Weet even geen betere TT.
Mijn vader heeft al jaren suikerziekte en is een jaar of 2 gelden ontslagen. Hij is inmiddels 63. Al zijn klachten en ziektes hebben wel afgelopen jaren toegeschreven aan ofwel zijn suikerziekte of aan het feit dat hij depressief was na zijn ontslag.
Paar maanden geleden is echter geconstateerd dat hij aan parkinsonisme lijdt. Hij heeft dus (nog) geen parkinson, maar wel sommige van de symptomen. Hij maakt onder andere te weinig dopamine aan en heeft daarvoor dus nu wat pilletjes.
Vanavond ging ik naar mijn ouders en toen ik binnenkwam zag ik alleen mijn moeder in de woonkamer. Aan haar gedrag bij mijn binnenkomst zag ik dat er iets was. Het bleek dat mijn vader sinds gisteren ziek was en vandaag dus helemaal van het padje af. Het bleek dat hij in de gang, op de trap stond met een bordje met een boterham. Compleet de weg kwijt.
In de paar minuten dat ik er was heb ik gezien hoe hij een schaaltje vla probeerde te eten. De lepel had hij af en toe niet vast, maar hij was wel de beweging met zijn arm naar de mond aan het maken en met zijn tong proberen van een onzichtbare lepel te eten. Ik omschrijf dit als hallucineren, maar misschien is dat niet de goede bewoording.
Dit gedrag heeft hij vaker. Hij ziet ook midden in de nacht katten over het bed lopen (hij is bang van katten en dit gebeurd vaak als hij gestresst is). Vanmorgen heeft hij blijkbaar het hele beddengoed van het bed gehaald en het laken aangzien voor badjas...
Hoewel dit grappig is om te zien, schrik ik me kapot als dit gebeurt. Ik maak me echt zorgen of dit een voorbode is dat hij binnenkort overlijdt... (die zorgen heb ik al langer, eigenlijk altijd als ik midden op de dag bij mijn ouders aankom en deuren zijn nog op slot, terwijl er wel iemand thuis zou moeten zijn. Of als mijn moeder mijn belt. Dan is het eerste dat door mijn hoofd gaat dat er iets met mijn vader is.)
Nu weet ik dat een deel niet op te lossen/tegen te gaan is en voor een ander deel medicatie. Maar mijn vader beweegt nauwelijks en gezond eten staat ook niet hoog op de prioriteitenlijst.
Wat ik wil weten is waar ik hem over kan vertellen dat zou kunnen helpen. Hij moet het uiteraard zelf doen. Ik kan hem niet dwingen te gaan sporten of gezond te eten, maar misschien kan ik hem wel op ideeën brengen?
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -