abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 maart 2014 @ 22:49:54 #1
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_137330142

[img]http://rt.com/files/opinionpost/21/e8/80/00/2.jpg[/
quote:
Chronologie: Onrust in Oekraïne

In de Oekraïense hoofdstad Kiev verzetten duizenden demonstranten zich sinds november tegen de regering van president Viktor Janoekovitsj. Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe.

21 februari: Na een hele nacht onderhandelen meldt president Janoekovitsj dat hij vervroegde verkiezingen uitschrijft. Ook belooft hij een terugkeer naar de grondwet van tot 2004, waarin is een beperktere macht voor de president is vastgelegd. De oppositie gaat akkoord.

21 februari: De Amerikaanse vicepresident Joe Biden geeft even na middernacht (Nederlandse tijd) te kennen dat de VS bereid zijn tot sancties tegen Oekraïne.

20 februari: Aan het einde van de middag maakt de oppositie melding van zeker 100 doden die zijn gevallen bij gevechten tussen betogers en ordetroepen sinds het breken van de wapenstilstand.

20 februari: Na een rustige nacht blijkt het bestand van korte duur. In de ochtend breken toch weer gevechten uit. Verslaggevers melden dat er opnieuw doden vallen.

19 februari: Een dag na de escalatie van het geweld, is het Onafhankelijkheidsplein in Kiev opnieuw toneel van confrontaties tussen ordetroepen en aanhangers van de oppositie. Westerse landen dreigen met sancties, en de Europese Unie kondigt een spoedzitting aan van de ministers van Buitenlandse Zaken.

In de avond sluiten oppositieleiders Vitali Klitsjko en Arseni Jatsenjoek een bestand met Janoekovitsj, waarbij de president hen een wapenstilstand belooft.

18 februari: Dodelijke confrontaties vinden plaats in het centrum van Kiev. Daarbij komen zeker 26 demonstranten en agenten te overlijden en raken honderden mensen gewond.

Het geweld laait op nadat het parlement een grondswetwijziging om de macht van de president in te perken voor zich uit heeft geschoven. Demonstranten verdenken president Viktor Janoekovitsj van een deal met Moskou. De oproerpolitie moet flink geweld gebruiken om de demonstranten van het onafhankelijkheidsplan te vegen.

16 februari: Demonstranten staken hun bezetting van het stadhuis van Kiev in ruil voor de vrijlating van 234 gevangen gezette demonstranten. Het wordt alom gezien als een stap richting vrede.

31 januari: Activist Dmytro Bulatov, vermist sinds 22 januari, duikt weer op met zware verwondingen, waaronder een deels afgesneden oor. Volgens de activist was hij ontvoerd door een pro-Russische groepering.

28 januari: De premier en regering treden af en het parlement neemt een harde antidemonstratiewet aan. Dit met het doel de onrust in het Oost-Europese land te beteugelen.

22 januari 2014: Twee demonstranten overlijden na beschoten te zijn bij de bestorming van een wegversperring.

17 december: Russische president Vladimir Poetin zegt voor 15 miljard te gaan investeren in Oekraïne. Volgens president Janoekovitsj zou dit geen politieke gevolgen hebben.

1 december: 300.000 demonstranten gaat de straat op, de grootste groep demonstranten in het land sinds de de Oranjerevolutie in 2004. De activisten bezetten het stadhuis.

30 november: De oproerpolitie valt een een groep demonstranten aan, er worden 35 mensen vastgezet. Beelden van bebloede en gewonde demonstranten gaan de hele wereld over.

21 november 2013: De regering van president Janoekovitsj maakt bekend dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbreekt en de banden met Rusland aanhaalt. De eerste demonstranten gaan de straat op.
quote:
Overgangspresident in Oekraïne

Oekraïne heeft een overgangspresident. Het is parlementsvoorzitter Toertsjinov. Het parlement heeft hem in een stemming tijdelijk de bevoegdheden van president gegeven.

Toertsjinov wil dat er zo snel mogelijk een regering van nationale eenheid komt. Hij zegt dat het erg belangrijk is dat de parlementariërs het voor dinsdag eens worden over een nieuw kabinet.

Afzetten
Gisteren werd president Janoekovitsj afgezet door het parlement. Hij weigert zich daarbij neer te leggen en spreekt van een staatsgreep.

Ook minister Kozhara van Buitenlandse Zaken is door het parlement naar huis gestuurd. De bondgenoot van president Janoekovitsj was nauw betrokken bij de beslissing van Janoekovitsj om het samenwerkingsverband met de Europese Unie niet te tekenen.

Tegen oud-minister Klimenko en de voormalige topman van justitie loopt een arrestatiebevel. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Arsen Avakov, zegt dat zij worden verdacht van "grove misdaden tegen het Oekraïense volk".
Live blog van RT
Live blog van het NRC
Gestopt live blog FOK!
Archief live blog FOK!

[ Bericht 65% gewijzigd door sp3c op 03-03-2014 05:04:47 ]
Anti-Turkije
  zondag 2 maart 2014 @ 22:50:42 #2
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_137330189
quote:
16s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:49 schreef SadPanda het volgende:

[..]

haatbaard gearriveerd
Ik heb weinig kennis over Ukraine dus even wat achtergrondinformatie hier voor mij alstublieft.

En waarom noem je me haatbaard, ik heb geeneens een baar. :')
pi_137330325
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:45 schreef theunderdog het volgende:
Daar gaat het niet om, ook Nederland kan gewoon aangevallen worden.

De feiten tonen alleen aan dat landen elkaar echt niet zomaar aan gaan vallen. Als Nederland er gewoon voor zorgt dat ze compleet op zichzelf gewezen zijn, en zich niet bemoeien met andere landen. Dan hebben andere landen ook geen reden om ons aan te vallen.

Dat gaat prima, ook voor landen buiten de EU.
Dus Oekraine heeft het hier aan zichzelf te danken dat Rusland hen binnenvalt? Dat is wat je zegt hier met andere woorden.

Naïef wereldbeeld laat je hier zien. Alsof alle landen als je "niets fout doet" juiste intenties hebben. Alsof men niet eigen belangen voorop zet en vervolgens hun handelen daarop afstemt, alsof men niet altijd genoeg redenen heeft zich met andere landen te bemoeien op totalitaire wijze. Poetin heeft in zijn ogen hartstikke gelijk om de Krim en Oost-Oekraine in te lijven...het heeft een belangrijke plaats in de Russische geschiedenis, er wonen overwegend Russen die zelf ook bij Rusland willen nu...en tot '91 behoorde het gewoon tot de Sovjet-Unie. Dus als die "westergezinde Oekraieners zo nodig bij de EU willen mogen ze West-Oekraiene hebben. De Krim en Oost-Oekraiene is gewoon Rusland, bevolkt door voornamelijk pro-Rusland Russen en belangrijk in de Russische geschiedenis tot zeer recent nog".

Je gaat uberhaupt voorbij aan het feit dat de huidige grenzen van natie-staten in de overgrote delen van de wereld helemaal niet vaststaand zijn en/of breed worden onderschreven.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_137330377
pi_137330378
9/11 mag in een ander topic, mensen.
pi_137330396
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:53 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dus Oekraine heeft het hier aan zichzelf te danken dat Rusland hen binnenvalt? Dat is wat je zegt hier met andere woorden.

Naïef wereldbeeld laat je hier zien. Alsof alle landen als je "niets fout doet" juiste intenties hebben. Alsof men niet eigen belangen voorop zet en vervolgens hun handelen daarop afstemt, alsof men niet altijd genoeg redenen heeft zich met andere landen te bemoeien op totalitaire wijze. Poetin heeft in zijn ogen hartstikke gelijk om de Krim en Oost-Oekraine in te lijven...het heeft een belangrijke plaats in de Russische geschiedenis, er wonen overwegend Russen die zelf ook bij Rusland willen nu...en tot '91 behoorde het gewoon tot de Sovjet-Unie.

Je gaat uberhaupt voorbij aan het feit dat de huidige grenzen van natie-staten in de overgrote delen van de wereld helemaal niet vaststaand zijn en/of breed worden onderschreven.
Wat ben je toch allemaal aan het lullen.

Ik zeg gewoon dat je als land heel goed kan functioneren zonder leger, niet meer niet minder.
  zondag 2 maart 2014 @ 22:54:20 #7
421524 SadPanda
pi_137330409
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:50 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ik heb weinig kennis over Ukraine dus even wat achtergrondinformatie hier voor mij alstublieft.

En waarom noem je me haatbaard, ik heb geeneens een baar. :')
De bevolking van de Krim wil bij Rusland horen, centrale regering in Kiev verbied referendum daarover, verbied Russische TV zenders en Russisch is geen officiële taal meer, regering van de Krim vraagt om hulp van Rusland en Poetin doet dat. Vervolgens zegt de VS foei en vind het heel erg dat Rusland onder valse voorwaarden een land binnen valt.

Jij wil een celstraf voor afvalligen.
Anti-Turkije
pi_137330599
Waarom heb je die foto van dat knappe meisje met die soldaat uit de OP gehaald Panda ?
  zondag 2 maart 2014 @ 22:59:07 #9
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137330649
quote:
‘Russen hebben ‘volledige controle’ over de Krim’

Volgens een Amerikaanse bron hebben de Russen de operationele macht op de Krim, zo twittert de Witte Huis-verslaggever van de NYT.
Say what?
  zondag 2 maart 2014 @ 22:59:12 #10
421524 SadPanda
pi_137330651
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:58 schreef arjan1112 het volgende:
Waarom heb je die foto van dat knappe meisje met die soldaat uit de OP gehaald Panda ?
Ik heb er juist foto's in gedaan, in de vorige 3 OP's stonden geen foto's?
Anti-Turkije
pi_137330762
Als ik naar onderstaand plaatje kijk, dan is het dus niet zo dat de Russen de Krim nodig hebben anders komen ze zonder vloot in de zwarte zee te zitten?

quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 20:01 schreef arjan1112 het volgende:
Rusland heeft de Krim helemaal niet nodig , ze kunnen de vloot ook verplaatsen naar dat andere stadje..
-
  zondag 2 maart 2014 @ 23:02:14 #12
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_137330803
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:54 schreef theunderdog het volgende:
Wat ben je toch allemaal aan het lullen.

Ik zeg gewoon dat je als land heel goed kan functioneren zonder leger
Druk je dan beter uit want je zei iets anders, namelijk dit:

quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:45 schreef theunderdog het volgende:
De feiten tonen alleen aan dat landen elkaar echt niet zomaar aan gaan vallen. Als Nederland er gewoon voor zorgt dat ze compleet op zichzelf gewezen zijn, en zich niet bemoeien met andere landen. Dan hebben andere landen ook geen reden om ons aan te vallen.

Dat gaat prima, ook voor landen buiten de EU.
En dit klopt gewoon niet. Als Oekraïne zich enkel met zichzelf bemoeit (voor interpretaties vatbaar dit alleen al)....dan nog heeft het naar de pijpen van de Russen te dansen als grote buur. Weet je wat voor Poetin al haaks staat op zichzelf "met zichzelf bemoeien"? Dat Oekraine zou dreigen na demonstraties en een afgezette president meer richting de EU te drijven. Ook als er een meerderheid voor is. En dat is al genoeg reden voor broer Rusland om bij broertje Oekraine in te grijpen...tot zover de utopie dat als je je stil houdt "niemand je wat doet" en je daarom geen leger hoeft te hebben. Of een zwak leger ook volstaat.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 2 maart 2014 @ 23:03:03 #13
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137330836
quote:
4s.gif Op zondag 2 maart 2014 23:01 schreef Charismatisch het volgende:
Als ik naar onderstaand plaatje kijk, dan is het dus niet zo dat de Russen de Krim nodig hebben anders komen ze zonder vloot in de zwarte zee te zitten?

[..]

Nee maar Sevastopol is wel de belangrijkste haven dus die willen ze koste wat het kost behouden + dat ze de Krim als gewoon Russisch beschouwen.
Say what?
pi_137330856
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:53 schreef Specularium het volgende:
9/11 mag in een ander topic, mensen.
Wil jij het live-blog van fok! En de archief versie in de OP zetten?
  zondag 2 maart 2014 @ 23:04:23 #15
421524 SadPanda
pi_137330908
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 23:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Wil jij het live-blog van fok! En de archief versie in de OP zetten?
Kan ik doen. Geef de link maar
Anti-Turkije
pi_137330968
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 23:04 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Kan ik doen. Geef de link maar
Liveblog: FOK.nl-blog ten einde

archief staat onder gerelateerde berichten rechts. Momenteel is ie gesloten mocht nodig zijn, dan komt er een nieuwe
pi_137330995
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:45 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Ze moeten zeker blij zijn met al die doden en de huidige drone aanvallen?
Volgens mij begonnen ze anders zelf met het idee om vliegtuigen in te zetten om aan te vallen, al jaren voordat het woordje 'drone' überhaupt bestond _O- Amerika is slechts wat slimmer en doet het met onbemande mini-vliegtuigjes in plaats van Boeings te kapen en 12 eigen 'soldaten' per keer kwijt te zijn :')

De haat wordt hoogstens wat verergert met die drones, maar die haatbaarden willen van zichzelf al alles kapot zien wat niet volgens de zogenaamde regels van de islam leeft. Of dat nou joden, Amerikanen of christenen zijn. En als Amerika geen landen meer binnenvalt dan gaan ze wel mede-moslims haten en elkaar afslachten omdat de een een sjiiet is en de ander een soeniet en ze 3 zinnetjes uit de Koran net iets ander interpreteren.

Dit geldt overigens alleen voor de extremisten, niet voor alle moslims natuurlijk.
  zondag 2 maart 2014 @ 23:08:14 #18
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137331100
De oblasten Loehansk en Donetsk erkennen de regering in Kiev dus niet meer. In feite verliest Kiev dus de controle over het oosten van Oekraïne.

"Oekraïense regering verliest grip op oosten"
Say what?
pi_137331109
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:54 schreef SadPanda het volgende:

[..]

De bevolking van de Krim wil bij Rusland horen, centrale regering in Kiev verbied referendum daarover, verbied Russische TV zenders en Russisch is geen officiële taal meer, regering van de Krim vraagt om hulp van Rusland en Poetin doet dat. Vervolgens zegt de VS foei en vind het heel erg dat Rusland onder valse voorwaarden een land binnen valt.

Ja want we vallen een land in ipv te praten en te diplomaten.

Je vergeet heel die basis en die coup! Alweer!
pi_137331122
Ik ga slapen.

Fuck Putin, fuck Rusland. Go USA!
pi_137331161
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:54 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dat van die taal is al gedebunked dus snap niet waarom je dat weer aanhaalt.
Een referendum over zo'n onderwerp als afscheiden zou geen enkele staat zomaar accepteren. Dus de reactie van Oekraïne is niet gek. De regering van de Krim - die man die net onlangs aan de macht is geholpen bedoel je? Die zit er net toevallig een paar dagen tegelijk met de Russische troepen en is een zelf-verklaarde leider http://www.bbc.com/news/world-europe-26397323 . Dat lijkt me ook redelijk dubieus. Kans is aanwezig dat hij gewoon een marionet is van Rusland. Tot slot is er ophef ontstaan over de objectiviteit van de media en met name de Russisch sprekende omdat zij nogal pro-janoekovitch waren en gefinancierd door zijn oligarchische club. Deze partijen worden nu gezien als verraders van de revolutie. Ik denk dat het besluit dus meer is gericht op het schoonmaken van de media dan op het onderdrukken van de Krim per se. Niet dat het een hele nette move is.
pi_137331170
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 23:08 schreef Nielsch het volgende:
Ik ga slapen.

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_137331201
Kerry dinsdag naar Kiev.
  zondag 2 maart 2014 @ 23:10:26 #24
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_137331220
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 23:08 schreef Nielsch het volgende:
Ik ga slapen.

Ja want het moet altijd het een of het ander zijn toch?
Krekker is de bom!
pi_137331278
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 23:10 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja want het moet altijd het een of het ander zijn toch?
Iets teveel VS gekkies en RU gekkies in dit topic. Zijn er meer mensen hier die gewoon niks met grootmachten hebben en hun arrogantie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')