ik heb geen diagnose adhd maar heb het lang geleden wel eens op advies van een psych. gebruikt.quote:
Het zijn niet per se mijn emoties en associaties met de omgeving. Het is dat mijn omgeving er letterlijk anders uit ziet. Alsof je in een spel als gta een paar waardes tweakt waardoor er meer diepte komt in het spel. Je zei al zoiets over de pupillen die groter worden etc. maar ik heb het gevoel dat het voorral met de interne prikkelverwerking te maken heeft.quote:Op maandag 24 februari 2014 23:41 schreef sturmpie het volgende:
je adhd heeft mogelijk te maken met de manier waarop jij dingen waarneemt.
je ziet iets, iets heeft je aandacht, veroorzaakt emoties/reactie. hoe rustiger je de dingen bekijkt, misschien hoe rustiger jij er mee omgaat, en andersom, hoe rustiger de dingen met jouw omgaan![]()
![]()
als ik zo vrij mag zijn dit te posten, zonder academische titel.
afgaand op het effect dat ritalin bij jou veroorzaakt. aangezien het een medicijn is om adhd te behandelen .. kan er een link gelegd worden met jouw omgevingservaring.
Dacht juist dat je er extraverter van werd? Omdat je met add juist door de chaos om je heen in je hoofd gaat zitten, en door het beter verwerken van prikkels je meer op om je heen gaat richten.quote:Op maandag 24 februari 2014 23:37 schreef Rezania het volgende:
Heb het jaren geslikt. Gevolg was dat ik zeer introvert werd en een kort lontje kreeg. Ook werkte het gewoon niet meer goed na een paar jaar. Zou het uit ervaring niet aanraden, er zijn betere medicijnen op de markt.
Klinkt heftig. Ervaringen mee?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 00:36 schreef cjan het volgende:
Ik zou t niet doen. Zelf ook een jaar gebruikt. T verhoogt wel je concentratie maar werkt ook stemmingswisselingen in de hand. Je kan er in cominatie met alcohol ook psychotisch van worden.
okquote:Op dinsdag 25 februari 2014 03:16 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Oh lol had je post niet goed gelezen. Je zei al wat ik zei dus.
Don't judge me I got ADHD
De bijwerkingen kunnen natuurlijk verschillen per persoon, maar ik heb nog nooit iemamd gehoord die alleen maar een positieve ervaring heeft met ritalin.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 00:22 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Dacht juist dat je er extraverter van werd? Omdat je met add juist door de chaos om je heen in je hoofd gaat zitten, en door het beter verwerken van prikkels je meer op om je heen gaat richten.
Of heb je adHd?
Kleine moeite toch, dat papiertje? Maargoed, zie niet in waarom je Ritalin mee zou nemen op vakantie, tenzij het voor werk is.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het enige wat ik merkte van de ritalin was dat ik meer last had van een droge mond. Voor de rest was het voor mij een wereld van verbetering!
Waar ik (behalve de concentratieproblemen) last van had waren ook bijvoorbeeld het steeds wegdromen (dat is een stuk minder geworden), steeds vergeten waar ik mee bezig was en "waar had ik dit nou ook alweer neergelegd?" en 10 dingen tegelijk proberen te doen waarbij natuurlijk ik niks af kreeg en het bewegen is ook minder geworden.
Verder nooit andere klachten gehad wat ritalingebruik aangaat, tenminste...niet waarvan ik me bewust ben/was
1 ding vind ik wel vervelend: Als je naar het buitenland gaat, dan moet je (officieel althans) een papiertje laten opsturen waarop staat dat je ritalin gebruikt omdat je er anders "in theorie" mee in de problemen mee zou kunnen komen.
Nou, het moet eerst ingevuld worden, door een psychiater ondertekend worden, vervolgens naar Den Haag voor een handtekening, vervolgens weer terug en dan heb je dat papiertje. Den Haag kan tot 6 weken duren, dus je moet het exact plannen (je kunt dus niet op het laatst spontaan besluiten om een weekje langer te blijven)quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:26 schreef Myrr het volgende:
[..]
Kleine moeite toch, dat papiertje? Maargoed, zie niet in waarom je Ritalin mee zou nemen op vakantie, tenzij het voor werk is.
Oh, ik had echt geen idee. Dacht dat je dat gewoon van je huisarts kreeg.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nou, het moet eerst ingevuld worden, door een psychiater ondertekend worden, vervolgens naar Den Haag voor een handtekening, vervolgens weer terug en dan heb je dat papiertje. Den Haag kan tot 6 weken duren, dus je moet het exact plannen (je kunt dus niet op het laatst spontaan besluiten om een weekje langer te blijven)
Ook moet je exact aangeven welke dag je vertrekt en welke dag je weer terug bent en absoluut niet meer ritalin bij je hebben dan op dat papiertje staat.
Al met al dus best wel een gedoe.
En niet als aanval bedoeld, maar dat jij niet inziet dat je ritalin op vakantie meeneemt betekent niet dat anderen dat automatisch ook niet zullen inzien
Iets met "assumption is the mother of all fuck-ups"?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:52 schreef Myrr het volgende:
[..]
Oh, ik had echt geen idee. Dacht dat je dat gewoon van je huisarts kreeg.
Nee nee, niet altijd. In dit geval wel, mocht je last minute besluiten om toch je pillekes mee te nemen.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 15:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Iets met "assumption is the mother of all fuck-ups"?
En dat gaat dus idd niet als je ritalin gebruiktquote:Op dinsdag 25 februari 2014 15:10 schreef Myrr het volgende:
[..]
Nee nee, niet altijd. In dit geval wel, mocht je last minute besluiten om toch je pillekes mee te nemen.
Gaat ook echt nergens over eigenlijk. Doktersverklaring zou voldoende moeten zijn, die mensen uit Den Haag hebben hier niets mee te maken, en er dan nog zes weken over doen ook.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 15:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En dat gaat dus idd niet als je ritalin gebruikt
Was voor mij trouwens ook een volkomen verrassing
Dit is heel erg waar. Het is geen wondermiddel ofzo en je moet ook niet verwachten dat het alles beter maakt. Het helpt je daar wel in, maar je moet ook gewoon leren met je ADHD om te gaan. Het belangrijkst is weten hoe AD(H)D in elkaar steekt en wat je valkuilen (en sterke kanten) zijn en vervolgens kan een medicijn je helpen de rust te vinden die je nodig hebt.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:47 schreef DuracellPower het volgende:
Al met al, zie ik het middeltje meer als hulpmiddel. Het geeft rust, en dan kan je gaan kijken hoe je verder met je ADHD opgaat.
Hoeveel jaar gebruik je het dan en in welke mate (paar keer per dag of incidenteel)?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het enige wat ik merkte van de ritalin was dat ik meer last had van een droge mond. Voor de rest was het voor mij een wereld van verbetering!
Waar ik (behalve de concentratieproblemen) last van had waren ook bijvoorbeeld het steeds wegdromen (dat is een stuk minder geworden), steeds vergeten waar ik mee bezig was en "waar had ik dit nou ook alweer neergelegd?" en 10 dingen tegelijk proberen te doen waarbij natuurlijk ik niks af kreeg en het bewegen is ook minder geworden.
Verder nooit andere klachten gehad wat ritalingebruik aangaat, tenminste...niet waarvan ik me bewust ben/was
1 ding vind ik wel vervelend: Als je naar het buitenland gaat, dan moet je (officieel althans) een papiertje laten opsturen waarop staat dat je ritalin gebruikt omdat je er anders "in theorie" mee in de problemen mee zou kunnen komen.
Kan me in dat benauwde en chaotische erg goed vindenquote:Op woensdag 26 februari 2014 14:09 schreef Raggingbull het volgende:
Gebruik nu zelf al een jaar of 6 concerta en ritalin. Dat over dat ruimtelijk kijken komt wel redelijk bekend over. Maar dat komt ook vooral omdat je door de ritalin vaak rustiger bent in je hoofd. Waardoor alles gewoon minder benauwd en chaotisch is. Net als de wereld om je heen.
Nou als je geest rustiger is dan ervaar je automatisch alles wat rustiger en ruimer.quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:22 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Kan me in dat benauwde en chaotische erg goed vinden
In het nieuwe systeem bestaan die niet meer en is ADHD echt iets van Alle Dagen Heel Druk. Dat word nu allemaal in het PDD-NOS afvalputje gegooid.quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:23 schreef 1ndividual het volgende:
Maar hoe zit het dan met introverte ADHD'ers (of add zoals ze het weleens noemen). Wanneer ADHD'ers rustiger worden, worden introverte ADHD'ers dan meer aanwezig en socialer? Omdat het bij deze vorm draait om wegdromen en afgeleid worden door je gedachtes.
Maar even los van alle officiele naampjes en constructies, hoe zou ik er op reageren?quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:25 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Nou als je geest rustiger is dan ervaar je automatisch alles wat rustiger en ruimer.
[..]
In het nieuwe systeem bestaan die niet meer en is ADHD echt iets van Alle Dagen Heel Druk. Dat word nu allemaal in het PDD-NOS afvalputje gegooid.
Kan beide kanten op. Maar altijd in gedachte houden dat de werkzame stof nog steeds amphetamine is. En je dus wel een hoger concentratie level krijgt.quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:33 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Maar even los van alle officiele naampjes en constructies, hoe zou ik er op reageren?
Als een jongen met de diagnose ADHD (terwijl ik super rustig ben, neigend naar introvert), die vroeger wel alle dagen druk was maar nu vooral concentratieproblemen en overprikkeling heeft.
Word ik dan rustiger (omdat ik me rustiger voel), of juist daardoor meer aanwezig (omdat ik nu vaak wegdroom en me niet concentreer op de wereld om me heen)?
Tsja, ik kan die snelle diagnostisering en het plakken van etiketjes van tegenwoordig ook niet zo volgen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:05 schreef betyar het volgende:
Vroeger kregen we een schop onder de kont, tegenwoordig krijgen ze een pilletje.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:05 schreef betyar het volgende:
Vroeger kregen we een schop onder de kont, tegenwoordig krijgen ze een pilletje.
Ah gossie en bush zit achter de aanvallen op het wtc zeker.quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:20 schreef betyar het volgende:
De ontdekker van ADHD, Leon Eisenberg heeft toegegeven dat ADHD een verzonnen "ziekte" is.
Dat komt doordat adhd een aantal eigenschappen op een hoopje gooit en dat de naam krijgt. In werkelijkheid heeft iedereen wat van die eigenschappen (zoals hooggevoeligheid, impulsiviteit) alleen de een wat meer dan de andere.quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:20 schreef betyar het volgende:
De ontdekker van ADHD, Leon Eisenberg heeft toegegeven dat ADHD een verzonnen "ziekte" is.
Dat laatste is een probleem inderdaad; mogelijk wordt de diagnose te veel gesteld. Dat is wat meneer Leon Eisenberg heeft gezegd. Niet dat het een verzonnen ziekte is. Maar mensen willen herrie schoppen om herrie te schoppen en vinden adhders een leuk doelwit. Het is gewoon belachelijk om andersmans problemen te bagatelliseren.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:11 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Dat komt doordat adhd een aantal eigenschappen op een hoopje gooit en dat de naam krijgt. In werkelijkheid heeft iedereen wat van die eigenschappen (zoals hooggevoeligheid, impulsiviteit) alleen de een wat meer dan de andere.
Er bestaat dus niet echt een proto type ADHD en de grenzen zijn heel vaag.
Lekker makkelijk is het welquote:Op woensdag 26 februari 2014 16:13 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Dat laatste is een probleem inderdaad; mogelijk wordt de diagnose te veel gesteld. Dat is wat meneer Leon Eisenberg heeft gezegd. Niet dat het een verzonnen ziekte is. Maar mensen willen herrie schoppen om herrie te schoppen en vinden adhders een leuk doelwit. Het is gewoon belachelijk om andersmans problemen te bagatelliseren.
Wazig zien is een mogelijke bijwerking van dex. Weet niet of je aan de dex zit.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:14 schreef 1ndividual het volgende:
Ik zat vandaag in het park en het viel me op dat het beeld niet per se dichter bij staat, maar dat ik allerlei 'ruis' door het beeld zie. Of dat komt doordat alles intens is of doordat ik te weinig focus weet ik niet.
Kennen jullie dat als je in het donker loopt en je het beeld heel subtiel ziet flikkeren? Alsof er een soort van lichtknop heel snel aan en uitgaat (of als een oude filmprojector). Als ik heel goed kijk is het net alsof ik dat de hele tijd oppik.
Of dit mijn hoogsensitiviteit is en ik echt moluculen zie trillen of dat ik in een lagere breingolf staat zit (theta) waardoor de projector van mijn ogen als het ware langzamer loopt is voor mij een raadsel...
Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van, alleen niet wanneer hij hier logeert. Ik geef hem die pillen nooit maar "straf" hem. Poeslief is ie en doet gewoon normaal totdat papa en of mama binnenkomen, dan is opeens het huis te klein. Het is gewoon aandacht zoeken.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:11 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Dat komt doordat adhd een aantal eigenschappen op een hoopje gooit en dat de naam krijgt. In werkelijkheid heeft iedereen wat van die eigenschappen (zoals hooggevoeligheid, impulsiviteit) alleen de een wat meer dan de andere.
Er bestaat dus niet echt een proto type ADHD en de grenzen zijn heel vaag.
Ik gebruik juist niks. Beeld wordt scherper wanneer ik ritalin oid gebruik.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:16 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Wazig zien is een mogelijke bijwerking van dex. Weet niet of je aan de dex zit.
Edit: van ritalin trouwens ook.
Nee. Dat is een kind zo forceren zijn onrust te onderdrukken met angst, zodat het er later twee keer zo hard uitkomt.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van, alleen niet wanneer hij hier logeert. Ik geef hem die pillen nooit maar "straf" hem. Poeslief is ie en doet gewoon normaal totdat papa en of mama binnenkomen, dan is opeens het huis te klein. Het is gewoon aandacht zoeken.
Niet teveel Ritalin slikken.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:10 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ah gossie en bush zit achter de aanvallen op het wtc zeker.
Misschien heeft je neefje geen ADHD en is de diagnose verkeerd gesteld? Op basis van een persoon baseer jij je hele mening en vervolgens lees je alleen wat je wilt lezen en hoor je alleen wat je wilt horen. Prima hoor. Ga ik ook niet me best doen je nog iets aan je verstand te peuteren maar kom hier die onzin van je dan ook niet als waarheid verkondigen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van, alleen niet wanneer hij hier logeert. Ik geef hem die pillen nooit maar "straf" hem. Poeslief is ie en doet gewoon normaal totdat papa en of mama binnenkomen, dan is opeens het huis te klein. Het is gewoon aandacht zoeken.
Lees dus net dat die witte dingetjes witte bloedcellen zijnquote:Op woensdag 26 februari 2014 16:31 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Ik gebruik juist niks. Beeld wordt scherper wanneer ik ritalin oid gebruik.
Oh en ik zie ook witte kleine sterretjes alle kanten op vliegen!
Een mening hebben mag niet?quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:33 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Misschien heeft je neefje geen ADHD en is de diagnose verkeerd gesteld? Op basis van een persoon baseer jij je hele mening en vervolgens lees je alleen wat je wilt lezen en hoor je alleen wat je wilt horen. Prima hoor. Ga ik ook niet me best doen je nog iets aan je verstand te peuteren maar kom hier die onzin van je dan ook niet als waarheid verkondigen.
ADHD is overrated, lastig jong die zich niet weten te gedragen worden volgepropt met medicatie zodat ze als een zombie door het leven gaan. Schei toch uit.quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:05 schreef betyar het volgende:
Alleen in die laatste post uitte je je mening. Daarvoor zat je alleen maar te rellen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:46 schreef betyar het volgende:
[..]
Een mening hebben mag niet?
Nogmaals:
[..]
ADHD is overrated, lastig jong die zich niet weten te gedragen worden volgepropt met medicatie zodat ze als een zombie door het leven gaan. Schei toch uit.
Jawel.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:57 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Alleen in die laatste post uitte je je mening. Daarvoor zat je alleen maar te rellen.
Wat ik je bedoel duidelijk te maken is dat ADHD helemaal niet overrated is. De diagnose wordt tegenwoordig te snel gesteld waardoor de mensen met echte klachten niet meer serieus genomen worden. Voor wat dat laatste betreft ben je zelf een schoolvoorbeeld.
Voorbeeld: Ouders gaan bij de psychiater zitten zeuren om medicatie omdat hun kind te lage cijfers haalt en naar eigen zeggen te druk is. Het is nou eenmaal makkelijker om de schuld bij een stoornis te leggen dan bij je eigen opvoeding. Toch? Krijgen ze bij de ene psychiater de diagnose / medicatie niet dan proberen ze toch lekker de volgende?
Ik denk dat de echte problemen met ADHD moet zoeken bij de onjuiste diagnoses die gesteld worden niet bij de stoornis zelf. Tegen een ECHT klinisch depressieve patiënt die mogelijk al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan zeg je toch ook niet "Stel je is niet zo aan joh" .
quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:47 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
ok en dan is je zoon dood en denk je godver had ik nu maar wel gedaan wat die dok zei
Onze trollturk gelooft er niet in want zijn neefje....:D wat een hoop domme schreeuwers komen hier toch op het forum.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geloof niet in ADHD, mijn neefje heeft er ook last van bla, bla, bla
Congoquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:20 schreef arjan1112 het volgende:
ADD ADHD en PDD-NOS zijn wel ziekten die eigenlijk helemaal niet bestaan, ik ben het gewoon met Betyar eens.
Hoeveel personen lijden aan deze ziekten in het land Congo ?
Trollturk?Ik zie het verband niet tussen mij en trollen en het verband tussen mij een een Turk.quote:Op woensdag 26 februari 2014 21:17 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
Onze trollturk gelooft er niet in want zijn neefje....:D wat een hoop domme schreeuwers komen hier toch op het forum.
Tsja hoe zou dat nou komen betyar Egyedül vagyunk. Ik ging ga er van uit dat niemand met gezond verstand zulke medische conclusies de wereld in slingert op basis van een neefje. (Je hebt wel gelijk dat kinderen soms erg makkelijk de ADHD in worden geluld). Voor vele mensen is benoemen en erkennen van deze iets te scherpe afstellingquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Trollturk?Ik zie het verband niet tussen mij en trollen en het verband tussen mij een een Turk.
Beetje normaal doen zit er zeker niet in?
quote:Dankzij de vrij opvoeding die we moeten volgen krijg je alleen maar meer lastige kinderen. In plaats van een corrigerende tik en een flinke snauw moeten we met de kinderen praten en uitleggen waarom iets niet mag bla bla bla, dit heeft tot gevolg dat we drukke kinderen krijgen die juist misbruik maken van dit soort opvoedmethoden.
Sinds wanneer is dat Turks?quote:Op woensdag 26 februari 2014 21:32 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
Tsja hoe zou dat nou komen betyar Egyedül vagyunk.
ADHD is een welvaartsziekte, ouders hebben geen tijd meer voor hun kroost en dumpen het kind maar om carrière te maken.quote:Ik ging ga er van uit dat niemand met gezond verstand zulke medische conclusies de wereld in slingert op basis van een neefje. (Je hebt wel gelijk dat kinderen soms erg makkelijk de ADHD in worden geluld). Voor vele mensen is benoemen en erkennen van deze iets te scherpe afstellingen via medicijnen het een wereld voor ze open gegaan en hebben een serieuze verbetering van levenskwaliteit ervaren, maar jij hebt een neefje en die bla, bla,bla,
Als je niet trollt ben je (hopelijk) erg jong?
Ik ook denk dat dat de key is. Maar ouders tegenwoordig zijn vaak veel te veel met zichzelf bezig en als er iets geks met hun kind is moet dat maar een labeltje krijgen zodat iemand anders het op kan lossen, daar hebben ze zelf namelijk helemaal geen tijd voor.quote:
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een vader van 34 vanachter zn pctje thuis zulke ondoordachte teksten weg durft te zetten die zouden gelden voor iedereen met de diagnose ADHD op basis van een neefje die weleens sweekends langskomt. Dude... dat is gewoon oerdom.quote:ADHD is een welvaartsziekte, ouders hebben geen tijd meer voor hun kroost en dumpen het kind maar om carrière te maken.
Zo'n kind mankeert helemaal niks, die is gewoon op zoek naar aandacht in positieve en negatieve vorm.
Jij hebt dus geen idee waar je het over hebt. "Fatsoenlijk opvoeden" toont aan dat je blijkbaar denkt dat ADHD/ADD klachten alleen drukte, hyperactief is en zo? Ongeconcentreerdheid, chaotisch gedrag, van hak op de tak springen, etc, etc, vergeet je ff. Dingen die voor veel ADHD-ers een aardige smet op het leven betekenen.quote:En nee, ik ben 34 en heb twee lieve kinderen die geen pillen nodig hebben. Kwestie van fatsoenlijk opvoeden.
Alsof dat daar getest wordtquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:20 schreef arjan1112 het volgende:
ADD ADHD en PDD-NOS zijn wel ziekten die eigenlijk helemaal niet bestaan, ik ben het gewoon met Betyar eens.
Hoeveel personen lijden aan deze ziekten in het land Congo ?
je hebt er duidelijk verstand vanquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dat Turks?
![]()
![]()
[..]
ADHD is een welvaartsziekte, ouders hebben geen tijd meer voor hun kroost en dumpen het kind maar om carrière te maken.
Zo'n kind mankeert helemaal niks, die is gewoon op zoek naar aandacht in positieve en negatieve vorm.
En nee, ik ben 34 en heb twee lieve kinderen die geen pillen nodig hebben. Kwestie van fatsoenlijk opvoeden.
Zit ie weer zn mening als feit te verkondigen zonder met een gedegen bron te komen. Niet alleen kinderen nemen medicijnen voor ADHD hoor. Je komt bevooroordeeld en dom over. Leuke opvoeding zullen ze krijgen die kinderen van jouquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dat Turks?
![]()
![]()
[..]
ADHD is een welvaartsziekte, ouders hebben geen tijd meer voor hun kroost en dumpen het kind maar om carrière te maken.
En nee, ik ben 34 en heb twee lieve kinderen die geen pillen nodig hebben. Kwestie van fatsoenlijk opvoeden.
Nou, als je naar een land gaat met strenge wetgeving mbt drugs en je hebt geen papiertje vanuit Den Haag, duurt je vakantie wel héél erg langquote:Op dinsdag 25 februari 2014 15:18 schreef Myrr het volgende:
[..]
Gaat ook echt nergens over eigenlijk. Doktersverklaring zou voldoende moeten zijn, die mensen uit Den Haag hebben hier niets mee te maken, en er dan nog zes weken over doen ook.
ADHD bestaat wel degelijk, alleen zijn er een aantal problemen hiermee. De overdiagnoses, sowieso. Maar ook het feit dat er bij "elke" ADHD'er meteen pillen in gedouwd worden.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Hmm ik denk het niet hoor. Zit in totaal wel op 2 jaar medicijngebruik voor ADD (methylfenidaat en dex) en gebruik ook al zo'n 7 jaar recreatief drugs. Staan ook zat verhalen op internet van ex verslaafde die nu met ADD medicijnen normaal door het leven kunnen. De verslaving was min of meer zelfmedicatie.quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:12 schreef 1ndividual het volgende:
Ik had nog even nagedacht en waar ik erg benieuwd over ben is de periode na het ritalin gebruik (dus na 2 jaar). Is dan niet je hele dopamine systeem in je hoofd verpest (D2 receptoren die ongevoelig zijn geworden).
Daarnaast doe ik aan NOPMO (niet masturberen zodat je dopamine receptoren gevoeliger worden). Heeft dit in combinatie met ritalin een ander effect? (Aangezien de meeste mensen een paar keer per week masturberen)
Beschadigen denk ik ook niet. Maar door dat NO PMO merk ik wat voor effect dopamine heeft op hoe ik me voel. Als ik een week veel porno kijk of coke gebruik voel ik me de dagen erna belabberd.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:57 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Hmm ik denk het niet hoor. Zit in totaal wel op 2 jaar medicijngebruik voor ADD (methylfenidaat en dex) en gebruik ook al zo'n 7 jaar recreatief drugs. Staan ook zat verhalen op internet van ex verslaafde die nu met ADD medicijnen normaal door het leven kunnen. De verslaving was min of meer zelfmedicatie.
Als je op internet gaat zoeken zul je vast bronnen tegenkomen die anders beweren maar ik denk niet dat je door 2 jaar medicijngebruik permanent iets zult beschadigen aan bepaalde receptoren. Uitzonderingen daargelaten maar ik zou me er niet druk om maken.
Als jij coke hebt gebruikt in het weekend ofzo gebruik je dan op maandag meestal wel of niet medicatie?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:01 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Beschadigen denk ik ook niet. Maar door dat NO PMO merk ik wat voor effect dopamine heeft op hoe ik me voel. Als ik een week veel porno kijk of coke gebruik voel ik me de dagen erna belabberd.
Met gebruik bedoel je geen drugs of geen medicatie? Ik zou niet weten hoe Ritalin gebruik zoiets kan ondermijnen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:01 schreef 1ndividual het volgende:
Wanneer ik even een tijd niet rook, gebruik en masturbeer merk ik dat ik me beter concentreer, helderder ben en me sterker/fijner in m'n vel voel.
Is er een kans dat ritalin dit persoonlijke proces ondermijnt? Ritalin werkt ook op de dopamine toch?
allereerst is AD(H)D helemaal geen ziekte of iets dergelijks. Het is een manier van ontwikkeling in je hersens waarbij sommige aspecten van het brein sterker en minder sterk worden ontwikkeld (ADHD'ers zijn vaak zeer creatief, enthousiast en probleemoplossend, maar hebben meer moeite met aandacht/concentratie/planning/structurering etc).quote:Op maandag 24 februari 2014 23:20 schreef 1ndividual het volgende:
Ik heb sinds kort de diagnose ADD gekregen en er word aangeraden om ritalin te gaan gebruiken. Nu zit te ik twijfelen.. Wat me voorral tegen houdt is dat ik heb gelezen dat na een paar jaar gebruiken het middel niet meer (goed) werkt. Plus eventuele bijwerkingen als paranoia, manie etc.
Zijn er hier adhd'ers/add'ers die ervaring hebben met het middel?
Wat ik me ook afvraag of het jullie weleens is opgevallen dat de wereld er anders uit ziet zonder ritalin.
Soms loop ik op straat en ben ik me er bewust van dat ik de wereld letterlijk anders zie. Alsof het beeld is uitgestrekt, en ik diepte heel anders interpreteer.
Wanneer ik ritalin (oid) gebruik merk ik dat het beeld (objecten om me heen) ineens niet zo dicht bij staat (en op me af komen) waardoor ik ineens meer overzicht heb en beter focus. Alsof de relatieve afstanden worden veranderd.
Iemand die dit herkent?
Overigens: waarom gebruik je cocaïne dan? en wat houdt dat NO PMO in? Bronnen die ik kan lezen?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:01 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Beschadigen denk ik ook niet. Maar door dat NO PMO merk ik wat voor effect dopamine heeft op hoe ik me voel. Als ik een week veel porno kijk of coke gebruik voel ik me de dagen erna belabberd.
Wanneer ik even een tijd niet rook, gebruik en masturbeer merk ik dat ik me beter concentreer, helderder ben en me sterker/fijner in m'n vel voel.
Is er een kans dat ritalin dit persoonlijke proces ondermijnt? Ritalin werkt ook op de dopamine toch?
Gebruik nog geen medicatie. Omdat ritalin iets doet met je zenuwstelsel waardoor je meer dopamine opvangt, waardoor deze zenuwen dus minder gevoelig worden en je dus na het gebruik een 'comedown krijgt'.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:11 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Als jij coke hebt gebruikt in het weekend ofzo gebruik je dan op maandag meestal wel of niet medicatie?
[..]
Met gebruik bedoel je geen drugs of geen medicatie? Ik zou niet weten hoe Ritalin gebruik zoiets kan ondermijnen.
Goed advies! Ik ga die site even bekijken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:17 schreef DjUntzUntz het volgende:
[..]
allereerst is AD(H)D helemaal geen ziekte of iets dergelijks. Het is een manier van ontwikkeling in je hersens waarbij sommige aspecten van het brein sterker en minder sterk worden ontwikkeld (ADHD'ers zijn vaak zeer creatief, enthousiast en probleemoplossend, maar hebben meer moeite met aandacht/concentratie/planning/structurering etc).
eenieder die zegt dat AD(H)D maar een verzinseltje is, is een kortzichtige proleet.
AD(H)D krijg je niet zomaar vanuit het niets. het hebben van AD(H)D is in zekere mate erfelijk. ADHD wordt pas een stoornis op het moment dat iemand er dus last van krijgt. Dat kan ook betekenen dat dat zich pas op latere leeftijd uit. Het ligt er maar net aan of de persoon in kwestie om kan gaan met de wat mindere kwaliteiten van hem/haar of dat het in de weg gaat zitten.
Het hebben van ADHD kan bepaalde gebreken met zich mee brengen wat het lastig maakt om je goed te ontwikkelen. 8 uur per dag in de schoolbanken louter luisteren is zelfs voor iemand zonder ADHD niet te doen, laat staan voor iemand die zich moeilijk kan concentreren en een nog lagere aandachtsniveau heeft.
Als je op expert niveau wilt weten wat Ritalin precies doet met je hersenen dan is het misschien handiger om een expert die vraag te stellen ipv die hier op fok te stellen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het een 'korte termijn' (ongeveer 2-3 jaar) middel is om je concentratie/aandacht, focus en energie te versterken/verhogen. Ook voor ADD kan dit handig zijn om om te gaan met je, waarschijnlijk, zeer tot extreem hoge gedachtestroom. Kortom: Ritalin kan zeker handig zijn om bepaalde eigenschappen te minderen/minder extreem te maken, maar is maar van tijdelijke duur.
Ik raad je ten zeerste aan om ook te werken aan/met gereedschappen die je buiten Ritalin om kunt gebruiken om toch goed om te gaan met je kwaliteiten die wat minder zijn. Denk dan aan bijvoorbeeld: Leren plannen en structureren. Zoek uitdagingen/hobby's oid uit waar je tijd aan kunt besteden zodat je brein daarmee actief is ipv dat het actief kan gaan piekeren (ga verveling uit de weg!!)
Als je er een goede bron op wil nalezen raad ik je dit aan: http://www.levente.nl/watisADD.htm of bekijk de gehele website als je dat leuk lijkt.
Cocaine tijdens het uitgaan om makkelijker contact te leggen en me goed te voelen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:21 schreef DjUntzUntz het volgende:
[..]
Overigens: waarom gebruik je cocaïne dan? en wat houdt dat NO PMO in? Bronnen die ik kan lezen?
nee, het switched niet plotseling van de één naar de andere. Dat je druk bent en veel praat is inherent aan je rusteloosheid in je hoofd. Je gedachtes schieten van de één naar de ander waardoor het makkelijk is voor een AD(H)D'er om een gigantisch uiteenlopend verhaal te vertellen waarvan niemand begrijpt waar het over gaat behalve jij omdat jij de connecties ziet. Het is overigens ook deels een gedraging (zie ook de ADD website). Je kunt piekeren en verveling uit de weg gaan door actief te blijven met dingen die je interesse hebben of je enthousiast maken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 16:20 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Goed advies! Ik ga die site even bekijken.
Is het trouwens mogelijk dat ik eerst adhd had (druk, veel praten) en dat het op magische wijze is veranderd naar add (veel in m'n hoofd, denken denken denken). En is er een manier om dit weer te veranderen naar hoe ik was. Was daar eigenlijk veel blijer mee, maakte ten minste nog lekker veel contact...
Dat is vreemd. Ik word juist rustig van coke en druk van amfetamine (voorral hard dansen, stampen).quote:Op vrijdag 28 februari 2014 17:22 schreef SchavuitPiet het volgende:
Ik weet toevallig dat Cocaïne in tegenstelling tot andere middelen zijn werking wel behoudt,
Neem je bijvoorbeeld Amfetamine oid dan zul je er rustig van worden, icm met ADHD - ADD
On topic:
Nog n reden om geen Ritalin te slikken, er zitten Amfetamine's in verwerkt.
En deze zijn slecht voor je, en zult er minder goed door slapen.
Dit vooral de eerste twee tot drie weken.
Word je ook echt druk van Amfetamine?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:49 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Dat is vreemd. Ik word juist rustig van coke en druk van amfetamine (voorral hard dansen, stampen).
Ik maak me eigenlijk druk over de diagnose, of die niet goed gedaan is. Dit omdat mijn ouders beide formulieren moesten invullen en alleen me pa die heeft gestuurd. Degene die mij onderzocht was zelf trouwens ook best de kluts kwijt (diagnose's door elkaar halen, vergeetachtig etc.), om gelijk de vraag van DjUntz te beantwoorden.
Jazeker.quote:Op maandag 24 februari 2014 23:20 schreef 1ndividual het volgende:
Ik heb sinds kort de diagnose ADD gekregen en er word aangeraden om ritalin te gaan gebruiken. Nu zit te ik twijfelen.. Wat me voorral tegen houdt is dat ik heb gelezen dat na een paar jaar gebruiken het middel niet meer (goed) werkt. Plus eventuele bijwerkingen als paranoia, manie etc.
Zijn er hier adhd'ers/add'ers die ervaring hebben met het middel?
Wat ik me ook afvraag of het jullie weleens is opgevallen dat de wereld er anders uit ziet zonder ritalin.
Soms loop ik op straat en ben ik me er bewust van dat ik de wereld letterlijk anders zie. Alsof het beeld is uitgestrekt, en ik diepte heel anders interpreteer.
Wanneer ik ritalin (oid) gebruik merk ik dat het beeld (objecten om me heen) ineens niet zo dicht bij staat (en op me af komen) waardoor ik ineens meer overzicht heb en beter focus. Alsof de relatieve afstanden worden veranderd.
Iemand die dit herkent?
Iets energieker, meer prateriger en zin om hard te dansen. Maar een x aantal nakken pep is natuurlijk niet te vergelijken met 5mg ritalin.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 19:01 schreef SchavuitPiet het volgende:
[..]
Word je ook echt druk van Amfetamine?
Of blijf je alleen wakker?
Ah eindelijk iemand die het begrijpt!quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Jazeker.
Ik merkte meer tunnelvisie op en minder ruis. Ik leek ook plots diepte te zien, alsof ik een 3D Hd bril opzette, terwijl het daarvoor juist meer als een 540p film leek.
Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen.
Mijn therapie was heel kort, slechts 2 maanden. Het zicht was voor mij geen punt, eerder de orde in mijn gedachten. Deze was verergerd door een depressie, maar toen deze eenmaal verdween werd het ook kalmer in mijn hoofd.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:57 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Ah eindelijk iemand die het begrijpt!
Hoe lang heb je het gebruikt? Lijkt me namelijk best klote om na jaren dat gevoel dat alles 'klopt' weer terug te keren in die waas.
Dat hoeft helemaal niet hoor. Drugs werkt bij iedereen verschillend. Dat je van amfetamine rustig zou worden als je ADD - ADHD hebt hoeft ook helemaal niet maar kán inderdaad wel gebeuren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 17:22 schreef SchavuitPiet het volgende:
Ik weet toevallig dat Cocaïne in tegenstelling tot andere middelen zijn werking wel behoudt,
Neem je bijvoorbeeld Amfetamine oid dan zul je er rustig van worden, icm met ADHD - ADD
On topic:
Nog n reden om geen Ritalin te slikken, er zitten Amfetamine's in verwerkt.
En deze zijn slecht voor je, en zult er minder goed door slapen.
Dit vooral de eerste twee tot drie weken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |