zijn dit belangrijke getallen? bepalen ze de kwaliteit van afzuiging. Itho ken ik als een gerenommeerd merk maar hebben alleen ventilatoren met max 78. terwijl de onbekende merken 95 of hoger hebben. ik vraag me dus af of ik wel kijk naar de juiste informatie als het gaat om kwaliteit en de hoeveelheid wat er wordt afgezogen. of zegt dit alleen maar iets over de grote van de ruimte waar deze kan worden opgehangen...quote:
Beide ventilatoren uit OP voldoen daaraan.quote:14 Kubieke decimeter per seconde [dm³/s] = 50,4 Kubieke meter per uur [m³/h]
Van belang is de grootte van je badkamer. Een goede richtlijn voor de capaciteit van de ventilator is dat je de lucht in de badkamer 8-10 keer per uur moet kunnen verversen.quote:Op maandag 3 maart 2014 12:27 schreef DerekB het volgende:
De ene kan 78 kubieke meter per uur wegzuigen en de andere 95.
Lichgt er dus aan hoe groot je ruimte is.![]()
Dit. En zorg dan ook meteen dat je een vergelijkbare hoeveelheid binnenlucht aanvoert.quote:Op maandag 3 maart 2014 12:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Volgens bouwbesluit moet uit badkamer 14 dm3/s worden ververst (lees, afgezogen), omgerekend is dat :
[..]
Beide ventilatoren uit OP voldoen daaraan.
dank. eumm maar nu komt de leek weer naar boven mijn badkamer is 3x4 en schat 2,5 hoog..quote:Op maandag 3 maart 2014 12:46 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Van belang is de grootte van je badkamer. Een goede richtlijn voor de capaciteit van de ventilator is dat je de lucht in de badkamer 8-10 keer per uur moet kunnen verversen.
Te weinig ventilatie en de boel beschimmelt, te veel ventilatie en je krijgt het niet warm.
oja dat heb ik ergens gelezen...ik heb een ventilatie in mijn raam zitten. is dat voldoende?quote:Op maandag 3 maart 2014 12:48 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dit. En zorg dan ook meteen dat je een vergelijkbare hoeveelheid binnenlucht aanvoert.
3 x 4 x 2,5 = 30 m3 (en dat is best een flinke badkamer, kloppen je maten?)quote:Op maandag 3 maart 2014 13:31 schreef philli het volgende:
[..]
dank. eumm maar nu komt de leek weer naar boven mijn badkamer is 3x4 en schat 2,5 hoog..
wat heb ik dan nodig?
Die moet je dichtplakkenquote:Op maandag 3 maart 2014 13:32 schreef philli het volgende:
[..]
oja dat heb ik ergens gelezen...ik heb een ventilatie in mijn raam zitten. is dat voldoende?
En als je een spleet onder de deur doet, moet die bij een deurmaat van 85cm ongeveer 20mm. hoog zijn.quote:Op maandag 3 maart 2014 14:07 schreef Deshain het volgende:
[..]
Die moet je dichtplakken
Daarom zeg ik ook specifiek binnenlucht, ofwel onder je badkamerdeur door of door je badkamerdeur dmv een rooster.
Op zich zeggen deze getallen niet zoveel als je niet weet wat de stromingsweerstand van de toe- en afvoerlucht is. Kies één van beide, en je zit safe als je voldoende luchttoevoer en geen dunne lange slang als afvoer hebt.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:00 schreef philli het volgende:
beste leden,
ik wil mijn badkamer ventilator vervangen. nu zie ik bij de verschillende merken de term Luchthoeveelheid onbelast staan met een getal erachter. een merk als Itho heeft een ventilator met 78 m3 /h maar een merk als Soler & Palau SILENT heeft een ventilator 95m³/h.
Mijn vraag is: hoe belangrijk zijn deze getallen en waar moet ik nog meer op letten.
haha en ik maar denken dat ik het goed doe....quote:Op maandag 3 maart 2014 14:07 schreef Deshain het volgende:
[..]
Die moet je dichtplakken
Daarom zeg ik ook specifiek binnenlucht, ofwel onder je badkamerdeur door of door je badkamerdeur dmv een rooster.
ohhhhhh je hebt helemaal gelijk compleet verkeerd gemeten is 3 x 2,2 en hoogte is 2,30 excuses...quote:Op maandag 3 maart 2014 14:05 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
3 x 4 x 2,5 = 30 m3 (en dat is best een flinke badkamer, kloppen je maten?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |