Heb een tuin op het zuiden, maar tien meter verder staan 5 woonlagen. Pak wel wat zon hier, maar pas later in het seizoen. Weet niet of dat nu al kan. Er groeit trouwens wel een enorme druif hier. Toen we voor het eerst de woning kwamen bekijken zat deze tjokvol.quote:Op zondag 2 maart 2014 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Tomaten zijn veel dankbaarder, mits je ze op het zuiden kan zetten, in een emmer een plant, paar kilo tomaten haal je er van af, en veel lekkerder dan gekochte
Aha. Hoe groot is de kans dat ze toe zullen slaan? Moet ik daar nu al preventieve maatregelen voor nemen? En zo ja, waar moet ik aan denken?quote:Op zondag 2 maart 2014 11:12 schreef hoas het volgende:
Nadeel van sla is dat de bladluizen er gek op zijn.
Kans is wel groot, voorkomen kan bijna niet.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:33 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Aha. Hoe groot is de kans dat ze toe zullen slaan? Moet ik daar nu al preventieve maatregelen voor nemen? En zo ja, waar moet ik aan denken?
Ik heb er niet zo veel last van, als ze er al zitten helpt spuiten met een plantenspuit met was afwasmiddel wel.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:33 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Aha. Hoe groot is de kans dat ze toe zullen slaan? Moet ik daar nu al preventieve maatregelen voor nemen? En zo ja, waar moet ik aan denken?
Hij is niet volledig afgesloten, maar de verpakking zei afsluiten met een glazen deksel. In ieder geval tot half maart. Ik vermoed dat dat is vanwege de kou? Deksel eraf is natuurlijk maar een kleine moeite.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:02 schreef Cat22 het volgende:
Ik zie een gesloten kattenbak..... Krijgen je zaadjes wel genoeg licht?
Bedankt! Aardbeien een optie?quote:Op zondag 2 maart 2014 11:18 schreef Ludd het volgende:
Leuke op.![]()
Ik heb helaas alleen een balkon tot mijn beschikking, wel vol op het zuiden, dus moet keuze maken m.b.t. wat te verbouwen.
Er komen sowieso veel tomaten op. Met tomaten proef je echt het grootste verschil met wat je in de supermarkt kan kopen.
Ik denk dat ik dit jaar ga voor een grote diversiteit aan tomaten, en daarnaast wat zomerfruit.
Mijn vriendin is drie weken weg. Dan ga je rare dingen doen. Ik geef haar de schuld van dit alles.quote:
Liever geen bestrijdingsmiddelen natuurlijk, maar ik zal me er eens in verdiepen.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:04 schreef hoas het volgende:
[..]
Kans is wel groot, voorkomen kan bijna niet.
Gewoon als je ze ziet bestrijden met spruzit, is in ieder geval lichter dan de zooi die de boeren gebruiken.
Wist je trouwens dat in groenten een bepaald percentage residu bestrijdingsmiddel toegestaan is? Iets met politiek enzo.
http://europa.eu/legislat(...)checks/l21289_nl.htm
Bedankt voor de tip.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:14 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik heb er niet zo veel last van, als ze er al zitten helpt spuiten met een plantenspuit met was afwasmiddel wel.
Ik heb eerder last van rupsen die koolplanten kaal vreten. Daar helpt eigenlijk alleen insectengaas tegen.
En terecht!quote:Op zondag 2 maart 2014 12:23 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Mijn vriendin is drie weken weg. Dan ga je rare dingen doen. Ik geef haar de schuld van dit alles.
Ik vermoed dat het woord 'glazen' (lees: doorzichtig) er staat vanwege de lichtinval.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:19 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Hij is niet volledig afgesloten, maar de verpakking zei afsluiten met een glazen deksel. In ieder geval tot half maart. Ik vermoed dat dat is vanwege de kou? Deksel eraf is natuurlijk maar een kleine moeite.
Heeft ze de kat meegenomen, hahahahaquote:Op zondag 2 maart 2014 12:23 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Mijn vriendin is drie weken weg. Dan ga je rare dingen doen. Ik geef haar de schuld van dit alles.
Ze hielden mijn kat in ieder geval tegen. Hopelijk werkt het ook tegen jongere, meer avontuurlijke katten.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:56 schreef summer2bird het volgende:
Ik moest lachen om de afweertralies tegen de buurkat![]()
Maar leuk idee! Succes!
Dat snap ik, maar ik had nog geen beter idee. Plastic folie in plaats van een rooster is wel een idee. Ben nu op weg naar huis. Als ik thuis ben, zal ik het bekijken.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:58 schreef Cat22 het volgende:
Ik vermoed dat het woord 'glazen' (lees: doorzichtig) er staat vanwege de lichtinval.
Eigenlijk ben je nu bezig met een mini-kasje. En heb je ooit een donkere kas gezien? Licht én warmte, dat hebben ze nodig. Dus dan zul je iets moeten fabrieken wat ook licht binnen laat.
Een beetje kattenbak heeft een rooster waarin het filter gaat. Kun je dat eruit slopen en daar plastic dolie in plakken? Dat zou misschien al genoeg zijn, al is een volledig plastic overkapping nog beter. En de bak natuurlijk ergens zetten waar hij zoveel mogelijk zonlicht vangt. Deksel helemaal eraf laten zal nu nog te koud zijn en dan verdampt het vocht aan de oppervlakte te snel, dus dat is geen goed plan.
Nee, ze is vrijdag vertrokken voor drie weken naar Peru voor een filmopdracht. Twaalf uur vliegen overleeft die oude kat niet.quote:
De opening staat naar de zon gekeerd. Verder nog niet aan toe gekomen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:49 schreef Cat22 het volgende:
Heeft je sla inmiddels meer licht?Anders kun je lang wachten.
Anders ik wel. Bedenk me net dat ik vorig jaar van iemand een paprikaplantje heb gekregen en die staat nog in de vensterbank. Die zal ik straks ook in de tuin planten.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:14 schreef Onnozelaar het volgende:
Wat een leuk topic! Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat oogsten.
Paprika gaat echt niet lukken zonder kas, en de aardbeien zijn voor volgend jaar.quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:36 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Anders ik wel. Bedenk me net dat ik vorig jaar van iemand een paprikaplantje heb gekregen en die staat nog in de vensterbank. Die zal ik straks ook in de tuin planten.
En ik heb een aardbeienpakket gekocht.
Dan blijft hij mooi in de vensterbank staan. En voor een kasje heb ik echt geen ruimte.quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:55 schreef hoas het volgende:
Paprika gaat echt niet lukken zonder kas, en de aardbeien zijn voor volgend jaar.
Mooiste is een plekje voor een kasje, dan heb je veel meer mogelijkheden.
quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:18 schreef clumsy_clown het volgende:
Leuk UIO! Ik herken er mijn eigen pogingen tot het ontwikkelen van groene vingers in. Het is wel te hopen dat het jou beter af gaat. Ik heb het opgegeven toen mijn peterselieplant zelfmoord heeft gepleegd en zichzelf van de vensterbank heeft geworpen. (de hoe?-vraag is nog altijd onopgelost in deze lopende zaak)
Ik ga mijn stinkende best doen c_c. En weet je zeker dat het geen moord was? Hier in huis loopt een wezen rond dat ik zonder enig voorbehoud van plantenmoord zou verdenken in voorkomend hypothetisch geval.quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:18 schreef clumsy_clown het volgende:
Leuk UIO! Ik herken er mijn eigen pogingen tot het ontwikkelen van groene vingers in. Het is wel te hopen dat het jou beter af gaat. Ik heb het opgegeven toen mijn peterselieplant zelfmoord heeft gepleegd en zichzelf van de vensterbank heeft geworpen. (de hoe?-vraag is nog altijd onopgelost in deze lopende zaak)
Ik zal een blik naar buiten werpen. Zogezegd.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:16 schreef MissBliss het volgende:
Goed topic!
Ik kan je aardbeien aanraden, die doen het altijd heel goed op mijn franse balkon! (Wat natuurlijk evenveel zon krijgt als jouw tuin).
Ja, ze staan er nu nietquote:Op woensdag 5 maart 2014 18:27 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik zal een blik naar buiten werpen. Zogezegd..
quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
De opening staat naar de zon gekeerd. Verder nog niet aan toe gekomen.
Er staat wel iets. En ik heb staan zwaaien, uitbundig zelfs, maar geen reactie.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:37 schreef MissBliss het volgende:
Ja, ze staan er nu niet
Maar ik zal naar je zwaaien dan.
Het zal misschien wel kunnen en mijn vriendin is dol op courgettes, maar ik vind er niets aan.quote:Op woensdag 5 maart 2014 19:19 schreef Cat22 het volgende:
![]()
![]()
Misschien kun je ook een bak/emmer courgettes kweken? (Kan dat, mensen-met-groene-vingers?) Een plantje levert genoeg op voor een hele zomer, als ik me niet vergis.
Dat is de kerstboom nog.quote:Op woensdag 5 maart 2014 20:22 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Er staat wel iets. En ik heb staan zwaaien, uitbundig zelfs, maar geen reactie..
Misschien moeten we een tijdstip afspreken.quote:Op woensdag 5 maart 2014 20:22 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Er staat wel iets. En ik heb staan zwaaien, uitbundig zelfs, maar geen reactie..
Als je de tuin in ontwikkeling met eigen ogen wil zien, mag je altijd aanbellen buuf. Het is vrij toegankelijk. Mits ik thuis ben uiteraard.quote:Op woensdag 5 maart 2014 21:09 schreef MissBliss het volgende:
Misschien moeten we een tijdstip afspreken.
Dat wil ik welquote:Op donderdag 6 maart 2014 14:03 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Als je de tuin in ontwikkeling met eigen ogen wil zien, mag je altijd aanbellen buuf. Het is vrij toegankelijk. Mits ik thuis ben uiteraard.
Gewoon proberen Yvonne. Doe ik toch ook. En er zijn hier op FOK! genoeg ervaringsdeskundigen die je met raad kunnen ondersteunen als het faliekant mis dreigt te gaan. Hoop ik.quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:14 schreef yvonne het volgende:
Ik juich dit project van harte toe, alleen gaan planten al spontaan dood als ik er alleen maar naar kijk.
Ik heb anders vorig jaar in mijn achtertuin een stuk of, pak em beet 15 paprikas geoogst van 4 planten. Het rood worden duurde wel een eeuwigheid maar groen kan je ze ook eten.quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:55 schreef hoas het volgende:
[..]
Paprika gaat echt niet lukken zonder kas, en de aardbeien zijn voor volgend jaar.
Mooiste is een plekje voor een kasje, dan heb je veel meer mogelijkheden.
Hey Yvonne! Zag je net in een ander topic.quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:14 schreef yvonne het volgende:
Ik juich dit project van harte toe, alleen gaan planten al spontaan dood als ik er alleen maar naar kijk.
Ik denk niet dat een courgetteplant het goed zal doen in een emmer aangezien hij heel groot word maar wie weet. Je kan het altijd proberen. Ik ga zelf dit jaar voor het eerst brocolli proberen in een pot/emmer, Vorig jaar voor het eerst geprobeerd in de volle grond maar helaas mislukt. Geen idee waarom.quote:Op woensdag 5 maart 2014 19:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]![]()
![]()
Misschien kun je ook een bak/emmer courgettes kweken? (Kan dat, mensen-met-groene-vingers?) Een plantje levert genoeg op voor een hele zomer, als ik me niet vergis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |