abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137256273
Bakken en braden in olie is gezonder dan in boter of margarine wat op kamertemperatuur hard is. Als het op kamertemperatuur vloeibaar is, is het geen transvet en volgens mij bevat het dan vooral onverzadigde vetzuren.

Maar wat is vloeibare boter wat je in de supermarkt kan kopen? Is dat net zo gezond als bijvoorbeeld olijfolie of is het gewoon een mengsel van olie en margarine?

En waar bakken en braden jullie mee? Gebruiken jullie alleen olie?

Aardappelen bakken in olijfolie vind ik minder lekker dan in (vloeibare) boter. Ik vind bijvoorbeeld wel dat wanneer je aardappelen bakt in zonnebloemolie ze lekkerder smaken dan wanneer ze gebakken zijn in olijfolie.
pi_137256734
Bakken in onverzadigd vet is ongezonder dan bakken in boter.
pi_137256763
Vloeibare boter is boter die zich boven 0°C in vloeibare fase bevindt en tevens over een dusdanig lage viscositeit beschikt dat deze geschikt is voor het gebruik vanuit een knijpflacon.
pindazakje
pi_137256784
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:51 schreef Deliah het volgende:
Bakken in onverzadigd vet is ongezonder dan bakken in boter.
Beargumenteer dat eens?\
  vrijdag 28 februari 2014 @ 22:55:10 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_137256880
het in ieder geval ranzig.

bakken doe je in dierlijk vet (roomboter (al dan niet geklaard), spekvet, ganzenvet etc) of in olie (mijn voorkeur is arachideolie , maar zonnebloemolie ed. kan ook)

olijfolie houd ik voor koude toepassingen
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 22:57:43 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_137256995
Meestal is het plantaardig, ik moet zeggen dat ik Croma vloeibaar nog best goed vind bakken, vlees krijgt er een mooie kleur van maar gewoon roomboter is lekkerder.

Je kan ook nog geklaarde boter of ghee maken van roomboter, is het minstens net zo gezond als olijfolie.
pi_137257054
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:57 schreef SiGNe het volgende:
Je kan ook nog geklaarde boter of ghee maken van roomboter, is het minstens net zo gezond als olijfolie.
Wat is dat?
  vrijdag 28 februari 2014 @ 23:00:58 #8
256666 leeell
I know you're lonely
pi_137257131
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:58 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Wat is dat?
verwarmde boter waarbij je eiwit en zout verwijderd (het "schuim" op de boter) zodat het niet verbrand en lang houdbaar is.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_137257326
Ghee is ook niet vloeibaar bij kamertemperatuur. Wel erg lekker.
pi_137257698
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 23:00 schreef leeell het volgende:

[..]

verwarmde boter waarbij je eiwit en zout verwijderd (het "schuim" op de boter) zodat het niet verbrand en lang houdbaar is.
Ik ga maar 's Googlen hoe je dat maakt.

Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat ik 'gezond' bezig was door alleen in olie of vloeibare boter te bakken en braden. Maar dat is uiteraard wat de producent ons wil doen geloven. Je wordt immers ook dik van snoep waar 0% vet in zit.
pi_137257861
Ik gebruik ook ghee, omdat het een hoger rookpunt heeft en lekker is. En vloeibare boter heb ik nog nooit aangeraakt, maar ik vraag me af wat ze daar mee hebben uitgehaald.
pi_137257985
Ghee maken is vrij simpel. Roomboter langzaam verwarmen op laag vuur, na een tijdje (10-20min) komt er schuim bovendrijven en dat schep je er elke keer af met een schuimspaan. En dan doorgaan totdat de boter helder is. Daarna door een zeef of filter gieten om ook het laatste bezinksel eruit te halen en je houdt heldere olie achter die wel stolt op kamertemperatuur.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 23:45:16 #13
45 SiGNe
pi_137259198
En geklaarde boter is eigenlijk hetzelfde alleen laat je de boter minder lang doorverwarmen.
hoe dan ook haal je het schuim eraf en laat het weer afkoelen.
Ghee is een van de gezondste soorten boter om in te bakken, je kan het ook kant en klaar kopen (Toko/natuurwinkel) maar dan betaal je een stuk meer dan waneer je gewoon roomboter koopt het en het zelf maakt.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 04:44:45 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_137263538
Het gaat bij klaren volgens mij om het bezinksel, de witte vlokken op de bodem die je eruit wilt halen, niet om het schuim. Dat doe je door de verwarmde boter voorzichtig af te gieten, waarbij de witte vlokken (eiwitbestanddelen die zouden verbranden bij hoge temperaturen) in het pannetje moeten blijven. Zo:

Boter klaren
pi_137265781
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:52 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Beargumenteer dat eens?\
Het is natuurlijk afhankelijk van hoe je het doet. Heel veel boter in vergelijking met een minimale hoeveelheid olie, bijvoorbeeld, dan weet ik niet wat ongezonder is.
Als je onverzadigde vetten verhit oxideren deze.
pi_137273897
Ghee, boter, ganzenvet, reuzel, soms olijfolie. Margarine e.d. komen de deur niet in.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 18:00:10 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137277948
Ik bak in boter, geklaarde boter, ganzevet, eendenvet, kippenvet, spekvet, frituur in ossewit. Soms bak/frituur ik in pindaolie, vooral zaken die je koud eet.
Margarine komt er hier ook niet in, ben het niet vaak eens met Weltschmerz, maar in deze wel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 18:01:49 #18
45206 Pietverdriet
pi_137277998
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:52 schreef Hyaenidae het volgende:
Vloeibare boter is boter die zich boven 0°C in vloeibare fase bevindt en tevens over een dusdanig lage viscositeit beschikt dat deze geschikt is voor het gebruik vanuit een knijpflacon.
Nee, het heeft niets met boter te maken
  zaterdag 1 maart 2014 @ 18:44:14 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_137279145
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 04:44 schreef RobinOok het volgende:
Het gaat bij klaren volgens mij om het bezinksel, de witte vlokken op de bodem die je eruit wilt halen, niet om het schuim. Dat doe je door de verwarmde boter voorzichtig af te gieten, waarbij de witte vlokken (eiwitbestanddelen die zouden verbranden bij hoge temperaturen) in het pannetje moeten blijven. Zo:

[ link | afbeelding ]
Boter klaren
Net weer een portie gemaakt. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_137281424
In die vloeibare bakmargarine zit een minder ver gekristalliseerd mengsel, meestal met meer onverzadigd vet of olie dan gewone 'harde'' margarine. Ze doen er ook wel een door koude kristallisatie gewonnen deel van palmolie in. Verder wordt met emulgatoren de kristallisatie en het mengen met water (vandaar dat ze het ook light kunnen maken) wat geholpen. DIe emulgatoren helpen ook tegen het spatten en omdat ze de oppervlaktespanning verlagen zorgen ze ook voor snellere warmteoverdracht en daarmee bruining.

Er zitten in margarine nog wat stoffen waarvan men eigenlijk niet wee tof het gezond of ongezond is. Bijvoorbeeld 3-mcpd. Wbt vetten is er nog maar weinig echt harde wetenschap, het enige wat echt goed onderzocht is, is transvet, dat is algemeen gesproken slecht voor je. Maar ook daar twijfelt men alweer aan, transvet uit melk is niet hetzelfde als chemisch geproduceerd transvet (harde van olie).
Whatever...
  zaterdag 1 maart 2014 @ 19:55:50 #21
45206 Pietverdriet
pi_137281928
Welke idioot voegt water toe aan een bakproduct?
pi_137282177
What the fuck, bakmargarine light? Bestaat dat?? Wat een kolder, water verdampt en je houdt minder vet over. En dan natuurlijk wat erbij spuiten want 'tsja er blijft wel erg weinig jus van over anders'.

Ik vind het al pijnlijk genoeg dat het 'boter'schap in mijn supermarkt drie kolommen aan margarineproducten heeft en krap een halve kolom normale boterproducten. (I kid you not)
  zaterdag 1 maart 2014 @ 20:03:50 #23
45206 Pietverdriet
pi_137282234
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:02 schreef Hagelkaas het volgende:
What the fuck, bakmargarine light? Bestaat dat?? Wat een kolder, water verdampt en je houdt minder vet over. En dan natuurlijk wat erbij spuiten want 'tsja er blijft wel erg weinig jus van over anders'.

Ik vind het al pijnlijk genoeg dat het 'boter'schap in mijn supermarkt drie kolommen aan margarineproducten heeft en krap een halve kolom normale boterproducten. (I kid you not)
http://www.seniorennet.nl(...)ya_bakken_braden.php
  zaterdag 1 maart 2014 @ 20:04:57 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_137282289
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:02 schreef Hagelkaas het volgende:

Dus moet je meer gebruiken, als producent dus een geniale zet. Die sonja-bakkeraars kopen het toch wel.
pi_137282295
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Welke idioot voegt water toe aan een bakproduct?
Marketeers, dan kunnen ze het light noemen. Het is ook iet mijn idee.Maar zo werkt het in de voedingsmiddelen; verdunnen is verdienen. Liefst verdun je met lucht, maar water is een goede tweede.

Het water verdampt als eerst, dus als je light wilt kun je beter 33% minder doseren van een willekeurig ander product.

Maargoed het vet is dus ook voor een groter deel vleoibaar in die producten.
Whatever...
pi_137282357
AAarggh
pi_137282385
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:06 schreef Hagelkaas het volgende:
AAarggh
In boter zit ook 20% water, daarom bruist het...Margarine heeft meestal 30%, maar sommigen dus wel iets van 60%
Whatever...
pi_137282516
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

In boter zit ook 20% water, daarom bruist het...Margarine heeft meestal 30%, maar sommigen dus wel iets van 60%
Uiteraard, een komkommer bestaat ook voor 96 procent uit water. Maar het is wat anders om daar dan water in te spuiten en hem 'komkommer light' te noemen _O-

Gelukkig hebben we in Nederland een deugdelijke boterwet:

quote:
Boter is het vet-artikel, waarin geen andere vetbestanddeelen voorkomen, dan die van melk afkomstig zijn.
Boter verkeert in ondeugdelijken toestand, indien:
a.
het watergehalte meer dan 16% en het vetgehalte minder dan 80% bedraagt;
pi_137283154
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Marketeers, dan kunnen ze het light noemen. Het is ook iet mijn idee.Maar zo werkt het in de voedingsmiddelen; verdunnen is verdienen. Liefst verdun je met lucht, maar water is een goede tweede.
Je hebt al Lätta, dat is goedkope margarine opgeklopt met lucht. En als er zoveel lucht doorheen zit merk je wat extra water natuurlijk ook niet. Dat is wel heel makkelijk geld verdienen.
pi_137283214
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je hebt al Lätta, dat is goedkope margarine opgeklopt met lucht. En als er zoveel lucht doorheen zit merk je wat extra water natuurlijk ook niet. Dat is wel heel makkelijk geld verdienen.
Yup. En ze brengen het ook nog alsof het een voordeel is. Leugenaars.
Whatever...
  zaterdag 1 maart 2014 @ 20:35:52 #31
45 SiGNe
pi_137283826
Vroeger werd er in reclames voor vloeibare boters gezegd dat er bij de vaste boters stollingsmiddelen zijn gedaan waardoor het mooi in een blokje blijft staan.
Bij de vloeibare boters zouden dan de boter zonder stollingsmiddel zijn...

Croma was vroeger ook nog gewoon rundervet maar da's in de loop der jaren stiekem en stil veranderd in een plantaardig product.

Plantaardig betekent overigens nog lang niet diervriendelijk (en zo aardig zijn ze ook niet voor die planten ;) )
Om aan de planten te komen voor boterproductie worden ook flinke stukken regenwoud gekapt, net zoals voor de sojabonen.
Hoop dieren die hun natuurlijke habitat erdoor verliezen, unieke stukken bos worden gekapt met voetbalvelden tegelijk en dat voor een groep milieubewuste veganisten... :')
pi_137284316
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:35 schreef SiGNe het volgende:
Vroeger werd er in reclames voor vloeibare boters gezegd dat er bij de vaste boters stollingsmiddelen zijn gedaan waardoor het mooi in een blokje blijft staan.
Bij de vloeibare boters zouden dan de boter zonder stollingsmiddel zijn...

Croma was vroeger ook nog gewoon rundervet maar da's in de loop der jaren stiekem en stil veranderd in een plantaardig product.

Plantaardig betekent overigens nog lang niet diervriendelijk (en zo aardig zijn ze ook niet voor die planten ;) )
Om aan de planten te komen voor boterproductie worden ook flinke stukken regenwoud gekapt, net zoals voor de sojabonen.
Hoop dieren die hun natuurlijke habitat erdoor verliezen, unieke stukken bos worden gekapt met voetbalvelden tegelijk en dat voor een groep milieubewuste veganisten... :')
Het enige dat echt goed zou zijn voor de natuur is als er 2 miljard mensen minder zouden zijn... Hoe dat vroeg of laat een keer gaat gebeuren weet ik niet, maar als we zo door gaan gebeurt het vanzelf een keer. Oorlog, ziekte, kunstmest op, wate rop, zeeen leeg, olie op, zeewater te hoog, of alles tegelijk.
Whatever...
  zaterdag 1 maart 2014 @ 20:56:39 #33
45206 Pietverdriet
pi_137284493
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het enige dat echt goed zou zijn voor de natuur is als er 2 miljard mensen minder zouden zijn... Hoe dat vroeg of laat een keer gaat gebeuren weet ik niet, maar als we zo door gaan gebeurt het vanzelf een keer. Oorlog, ziekte, kunstmest op, wate rop, zeeen leeg, olie op, zeewater te hoog, of alles tegelijk.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 21:06:51 #34
45 SiGNe
pi_137284947
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Meer dat het eind nog niet nabij is..
ik ben het er wel mee eens, minder mensen op de aarde zou absoluut niet slecht zijn.

Voordeel is dan ook dat je producten genoeg hebt en dus per koe het beste stukje uit kan kiezen en de rest weg kan gooien ;)
  zaterdag 1 maart 2014 @ 21:10:06 #35
45206 Pietverdriet
pi_137285097
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 21:06 schreef SiGNe het volgende:
.

Voordeel is dan ook dat je producten genoeg hebt en dus per koe het beste stukje uit kan kiezen en de rest weg kan gooien ;)
Waarom zou je stukken weggooien, je kan vrijwel alles eten en de rest sowieso gebruiken.
pi_137285441
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:52 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Beargumenteer dat eens?\
Is een van de dingen waar de paleo beweging vrij stellig in gelooft in elk geval, dat verzadigde vetten juist beter zijn en (meervoudig) onverzadigde vetten de boosdoeners.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 21:25:12 #37
45206 Pietverdriet
pi_137285824
Jaar of 12 terug schreef ik dit er over op fok

Boter, dat is hoofdzakelijk melkvet met een beetje eiwitten, en een beetje restvocht uit de melk. Zoute boter is boter waar wat zout aan is toegevoegd, en minder water bevat.

Boter...
MMmmmmmm Wat is dat toch lekker.
Maar Boter is boter, margarine is geen boter, margarine is ranzig smeervet.
Boter, op brood, om mee te bakken (boterkoek, appeltaart met een volle botersmaak, cake met boter, jummie)
Boter om sauzen mee af te monteren. Als je saus klaar is, een klont boter erdoor en die door de pan te bewegen er doorheen draaien, niet roeren, dan krijgt je saus een parelglans en een fluwelen smaak.
Boter om Saus van te maken, niets zo lekker als een echte hollandaise.
Boter smelten en een kreeft in dompelen.
Boter over de aardappels, (opperdoes ronde met boterdoop)
Gekookte groente met boter en citroensap, daar haalt geen pakjes saus het tegen, spruitjes, boontjes, jummie

Margarine.
Wat is margarine en hoe maak je dat zelf..
Je begint met puur natuur, plantaardige vetten en olien (of soms dierlijk vet, vroeger zelfs walvisvet, maar dat is passé)
We gaan maar eens uit van plantenzaden, die maal en pers je, en je hebt dan ruwe plantenolie waar nog harsen en goms in zitten. Je voegt cautische soda toe, en verwijderd de reststoffen als zeep. Je voegt nu volaarde toe om de olie te bleken. nu heb je gerafineerde olie. Je verhit nu de olie en voegt waterstof toe, en een nikkelcatalysator. Resultaat, gehydrogeneerde vetten, die kunstmatig gehard is. Deze neutraliseer je, bleek je, en filter je om reststoffen te verwijderen. Deze rafineer je en je voegt geurstoffen toe. (eventueel voeg je nu visolie of dierlijke vetten toe).
Dit vermeng je met water, magere melk, zout, smaakstoffen, kleurstoffen, vitamine A en D.
Nu heb je ongeemulseerde margarine.
Je voegt Lecitine en Monoglyceride toe, en terwijl je dit mengt en kneed, koel je het.
Dit verpak je in plastic bakjes, en je doet er een dekseltje op

Margarine...

Boter:
Je melkt een koe en laat de melk even staan zodat zich boven op de melk een roomlaag vormt. DIe karn je en je scheid het vocht van de boter, waar je eventueel wat zout aan toevoegt..

Het is Jouw Keuze.
, boter, mijn lievelingsingredient.

Soms eet ik Normandische boter, die smaakt een beetje kazig, is heerlijk op vers knapperig frans stokbrood.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 22:19:47 #38
45 SiGNe
pi_137287987
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 21:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou je stukken weggooien, je kan vrijwel alles eten en de rest sowieso gebruiken.
Deel sarcasme maar ook een deel verstandig om te doen.
Als er nu opeens 5 miljard mensen minder op aarde zijn dan zijn er nog wel enorm veel runderen die de boel kaal grazen en broeikasgassen veroorzaken (methaan)
Er zit totaal geen natuurlijke balans in.

Was laatst nog een leuk filmpje over op de Weblog, over hoe te terugkomst van wolven in de V.S. uiteindelijk rivieren anders hebben laten stromen.
De halve natuur ziet er anders uit sinds de elanden ook een natuurlijke vijand hebben daar.

Maar goed, da's weer een heel andere discussie dan boter ;)
  zaterdag 1 maart 2014 @ 23:01:58 #39
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_137289705
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:19 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Deel sarcasme maar ook een deel verstandig om te doen.
Als er nu opeens 5 miljard mensen minder op aarde zijn dan zijn er nog wel enorm veel runderen die de boel kaal grazen en broeikasgassen veroorzaken (methaan)
Er zit totaal geen natuurlijke balans in.

Was laatst nog een leuk filmpje over op de Weblog, over hoe te terugkomst van wolven in de V.S. uiteindelijk rivieren anders hebben laten stromen.
De halve natuur ziet er anders uit sinds de elanden ook een natuurlijke vijand hebben daar.

Maar goed, da's weer een heel andere discussie dan boter ;)
Veel runderen zijn juist goed voor de omgeving mits een beetje goed gemanaged:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')