De tandarts kan juist wel helpen met een spalkje hoor..
Vorig jaar juli is mijn spalkje bij één van de lijmpunten losgelaten. In het begin kon ik 'm nog vastdrukken, maar aan het eind van de maand lukte dit niet meer.
Omdat mijn orthodontist in een heel andere plaats gevestigd is (ben meerdere keren verhuisd na mijn beugel) heb ik de tandarts gebeld met de vraag of ik daar terecht kon, of dat ik een orthodontist moest contacteren. Geen probleem, zij konden me helpen.
Ik heb er eigenlijk te lang mee gelopen, het spalkje was namelijk kromgebogen door het losschieten waardoor hij hem niet meer aan de tand kon bevestigen (anders zou hij de tand weer naar achteren trekken). Hij heeft toen die tand losgeknipt van het spalkje en netjes het lijmpunt weggeslepen. Hij had 'm ook volledig kunnen vervangen, maar daar was op dat moment niet genoeg tijd voor uitgerekend.
Inmiddels heb ik bij m'n andere spalkje dat er ook telkens één lijmpunt losschiet, dus ik zit eraan te denken om mijn spalkjes volledig opnieuw te laten doen. Vraag is of dat ook bij de tandarts zal zijn, of dat ik daarvoor wél naar de ortho moet.