik zeker van de middelbare school afgetrapt. Ook bijna van de basisschool zelfs...
Eens. Maar ik wil wel benadrukken dat dat labeltje dan wel terecht moet zijn.
pi_137511210
Waarom zou je jezelf opnieuw laten testen als het goed met je gaat? Dan heeft zo'n label toch sowieso geen waarde.
ROBODEMONS..................|:(
pi_137511260
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:02 schreef Morrigan het volgende:
Waarom zou je jezelf opnieuw laten testen als het goed met je gaat? Dan heeft zo'n label toch sowieso geen waarde.
Dit vat het eigenlijk wel beter samen dan wat ik eigenlijk wou zeggen ^O^
  zaterdag 8 maart 2014 @ 14:13:01 #14
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137512578
Sowieso eventjes hypothetisch gesproken he. TS heeft autisme dan heeft ie zojuist niks anders gedaan dan zijn heeft programmeren op wat je doen moet tijdens bepaalde situatie's. SOCIAAL GEWENST GEDRAG kun je aanleren. Kortom TS je hebt jezelf zojuist sociaal gewenst gedrag aangeleerd. En het als een vast programmaatje in je hersenen gepland. Bepaalde situatie triggeren een herinnering uit het verleden waarvan je geleerd hebt dat je anders met die situatie om moest gaan. En je handelt naar het geen wat je geleerd hebt. Je zet je eigen gevoel uit omdat je van jezelf weet dat wat je gevoel zegt FOUT is. En gebruikt je gebruikt je hersenpan om het gebrek in je eigen gevoel weg te werken met kennis.

Als TS autisme heeft gooi hem dan eens in een situatie waarvan hij dat niet geleerd heeft. Tenzij hij een groot analytisch denkvermogen heeft en daardoor door kennis zou kunnen beredeneren wat hij moet doen. Zal TS in die situatie gewoon falen omdat hij autistisch is. En aangezien TS een grensgeval is zijn er duidelijke aanwijzingen van autisme gevonden maar niet genoeg om te kunnen diagnosticeren. Kortom je zal je wel moeten aanpassen omdat je geen labeltje hebt.

Had je wel een labeltje dan zwaai je er de eerste keer mee en dan snappen mensen je nog. Betekent wel dat je er dan ook van moet leren en een 2e keer kan nog. Maar de 3e keer word er van je verwacht het goed te doen. Heb je dat labeltje niet verwachten mensen van je dat je het meteen goed doet omdat jij er geen duidelijk aantoonbare tekortkomingen mee hebt.

En gast serieus zodat artsen hun mening kunnen bij stellen. Omdat je sociaal gewenst gedrag hebt aangeleerd? Dat is weglopen van het probleem en doen alsof het er niet is. Maar in werkelijkheid moet een autist zich steeds bedenken wat hij doen met en 3x zoveel nadenken over dat soort dingen als een niet autist. Omdat een niet autist het door zijn eigen gevoel al goed doet en een autist niet die moet dat aanleren. Wat jij gedaan hebt is jezelf voor de gek houden net als de dokter. Omdat je niet je ware ik hebt laten zien. Maar de aangeleerde en aangepaste ik. Waarmee jij zojuist de rollen hebt omgedraaid mijn vriend. Bij zon gesprek moet je afgaan op je gevoel en zodanig ook antwoord geven. Niet antwoorden met wat sociaal gewenst is want dan bestaat autisme niet meer en zijn alle autisten tegen de tijd dat ze volwassen zijn sociaal perfecte mensen. Omdat ze allemaal zichzelf sociaal gewenst gedrag aanleren om in deze maatschappij te kunnen overleven en zichzelf staande te houden.

[ Bericht 24% gewijzigd door Raggingbull op 08-03-2014 14:18:07 ]
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_137512834
quote:
13s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 01:27 schreef hugecooll het volgende:
Echt advies waar iemand iets mee kan
pi_137514160
Autisme heb je of heb je niet. Natuurlijk kan je er beter mee leren omgaan waardoor je officieel niet meer zou voldoen aan een diagnose, maar van binnen ben jij nog steeds autistisch en reageer je anders op prikkels e.d. dan een neurotypisch persoon. Dan hoeft het echter geen invloed meer te hebben op je leven gelukkig.
pi_137515622
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 15:22 schreef -Strawberry- het volgende:
Autisme heb je of heb je niet. Natuurlijk kan je er beter mee leren omgaan waardoor je officieel niet meer zou voldoen aan een diagnose, maar van binnen ben jij nog steeds autistisch en reageer je anders op prikkels e.d. dan een neurotypisch persoon. Dan hoeft het echter geen invloed meer te hebben op je leven gelukkig.
Bullshit, autisme is een verzameling verschijnselen. Geen 0 of 1. Heel erg breed.
pi_137516078
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:29 schreef Aeqvitas het volgende:

[..]

Bullshit, autisme is een verzameling verschijnselen. Geen 0 of 1. Heel erg breed.
Naja, het is een spectrum, dus in principe zouden er ook mensen precies -op- de grens moeten kunnen liggen.
In theorie dan he? Ik weet er het fijne ook niet van :P
  zaterdag 8 maart 2014 @ 23:23:43 #19
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137531324
quote:

[..]

Niks bullshit. Autisme is een aangetoonde handicap die zich uit in het anders lopen van zenuwen. Het hebben van andere connecties tussen stukjes brein. En het hebben van meer zenuwbanen van de zintuigen naar de hersenen. Waardoor informatie geheel anders verwerkt word. En door de anders liggende connecties binnen het brein zelf word er een geheel ander respons of reactie afgegeven dan bij een niet autist. En ja dat is aantoonbaar met een hersenscan.

Bij het aanleren van sociaal gewenst gedrag ziet iemand wat gebeuren en reageert verkeerd. Hier reageert zijn omgeving negatief op. Vervolgens kijk je hoe een ander het oplost en een positieve reactie krijgt van de omgeving. Dus de eerst volgende keer geef je nog steeds dezelfde reactie als eerst. Maar na een minuut herinner je je de vorige keer en pak je het aan zoals die andere persoon het deed. Dit proces gaat steeds sneller omdat het brein meerdere connecties maakt naar deze specifieke gebeurtenis. Waardoor die omschakeling om een gegeven moment in enkele fracties van een seconde gaat. Maar je gevoel roept nog steeds hetzelfde als dat het bij de eerste keer deed. Alleen je hebt geleerd dat je gevoel hier fout zit en dat mensen je respecteren als je het anders doet. Daarom doe je het anders en op de sociaal gewenste manier.

Kortom geen van samenkomst verschijnselen maar een andere manier van verwerken van informatie. Autisme word dan ook niet voor niks een informatieverwerkingsstoornis genoemd. Omdat je ten opzichte van andere mensen in het brein informatie anders verwerkt. En daarom dus anders bent dan de rest.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
  zondag 9 maart 2014 @ 11:10:49 #20
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_137538763
Ik heb ook autisme (Asperger) en heb mij goed weten aan te passen... totdat het tot intimiteit komt. Ik heb geen idee hoe dat werkt en wanneer wat mag (lichaamstaal lezen is aan mij niet echt besteedt).

Daardoor heb ik in mijn hele leven maar 1 relatie gehad, en dat was met iemand die ook autisme heeft. Ik mis het nogal eens, maar ik weet van mijzelf dat een relatie en ik zeer moeilijk zal zijn omdat ik simpelweg niet die verbinding voel en moeilijk in kan schatten wat wanneer gewenst en, belangrijker, ongewenst is.

Ik koester geen illusies over wat ik wel en niet kan en probeer mij dan ook nooit in allerlei bochten te wringen om iets te worden wat ik niet ben.
  woensdag 12 maart 2014 @ 13:40:30 #21
365601 VVDer
Excuus=makkelijk
pi_137655381
TS kan je eens oprecht en eerlijk de volgende test doen en je resultaten posten
http://tests.psychologiemagazine.nl/Gezondheid/Test%20autisme

Autisme / asperger is niet iets wat je op kan lopen of waar je van kan genezen. Het is je hersenstructuur die anders is. Niet beter en niet slechter. Wel soms lastig :)
Verantwoordelijkheid is voor veel mensen onbekend.
  woensdag 12 maart 2014 @ 13:42:27 #22
365601 VVDer
Excuus=makkelijk
pi_137655450
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 11:10 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik heb ook autisme (Asperger) en heb mij goed weten aan te passen... totdat het tot intimiteit komt. Ik heb geen idee hoe dat werkt en wanneer wat mag (lichaamstaal lezen is aan mij niet echt besteedt).

Daardoor heb ik in mijn hele leven maar 1 relatie gehad, en dat was met iemand die ook autisme heeft. Ik mis het nogal eens, maar ik weet van mijzelf dat een relatie en ik zeer moeilijk zal zijn omdat ik simpelweg niet die verbinding voel en moeilijk in kan schatten wat wanneer gewenst en, belangrijker, ongewenst is.

Ik koester geen illusies over wat ik wel en niet kan en probeer mij dan ook nooit in allerlei bochten te wringen om iets te worden wat ik niet ben.
Hear hear, maar je kan ook situaties observeren en om feedback vragen van je eerste ring vrienden / familie. Daarmee kan je situaties etc herkennen
Maar om gezichten af te lezen om bepaalde emoties te interpreteren is en blijft uitzonderlijk lastig.
  woensdag 12 maart 2014 @ 13:43:54 #23
365601 VVDer
Excuus=makkelijk
pi_137655486
quote:

[..]

het is breed, maar het is 0 of 1. Je kan autisme niet zomaar oplopen en je kan er ook niet van genezen. Handvatten zijn de enige zaken waar je wat aan zou kunnen hebben
pi_137659514
Ik ben van oorsprong totaal niet sociaal en een beetje teruggetrokken. Op de basisschool dachten leerkrachten dat ik autisme had, maar na een test bleek ik het niet te hebben. Tegenwoordig probeer ik zo sociaal mogelijk over te komen, wat blijkbaar goed werkt. Toch voelt het soms allemaal een beetje nep :P Het lijkt dus alsof ik mezelf ook deze eigenschap heb aangeleerd.
pi_137662847
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 13:40 schreef VVDer het volgende:
TS kan je eens oprecht en eerlijk de volgende test doen en je resultaten posten
http://tests.psychologiemagazine.nl/Gezondheid/Test%20autisme

Autisme / asperger is niet iets wat je op kan lopen of waar je van kan genezen. Het is je hersenstructuur die anders is. Niet beter en niet slechter. Wel soms lastig :)
Ik heb de test gedaan. Uitslag:
Uw score op deze test is 16.
U hebt een gemiddelde score. De meeste vrouwen scoren rond de 15. De meeste mannen scoren rond de 17.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')