Persoonlijke mening:
Ik kan het me van sommige mensen goed voorstellen.
Ik heb er zelf ook weleens diep over nagedacht..
Gaarne alleen ontopic en serieuze reakties!!!
Wolkje
quote:Op zich kan ik het me wel voorstellen dat mensen het doen ja. Stel je bv. eens voor dat je helemaal alleen bent, niemand om je heen hebt en echt dood ongelukkig bent?! Wat voor nut heeft het leven voor zo'n persoon dan nog? Helemaal niks toch?
Op donderdag 10 oktober 2002 21:57 schreef Wolkje het volgende:
Gezien de vaak felle reacties over dit thema, ook in het topic
suicide on the i-net, op tv.., ben ik benieuwd naar serieuze
onderbouwde meningen over dit onderwerp.
Waarom vind je het wel of niet kunnen?
Zou je het je voor kunnen stellen, dat anderen zoiets doen?
Heb je het zelf weleens willen doen, en wat heeft je tegengehouden?Persoonlijke mening:
Ik kan het me van sommige mensen goed voorstellen.
Ik heb er zelf ook weleens diep over nagedacht..Gaarne alleen ontopic en serieuze reakties!!!
Wolkje
quote:Dus: prima wat jij wil doen met je leven, zolang je maar zorgt dat je anderen erbuiten houdt..
Op donderdag 10 oktober 2002 22:05 schreef just me het volgende:
Als iemand zelfmoord wil plegen prima; doe vooral wat nodig is maar doe het dan ik één keer goed en op zo'n manier dat niemand er last van heeft; spring niet voor de trein, spring niet van een flat en val er vooraf vooral niemand lastig mee.
Even ter verduidelijking: ik ben niet tegen zelfmoord!
Wolkje
quote:Oke ik snap wat jij bedoelt maar denk je niet dat het voor de persoon die het doet nog veel moeilijker is?! Ik bedoel het zal vast niet makkelijk zijn, hoe ze het ook doen.
Op donderdag 10 oktober 2002 22:05 schreef BlackJack het volgende:
Wel is gedacht, wat gebeurt er als ik het doe. Nooit echt serieus overwogen. Ik vind het eigenlijk een laffe uitweg, je zadelt mensen op met vragen die je nooit meer zal kunnen beantwoorden. En je doet er veel mensen een hoop verdriet mee.
quote:Zolang er maar geen mensen van de flat vallen en voor me neer vallen, dus als anderen er maar geen last van hebben.
Op donderdag 10 oktober 2002 22:08 schreef Wolkje het volgende:[..]
Dus: prima wat jij wil doen met je leven, zolang je maar zorgt dat je anderen erbuiten houdt..
In hoeverre is dat mogelijk? Betrek je niet altijd mensen erin?
Je naasten, mensen die om je geven?Even ter verduidelijking: ik ben niet tegen zelfmoord!
Wolkje
quote:Ik ook niet, op welke partij moet ik dan stemmen?
Dus: prima wat jij wil doen met je leven, zolang je maar zorgt dat je anderen erbuiten houdt..
Je naasten, mensen die om je geven?Even ter verduidelijking: ik ben niet tegen zelfmoord!
Wolkje
WDV
quote:Natuurlijk is het voor die persoon niet een makkelijke beslissing, maar ik ben ervan overtuigt dat er altijd een betere uitweg is, ook al ziet die persoon die op dat moment niet.
Op donderdag 10 oktober 2002 22:08 schreef quincy het volgende:[..]
Oke ik snap wat jij bedoelt maar denk je niet dat het voor de persoon die het doet nog veel moeilijker is?! Ik bedoel het zal vast niet makkelijk zijn, hoe ze het ook doen.
quote:Het verdriet van andere mensen sltij op den duur,
Op donderdag 10 oktober 2002 22:09 schreef BarBaar het volgende:
Zelfmoord is geen oplossing, maar een vlucht en vluchten lost niets op, maar stelt uit. Ik vind het dus een laffe oplossing, en zoals al eerder gezegt zadel je veel andere mensen op met vragen, en nog erger, met een hoop verdriet...
Ik denk/vind dat je op zo'n moment, in zo'n situatie
als je echt geen andere uitweg ziet, niet aan anderen hoeft te denken..
Wolkje
quote:
Op donderdag 05 september 2002 10:11 schreef slakkie het volgende:
Ik heb een aantal waarden voor mezelf over het leven en de maatschappij. Ik ben een groot voorstander van het zelfbeschikkingsrecht. Je mag als persoon beslissen wat jij met je leven doet. Het is jouw leven en niet die van iemand anders. Zelfdoding is een realiteit en geen taboe, het moet openlijk besproken kunnen worden, euthenasie ook ook zelfdoding. Een legale vorm daarvan, als iemand een posting doet omdat hij dodelijk ziek is (of iemand anders wmb) en daarin afscheid neemt moet dat kunnen. De dood van iemand zal altijd een indruk op mensen achterlaten, hoe dit ook gebeurd.
Het is jammer dat ik iets nooit heb opgenomen, B&W op Ned3 met Joost Zwagerman en zijn zus. Vertellen over hun moeder en euthenasie, daarin beslist de moeder ook voor zelfdoding. De familie had het niet anders gewild, de manier zoals zij afscheid genomen van het hun moeder, en de moeder van het leven. Respect, geen ander woord voor.Door duidelijk te maken aan de buitenwereld dat je van plan bent zelfdoding te plegen is dus niet gelijk een roep voor hulp, alleen verplicht de wet je om hier tegen op te treden door geen hulp te bieden aan de poging zelf. In het geval van euthenasie gaat het alleen om lichamelijke ziektes, de psychische kant daar moet iemand altijd maar uit kunnen komen. Deze mensen komen nooit in aanmerking voor euthenasie. Waarom is dit recht tot zelfdoding en het aankondigen daarvan zoveel minder?
Het respect voor mensen die zelfmoord willen plegen is bij mij groot. Het is niet een beslissing die je dagelijks maakt, hier gaat vaak een proces van jaren overheen.
quote:zelfmoordaankondigingen wordt ik doodziek van; ken genoeg mensen in mijn omgeving die zelfmoord gepleegd hebben maar die hebben het niet vooraf aangekondigd.
Wolkje
Als iemand het dan toch wil, en echt wil, doe het dan effectief en op een manier dat zo min mogelijk mensen er last van hebben. En schrijf een fatsoenlijke brief zodat mensen niet met onterechte schuldgevoelens achterblijven.
Dreigen met zelfmoord of halfslachtige pogingen doen om de aandacht vind ik ontzettend gemeen en een soort van chantage.
quote:Mooi..
Op donderdag 10 oktober 2002 22:13 schreef slakkie het volgende:
Dit is een deel van een posting n.a.v. GBoy's posting toendertijd.
[..]
quote:Tja ik weet het niet hoor, ligt er denk ik ook wel aan in wat voor situatie dat zo iemand zit.
Op donderdag 10 oktober 2002 22:12 schreef BlackJack het volgende:[..]
Natuurlijk is het voor die persoon niet een makkelijke beslissing, maar ik ben ervan overtuigt dat er altijd een betere uitweg is, ook al ziet die persoon die op dat moment niet.
Maar zo als iedereen het recht heeft over zijn leven te beslissen hebben de andere het recht deze persoon anders te doen inzien.
dat ze het niet meer zag zitten, dat wist ik, maar ze laat wel heel veel mensen achter met veel verdriet, en met vragen die misschien nooit beantwoord zullen worden.
en daarom hoop ik dat mensen die dit lezen en erover denken zelfmoord te plegen, dit bovenstaande goed mee zullen nemen in hun beslissing.
Ik vind het altijd jammer als mensen zeggen dat ze het prima vinden als ze anderen er maar niet mee lastig vallen, dit is namelijk niet mogelijk naar mijn idee
[Dit bericht is gewijzigd door jojo27 op 10-10-2002 22:19]
quote:Ik snap wat je bedoelt, en ik ben het deels met je eens.
Op donderdag 10 oktober 2002 22:14 schreef Fogerty het volgende:
Als iemand het dan toch wil, en echt wil, doe het dan effectief en op een manier dat zo min mogelijk mensen er last van hebben. En schrijf een fatsoenlijke brief zodat mensen niet met onterechte schuldgevoelens achterblijven.Dreigen met zelfmoord of halfslachtige pogingen doen om de aandacht vind ik ontzettend gemeen en een soort van chantage.
Wolkje
quote:Persoonlijk denk ik niet dat het een juiste oplossing is, voor welk probleem dan ook, echt niet, maar die mening is gebasseerd op mijn eigen onvermogen me in de schoenen van iemand te kunnen plaatsen die zelfmoord overweegt. Ik kan er dus ook geen waarde oordeel over vellen. Zelfmoord is noch goed noch slecht en heeft alleen betrekking op de persoon die het overweegt of daadwerkelijk de hand aan zichzelf slaat.
Op donderdag 10 oktober 2002 21:57 schreef Wolkje het volgende:Waarom vind je het wel of niet kunnen?
Zou je het je voor kunnen stellen, dat anderen zoiets doen?
zelfmoord is geen optie, behalve als je terminaal ziek bent
al heb je zulke grote problemen of zit je nog zo in de put,
er komt altijd wel een dag dat het weer beter gaat
da's mijn instelling wat dat betreft
quote:En mensen die zo'n erge geestelijke pijn hebben,
Op donderdag 10 oktober 2002 22:19 schreef 3_L het volgende:
iedereen heeft daar uiteraard wel eens over nagedacht denk ikzelfmoord is geen optie, behalve als je terminaal ziek bent
al heb je zulke grote problemen of zit je nog zo in de put,
er is altijd wel een dag dat het weer goed gaatda's mijn instelling wat dat betreft
Wolkje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |