Ik kan me niet voorstellen dat door de waarschuwing x procent groter maken op een pakje minder mensen gaan roken. Als je wil roken doe je dat toch, ongeacht hoe groot iets op het pakje staat? Althans, dat lijkt me, ben zelf geen roker.quote:Waarschuwingen op sigarettenpakjes groter
Strengere Europese regels voor de verkoop en marketing van sigaretten moeten jongeren ontmoedigen om te gaan roken.
Woensdag stemde het Europees Parlement in met een eerder bereikt akkoord hierover met de EU-lidstaten. Tabaksproducten moeten er uitzien en smaken als tabaksproducten, zo klinkt het.
Zo worden de waarschuwingen over de schadelijke gevolgen van het roken die op elk pakje staan groter. Voortaan gaat het om 65 procent van de voor- en achterkant (nu nog 30 en 40 procent).
Daarnaast worden verpakkingen met minder dan twintig sigaretten verboden. Sigaretten met een vanille- of mentholsmaak zullen bovendien langzaam van de Europese markt verdwijnen.
Lange tijd was er onenigheid tussen de EU-lidstaten en de Europarlementariërs over de elektronische sigaret (e-sigaret).
Het parlement ziet dat product als hulpmiddel voor verstokte rokers om te stoppen, terwijl lidstaten waarschuwen dat de e-sigaret jongeren tot roken zou kunnen aanzetten.
Afgesproken is nu dat e-sigaretten niet als medicijn worden aangeduid tenzij ze bewust aangeprezen worden als hulpmiddel om van het roken af te komen.
De tabaksindustrie trok fel van leer tegen het strenger maken van de Europese wetgeving. Volgens enkele fracties wist de sector een deel van de nieuwe regels af te zwakken.
Naar schatting sterven jaarlijks 700.000 personen in de EU aan de gevolgen van roken.
Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)enpakjes-groter.html
Bij de meeste shops hier in de buurt wordt niet moeilijk gedaan over tabak in de joint, of uberhaupt een sigaretje opsteken. Echter bij een bepaalde shop mag je dus wel een joint draaien met tabak (en roken), maar je mag er niet gewoon roken. Ook mag je je shag niet te lang op tafel hebben liggen want dit propageert roken... (in een fucking coffeeshop notabene) zo krom is het Nederlandse rookbeleid geworden.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Man man man, dat hypocriete gezever om roken altijd. Overheden, zeker de onze, vertrouwen hevig op de inkomsten van accijnzen over tabak (en meer dingen natuurlijk) maar de schijn moet opgehouden worden. Vooral de felheid waarmee er gestreden word valt me op. Die anti rook mensen zijn over het algemeen zo fanatiek dat het haast eng wordt.
Daarom krijg je steeds dit soort rare halfzachte maatregelen, rokertje pesten. Echt belemmerende maatregelen zie ik voorlopig niet komen. Da's financieel veel te gevoelig, dus dan kun je beter maar idiote grote ''waarschuwingen'' op een sigarettenpakje doen (:') doen we ook plaatjes van vette levers en korsakov hersenen op bierflesjes?)
Het verplichte rookverbod in uitgaansgelegenheden vind ik er net zo een, trouwens. In restaurants en dergelijke spreekt het voor zich. Wat is er mis met de ondernemer vrijheid te geven en hem/haar zélf te laten bepalen of en waar er in zijn gelegenheid gerookt mag worden? Nu heb je een big ass groep die buiten staat en de niet-rokers staan er vaak bij, omdat hun vrienden er staan. ''JAMAAR!!!!! GODVERDOMME ALS IK ROOK WIL INADEMEN GAK WEL NAAST EEN SCHOORSTEEN STOAN''
Tja, dan doe je dat toch lekker. Kijk, als er écht vraag was geweest naar rookvrije discotheken dan was er allang een slimme ondernemer geweest die gezegd had ''joh, ik begin een rookvrije discotheek!'' Gek genoeg, heb ik dat nog nooit gezien.
Allermooiste is natuurlijk dat je niet mag roken in een coffeeshop. Tenzij je 'm puur draait. Dus met louter hasj/wiet, dan mag 't wel. Nederland![]()
Was getekend, een ex-roker. (want niet elke ex roker is teringfanatiek ANTI roken)
Nee klopt helemaal, maar de shops hier hebben nu allemaal een rookruimte.. daar mag je doen en laten wat je wil wat roken betreft. Sneu, hoorquote:Op woensdag 26 februari 2014 16:23 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Bij de meeste shops hier in de buurt wordt niet moeilijk gedaan over tabak in de joint, of uberhaupt een sigaretje opsteken. Echter bij een bepaalde shop mag je dus wel een joint draaien met tabak, maar je mag er niet roken. Ook mag je je shag niet te lang op tafel hebben liggen want dit propageert roken... (in een fucking coffeeshop notabene) zo krom is het Nederlandse rookbeleid geworden.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 21:05 schreef Juup© het volgende:
Nog even en ze doen er sandwichborden met waarschuwingen bij die je verplicht moet dragen
quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Het is slechts een hernieuwde impuls voor de markt van die plasticen sigaretten doosjes
Bron? anders bepaal ik gewoon dat je liegt omdat je je een rookhuillie bentquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Er is nog nooit één (aanstaand) roker geweest die zich door enge plaatjes heeft laten weerhouden van het opsteken van de eerste/volgende sigaret en dat zou de overheid zelf ook moeten weten.
Omdat Ivo van jenever houdt.quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:10 schreef tong80 het volgende:
Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door alcohol ? Invlusief de gevolgen voor anderen van alcoholmisdrijf.
Waarom staat daat niks over op alcohol die je kunt kopen.
jij denkt dat niet dat ze dit zelf verzinnen, gewoon om steeds in het nieuws te komen?quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben wel voor verplichte duidelijke etikettering van producten en (waarheidsgetrouwe) voorlichting over de risico's. Maar dit is gewoon een tabaksfabrikantenpestindustrie die zichzelf bezig aan het houden is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |