abonnement Unibet Coolblue
pi_137135539
in mijn ogen hebben jullie allebei gelijk en allebei ook niet :P

groofsken; met 'leren leren' wordt meestal bedoeld "leren stampen". daar heeft 'leren' eigenlijk nu juist niks mee te maken, het gaat om het aspect automatiseren. veel hoogbegaafden hebben dat domweg nooit gehoeven en dus nooit geleerd. tot het moment dat ze het wel moeten kunnen. eigenlijk net als iedereen. de een loopt er alleen wat vroeger tegenaan dan de ander.

en lang niet alle hoogbegaafden scoren (kutterm) op meerdere vakken bovengemiddeld. er zitten ook onderpresteerders tussen.

net echte mensen, die hoogbegaafden. niet te vangen in een enkele "zo is het en niet anders"-post
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_137135741
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:44 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, en die kritische noot vind ik te kort door de bocht.

Ik vind het gevaarlijk op je eigen ervaringen af te gaan en daar iedereen de maat mee te nemen.
Dat doe ik niet. Mijn mening vorm ik aan de hand van een opleiding psychologie, een kopstudie master SEN, mijn eigen jeugd als makkelijk lerend kind en mijn baan (ervaringen) in het onderwijs. En geloof het of niet, nogsteeds stel ik mijn mening wel eens bij.
pi_137135814
Automatiseren is vaak geen enkel probleem. Dat is wat anders dan woordjes stampen.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 19:51:33 #29
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_137135940
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:44 schreef simmu het volgende:
in mijn ogen hebben jullie allebei gelijk en allebei ook niet :P

groofsken; met 'leren leren' wordt meestal bedoeld "leren stampen". daar heeft 'leren' eigenlijk nu juist niks mee te maken, het gaat om het aspect automatiseren. veel hoogbegaafden hebben dat domweg nooit gehoeven en dus nooit geleerd. tot het moment dat ze het wel moeten kunnen. eigenlijk net als iedereen. de een loopt er alleen wat vroeger tegenaan dan de ander.

en lang niet alle hoogbegaafden scoren (kutterm) op meerdere vakken bovengemiddeld. er zitten ook onderpresteerders tussen.

net echte mensen, die hoogbegaafden. niet te vangen in een enkele "zo is het en niet anders"-post
ik heb nergens 'alle vlakken' gezegd,

En leren je in te zetten voor dingen die niet zo boeiend zijn. Duitse woordjes enzo.

Meestal zijn ze dat nooit tegen gekomen iets moeten leren wat niet binnen het interessegebied valt. En dan is je motiveren écht heel lastig.

En bijvoorbeeld de tafels automatiseren. Mijn jongste kan ze nog steeds sneller uitrekenen. Dus die voelt de noodzaak niet. Die gaat er ergens tegenaan lopen dat de tafels kennen toch wel handig is.
Nou is gebleken dat ie ze dan wel snel op zal pakken. Had me een hoop ruzie en stress gescheelt.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_137136092
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Ja bijvoorbeeld zwemmen is bij haar geen zelfsprekendheid, ze heeft nogal controle nodig :+ en na 3 jaar zwemles! kan ze dan nu zwemmen tien meter zonder hulp , nou dan sta ik te sniffen want ik vind het zo knap van haar . Terwijl het in zijn algemeenheid niets bijzonder is , is het dat voor haar wel. Dan gloei ik van trots.
Maar ook voor de zoveelste foutloze spellingtoets want dat is ook iets wat ik geleerd heb, ongeacht of iets makkelijk of moeilijk is dan ben ik trots en laatik haar weten dat ik het zo fijn voor haar vind. Want die fouten zijn bij mij wel gemaak. Want bij mij was het een vanzelfsprekendheid dat ik wel minimaal een 8 haalde en dus was het niet bijzonder. De 8 van zus was dat wel , omdat het voor haar niet zo vanzelfsprekend was.
er zijn ook kinderen die zich niet serieus genomen voelen als je ze even uitgebreid toejuicht om iets wat ze geen inspanning kostte als om iets waar ze echt moeite voor gedaan hebben. Ik denk dat er geen algemene regel is daarin, het ene kind gaat anders om met zulke trots en complimenten dan het andere kind. :)
pi_137136162
De tafeltjes heb ik trouwens zelf ook nogsteeds niet volledig geautomatiseerd. :P
pi_137136229
Dat is het, buuf, wAar ik tegenaan liep: het moeten inzetten voor iets, en dan zeker iets dat minder boeiend is. Sowieso inzetten voor iets, nooit noodzaak toe gehad tot en met de eerste HAVO. Alles wist ik gewoon, daar hoefde ik niets voor te doen. En toen zei een docent: als ik ooit een gymnasium-klant heb gezien, dan is zij het. Ze moet echt die overstap maken.

En toen ging ik de mist in, want inzetten om iets te leren, eigen te maken? Nog nooit van gehoord. En het bleef niet meer vanzelf hangen. Dus ging het hartstikke mis.

Nu ben ik niet hoogbegaafd, hoor, maar ik leerde wel gemakkelijker dan gemiddeld. En ik wil gewoon S behoeden voor diezelfde val. Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, hoor, maar ze is wel redelijk slim, volgens mij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 25 februari 2014 @ 19:59:44 #33
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_137136323
Maar goed dus. :D Ik heb een mailtje naar het CB gestuurd. 4 dagen PSZ zou ik wel willen, maar dat is 240 euro per maand hier (ik krijg geen toeslag meer, gebruik de uren volledig) dus dat is sowieso geen optie. Ik kan haar ook moeilijk de hele dag entertainen, er moeten tenslotte ook andere dingen gedaan worden. En om haar nou de hele dag achter de tablet te laten zitten...

Oktober is echt nog zoooooooooo ver weg en ze is zo enorm aan school toe. Met de juffen van Yade hebben we volgende week donderdag nog even een gesprek om te kijken of ze al begin groep 3, mid groep 3 werkjes kunnen gaan aanbieden etc. Kijken of dat wat helpt.

Dingen in het Engels aanbieden is trouwens ook niet echt een optie, ze zijn al 2 talig. :+
pi_137136441
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:21 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Miss vraagt wat ze kan doen toch? Dat is hoe ik het ervaar, als docent. Wat ik zie bij de kinderen die dus ergens op 3vwo ineens aan de slag moeten omdat ze nooit eerder hebben hoeven leren/ werken voor school.

Maar misschien zijn dat dan wel gewoon begaafde kinderen, maar geen hoogbegaafde kinderen. Vandaar mijn vraag ook: Wat is hoogbegaafd?

simpelst: iq >130.
Ken je dit plaatje?

Bij kinderen met een gemiddelde intelligentie krijgt maar 11-18% een schooladvies dat zoveel lager is dat het niet bij zijn iq past. Waarom zou dat bij meer- en hoogbegaafden zoveel anders zijn?
40% vd hoogbegaafde groep 8 kinderen krijgt ongedeeld vwo advies. Als een deel daarvan afstroomt is het niet zo gek meer dat uiteindelijk maar 16% een universitair diploma haalt, zoals ze zeggen.
Zou dat echt niet ook iets te maken hebben met het lesprogramma en de begeleiding op school? Waarom halen Leonardokinderen dan wel gemiddeld 542-545 op hun eindcito?
pi_137136715
Misschien omdat ze beter leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk? Er meer ingespeeld wordt op werk- mentaliteitsvorming? Zelfstandigheid, discipline, motivatie.

Dat is in elk geval wat ik bedoel als ik zeg waarin ik denk dat ouders een rol kunnen hebben, zie eerdere kritische kort-door-bocht-reactie.
pi_137136772
Dat zou goed kunnen, dat laatste. Maar dat wordt dan wel heel sterk ondersteund door een volledig aangepast lesprogramma. Aan de gewone vakken zoals taal en rekenen wordt 30-40% vd normale tijd besteed volgens mij.
Ik weet trouwens niet hoe die citoscores nu zijn, ik heb die van 2012 een tijd geleden bekeken en dacht dat die ongeveer zo hoog waren.

Je hebt geëdit.. Ik zie het meer als taak van school en overheid, die verantwoordelijk zijn voor het (passend) onderwijs dan de ouders.
pi_137136920
Ik vind ook niet dat het de taak van ouders is om onderwijs te bieden. Maar ik vind het wel mede de taak van de ouders om bovengenoemde eigenschappen tot uiting te brengen. Of hoe zeg je dat? Ik zie dat meer als gedrags- of karaktereigenschappen waar je kunt proberen een beroep op te doen, ook in het gewone leven.

Zonder daar dan weer mee te willen zeggen dat je daar allesbepalend in kunt zijn als ouder hoor. Want dan krijgen we die discussie weer.
pi_137137174
Toch is het zo verdeeld dat de school de meeste "werktijd" van de kinderen die kinderen bij zich heeft, en de ouders vooral de verzorg- en vrije tijd. Als die kinderen in die werktijd op school niet leren werken maar leren omgaan met (of juist: niet omgaan met) verveling wordt het voor ouders wel heel lastig om én de invloed van school ongedaan te maken én hun kind nog een goede werkhouding bij te brengen naast de ontspantijd die ze ook gewoon nodig hebben. In een meer gemiddeld geval wordt dat veel evenwichtiger over school en ouders verdeeld. Dan kun je dat bij hoogbegaafde kinderen echt niet zomaar in de schoenen van de ouders schuiven, zoals je wel lijkt te doen hier.
pi_137137331
Ja, dat lijkt wel zo hè. Misschien doe ik dat ook wel te veel.

Het was alleen wel andersom bedoeld. Dus niet de ouders verantwoordelijk maken voor wat een leerling niet kan, maar juist de ouders verantwoordelijkheid geven voor wat er misschien wel nog mee kan. Waar je een soort vangnet zou kunnen creëren. Dus als je vermoedt dat je kind slimmer is dan gemiddeld en bang bent dat het te weinig uitdaging vindt en straks misschien niet heeft leren leren, zoals Miss het dus stelt, dan is dat mijn reactie op wat je misschien zou kunnen doen/ betekenen.

En nogmaals, ik heb ook gezegd dat ik zoveel mogelijk zou kijken naar hoe het kind in zijn vel zit. En op basis daarvan pas me zorgen zou gaan maken. Dus niet teveel anticiperen in deze. Dat is dan wel weer een beetje paradoxaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Groofsken-jeweetwel op 25-02-2014 20:31:47 ]
pi_137137692
Nou ja, ik heb gezegd wat ik erover kwijt wilde en ik ben het met poemojn eens dat ik het zo te veel bij de ouders leg.

Mijn excuses daarvoor.
pi_137137725
Kan iemand mij uitleggen wat het probleem is met hoogbegaafdheid?

Wat zijn de problemen die men ondervind?
pi_137138249
misschien toch eens beschrijven waar ik erg tegenaan gelopen ben, want volgens mij is niet lekker helder wat ik bedoel. met een voorbeeld:

Als X en Y metrische ruimten zijn met metriek d_{X} respectievelijk d_{Y} en x is een punt in X, dan heet een functie f:X → Y continu in x als er voor elke ε > 0 een δ > 0 is, zodanig dat het volgende geldt: als x' een punt van X is met d_{X}(x,x')<\delta , dan is d_{Y}(f(x),f(x'))<\epsilon . Dit kan op een formelere manier ook opgeschreven worden als



enfin. ik kreeg die formule er niet in. gewoon niet. ik kan het toepassen, ik kan het uitleggen, ook op tentamen. de prof vond mijn uitleg amusant (ik eindigde ermee dat ik met mijn handen bollen maakte en nogal veel zwaaide :D ) en had door dat ik echt prima de stof begrijp, dus ik slaagde via een mondeling examen. maar normaal gezien doe je schriftelijk examen en dan moet je dus gewoon echt die formule opratelen. en dat tig keer per vak met een vak of 14 per jaar. je kan nu eenmaal niet steeds ter plekke alles afleiden, want daar heb je op een gegeven moment geen tijd meer voor en dan loop je dus tegen een muur op. dit betrof trouwens een van mijn lievelingsvakken, dus desinteresse was het ook al niet. en ik heb dit probleem van meer mensen gehoord. ik ben hier echt de enige niet in
.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_137138747
Maar Simmu, even flauw misschien... wie zegt dat dat komt door hoogbegaafdzijn? Er zijn mensen die de formule kunnen begrijpen, uitleggen èn op papier kunnen zetten (onthouden). Die zijn dan toch nog verder/ slimmer/ begaafder daarin?

Ik snap je voorbeeld niet zo.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 21:00:53 #44
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_137138777
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:54 schreef poemojn het volgende:

[..]

er zijn ook kinderen die zich niet serieus genomen voelen als je ze even uitgebreid toejuicht om iets wat ze geen inspanning kostte als om iets waar ze echt moeite voor gedaan hebben. Ik denk dat er geen algemene regel is daarin, het ene kind gaat anders om met zulke trots en complimenten dan het andere kind. :)
Ja precies maar dit was meer mijn persoonlijke situatie en waarom ik Arwen dus ook om vanzelfsprekendheden zeg dat ik het zo fijn voor haar vind of ze iets knaps gedaan heeft.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_137138875
In groep 2 waren we een toets aan het maken, had alle antwoorden al voordat die ze had opgelezen. En alles goed. School zei dat mijn zus antwoorden had gegeven. Oftewel school was erg jaloers. Jaar over moeten doen en toen naar het iq van een 2e klasser gegaan want leerde niks meer

Steun je kind goed
pi_137139433
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:00 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Maar Simmu, even flauw misschien... wie zegt dat dat komt door hoogbegaafdzijn? Er zijn mensen die de formule kunnen begrijpen, uitleggen èn op papier kunnen zetten (onthouden). Die zijn dan toch nog verder/ slimmer/ begaafder daarin?

Ik snap je voorbeeld niet zo.
ik stel enkel dat dit probleem (dingen uit je hoofd leren op dusdanige wijze dat het daadwerkelijk langere tijd blijft hangen) iets is waar ik tegenaan liep en waar ik van weet dat anderen dat ook deden.

franse woordjes? geen probleem. ik stamp ff de dag ervoor, et voila: prima. maar zodra je niks meer doet met het vak is het weg. en dat is niet voldoende met zoiets als dit. en dat maakt dus een blokkade.

en wb of dat komt door hoogbegaafdzijn? dat weet ik niet. is mijn vak niet en maak ik me niet druk om :) ik stel alleen maar dat ik dit wel geconstateerd heb in mijn omgeving. dat krijg je nou eenmaal als je rondhangt met de nerds :+
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 25 februari 2014 @ 21:20:40 #47
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_137139760
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:14 schreef simmu het volgende:

[..]

ik stel enkel dat dit probleem (dingen uit je hoofd leren op dusdanige wijze dat het daadwerkelijk langere tijd blijft hangen) iets is waar ik tegenaan liep en waar ik van weet dat anderen dat ook deden.

franse woordjes? geen probleem. ik stamp ff de dag ervoor, et voila: prima. maar zodra je niks meer doet met het vak is het weg. en dat is niet voldoende met zoiets als dit. en dat maakt dus een blokkade.

en wb of dat komt door hoogbegaafdzijn? dat weet ik niet. is mijn vak niet en maak ik me niet druk om :) ik stel alleen maar dat ik dit wel geconstateerd heb in mijn omgeving. dat krijg je nou eenmaal als je rondhangt met de nerds :+
Ik snap wel wat je bedoelt. Wat hier heel erg tegenwerkte dat ik overal de logica van wilde snappen , waarom is dat zus of zo :+ Alsof het zonder die logica niet wilde of zo.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_137141366
Dat leren leren zou je eigenlijk ook op school moeten leren.
En daar vind ik ook onder vallen dat niet alles vanzelf gaat, dat je fouten kan/mag/moet maken.
Ook leren hoe je dingen aanpakt. Ik had tot ik op het hbo kwam nog bijna nooit een verslag hoeven schrijven en dan kom je daar en dan wordt het wel van je verwacht.
Wat dat betreft denk ik dat er ook al heel veel verschil zit qua onderwijs tegenwoordig, maar dat ontwikkelt natuurlijk ook door de tijd.
Net als dat er tegenwoordig veel meer oog is voor de individuele leerling en niet dat "de klas" dit en dat leert. Maar dat de een het sneller oppakt dan de ander en dat daar ook op ingespeeld kan worden.
Dat vind ik mooie ontwikkelingen.
Neemt niet weg dat ik denk dat het voor docenten wel intensiever en drukker is, want je hebt niet 1 programma, maar een programma met allemaal uitstapjes qua niveaus. Ik vind het een kunst!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_137170906
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 11:40 schreef miss_sly het volgende:
Goed, mijn vraag waarmee ik het topic sloot: wanneer is een kind nou meer dan iets slimmer dan gemiddeld?
Ik denk dat 'gewoon slim' niet meer bestaat. De kinderen die vroeger gewoon slim werden genoemd, omdat ze bijvoorbeeld boeken lazen, of geïnteresseerd waren in het heelal, hebben nu allemaal een hb labeltje op zak, zo lijkt het wel,
pi_137191553
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 13:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik, een stempel hoeft van mij ook niet. Ik heb het zelf als heel vervelend ervaren dat ik met twee vingers in mijn neus door de basisschool heen ben gelopen en vervolgens niet heb leren leren en dus op achtereenvolgens Havo, gymnasium en atheneum geen idee had hoe ik er iets voor moest doen.

Gelukkig is dat tegenwoordig natuurlijk heel anders op scholen. S zit in een combigroep 1/2 en doet zo nu en dan als ze zin heeft werkjes mee van groep 2. Maar ze speelt ook nog graag in de bouwhoek en de huishoek en daar is ook ruimte voor. Zolang de ruimte voor uitdaging er is, vind ik het verder prima, als zij er zich goed bij voelt :)

Dank YPPY, geeft inderdaad wel een beetje een idee.
Hier ook een combigroep en straks als ze naar de hogere groepen gaan dan is er een ruimte buiten het leslokaal waar de leerkracht evengoed overzicht over heeft zodat leerlingen die zelfstandiger zijn of verder zijn zelf werkjes kunnen maken. Niet alleen voor de leerlingen die makkelijker leren en zo uitgedaagd blijven worden, maar ook voor leerlingen die wel iets meer uitleg nodig hebben en zo dus ook meer aandacht va nde leerkracht krijgen. Ik vindt dat wel een prettig idee.

Dana lijkt tot nu toe een slimme kleuter die niet veel moeite heeft met de werkjes die ze moeten maken en ook niet met het zelfstandig plannen van de werkjes over de hele week. Maar net zoals S speelt ze gewoon ook heel graag in de poppenhoek of met bouwmaterialen of wat dan ook.
En ik hoop dat dat zo blijft...een mooie middenweg als je het mij vraagt.

En wat hoogbegaafdheid betreft. De leraar gaf hier aan dat ouders vaak zelf te snel beginnen over hoogbegaafdheid en klassen overslaan waardoor een kind in hogere klassen uiteindelijk emotioneel in de problemen komt en dat hij daarom liever niet ziet dat een kind een aparte stempel krijgt en dat ze daarom ook de mogenlijkheid hebben gecreëerd om binnen hun eigen klas en leeftijd toch uitdaging te vinden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')