Het is anderhalve maand sinds ik mijn nieuwe woning ben ingetrokken en de burgerlijkheid heeft hard toegeslagen. Want wat te doen met mijn tuintje? Al is zelfs dat een ruime omschrijving van wat niet meer is dan een buitenruimte met de oppervlakte van een grote postzegel:

Natuurlijk! Ik ga groente en fruit verbouwen.

. Maar waar zullen we eens mee beginnen? Krulsla lijkt me een veilige optie!

Maar wat heb ik daarvoor nodig:

Ok. Het is nog niet half maart, maar is dat werkelijk zo precies? En ik heb natuurlijk geen bak met een glazen dak. Strooien dus maar in de open ruimte? Wel wat lastig gezien de vierkante meter waar geen tegels liggen. Maar gelukkig ben ik voorzien van een creatieve geest, want wat staat daar niets te doen:

Juist. De oude, defecte kattenbak van mijn inmiddels bejaarde kater Blauwe Binkie (ik heb hem niet zo genoemd) lijkt me een ideale bak voor dit experiment.

Uiteraard heb ik hem wel eerst grondig gereinigd met een harde, hete waterstraal. En wat viel me op? De bak is waterdicht! Niet verwonderlijk gezien de originele bedoeling van dit voorwerp, maar van wat ik wel weet van tuinieren, is dat dat niet handig is bij plantenbakken die buiten staan. Gelukkig ben ik niet voor één gat (whehehe) te vangen:

Het eerste gat ging van een leien dakje, mooi rond. Het tweede en derde gat was een iets ander verhaal. Maar wie maalt daar om. Er gaat toch een laag tuinaarde op:

25 liter tuinaarde bleek niet genoeg, dus maar een bovenlaag van potgrond erop:

Het zakje krulsla-zaad zit best vol. Is dit voldoende?

Uhh. Geen idee, maar het lijkt me wel voldoende.

.
Nog een laagje potgrond erover? Wederom geen idee. Op het zakje wordt er geen melding van gemaakt. Moet ik me hier zorgen over maken? Welnee. Ik doe het gewoon.

.
Waar ik me wel zorgen om maak, is dat Blauwe Binkie, of enige andere buurkat, de bak zal gebruiken op de manier waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was. Wederom gaat mijn brein aan het werk. Ik heb geen glazen deksel, maar wel nog de oude deksel van de bak. En ik heb nog een stel prikkers liggen. Tadaa:

Gratis en voor niets bescherming tegen katten! In ieder geval tot half maart wanneer de deksel eraf kan en ik iets nieuws moet verzinnen.
Totale kosten tot dusver:
Zak tuinaarde (25 liter): ¤ 2,25
Zak potgrond (20 liter): ¤ 2,40
Zakje krulsla-zaad: ¤ 1,99 (nog niet de helft gebruikt)
Geen idee wat een krop sla moet kosten in de supermarkt, dus of dit kosteneffectief is, valt nog te bezien.
De komende tijd ga ik op zoek naar meer groente en fruit om te verbouwen. Uiteraard is jullie inbreng welkom. Dat geldt ook voor tips voor deze groengehandschoende man met nul komma nul ervaring op het gebied van groente en fruit verbouwen. In het groot of in een ieniemini binnentuin in de grote stad.