Hadden de Koerden niet een deel van Mosul in handen? Namelijk het deel ten oosten van de rivier die de stad split.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 11:12 schreef Charismatisch het volgende:
ISIL heeft een grote Iraakse stad veroverd
ISIL heeft Mosul onder controle. Dat meldt al-Arabiya dinsdag. Een vertegenwoordiger van het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken zou het nieuws hebben bevestigd.
http://www.nu.nl/buitenla(...)te-iraakse-stad.html
Volgens Iraakse bronnen hebben ze ook 1400 gevangenen bevrijd.
Ik hoop dat ISIL en al-Maliki elkaar kapot maken, en Irak uiteen valt in een sjiitisch, soennitisch en Koerdisch deel.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:19 schreef theunderdog het volgende:
Even uit interesse: hoe denk jij daar eigenlijk over?
Ben je voor of tegen ISIS?
De gebieden buiten KRG die in handen van de Koerdische troepen zijn, zijn nog steeds in Koerdische handen. ISIL heeft die gebieden niet overgenomen. De Koerden hebben inmiddels een militaire operatie gestart om de grenzen tussen Mosul en Saladin/Kirkoek te beschermen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:22 schreef Senor__Chang het volgende:
Hadden de Koerden niet een deel van Mosul in handen? Namelijk het deel ten oosten van de rivier die de stad split.
State of Emergency is inmiddels al actief:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:57 schreef Charismatisch het volgende:
Iraq’s prime minister asks parliament to declare a state of emergency over Mosul attack
Iraq’s prime minister has asked parliament to declare a state of emergency over a militant attack in Mosul. Nouri al-Maliki made the call in a televised news conference Tuesday.
http://medicinehatnews.co(...)y-over-mosul-attack/
Denk je dat dat realistisch is?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:49 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik hoop dat ISIL en al-Maliki elkaar kapot maken, en Irak uiteen valt in een sjiitisch, soennitisch en Koerdisch deel.
Grootste reserve en schattingen liggen in het zuiden (Basrah). Het noorden heeft ook een groot aantal. Beide gebieden zijn inderdaad veiliger dan het westen/noord-westen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:03 schreef JimmyJames het volgende:
Hoe zit het met de olievelden? Liggen die niet voornamelijk in 'veilige' regio's?
Al-Maliki wil voor een derde termijn gaan, veel partijen zijn daar tegen. Hij zou Fallujah binnen een week bevrijden, maar na meer dan zes maanden is Fallujah nog steeds in handen van ISIL en Mosul is vandaag gevallen.quote:
Welke gebieden zijn dan onder Koerdische controle? Ik lees veel tegenstrijdige berichten, ook op twitter. Is Kirkuk bijvoorbeeld onder KRG controle? En Xaneqin?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:49 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De gebieden buiten KRG die in handen van de Koerdische troepen zijn, zijn nog steeds in Koerdische handen. ISIL heeft die gebieden niet overgenomen. De Koerden hebben inmiddels een militaire operatie gestart om de grenzen tussen Mosul en Saladin/Kirkoek te beschermen.
Zal wel om dat bruine stukje gaan:
[ afbeelding ]
Beiden onder controle van Baghdad. Als je nu naar Al-Jazeera kijkt zie je beelden uit Khanaqin waar Iraakse soldaten zich klaarmaken voor een defensieaanval richting Mosul. (hoewel onder deze chaos er niet echt controle is door wie dan ook)quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:11 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Welke gebieden zijn dan onder Koerdische controle? Ik lees veel tegenstrijdige berichten, ook op twitter. Is Kirkuk bijvoorbeeld onder KRG controle? En Xaneqin?
Deels.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:11 schreef Senor__Chang het volgende:
Welke gebieden zijn dan onder Koerdische controle? Ik lees veel tegenstrijdige berichten, ook op twitter. Is Kirkuk bijvoorbeeld onder KRG controle? En Xaneqin?
Niet echt, aangezien Mosul en Tel Afar zeker niet onder KRG controle zijn. Sinjar ook niet volgens mij.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:16 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Deels.
Ik weet niet in hoeverre deze map klopt:
[ afbeelding ]
Dit is het meest recente nieuwsbericht dat ik erover heb kunnen vinden:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:18 schreef Senor__Chang het volgende:
Niet echt, aangezien Mosul en Tel Afar zeker niet onder KRG controle zijn. Sinjar ook niet volgens mij.
Spas heval. Dit is goed nieuws, aangezien in chaostische tijden de facto belangrijker is dan de jure.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:24 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Dit is het meest recente nieuwsbericht dat ik erover heb kunnen vinden:
The "disputed territories" are lands between the Kurdistan Region in the north and the rest of Iraq. These areas include large parts of Kirkuk, Diyala and Nineveh. Politically and militarily the Kurds are present and have the upper hand in these areas. But legally, they are under the jurisdiction of the central government of Iraq. This PUK message follows its victory in last month's parliamentary elections in Kirkuk and Khanaqin, Mala Bakhtyar's own home town.
http://www.aina.org/news/20140527135342.htm
Denk je dat het ISIS om Maliki gaat? Ze zullen zich tegen iedereen keren. Sonnieten en Koerden inclusief.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:49 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik hoop dat ISIL en al-Maliki elkaar kapot maken, en Irak uiteen valt in een sjiitisch, soennitisch en Koerdisch deel.
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 12:05 schreef killfrenzy het volgende:
Saddam had ze uitgeroeid. Dat heeft Irak nu ook nodig, een streng leider die elk binnenkomend extremist een langzame dood kan geven.
De Arabische kolonisten waren in ieder geval niet blij met de uitslag van de laatste verkiezingen in Kirkoek en verkeren nu in crisis.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:27 schreef Senor__Chang het volgende:
Overigens bezitten de Koerden ook 8 van de 12 zetels in Kirkuk, sinds de vorige verkiezingen.
Turkije pusht Barzani om de rest buitenspel te zetten dus ik denk niet dat ze 1-2-3 met een oplossing kunnen komen wat betreft de olie. Alhoewel Rouhani op bezoek was en ze zeiden dat ze zouden samenwerken, ook op het gebied van Irak/Syrië...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:11 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Al-Maliki wil voor een derde termijn gaan, veel partijen zijn daar tegen. Hij zou Fallujah binnen een week bevrijden, maar na meer dan zes maanden is Fallujah nog steeds in handen van ISIL en Mosul is vandaag gevallen.
Het land kan nog bij elkaar worden gehouden als al-Maliki opstapt of flinke concessies doet, bijvoorbeeld aan de Koerden, om hen om te kopen, maar daar lijkt op dit moment geen sprake van te zijn. Koerdische olie vloeit op dit moment richting Turkije, waar Bagdad uiteraard woedend over is.
Nee, maar al-Maliki staat hoog op hun lijst, na Assad. Dit biedt mogelijkheden om Bagdad onder druk te zetten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:27 schreef Peunage het volgende:
Denk je dat het ISIS om Maliki gaat? Ze zullen zich tegen iedereen keren. Sonnieten en Koerden inclusief.
Ja zeker.quote:
Het laatste nieuws:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:31 schreef expans het volgende:
Turkije pusht Barzani om de rest buitenspel te zetten dus ik denk niet dat ze 1-2-3 met een oplossing kunnen komen wat betreft de olie. Alhoewel Rouhani op bezoek was en ze zeiden dat ze zouden samenwerken, ook op het gebied van Irak/Syrië...
Dan kan je het hele midden-oosten wel opnieuw herindelen aangezien we nog veel restjes van de Fransen en Britten hebbenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 14:33 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja zeker.
Enige oplossing voor de crisis in Irak is het land (dat gecreëerd was door de Britten via de Sykes-Picot agreement) in drie stukken wordt verdeeld.
Een Sunni-Islamtische staat, een Shia-staat en een Koerdische staat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |