Dat doe ik niet. Mijn mening vorm ik aan de hand van een opleiding psychologie, een kopstudie master SEN, mijn eigen jeugd als makkelijk lerend kind en mijn baan (ervaringen) in het onderwijs. En geloof het of niet, nogsteeds stel ik mijn mening wel eens bij.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:44 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, en die kritische noot vind ik te kort door de bocht.
Ik vind het gevaarlijk op je eigen ervaringen af te gaan en daar iedereen de maat mee te nemen.
ik heb nergens 'alle vlakken' gezegd,quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:44 schreef simmu het volgende:
in mijn ogen hebben jullie allebei gelijk en allebei ook niet
groofsken; met 'leren leren' wordt meestal bedoeld "leren stampen". daar heeft 'leren' eigenlijk nu juist niks mee te maken, het gaat om het aspect automatiseren. veel hoogbegaafden hebben dat domweg nooit gehoeven en dus nooit geleerd. tot het moment dat ze het wel moeten kunnen. eigenlijk net als iedereen. de een loopt er alleen wat vroeger tegenaan dan de ander.
en lang niet alle hoogbegaafden scoren (kutterm) op meerdere vakken bovengemiddeld. er zitten ook onderpresteerders tussen.
net echte mensen, die hoogbegaafden. niet te vangen in een enkele "zo is het en niet anders"-post
er zijn ook kinderen die zich niet serieus genomen voelen als je ze even uitgebreid toejuicht om iets wat ze geen inspanning kostte als om iets waar ze echt moeite voor gedaan hebben. Ik denk dat er geen algemene regel is daarin, het ene kind gaat anders om met zulke trots en complimenten dan het andere kind.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Ja bijvoorbeeld zwemmen is bij haar geen zelfsprekendheid, ze heeft nogal controle nodig en na 3 jaar zwemles! kan ze dan nu zwemmen tien meter zonder hulp , nou dan sta ik te sniffen want ik vind het zo knap van haar . Terwijl het in zijn algemeenheid niets bijzonder is , is het dat voor haar wel. Dan gloei ik van trots.
Maar ook voor de zoveelste foutloze spellingtoets want dat is ook iets wat ik geleerd heb, ongeacht of iets makkelijk of moeilijk is dan ben ik trots en laatik haar weten dat ik het zo fijn voor haar vind. Want die fouten zijn bij mij wel gemaak. Want bij mij was het een vanzelfsprekendheid dat ik wel minimaal een 8 haalde en dus was het niet bijzonder. De 8 van zus was dat wel , omdat het voor haar niet zo vanzelfsprekend was.
simpelst: iq >130.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:21 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Miss vraagt wat ze kan doen toch? Dat is hoe ik het ervaar, als docent. Wat ik zie bij de kinderen die dus ergens op 3vwo ineens aan de slag moeten omdat ze nooit eerder hebben hoeven leren/ werken voor school.
Maar misschien zijn dat dan wel gewoon begaafde kinderen, maar geen hoogbegaafde kinderen. Vandaar mijn vraag ook: Wat is hoogbegaafd?
Ja precies maar dit was meer mijn persoonlijke situatie en waarom ik Arwen dus ook om vanzelfsprekendheden zeg dat ik het zo fijn voor haar vind of ze iets knaps gedaan heeft.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:54 schreef poemojn het volgende:
[..]
er zijn ook kinderen die zich niet serieus genomen voelen als je ze even uitgebreid toejuicht om iets wat ze geen inspanning kostte als om iets waar ze echt moeite voor gedaan hebben. Ik denk dat er geen algemene regel is daarin, het ene kind gaat anders om met zulke trots en complimenten dan het andere kind.
ik stel enkel dat dit probleem (dingen uit je hoofd leren op dusdanige wijze dat het daadwerkelijk langere tijd blijft hangen) iets is waar ik tegenaan liep en waar ik van weet dat anderen dat ook deden.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:00 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Maar Simmu, even flauw misschien... wie zegt dat dat komt door hoogbegaafdzijn? Er zijn mensen die de formule kunnen begrijpen, uitleggen èn op papier kunnen zetten (onthouden). Die zijn dan toch nog verder/ slimmer/ begaafder daarin?
Ik snap je voorbeeld niet zo.
Ik snap wel wat je bedoelt. Wat hier heel erg tegenwerkte dat ik overal de logica van wilde snappen , waarom is dat zus of zo Alsof het zonder die logica niet wilde of zo.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:14 schreef simmu het volgende:
[..]
ik stel enkel dat dit probleem (dingen uit je hoofd leren op dusdanige wijze dat het daadwerkelijk langere tijd blijft hangen) iets is waar ik tegenaan liep en waar ik van weet dat anderen dat ook deden.
franse woordjes? geen probleem. ik stamp ff de dag ervoor, et voila: prima. maar zodra je niks meer doet met het vak is het weg. en dat is niet voldoende met zoiets als dit. en dat maakt dus een blokkade.
en wb of dat komt door hoogbegaafdzijn? dat weet ik niet. is mijn vak niet en maak ik me niet druk om ik stel alleen maar dat ik dit wel geconstateerd heb in mijn omgeving. dat krijg je nou eenmaal als je rondhangt met de nerds
Ik denk dat 'gewoon slim' niet meer bestaat. De kinderen die vroeger gewoon slim werden genoemd, omdat ze bijvoorbeeld boeken lazen, of geïnteresseerd waren in het heelal, hebben nu allemaal een hb labeltje op zak, zo lijkt het wel,quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:40 schreef miss_sly het volgende:
Goed, mijn vraag waarmee ik het topic sloot: wanneer is een kind nou meer dan iets slimmer dan gemiddeld?
Hier ook een combigroep en straks als ze naar de hogere groepen gaan dan is er een ruimte buiten het leslokaal waar de leerkracht evengoed overzicht over heeft zodat leerlingen die zelfstandiger zijn of verder zijn zelf werkjes kunnen maken. Niet alleen voor de leerlingen die makkelijker leren en zo uitgedaagd blijven worden, maar ook voor leerlingen die wel iets meer uitleg nodig hebben en zo dus ook meer aandacht va nde leerkracht krijgen. Ik vindt dat wel een prettig idee.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik, een stempel hoeft van mij ook niet. Ik heb het zelf als heel vervelend ervaren dat ik met twee vingers in mijn neus door de basisschool heen ben gelopen en vervolgens niet heb leren leren en dus op achtereenvolgens Havo, gymnasium en atheneum geen idee had hoe ik er iets voor moest doen.
Gelukkig is dat tegenwoordig natuurlijk heel anders op scholen. S zit in een combigroep 1/2 en doet zo nu en dan als ze zin heeft werkjes mee van groep 2. Maar ze speelt ook nog graag in de bouwhoek en de huishoek en daar is ook ruimte voor. Zolang de ruimte voor uitdaging er is, vind ik het verder prima, als zij er zich goed bij voelt
Dank YPPY, geeft inderdaad wel een beetje een idee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |