abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2014 @ 23:20:54 #1
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137112659
Ik heb sinds kort de diagnose ADD gekregen en er word aangeraden om ritalin te gaan gebruiken. Nu zit te ik twijfelen.. Wat me voorral tegen houdt is dat ik heb gelezen dat na een paar jaar gebruiken het middel niet meer (goed) werkt. Plus eventuele bijwerkingen als paranoia, manie etc.

Zijn er hier adhd'ers/add'ers die ervaring hebben met het middel?

Wat ik me ook afvraag of het jullie weleens is opgevallen dat de wereld er anders uit ziet zonder ritalin.
Soms loop ik op straat en ben ik me er bewust van dat ik de wereld letterlijk anders zie. Alsof het beeld is uitgestrekt, en ik diepte heel anders interpreteer.

Wanneer ik ritalin (oid) gebruik merk ik dat het beeld (objecten om me heen) ineens niet zo dicht bij staat (en op me af komen) waardoor ik ineens meer overzicht heb en beter focus. Alsof de relatieve afstanden worden veranderd.

Iemand die dit herkent?
  maandag 24 februari 2014 @ 23:29:39 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137113050
quote:
5s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:20 schreef 1ndividual het volgende:
Iemand die dit herkent?
ik heb geen diagnose adhd maar heb het lang geleden wel eens op advies van een psych. gebruikt.
ik kan het me niet herinneren.

maar..adhd heeft schijnbaar te maken met je aandacht. als jij ritalin gebruikt. en je merkt dat je meer overzicht hebt. dan werkt de ritalin op je aandacht-systeem.
als je ritalin niet gebruikt, dan heb je waarschijnlijk de neiging om je meer te focussen, dingen (onbewust) aandacht te geven, of waardoor je aandacht wordt aangetrokken. dit heeft met je ogen te maken. als je focust dan word je pupil iets groter, je vangt meer zicht, en zo kunnen ervaringen heftiger zijn, dan "normaal".

ik vind jouw bevindingen heel interessant ! want je geeft zelf aan, dat de ritalin, je omgevingservaring, iets rustiger maakt. als ik het goed begrijp.

en volgens mij, nu je weet, dat je dingen visueel dichter bij haalt. als ik het goed begrijp. dat je adhd ook met je ogen te maken heeft, de manier waarop jij kijkt, je omgeving ervaart. of de manier hoe jij je ogen gebruikt om je omgeving te ervaren, zachtjes gezegd.

[ Bericht 7% gewijzigd door sturmpie op 24-02-2014 23:35:28 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_137113343
Ik zou er niet aan beginnen, begin is leuk, daarna niet meer.
pi_137113384
Heb het jaren geslikt. Gevolg was dat ik zeer introvert werd en een kort lontje kreeg. Ook werkte het gewoon niet meer goed na een paar jaar. Zou het uit ervaring niet aanraden, er zijn betere medicijnen op de markt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 24 februari 2014 @ 23:41:48 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137113519
je adhd heeft mogelijk te maken met de manier waarop jij dingen waarneemt.
je ziet iets, iets heeft je aandacht, veroorzaakt emoties/reactie. hoe rustiger je de dingen bekijkt, misschien hoe rustiger jij er mee omgaat, en andersom, hoe rustiger de dingen met jouw omgaan ;) _O-

als ik zo vrij mag zijn dit te posten, zonder academische titel.

afgaand op het effect dat ritalin bij jou veroorzaakt. aangezien het een medicijn is om adhd te behandelen .. kan er een link gelegd worden met jouw omgevingservaring.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 00:21:19 #6
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137114703
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:41 schreef sturmpie het volgende:
je adhd heeft mogelijk te maken met de manier waarop jij dingen waarneemt.
je ziet iets, iets heeft je aandacht, veroorzaakt emoties/reactie. hoe rustiger je de dingen bekijkt, misschien hoe rustiger jij er mee omgaat, en andersom, hoe rustiger de dingen met jouw omgaan ;) _O-

als ik zo vrij mag zijn dit te posten, zonder academische titel.

afgaand op het effect dat ritalin bij jou veroorzaakt. aangezien het een medicijn is om adhd te behandelen .. kan er een link gelegd worden met jouw omgevingservaring.
Het zijn niet per se mijn emoties en associaties met de omgeving. Het is dat mijn omgeving er letterlijk anders uit ziet. Alsof je in een spel als gta een paar waardes tweakt waardoor er meer diepte komt in het spel. Je zei al zoiets over de pupillen die groter worden etc. maar ik heb het gevoel dat het voorral met de interne prikkelverwerking te maken heeft.
Denk juist dat het via deze weg werkt. Doordat je alles rustiger ervaart word je zelf ook rustig.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 00:22:23 #7
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137114726
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:37 schreef Rezania het volgende:
Heb het jaren geslikt. Gevolg was dat ik zeer introvert werd en een kort lontje kreeg. Ook werkte het gewoon niet meer goed na een paar jaar. Zou het uit ervaring niet aanraden, er zijn betere medicijnen op de markt.
Dacht juist dat je er extraverter van werd? Omdat je met add juist door de chaos om je heen in je hoofd gaat zitten, en door het beter verwerken van prikkels je meer op om je heen gaat richten.

Of heb je adHd?
  dinsdag 25 februari 2014 @ 00:22:30 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137114731
ok
pi_137115003
Ik zou t niet doen. Zelf ook een jaar gebruikt. T verhoogt wel je concentratie maar werkt ook stemmingswisselingen in de hand. Je kan er in cominatie met alcohol ook psychotisch van worden.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 03:16:49 #10
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137116144
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:22 schreef sturmpie het volgende:
ok
Oh lol had je post niet goed gelezen. Je zei al wat ik zei dus.
Don't judge me I got ADHD :P
  dinsdag 25 februari 2014 @ 03:17:07 #11
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137116145
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:36 schreef cjan het volgende:
Ik zou t niet doen. Zelf ook een jaar gebruikt. T verhoogt wel je concentratie maar werkt ook stemmingswisselingen in de hand. Je kan er in cominatie met alcohol ook psychotisch van worden.
Klinkt heftig. Ervaringen mee?
  dinsdag 25 februari 2014 @ 03:21:00 #12
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137116150
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 03:16 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Oh lol had je post niet goed gelezen. Je zei al wat ik zei dus.
Don't judge me I got ADHD :P
ok
pi_137118100
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:22 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Dacht juist dat je er extraverter van werd? Omdat je met add juist door de chaos om je heen in je hoofd gaat zitten, en door het beter verwerken van prikkels je meer op om je heen gaat richten.

Of heb je adHd?
De bijwerkingen kunnen natuurlijk verschillen per persoon, maar ik heb nog nooit iemamd gehoord die alleen maar een positieve ervaring heeft met ritalin.

En dit topic gaat toch over ritalin slikken voor ADHD? Maar goed, heb ADHD, geen ADD.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_137120576
Heb beide, en weet je, je kunt het wel gewoon doen hoor. Ik slik ook Ritalin maar als ik het niet nodig heb, dan niet. Dus niet in het weekend, niet als ik net wakker ben en na school/werk ook niet meer. Op school ook alleen maar bij bepaalde lessen, dus het komt eigenlijk neer op drie keer in de week en verder niet. Als je het iedere dag gaat slikken en meerdere achter elkaar, ja maak je dan maar klaar voor een dikke kickback zodra de hele zooi is uitgewerkt. Die zijn nooit fijn, leeggezogen kutgevoel. Daarom gewoon een halve of een hele op het moment dat je het nodig gaat hebben en daarna niet meer. Als je er maar 1 neemt dan is het na-effect niet zo groot, bij meer dan 1 merk ik wel dat het kut wordt zodra ik thuis kom.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2014 11:40:54 ]
pi_137125104
Het enige wat ik merkte van de ritalin was dat ik meer last had van een droge mond. Voor de rest was het voor mij een wereld van verbetering!

Waar ik (behalve de concentratieproblemen) last van had waren ook bijvoorbeeld het steeds wegdromen (dat is een stuk minder geworden), steeds vergeten waar ik mee bezig was en "waar had ik dit nou ook alweer neergelegd?" en 10 dingen tegelijk proberen te doen waarbij natuurlijk ik niks af kreeg en het bewegen is ook minder geworden.

Verder nooit andere klachten gehad wat ritalingebruik aangaat, tenminste...niet waarvan ik me bewust ben/was :P
1 ding vind ik wel vervelend: Als je naar het buitenland gaat, dan moet je (officieel althans) een papiertje laten opsturen waarop staat dat je ritalin gebruikt omdat je er anders "in theorie" mee in de problemen mee zou kunnen komen.
pi_137125359
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het enige wat ik merkte van de ritalin was dat ik meer last had van een droge mond. Voor de rest was het voor mij een wereld van verbetering!

Waar ik (behalve de concentratieproblemen) last van had waren ook bijvoorbeeld het steeds wegdromen (dat is een stuk minder geworden), steeds vergeten waar ik mee bezig was en "waar had ik dit nou ook alweer neergelegd?" en 10 dingen tegelijk proberen te doen waarbij natuurlijk ik niks af kreeg en het bewegen is ook minder geworden.

Verder nooit andere klachten gehad wat ritalingebruik aangaat, tenminste...niet waarvan ik me bewust ben/was :P
1 ding vind ik wel vervelend: Als je naar het buitenland gaat, dan moet je (officieel althans) een papiertje laten opsturen waarop staat dat je ritalin gebruikt omdat je er anders "in theorie" mee in de problemen mee zou kunnen komen.
Kleine moeite toch, dat papiertje? Maargoed, zie niet in waarom je Ritalin mee zou nemen op vakantie, tenzij het voor werk is.
pi_137125575
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:26 schreef Myrr het volgende:

[..]

Kleine moeite toch, dat papiertje? Maargoed, zie niet in waarom je Ritalin mee zou nemen op vakantie, tenzij het voor werk is.
Nou, het moet eerst ingevuld worden, door een psychiater ondertekend worden, vervolgens naar Den Haag voor een handtekening, vervolgens weer terug en dan heb je dat papiertje. Den Haag kan tot 6 weken duren, dus je moet het exact plannen (je kunt dus niet op het laatst spontaan besluiten om een weekje langer te blijven)
Ook moet je exact aangeven welke dag je vertrekt en welke dag je weer terug bent en absoluut niet meer ritalin bij je hebben dan op dat papiertje staat.

Al met al dus best wel een gedoe.

En niet als aanval bedoeld, maar dat jij niet inziet dat je ritalin op vakantie meeneemt betekent niet dat anderen dat automatisch ook niet zullen inzien :P
pi_137126246
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nou, het moet eerst ingevuld worden, door een psychiater ondertekend worden, vervolgens naar Den Haag voor een handtekening, vervolgens weer terug en dan heb je dat papiertje. Den Haag kan tot 6 weken duren, dus je moet het exact plannen (je kunt dus niet op het laatst spontaan besluiten om een weekje langer te blijven)
Ook moet je exact aangeven welke dag je vertrekt en welke dag je weer terug bent en absoluut niet meer ritalin bij je hebben dan op dat papiertje staat.

Al met al dus best wel een gedoe.

En niet als aanval bedoeld, maar dat jij niet inziet dat je ritalin op vakantie meeneemt betekent niet dat anderen dat automatisch ook niet zullen inzien :P
Oh, ik had echt geen idee. Dacht dat je dat gewoon van je huisarts kreeg. :')
pi_137126688
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:52 schreef Myrr het volgende:

[..]

Oh, ik had echt geen idee. Dacht dat je dat gewoon van je huisarts kreeg. :')
Iets met "assumption is the mother of all fuck-ups"? :P
pi_137126847
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Iets met "assumption is the mother of all fuck-ups"? :P
Nee nee, niet altijd. In dit geval wel, mocht je last minute besluiten om toch je pillekes mee te nemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2014 15:10:48 ]
pi_137126960
quote:
16s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:10 schreef Myrr het volgende:

[..]

Nee nee, niet altijd. In dit geval wel, mocht je last minute besluiten om toch je pillekes mee te nemen.
En dat gaat dus idd niet als je ritalin gebruikt ;(
Was voor mij trouwens ook een volkomen verrassing :')
pi_137127095
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En dat gaat dus idd niet als je ritalin gebruikt ;(
Was voor mij trouwens ook een volkomen verrassing :')
Gaat ook echt nergens over eigenlijk. Doktersverklaring zou voldoende moeten zijn, die mensen uit Den Haag hebben hier niets mee te maken, en er dan nog zes weken over doen ook.
pi_137128484
Mijn vriend heeft ADHD en slikt dat spul. Hij zegt dat hij (naast dat hij zich iets beter kan concentreren en dat hij gewichtsverlies opmerkt) zelf niet veel verschil merkt wat betreft het wel/niet slikken ervan.

Wij als omgeving merken het echter wel heel goed. (minder overdreven druk aanwezig, beter luisteren naar wat je zegt, minder van de hak op de tak, minder 'schreeuwerig'/keihard praten en minder van dat gefrutsel met van alles en nog wat dat voor handen ligt.
Hij heeft wel telkens precies hetzelfde pakje, hij moest eens wisselen (van de apotheek) naar een goedkoper 'precies' hetzelfde medicijn en daar kreeg hij angst/paniekaanvallen en erge hartklachten van.

Als wij op vakantie gaan neemt hij geen pillen mee, mede door al die haast onmogelijke rompslomp die erbij komt kijken. Maar ook als hij ziek is of het gewoon druk is slaat hij ook gewoon even een pillenshift over.
pi_137129755
Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Heb zelf ook ADD, wel een tijdje Ritalin geslikt, maar voor mij wogen/wegen de voordelen van Ritalin niet op tegen de voordelen van ADD ;)
Heb een tijd zeer veel moeite gehad met het handelen van ADD, je ervaart de wereld immers anders dan de rest. Echter merkte ik ook dat het er voor zorgde dat ik mijn talenten veel sneller ontwikkelde dan zonder Ritalin. De nadelen neem ik voor lief en zijn gedeeltelijk op te lossen door planning. Ook werk ik met een soort mentaal beloningssysteem. Eerst de vervelende klusjes doen die veel van je energie vergen, daarna ontspanning en dingen doen die je wél leuk vind. Dit mes snijdt bij mij aan twee kanten want
a) Ik krijg dingen op tijd af
b) ik ervaar mijn ontspanning ook veel ontspannender, doordat ik niet constant met een schuldgevoel van 'ik moet eigenlijk dit en dit nog doen' zit.
pi_137130054
Gewoon yolo'en en die shit door je neus halen.
pi_137134828
Het helpt wel, alleen vind ik ritalin ontzettend kut omdat je het meerdere malen per dag in moet nemen. De helft van de tijd vergeet je welke tijdstippen dat ook alweer zijn en dan ben je weer te vroeg of te laat wat echt irritant is omdat je daar last van krijgt. Als ik te vroeg de volgende pakte dan kreeg ik knallende koppijn, was ik te laat dan kreeg ik tussendoor zo'n rebound effect waardoor ik echt belachelijk onrustig werd wat ik overigens sowieso elke avond had. Niet iedereen heeft daar zoveel last van, weet niet hoe het zit met ADD misschien is het dan minder omdat je geen last hebt van hyperactiviteit. Daarnaast kreeg ik ook moeite met eten, komt ook best wel vaak voor.

Moet wel zeggen dat het wel hielp qua concentratie etc. alleen de bijwerkingen waren voor mij een reden om over te stappen naar Concerta. Is hetzelfde, maar dan langwerkend waardoor ikzelf minder last heb van bijwerkingen - met name dat rebound effect en het scheelt dat je het maar eens per dag hoeft te nemen. Nadeel is wel dat daar weer een prijskaartje aanzit, want het wordt niet vergoed. Het is het echter wel echt waard als je het mij vraagt, maar dat is per persoon verschillend. Concentratie is vele malen beter en ben gewoon over het algemeen een heel stuk rustiger en dat vind ik wel prettig. Merk wel dat als ik het een dag niet neem ik een stuk opgewekter ben :P
"My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre, and that I am therefore excused from saving Universes."
  dinsdag 25 februari 2014 @ 19:47:07 #27
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_137135693
Ik heb een aantal jaren terug de diagnose ADHD gekregen, ik heb daarna ongeveer 2 jaar ritalin geslikt. Nu ongeveer 2 jaar niet meer.

Het heeft mij toen erg geholpen de boel weer op orde te krijgen nadat ik ongeveer 30 jaar best een turbulent leven had gehad, deels veroorzaakt door de door ADHD.

Nu doe ik het zoals gezegd zonder, dit omdat ik altijd een haat/liefde relatie met het spulletje heb gehad. Ja, het hielp erg bij concentratie en onderdrukken van impulsief gedrag (wat mij wel eens in de problemen heeft gebracht) Maar ik voelde mij niet helemaal mijzelf met het spul, was ook een stuk creativiteit kwijt en, inderdaad Robophatt,stuk minder opgewekt en de rebound is inderdaad ook niet lekker.

Door de jaren heen heb ik mij vooral gefocust op mijn hele levensstijl aan passen, en ben steeds minder ritalin gaan gebruiken. Dit gaat nu best goed :) Ik gebruik het nu helemaal niet meer. Ook al moet ik eerlijk zeggen, dat ik soms (met stressperiodes o.i.d.) wel eens denk dat een ritalintje dan goed zou helpen mij even de goede focus te geven. Ik heb ook met de laatste doosje heeel lang gedaan, en op minder momenten wel eens een halfje gepakt. Na mijn diagnose heb ik wel een tijd het volle recept geslikt, tot ik mijn leven meer op orde had.

Al met al, zie ik het middeltje meer als hulpmiddel. Het geeft rust, en dan kan je gaan kijken hoe je verder met je ADHD opgaat.
pi_137141649
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:47 schreef DuracellPower het volgende:

Al met al, zie ik het middeltje meer als hulpmiddel. Het geeft rust, en dan kan je gaan kijken hoe je verder met je ADHD opgaat.
Dit is heel erg waar. Het is geen wondermiddel ofzo en je moet ook niet verwachten dat het alles beter maakt. Het helpt je daar wel in, maar je moet ook gewoon leren met je ADHD om te gaan. Het belangrijkst is weten hoe AD(H)D in elkaar steekt en wat je valkuilen (en sterke kanten) zijn en vervolgens kan een medicijn je helpen de rust te vinden die je nodig hebt.
"My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre, and that I am therefore excused from saving Universes."
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:05:10 #29
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137159330
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

Hoeveel jaar gebruik je het dan en in welke mate (paar keer per dag of incidenteel)?
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:09:47 #30
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137159517
Gebruik nu zelf al een jaar of 6 concerta en ritalin. Dat over dat ruimtelijk kijken komt wel redelijk bekend over. Maar dat komt ook vooral omdat je door de ritalin vaak rustiger bent in je hoofd. Waardoor alles gewoon minder benauwd en chaotisch is. Net als de wereld om je heen.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:22:15 #31
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137159966
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 14:09 schreef Raggingbull het volgende:
Gebruik nu zelf al een jaar of 6 concerta en ritalin. Dat over dat ruimtelijk kijken komt wel redelijk bekend over. Maar dat komt ook vooral omdat je door de ritalin vaak rustiger bent in je hoofd. Waardoor alles gewoon minder benauwd en chaotisch is. Net als de wereld om je heen.
Kan me in dat benauwde en chaotische erg goed vinden
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:23:34 #32
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137160012
Maar hoe zit het dan met introverte ADHD'ers (of add zoals ze het weleens noemen). Wanneer ADHD'ers rustiger worden, worden introverte ADHD'ers dan meer aanwezig en socialer? Omdat het bij deze vorm draait om wegdromen en afgeleid worden door je gedachtes.
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:25:07 #33
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137160067
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 14:22 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Kan me in dat benauwde en chaotische erg goed vinden
Nou als je geest rustiger is dan ervaar je automatisch alles wat rustiger en ruimer.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 14:23 schreef 1ndividual het volgende:
Maar hoe zit het dan met introverte ADHD'ers (of add zoals ze het weleens noemen). Wanneer ADHD'ers rustiger worden, worden introverte ADHD'ers dan meer aanwezig en socialer? Omdat het bij deze vorm draait om wegdromen en afgeleid worden door je gedachtes.
In het nieuwe systeem bestaan die niet meer en is ADHD echt iets van Alle Dagen Heel Druk. Dat word nu allemaal in het PDD-NOS afvalputje gegooid.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:33:06 #34
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137160362
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 14:25 schreef Raggingbull het volgende:

[..]

Nou als je geest rustiger is dan ervaar je automatisch alles wat rustiger en ruimer.

[..]

In het nieuwe systeem bestaan die niet meer en is ADHD echt iets van Alle Dagen Heel Druk. Dat word nu allemaal in het PDD-NOS afvalputje gegooid.
Maar even los van alle officiele naampjes en constructies, hoe zou ik er op reageren?
Als een jongen met de diagnose ADHD (terwijl ik super rustig ben, neigend naar introvert), die vroeger wel alle dagen druk was maar nu vooral concentratieproblemen en overprikkeling heeft.
Word ik dan rustiger (omdat ik me rustiger voel), of juist daardoor meer aanwezig (omdat ik nu vaak wegdroom en me niet concentreer op de wereld om me heen)?
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:35:06 #35
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137160442
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 14:33 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Maar even los van alle officiele naampjes en constructies, hoe zou ik er op reageren?
Als een jongen met de diagnose ADHD (terwijl ik super rustig ben, neigend naar introvert), die vroeger wel alle dagen druk was maar nu vooral concentratieproblemen en overprikkeling heeft.
Word ik dan rustiger (omdat ik me rustiger voel), of juist daardoor meer aanwezig (omdat ik nu vaak wegdroom en me niet concentreer op de wereld om me heen)?
Kan beide kanten op. Maar altijd in gedachte houden dat de werkzame stof nog steeds amphetamine is. En je dus wel een hoger concentratie level krijgt.
  woensdag 26 februari 2014 @ 15:05:26 #36
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137161618
Vroeger kregen we een schop onder de kont, tegenwoordig krijgen ze een pilletje.
  woensdag 26 februari 2014 @ 15:08:00 #37
104871 remlof
Europees federalist
pi_137161686
quote:
14s.gif Op woensdag 26 februari 2014 15:05 schreef betyar het volgende:
Vroeger kregen we een schop onder de kont, tegenwoordig krijgen ze een pilletje.
Tsja, ik kan die snelle diagnostisering en het plakken van etiketjes van tegenwoordig ook niet zo volgen.
pi_137161839
quote:
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 26 februari 2014 @ 15:20:10 #39
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137162077
De ontdekker van ADHD, Leon Eisenberg heeft toegegeven dat ADHD een verzonnen "ziekte" is.
pi_137163828
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 15:20 schreef betyar het volgende:
De ontdekker van ADHD, Leon Eisenberg heeft toegegeven dat ADHD een verzonnen "ziekte" is.
Ah gossie en bush zit achter de aanvallen op het wtc zeker.
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:11:21 #41
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137163860
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 15:20 schreef betyar het volgende:
Dat komt doordat adhd een aantal eigenschappen op een hoopje gooit en dat de naam krijgt. In werkelijkheid heeft iedereen wat van die eigenschappen (zoals hooggevoeligheid, impulsiviteit) alleen de een wat meer dan de andere.

Er bestaat dus niet echt een proto type ADHD en de grenzen zijn heel vaag.
pi_137163931
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:11 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Dat komt doordat adhd een aantal eigenschappen op een hoopje gooit en dat de naam krijgt. In werkelijkheid heeft iedereen wat van die eigenschappen (zoals hooggevoeligheid, impulsiviteit) alleen de een wat meer dan de andere.

Dat laatste is een probleem inderdaad; mogelijk wordt de diagnose te veel gesteld. Dat is wat meneer Leon Eisenberg heeft gezegd. Niet dat het een verzonnen ziekte is. Maar mensen willen herrie schoppen om herrie te schoppen en vinden adhders een leuk doelwit. Het is gewoon belachelijk om andersmans problemen te bagatelliseren.
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:14:40 #43
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137163960
Ik zat vandaag in het park en het viel me op dat het beeld niet per se dichter bij staat, maar dat ik allerlei 'ruis' door het beeld zie. Of dat komt doordat alles intens is of doordat ik te weinig focus weet ik niet.

Kennen jullie dat als je in het donker loopt en je het beeld heel subtiel ziet flikkeren? Alsof er een soort van lichtknop heel snel aan en uitgaat (of als een oude filmprojector). Als ik heel goed kijk is het net alsof ik dat de hele tijd oppik.

Of dit mijn hoogsensitiviteit is en ik echt moluculen zie trillen of dat ik in een lagere breingolf staat zit (theta) waardoor de projector van mijn ogen als het ware langzamer loopt is voor mij een raadsel... :P
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:15:43 #44
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137163995
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:13 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Dat laatste is een probleem inderdaad; mogelijk wordt de diagnose te veel gesteld. Dat is wat meneer Leon Eisenberg heeft gezegd. Niet dat het een verzonnen ziekte is. Maar mensen willen herrie schoppen om herrie te schoppen en vinden adhders een leuk doelwit. Het is gewoon belachelijk om andersmans problemen te bagatelliseren.
Lekker makkelijk is het wel
pi_137164008
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:14 schreef 1ndividual het volgende:
Ik zat vandaag in het park en het viel me op dat het beeld niet per se dichter bij staat, maar dat ik allerlei 'ruis' door het beeld zie. Of dat komt doordat alles intens is of doordat ik te weinig focus weet ik niet.

Kennen jullie dat als je in het donker loopt en je het beeld heel subtiel ziet flikkeren? Alsof er een soort van lichtknop heel snel aan en uitgaat (of als een oude filmprojector). Als ik heel goed kijk is het net alsof ik dat de hele tijd oppik.

Of dit mijn hoogsensitiviteit is en ik echt moluculen zie trillen of dat ik in een lagere breingolf staat zit (theta) waardoor de projector van mijn ogen als het ware langzamer loopt is voor mij een raadsel... :P
Wazig zien is een mogelijke bijwerking van dex. Weet niet of je aan de dex zit.
Edit: van ritalin trouwens ook.
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:29:07 #46
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137164442
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:11 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van, alleen niet wanneer hij hier logeert. Ik geef hem die pillen nooit maar "straf" hem. Poeslief is ie en doet gewoon normaal totdat papa en of mama binnenkomen, dan is opeens het huis te klein. Het is gewoon aandacht zoeken.
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:31:13 #47
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137164521
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:16 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Wazig zien is een mogelijke bijwerking van dex. Weet niet of je aan de dex zit.
Edit: van ritalin trouwens ook.
Ik gebruik juist niks. Beeld wordt scherper wanneer ik ritalin oid gebruik.
Oh en ik zie ook witte kleine sterretjes alle kanten op vliegen!
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:32:01 #48
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137164545
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:29 schreef betyar het volgende:

[..]

Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van, alleen niet wanneer hij hier logeert. Ik geef hem die pillen nooit maar "straf" hem. Poeslief is ie en doet gewoon normaal totdat papa en of mama binnenkomen, dan is opeens het huis te klein. Het is gewoon aandacht zoeken.
Nee. Dat is een kind zo forceren zijn onrust te onderdrukken met angst, zodat het er later twee keer zo hard uitkomt.
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:32:23 #49
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137164563
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:10 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Ah gossie en bush zit achter de aanvallen op het wtc zeker.
Niet teveel Ritalin slikken.
pi_137164588
quote:

[..]

Misschien heeft je neefje geen ADHD en is de diagnose verkeerd gesteld? Op basis van een persoon baseer jij je hele mening en vervolgens lees je alleen wat je wilt lezen en hoor je alleen wat je wilt horen. Prima hoor. Ga ik ook niet me best doen je nog iets aan je verstand te peuteren maar kom hier die onzin van je dan ook niet als waarheid verkondigen.
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:35:05 #51
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137164634
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:31 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Ik gebruik juist niks. Beeld wordt scherper wanneer ik ritalin oid gebruik.
Oh en ik zie ook witte kleine sterretjes alle kanten op vliegen!
Lees dus net dat die witte dingetjes witte bloedcellen zijn :')
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:46:58 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137165006
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:33 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Misschien heeft je neefje geen ADHD en is de diagnose verkeerd gesteld? Op basis van een persoon baseer jij je hele mening en vervolgens lees je alleen wat je wilt lezen en hoor je alleen wat je wilt horen. Prima hoor. Ga ik ook niet me best doen je nog iets aan je verstand te peuteren maar kom hier die onzin van je dan ook niet als waarheid verkondigen.
Een mening hebben mag niet?
Nogmaals:
quote:
ADHD is overrated, lastig jong die zich niet weten te gedragen worden volgepropt met medicatie zodat ze als een zombie door het leven gaan. Schei toch uit.
pi_137165330
ADHD kinderen moeten gewoon naar een boerderij verhuizen, beetje met de hond op het erf lopen enzo
pi_137165336
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:46 schreef betyar het volgende:

[..]

Een mening hebben mag niet?
Nogmaals:

[..]

ADHD is overrated, lastig jong die zich niet weten te gedragen worden volgepropt met medicatie zodat ze als een zombie door het leven gaan. Schei toch uit.
Alleen in die laatste post uitte je je mening. Daarvoor zat je alleen maar te rellen.

Wat ik je bedoel duidelijk te maken is dat ADHD helemaal niet overrated is. De diagnose wordt tegenwoordig te snel gesteld waardoor de mensen met echte klachten niet meer serieus genomen worden. Voor wat dat laatste betreft ben je zelf een schoolvoorbeeld.

Voorbeeld: Ouders gaan bij de psychiater zitten zeuren om medicatie omdat hun kind te lage cijfers haalt en naar eigen zeggen te druk is. Het is nou eenmaal makkelijker om de schuld bij een stoornis te leggen dan bij je eigen opvoeding. Toch? Krijgen ze bij de ene psychiater de diagnose / medicatie niet dan proberen ze toch lekker de volgende?
Ik denk dat de echte problemen met ADHD moet zoeken bij de onjuiste diagnoses die gesteld worden niet bij de stoornis zelf. Tegen een ECHT klinisch depressieve patiënt die mogelijk al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan zeg je toch ook niet "Stel je is niet zo aan joh" .

[ Bericht 10% gewijzigd door Fes1-2 op 26-02-2014 17:11:46 ]
  woensdag 26 februari 2014 @ 20:46:27 #55
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137174313
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:57 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Alleen in die laatste post uitte je je mening. Daarvoor zat je alleen maar te rellen.

Wat ik je bedoel duidelijk te maken is dat ADHD helemaal niet overrated is. De diagnose wordt tegenwoordig te snel gesteld waardoor de mensen met echte klachten niet meer serieus genomen worden. Voor wat dat laatste betreft ben je zelf een schoolvoorbeeld.

Voorbeeld: Ouders gaan bij de psychiater zitten zeuren om medicatie omdat hun kind te lage cijfers haalt en naar eigen zeggen te druk is. Het is nou eenmaal makkelijker om de schuld bij een stoornis te leggen dan bij je eigen opvoeding. Toch? Krijgen ze bij de ene psychiater de diagnose / medicatie niet dan proberen ze toch lekker de volgende?
Ik denk dat de echte problemen met ADHD moet zoeken bij de onjuiste diagnoses die gesteld worden niet bij de stoornis zelf. Tegen een ECHT klinisch depressieve patiënt die mogelijk al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan zeg je toch ook niet "Stel je is niet zo aan joh" .
Jawel.
pi_137174385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 20:46 schreef betyar het volgende:

[..]

Jawel.
ok en dan is je zoon dood en denk je godver had ik nu maar wel gedaan wat die dok zei
  woensdag 26 februari 2014 @ 20:50:48 #57
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137174567
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 20:47 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

ok en dan is je zoon dood en denk je godver had ik nu maar wel gedaan wat die dok zei
:')
pi_137176182
quote:

[..]

Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van bla, bla, bla
Onze trollturk gelooft er niet in want zijn neefje....:D wat een hoop domme schreeuwers komen hier toch op het forum.
pi_137176348
ADD ADHD en PDD-NOS zijn wel ziekten die eigenlijk helemaal niet bestaan, ik ben het gewoon met Betyar eens.

Hoeveel personen lijden aan deze ziekten in het land Congo ?
pi_137176401
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:20 schreef arjan1112 het volgende:
ADD ADHD en PDD-NOS zijn wel ziekten die eigenlijk helemaal niet bestaan, ik ben het gewoon met Betyar eens.

Congo
  woensdag 26 februari 2014 @ 21:22:30 #61
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137176425
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:17 schreef Dokkertje het volgende:

[..]

Onze trollturk gelooft er niet in want zijn neefje....:D wat een hoop domme schreeuwers komen hier toch op het forum.
Trollturk?Ik zie het verband niet tussen mij en trollen en het verband tussen mij een een Turk.
Beetje normaal doen zit er zeker niet in?

Dankzij de vrij opvoeding die we moeten volgen krijg je alleen maar meer lastige kinderen. In plaats van een corrigerende tik en een flinke snauw moeten we met de kinderen praten en uitleggen waarom iets niet mag bla bla bla, dit heeft tot gevolg dat we drukke kinderen krijgen die juist misbruik maken van dit soort opvoedmethoden.
pi_137176447
TS, ritalin komt op hetzelfde neer als speed. Bij ADHD'ers brengt het wel rust en orde. Bij mij werkte het totaal niet omdat ik in mn jeugd dagelijks speed gebruikte en ik volledig tolerant ben, maar ik ken veel mensen die er we baat bij hebben gehad.

Mijn wondermiddel heet Wellbutrin (combo anti-ADHD/antidressivum) zou je eens kunnen overleggen met je arts..
pi_137176957
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:22 schreef betyar het volgende:

[..]

Trollturk?Ik zie het verband niet tussen mij en trollen en het verband tussen mij een een Turk.
Beetje normaal doen zit er zeker niet in?
Tsja hoe zou dat nou komen betyar Egyedül vagyunk. Ik ging ga er van uit dat niemand met gezond verstand zulke medische conclusies de wereld in slingert op basis van een neefje. (Je hebt wel gelijk dat kinderen soms erg makkelijk de ADHD in worden geluld). Voor vele mensen is benoemen en erkennen van deze iets te scherpe afstelling :') en via medicijnen het een wereld voor ze open gegaan en hebben een serieuze verbetering van levenskwaliteit ervaren, maar jij hebt een neefje en die bla, bla,bla,
Als je niet trollt ben je (hopelijk) erg jong?

quote:
Dankzij de vrij opvoeding die we moeten volgen krijg je alleen maar meer lastige kinderen. In plaats van een corrigerende tik en een flinke snauw moeten we met de kinderen praten en uitleggen waarom iets niet mag bla bla bla, dit heeft tot gevolg dat we drukke kinderen krijgen die juist misbruik maken van dit soort opvoedmethoden.
_O_ Deze man weet het. Kan ik bij jou ook met mn klotskniën terecht?
  woensdag 26 februari 2014 @ 21:38:25 #64
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137177289
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:32 schreef Dokkertje het volgende:

[..]

Tsja hoe zou dat nou komen betyar Egyedül vagyunk.
Sinds wanneer is dat Turks?
:') :') :')

quote:
Ik ging ga er van uit dat niemand met gezond verstand zulke medische conclusies de wereld in slingert op basis van een neefje. (Je hebt wel gelijk dat kinderen soms erg makkelijk de ADHD in worden geluld). Voor vele mensen is benoemen en erkennen van deze iets te scherpe afstelling :') en via medicijnen het een wereld voor ze open gegaan en hebben een serieuze verbetering van levenskwaliteit ervaren, maar jij hebt een neefje en die bla, bla,bla,
Als je niet trollt ben je (hopelijk) erg jong?
ADHD is een welvaartsziekte, ouders hebben geen tijd meer voor hun kroost en dumpen het kind maar om carrière te maken.
Zo'n kind mankeert helemaal niks, die is gewoon op zoek naar aandacht in positieve en negatieve vorm.

En nee, ik ben 34 en heb twee lieve kinderen die geen pillen nodig hebben. Kwestie van fatsoenlijk opvoeden.
  woensdag 26 februari 2014 @ 21:45:53 #65
104871 remlof
Europees federalist
pi_137177717
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:38 schreef betyar het volgende:
Kwestie van fatsoenlijk opvoeden.
Ik ook denk dat dat de key is. Maar ouders tegenwoordig zijn vaak veel te veel met zichzelf bezig en als er iets geks met hun kind is moet dat maar een labeltje krijgen zodat iemand anders het op kan lossen, daar hebben ze zelf namelijk helemaal geen tijd voor.

Neem dan gewoon geen kinderen.
pi_137177989
De school is ook schuldig. Ten eerste omdat er geen meesters meer zijn, en ten tweede door het systeem
pi_137178228
quote:
ADHD is een welvaartsziekte, ouders hebben geen tijd meer voor hun kroost en dumpen het kind maar om carrière te maken.
Zo'n kind mankeert helemaal niks, die is gewoon op zoek naar aandacht in positieve en negatieve vorm.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een vader van 34 vanachter zn pctje thuis zulke ondoordachte teksten weg durft te zetten die zouden gelden voor iedereen met de diagnose ADHD op basis van een neefje die weleens sweekends langskomt. Dude... dat is gewoon oerdom.

quote:
En nee, ik ben 34 en heb twee lieve kinderen die geen pillen nodig hebben. Kwestie van fatsoenlijk opvoeden.
Jij hebt dus geen idee waar je het over hebt. "Fatsoenlijk opvoeden" toont aan dat je blijkbaar denkt dat ADHD/ADD klachten alleen drukte, hyperactief is en zo? Ongeconcentreerdheid, chaotisch gedrag, van hak op de tak springen, etc, etc, vergeet je ff. Dingen die voor veel ADHD-ers een aardige smet op het leven betekenen.
Dat jij jezelf voor lul wil zetten op een forum (zover dat kan dan ;)) is niet erg, er zal ook niemand dokter betyar op basis van je geweldige *kuch* onderbouwing geloven, maar kerel echt als je kinderen nu in de medische problemen komen ga dan niet zelf doktoren, want je mist overduidelijk ieder grijntje feeling met dit soort dingen :D

Of je trollact wordt steeds beter...:P
pi_137179197
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:20 schreef arjan1112 het volgende:

Alsof dat daar getest wordt :D
  woensdag 26 februari 2014 @ 22:30:50 #69
401350 DjUntzUntz
untz untz untz untz
pi_137180357
quote:

[..]

[..]

je hebt er duidelijk verstand van :'), ga ergens anders lopen klieren.
pi_137180917
quote:

[..]

[..]

Zit ie weer zn mening als feit te verkondigen zonder met een gedegen bron te komen. Niet alleen kinderen nemen medicijnen voor ADHD hoor. Je komt bevooroordeeld en dom over. Leuke opvoeding zullen ze krijgen die kinderen van jou :r

Dat kinderen vaker een schop onder de reet moeten krijgen ipv (onterecht) ADHD medicijnen ben ik nog wel met je eens maar sjongejonge zeg lees je is ergens over in voordat je een oordeel velt.
  donderdag 27 februari 2014 @ 11:38:55 #71
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_137193298
Ritalin O+
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
pi_137198843
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:18 schreef Myrr het volgende:

[..]

Gaat ook echt nergens over eigenlijk. Doktersverklaring zou voldoende moeten zijn, die mensen uit Den Haag hebben hier niets mee te maken, en er dan nog zes weken over doen ook.
Nou, als je naar een land gaat met strenge wetgeving mbt drugs en je hebt geen papiertje vanuit Den Haag, duurt je vakantie wel héél erg lang ;)
pi_137199145
quote:

[..]

ADHD bestaat wel degelijk, alleen zijn er een aantal problemen hiermee. De overdiagnoses, sowieso. Maar ook het feit dat er bij "elke" ADHD'er meteen pillen in gedouwd worden.

Toen ik op de middelbare school zat, kreeg ik ook de diagnose. Mijn moeder heeft, gelukkig, er voor gekozen om mij geen medicatie te geven maar de opvoeding aan te passen. Rust, Reinheid en Regelmaat is het devies. Dat hielp ontzettend.

Echter kreeg ik later zelf last van de symptomen op m'n werk, dus heb ik er zelf voor gekozen om de diagnose opnieuw vast te laten stellen (just in case) en gebruik ik nu waar nodig concerta.

Een afwijking (het is immers geen ziekte, maar de hersenen werken gewoon anders) als ADHD ontkennen staat bij mij op gelijke voet als een afwijking als autisme ontkennen.
pi_137199413
Oh, en helemaal vergeten reclame te maken: R&P / ADD&ADHD #60
  donderdag 27 februari 2014 @ 21:12:34 #75
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137216027
Ik had nog even nagedacht en waar ik erg benieuwd over ben is de periode na het ritalin gebruik (dus na 2 jaar). Is dan niet je hele dopamine systeem in je hoofd verpest (D2 receptoren die ongevoelig zijn geworden).

Daarnaast doe ik aan NOPMO (niet masturberen zodat je dopamine receptoren gevoeliger worden). Heeft dit in combinatie met ritalin een ander effect? (Aangezien de meeste mensen een paar keer per week masturberen)
  vrijdag 28 februari 2014 @ 14:22:53 #76
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137238030
Schop.
pi_137239420
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 21:12 schreef 1ndividual het volgende:
Ik had nog even nagedacht en waar ik erg benieuwd over ben is de periode na het ritalin gebruik (dus na 2 jaar). Is dan niet je hele dopamine systeem in je hoofd verpest (D2 receptoren die ongevoelig zijn geworden).

Daarnaast doe ik aan NOPMO (niet masturberen zodat je dopamine receptoren gevoeliger worden). Heeft dit in combinatie met ritalin een ander effect? (Aangezien de meeste mensen een paar keer per week masturberen)
Hmm ik denk het niet hoor. Zit in totaal wel op 2 jaar medicijngebruik voor ADD (methylfenidaat en dex) en gebruik ook al zo'n 7 jaar recreatief drugs. Staan ook zat verhalen op internet van ex verslaafde die nu met ADD medicijnen normaal door het leven kunnen. De verslaving was min of meer zelfmedicatie.
Als je op internet gaat zoeken zul je vast bronnen tegenkomen die anders beweren maar ik denk niet dat je door 2 jaar medicijngebruik permanent iets zult beschadigen aan bepaalde receptoren. Uitzonderingen daargelaten maar ik zou me er niet druk om maken.

Edit: Werkt dat masturbatie verhaal? Lijkt mij erg sterk aangezien die verhalen zich altijd alleen over masturberen de ronde doen en niet over vaak sex hebben met een partner...
  vrijdag 28 februari 2014 @ 15:01:40 #78
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137239585
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 14:57 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Hmm ik denk het niet hoor. Zit in totaal wel op 2 jaar medicijngebruik voor ADD (methylfenidaat en dex) en gebruik ook al zo'n 7 jaar recreatief drugs. Staan ook zat verhalen op internet van ex verslaafde die nu met ADD medicijnen normaal door het leven kunnen. De verslaving was min of meer zelfmedicatie.
Als je op internet gaat zoeken zul je vast bronnen tegenkomen die anders beweren maar ik denk niet dat je door 2 jaar medicijngebruik permanent iets zult beschadigen aan bepaalde receptoren. Uitzonderingen daargelaten maar ik zou me er niet druk om maken.
Beschadigen denk ik ook niet. Maar door dat NO PMO merk ik wat voor effect dopamine heeft op hoe ik me voel. Als ik een week veel porno kijk of coke gebruik voel ik me de dagen erna belabberd.

Wanneer ik even een tijd niet rook, gebruik en masturbeer merk ik dat ik me beter concentreer, helderder ben en me sterker/fijner in m'n vel voel.

Is er een kans dat ritalin dit persoonlijke proces ondermijnt? Ritalin werkt ook op de dopamine toch?
pi_137239959
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 15:01 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Beschadigen denk ik ook niet. Maar door dat NO PMO merk ik wat voor effect dopamine heeft op hoe ik me voel. Als ik een week veel porno kijk of coke gebruik voel ik me de dagen erna belabberd.
Als jij coke hebt gebruikt in het weekend ofzo gebruik je dan op maandag meestal wel of niet medicatie?

quote:

Wanneer ik even een tijd niet rook, gebruik en masturbeer merk ik dat ik me beter concentreer, helderder ben en me sterker/fijner in m'n vel voel.

Is er een kans dat ritalin dit persoonlijke proces ondermijnt? Ritalin werkt ook op de dopamine toch?
Met gebruik bedoel je geen drugs of geen medicatie? Ik zou niet weten hoe Ritalin gebruik zoiets kan ondermijnen.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 15:12:32 #80
409561 SchavuitPiet
He in love with that coco
pi_137240013
Als je tien kilo wilt vermageren
Als een zombie erbij wilt zitten
Te veel rust in je hoofd wilt hebben
Zeg ik doen! :W
Haha gay!
  vrijdag 28 februari 2014 @ 15:17:03 #81
401350 DjUntzUntz
untz untz untz untz
pi_137240196
quote:
Ik heb sinds kort de diagnose ADD gekregen en er word aangeraden om ritalin te gaan gebruiken. Nu zit te ik twijfelen.. Wat me voorral tegen houdt is dat ik heb gelezen dat na een paar jaar gebruiken het middel niet meer (goed) werkt. Plus eventuele bijwerkingen als paranoia, manie etc.

Wat ik me ook afvraag of het jullie weleens is opgevallen dat de wereld er anders uit ziet zonder ritalin.
Soms loop ik op straat en ben ik me er bewust van dat ik de wereld letterlijk anders zie. Alsof het beeld is uitgestrekt, en ik diepte heel anders interpreteer.

Wanneer ik ritalin (oid) gebruik merk ik dat het beeld (objecten om me heen) ineens niet zo dicht bij staat (en op me af komen) waardoor ik ineens meer overzicht heb en beter focus. Alsof de relatieve afstanden worden veranderd.

Iemand die dit herkent?
allereerst is AD(H)D helemaal geen ziekte of iets dergelijks. Het is een manier van ontwikkeling in je hersens waarbij sommige aspecten van het brein sterker en minder sterk worden ontwikkeld (ADHD'ers zijn vaak zeer creatief, enthousiast en probleemoplossend, maar hebben meer moeite met aandacht/concentratie/planning/structurering etc).

eenieder die zegt dat AD(H)D maar een verzinseltje is, is een kortzichtige proleet.

AD(H)D krijg je niet zomaar vanuit het niets. het hebben van AD(H)D is in zekere mate erfelijk. ADHD wordt pas een stoornis op het moment dat iemand er dus last van krijgt. Dat kan ook betekenen dat dat zich pas op latere leeftijd uit. Het ligt er maar net aan of de persoon in kwestie om kan gaan met de wat mindere kwaliteiten van hem/haar of dat het in de weg gaat zitten.
Het hebben van ADHD kan bepaalde gebreken met zich mee brengen wat het lastig maakt om je goed te ontwikkelen. 8 uur per dag in de schoolbanken louter luisteren is zelfs voor iemand zonder ADHD niet te doen, laat staan voor iemand die zich moeilijk kan concentreren en een nog lagere aandachtsniveau heeft.

Als je op expert niveau wilt weten wat Ritalin precies doet met je hersenen dan is het misschien handiger om een expert die vraag te stellen ipv die hier op fok te stellen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het een 'korte termijn' (ongeveer 2-3 jaar) middel is om je concentratie/aandacht, focus en energie te versterken/verhogen. Ook voor ADD kan dit handig zijn om om te gaan met je, waarschijnlijk, zeer tot extreem hoge gedachtestroom. Kortom: Ritalin kan zeker handig zijn om bepaalde eigenschappen te minderen/minder extreem te maken, maar is maar van tijdelijke duur.

Ik raad je ten zeerste aan om ook te werken aan/met gereedschappen die je buiten Ritalin om kunt gebruiken om toch goed om te gaan met je kwaliteiten die wat minder zijn. Denk dan aan bijvoorbeeld: Leren plannen en structureren. Zoek uitdagingen/hobby's oid uit waar je tijd aan kunt besteden zodat je brein daarmee actief is ipv dat het actief kan gaan piekeren (ga verveling uit de weg!!)

Als je er een goede bron op wil nalezen raad ik je dit aan: http://www.levente.nl/watisADD.htm of bekijk de gehele website als je dat leuk lijkt.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 15:21:54 #82
401350 DjUntzUntz
untz untz untz untz
pi_137240370
quote:

[..]

Overigens: waarom gebruik je cocaïne dan? en wat houdt dat NO PMO in? Bronnen die ik kan lezen?
  vrijdag 28 februari 2014 @ 16:18:39 #83
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137242187
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 15:11 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Als jij coke hebt gebruikt in het weekend ofzo gebruik je dan op maandag meestal wel of niet medicatie?

[..]

Met gebruik bedoel je geen drugs of geen medicatie? Ik zou niet weten hoe Ritalin gebruik zoiets kan ondermijnen.
Gebruik nog geen medicatie. Omdat ritalin iets doet met je zenuwstelsel waardoor je meer dopamine opvangt, waardoor deze zenuwen dus minder gevoelig worden en je dus na het gebruik een 'comedown krijgt'.

Net zoals een bank. Als je 50 euro leent sta je daarna 50 in de min.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 16:20:19 #84
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137242240
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 15:17 schreef DjUntzUntz het volgende:

[..]

allereerst is AD(H)D helemaal geen ziekte of iets dergelijks. Het is een manier van ontwikkeling in je hersens waarbij sommige aspecten van het brein sterker en minder sterk worden ontwikkeld (ADHD'ers zijn vaak zeer creatief, enthousiast en probleemoplossend, maar hebben meer moeite met aandacht/concentratie/planning/structurering etc).

eenieder die zegt dat AD(H)D maar een verzinseltje is, is een kortzichtige proleet.

AD(H)D krijg je niet zomaar vanuit het niets. het hebben van AD(H)D is in zekere mate erfelijk. ADHD wordt pas een stoornis op het moment dat iemand er dus last van krijgt. Dat kan ook betekenen dat dat zich pas op latere leeftijd uit. Het ligt er maar net aan of de persoon in kwestie om kan gaan met de wat mindere kwaliteiten van hem/haar of dat het in de weg gaat zitten.
Het hebben van ADHD kan bepaalde gebreken met zich mee brengen wat het lastig maakt om je goed te ontwikkelen. 8 uur per dag in de schoolbanken louter luisteren is zelfs voor iemand zonder ADHD niet te doen, laat staan voor iemand die zich moeilijk kan concentreren en een nog lagere aandachtsniveau heeft.

Als je op expert niveau wilt weten wat Ritalin precies doet met je hersenen dan is het misschien handiger om een expert die vraag te stellen ipv die hier op fok te stellen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het een 'korte termijn' (ongeveer 2-3 jaar) middel is om je concentratie/aandacht, focus en energie te versterken/verhogen. Ook voor ADD kan dit handig zijn om om te gaan met je, waarschijnlijk, zeer tot extreem hoge gedachtestroom. Kortom: Ritalin kan zeker handig zijn om bepaalde eigenschappen te minderen/minder extreem te maken, maar is maar van tijdelijke duur.

Ik raad je ten zeerste aan om ook te werken aan/met gereedschappen die je buiten Ritalin om kunt gebruiken om toch goed om te gaan met je kwaliteiten die wat minder zijn. Denk dan aan bijvoorbeeld: Leren plannen en structureren. Zoek uitdagingen/hobby's oid uit waar je tijd aan kunt besteden zodat je brein daarmee actief is ipv dat het actief kan gaan piekeren (ga verveling uit de weg!!)

Als je er een goede bron op wil nalezen raad ik je dit aan: http://www.levente.nl/watisADD.htm of bekijk de gehele website als je dat leuk lijkt.
Goed advies! Ik ga die site even bekijken.

Is het trouwens mogelijk dat ik eerst adhd had (druk, veel praten) en dat het op magische wijze is veranderd naar add (veel in m'n hoofd, denken denken denken). En is er een manier om dit weer te veranderen naar hoe ik was. Was daar eigenlijk veel blijer mee, maakte ten minste nog lekker veel contact...
  vrijdag 28 februari 2014 @ 16:21:46 #85
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137242284
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 15:21 schreef DjUntzUntz het volgende:

[..]

Overigens: waarom gebruik je cocaïne dan? en wat houdt dat NO PMO in? Bronnen die ik kan lezen?
Cocaine tijdens het uitgaan om makkelijker contact te leggen en me goed te voelen.

http://yourbrainonporn.com/
SEX / De grote Porn-Off - #31 No Fap! (zelfs een community op fok :P)
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:22:05 #86
409561 SchavuitPiet
pi_137243903
Ik weet toevallig dat Cocaïne in tegenstelling tot andere middelen zijn werking wel behoudt,
Neem je bijvoorbeeld Amfetamine oid dan zul je er rustig van worden, icm met ADHD - ADD

On topic:
Nog n reden om geen Ritalin te slikken, er zitten Amfetamine's in verwerkt.
En deze zijn slecht voor je, en zult er minder goed door slapen.
Dit vooral de eerste twee tot drie weken.
Haha gay!
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:09:23 #87
401350 DjUntzUntz
untz untz untz untz
pi_137245324
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 16:20 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Goed advies! Ik ga die site even bekijken.

Is het trouwens mogelijk dat ik eerst adhd had (druk, veel praten) en dat het op magische wijze is veranderd naar add (veel in m'n hoofd, denken denken denken). En is er een manier om dit weer te veranderen naar hoe ik was. Was daar eigenlijk veel blijer mee, maakte ten minste nog lekker veel contact...
nee, het switched niet plotseling van de één naar de andere. Dat je druk bent en veel praat is inherent aan je rusteloosheid in je hoofd. Je gedachtes schieten van de één naar de ander waardoor het makkelijk is voor een AD(H)D'er om een gigantisch uiteenlopend verhaal te vertellen waarvan niemand begrijpt waar het over gaat behalve jij omdat jij de connecties ziet. Het is overigens ook deels een gedraging (zie ook de ADD website). Je kunt piekeren en verveling uit de weg gaan door actief te blijven met dingen die je interesse hebben of je enthousiast maken.

Gek trouwens dat je met dit soort vragen zit...je bent gediagnosticeerd met ADD. Heb je geen psycholoog of therapeut die jou begeleidt oid? Hij of zij is een uitstekende expert om je vragen aan te stellen.

Ik weet trouwens ook niet of het wel zo verstandig is voor je om cocaïne te blijven gebruiken. Drugs gebruiken is sowieso niet heel verstandig voor iemand die daar zeer waarschijnlijk zeer/over-gevoelig voor is. (sensitiviteit is een kenmerk die veel voorkomt bij AD(H)D.) maar goed, daar ga ik uiteraard niet over :-).

Tot slot. Het is zeker NIET onbelangrijk om te weten wat je hersenactiviteit is. Als je een hoge hersenactiviteit hebt is het niet verstandig om boostende drugs te gebruiken. Check Over arousal/under arousal brain activity op google of vraag een expert.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:49:26 #88
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137246248
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:22 schreef SchavuitPiet het volgende:
Ik weet toevallig dat Cocaïne in tegenstelling tot andere middelen zijn werking wel behoudt,
Neem je bijvoorbeeld Amfetamine oid dan zul je er rustig van worden, icm met ADHD - ADD

On topic:
Dat is vreemd. Ik word juist rustig van coke en druk van amfetamine (voorral hard dansen, stampen).

Ik maak me eigenlijk druk over de diagnose, of die niet goed gedaan is. Dit omdat mijn ouders beide formulieren moesten invullen en alleen me pa die heeft gestuurd. Degene die mij onderzocht was zelf trouwens ook best de kluts kwijt (diagnose's door elkaar halen, vergeetachtig etc.), om gelijk de vraag van DjUntz te beantwoorden.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 19:01:48 #89
409561 SchavuitPiet
pi_137246671
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:49 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Dat is vreemd. Ik word juist rustig van coke en druk van amfetamine (voorral hard dansen, stampen).

Ik maak me eigenlijk druk over de diagnose, of die niet goed gedaan is. Dit omdat mijn ouders beide formulieren moesten invullen en alleen me pa die heeft gestuurd. Degene die mij onderzocht was zelf trouwens ook best de kluts kwijt (diagnose's door elkaar halen, vergeetachtig etc.), om gelijk de vraag van DjUntz te beantwoorden.
Word je ook echt druk van Amfetamine?
Of blijf je alleen wakker?
Haha gay!
pi_137259158
quote:

Iemand die dit herkent?
Jazeker. :Y

Ik merkte meer tunnelvisie op en minder ruis. Ik leek ook plots diepte te zien, alsof ik een 3D Hd bril opzette, terwijl het daarvoor juist meer als een 540p film leek.

Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen. :)
  vrijdag 28 februari 2014 @ 23:55:30 #91
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137259725
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 19:01 schreef SchavuitPiet het volgende:

[..]

Word je ook echt druk van Amfetamine?
Of blijf je alleen wakker?
Iets energieker, meer prateriger en zin om hard te dansen. Maar een x aantal nakken pep is natuurlijk niet te vergelijken met 5mg ritalin.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 23:57:14 #92
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137259814
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 23:44 schreef Gray het volgende:

[..]

Jazeker. :Y

Ik merkte meer tunnelvisie op en minder ruis. Ik leek ook plots diepte te zien, alsof ik een 3D Hd bril opzette, terwijl het daarvoor juist meer als een 540p film leek.

Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen. :)
Ah eindelijk iemand die het begrijpt!
Hoe lang heb je het gebruikt? Lijkt me namelijk best klote om na jaren dat gevoel dat alles 'klopt' weer terug te keren in die waas.
pi_137260202
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 23:57 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Ah eindelijk iemand die het begrijpt!
Hoe lang heb je het gebruikt? Lijkt me namelijk best klote om na jaren dat gevoel dat alles 'klopt' weer terug te keren in die waas.
Mijn therapie was heel kort, slechts 2 maanden. Het zicht was voor mij geen punt, eerder de orde in mijn gedachten. Deze was verergerd door een depressie, maar toen deze eenmaal verdween werd het ook kalmer in mijn hoofd.

De voornaamste reden dat ik stopte was omdat de bijwerkingen mij niet bevielen, en het advies van de psych om die te verminderen, middels verhoging van de medicatie, tegen alles in gaat dat ik heb geleerd.

Als je last hebt, doe het niet. Wil je uitvinden of stoppen beter voor je is, probeer het. Uiteraard in overleg met je behandelaar!
pi_137374289
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:22 schreef SchavuitPiet het volgende:

On topic:
Dat hoeft helemaal niet hoor. Drugs werkt bij iedereen verschillend. Dat je van amfetamine rustig zou worden als je ADD - ADHD hebt hoeft ook helemaal niet maar kán inderdaad wel gebeuren.

En in Ritalin zitten géén Amfetamine's verwerkt. Waarom roepen mensen dit nog steeds?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')