abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2014 @ 23:20:54 #1
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137112659
Ik heb sinds kort de diagnose ADD gekregen en er word aangeraden om ritalin te gaan gebruiken. Nu zit te ik twijfelen.. Wat me voorral tegen houdt is dat ik heb gelezen dat na een paar jaar gebruiken het middel niet meer (goed) werkt. Plus eventuele bijwerkingen als paranoia, manie etc.

Zijn er hier adhd'ers/add'ers die ervaring hebben met het middel?

Wat ik me ook afvraag of het jullie weleens is opgevallen dat de wereld er anders uit ziet zonder ritalin.
Soms loop ik op straat en ben ik me er bewust van dat ik de wereld letterlijk anders zie. Alsof het beeld is uitgestrekt, en ik diepte heel anders interpreteer.

Wanneer ik ritalin (oid) gebruik merk ik dat het beeld (objecten om me heen) ineens niet zo dicht bij staat (en op me af komen) waardoor ik ineens meer overzicht heb en beter focus. Alsof de relatieve afstanden worden veranderd.

Iemand die dit herkent?
  maandag 24 februari 2014 @ 23:29:39 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137113050
quote:
5s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:20 schreef 1ndividual het volgende:
Iemand die dit herkent?
ik heb geen diagnose adhd maar heb het lang geleden wel eens op advies van een psych. gebruikt.
ik kan het me niet herinneren.

maar..adhd heeft schijnbaar te maken met je aandacht. als jij ritalin gebruikt. en je merkt dat je meer overzicht hebt. dan werkt de ritalin op je aandacht-systeem.
als je ritalin niet gebruikt, dan heb je waarschijnlijk de neiging om je meer te focussen, dingen (onbewust) aandacht te geven, of waardoor je aandacht wordt aangetrokken. dit heeft met je ogen te maken. als je focust dan word je pupil iets groter, je vangt meer zicht, en zo kunnen ervaringen heftiger zijn, dan "normaal".

ik vind jouw bevindingen heel interessant ! want je geeft zelf aan, dat de ritalin, je omgevingservaring, iets rustiger maakt. als ik het goed begrijp.

en volgens mij, nu je weet, dat je dingen visueel dichter bij haalt. als ik het goed begrijp. dat je adhd ook met je ogen te maken heeft, de manier waarop jij kijkt, je omgeving ervaart. of de manier hoe jij je ogen gebruikt om je omgeving te ervaren, zachtjes gezegd.

[ Bericht 7% gewijzigd door sturmpie op 24-02-2014 23:35:28 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_137113343
Ik zou er niet aan beginnen, begin is leuk, daarna niet meer.
pi_137113384
Heb het jaren geslikt. Gevolg was dat ik zeer introvert werd en een kort lontje kreeg. Ook werkte het gewoon niet meer goed na een paar jaar. Zou het uit ervaring niet aanraden, er zijn betere medicijnen op de markt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 24 februari 2014 @ 23:41:48 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137113519
je adhd heeft mogelijk te maken met de manier waarop jij dingen waarneemt.
je ziet iets, iets heeft je aandacht, veroorzaakt emoties/reactie. hoe rustiger je de dingen bekijkt, misschien hoe rustiger jij er mee omgaat, en andersom, hoe rustiger de dingen met jouw omgaan ;) _O-

als ik zo vrij mag zijn dit te posten, zonder academische titel.

afgaand op het effect dat ritalin bij jou veroorzaakt. aangezien het een medicijn is om adhd te behandelen .. kan er een link gelegd worden met jouw omgevingservaring.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 00:21:19 #6
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137114703
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:41 schreef sturmpie het volgende:
je adhd heeft mogelijk te maken met de manier waarop jij dingen waarneemt.
je ziet iets, iets heeft je aandacht, veroorzaakt emoties/reactie. hoe rustiger je de dingen bekijkt, misschien hoe rustiger jij er mee omgaat, en andersom, hoe rustiger de dingen met jouw omgaan ;) _O-

als ik zo vrij mag zijn dit te posten, zonder academische titel.

afgaand op het effect dat ritalin bij jou veroorzaakt. aangezien het een medicijn is om adhd te behandelen .. kan er een link gelegd worden met jouw omgevingservaring.
Het zijn niet per se mijn emoties en associaties met de omgeving. Het is dat mijn omgeving er letterlijk anders uit ziet. Alsof je in een spel als gta een paar waardes tweakt waardoor er meer diepte komt in het spel. Je zei al zoiets over de pupillen die groter worden etc. maar ik heb het gevoel dat het voorral met de interne prikkelverwerking te maken heeft.
Denk juist dat het via deze weg werkt. Doordat je alles rustiger ervaart word je zelf ook rustig.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 00:22:23 #7
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137114726
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:37 schreef Rezania het volgende:
Heb het jaren geslikt. Gevolg was dat ik zeer introvert werd en een kort lontje kreeg. Ook werkte het gewoon niet meer goed na een paar jaar. Zou het uit ervaring niet aanraden, er zijn betere medicijnen op de markt.
Dacht juist dat je er extraverter van werd? Omdat je met add juist door de chaos om je heen in je hoofd gaat zitten, en door het beter verwerken van prikkels je meer op om je heen gaat richten.

Of heb je adHd?
  dinsdag 25 februari 2014 @ 00:22:30 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137114731
ok
pi_137115003
Ik zou t niet doen. Zelf ook een jaar gebruikt. T verhoogt wel je concentratie maar werkt ook stemmingswisselingen in de hand. Je kan er in cominatie met alcohol ook psychotisch van worden.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 03:16:49 #10
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137116144
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:22 schreef sturmpie het volgende:
ok
Oh lol had je post niet goed gelezen. Je zei al wat ik zei dus.
Don't judge me I got ADHD :P
  dinsdag 25 februari 2014 @ 03:17:07 #11
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_137116145
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:36 schreef cjan het volgende:
Ik zou t niet doen. Zelf ook een jaar gebruikt. T verhoogt wel je concentratie maar werkt ook stemmingswisselingen in de hand. Je kan er in cominatie met alcohol ook psychotisch van worden.
Klinkt heftig. Ervaringen mee?
  dinsdag 25 februari 2014 @ 03:21:00 #12
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137116150
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 03:16 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Oh lol had je post niet goed gelezen. Je zei al wat ik zei dus.
Don't judge me I got ADHD :P
ok
pi_137118100
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:22 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Dacht juist dat je er extraverter van werd? Omdat je met add juist door de chaos om je heen in je hoofd gaat zitten, en door het beter verwerken van prikkels je meer op om je heen gaat richten.

Of heb je adHd?
De bijwerkingen kunnen natuurlijk verschillen per persoon, maar ik heb nog nooit iemamd gehoord die alleen maar een positieve ervaring heeft met ritalin.

En dit topic gaat toch over ritalin slikken voor ADHD? Maar goed, heb ADHD, geen ADD.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_137120576
Heb beide, en weet je, je kunt het wel gewoon doen hoor. Ik slik ook Ritalin maar als ik het niet nodig heb, dan niet. Dus niet in het weekend, niet als ik net wakker ben en na school/werk ook niet meer. Op school ook alleen maar bij bepaalde lessen, dus het komt eigenlijk neer op drie keer in de week en verder niet. Als je het iedere dag gaat slikken en meerdere achter elkaar, ja maak je dan maar klaar voor een dikke kickback zodra de hele zooi is uitgewerkt. Die zijn nooit fijn, leeggezogen kutgevoel. Daarom gewoon een halve of een hele op het moment dat je het nodig gaat hebben en daarna niet meer. Als je er maar 1 neemt dan is het na-effect niet zo groot, bij meer dan 1 merk ik wel dat het kut wordt zodra ik thuis kom.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2014 11:40:54 ]
pi_137125104
Het enige wat ik merkte van de ritalin was dat ik meer last had van een droge mond. Voor de rest was het voor mij een wereld van verbetering!

Waar ik (behalve de concentratieproblemen) last van had waren ook bijvoorbeeld het steeds wegdromen (dat is een stuk minder geworden), steeds vergeten waar ik mee bezig was en "waar had ik dit nou ook alweer neergelegd?" en 10 dingen tegelijk proberen te doen waarbij natuurlijk ik niks af kreeg en het bewegen is ook minder geworden.

Verder nooit andere klachten gehad wat ritalingebruik aangaat, tenminste...niet waarvan ik me bewust ben/was :P
1 ding vind ik wel vervelend: Als je naar het buitenland gaat, dan moet je (officieel althans) een papiertje laten opsturen waarop staat dat je ritalin gebruikt omdat je er anders "in theorie" mee in de problemen mee zou kunnen komen.
pi_137125359
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het enige wat ik merkte van de ritalin was dat ik meer last had van een droge mond. Voor de rest was het voor mij een wereld van verbetering!

Waar ik (behalve de concentratieproblemen) last van had waren ook bijvoorbeeld het steeds wegdromen (dat is een stuk minder geworden), steeds vergeten waar ik mee bezig was en "waar had ik dit nou ook alweer neergelegd?" en 10 dingen tegelijk proberen te doen waarbij natuurlijk ik niks af kreeg en het bewegen is ook minder geworden.

Verder nooit andere klachten gehad wat ritalingebruik aangaat, tenminste...niet waarvan ik me bewust ben/was :P
1 ding vind ik wel vervelend: Als je naar het buitenland gaat, dan moet je (officieel althans) een papiertje laten opsturen waarop staat dat je ritalin gebruikt omdat je er anders "in theorie" mee in de problemen mee zou kunnen komen.
Kleine moeite toch, dat papiertje? Maargoed, zie niet in waarom je Ritalin mee zou nemen op vakantie, tenzij het voor werk is.
pi_137125575
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:26 schreef Myrr het volgende:

[..]

Kleine moeite toch, dat papiertje? Maargoed, zie niet in waarom je Ritalin mee zou nemen op vakantie, tenzij het voor werk is.
Nou, het moet eerst ingevuld worden, door een psychiater ondertekend worden, vervolgens naar Den Haag voor een handtekening, vervolgens weer terug en dan heb je dat papiertje. Den Haag kan tot 6 weken duren, dus je moet het exact plannen (je kunt dus niet op het laatst spontaan besluiten om een weekje langer te blijven)
Ook moet je exact aangeven welke dag je vertrekt en welke dag je weer terug bent en absoluut niet meer ritalin bij je hebben dan op dat papiertje staat.

Al met al dus best wel een gedoe.

En niet als aanval bedoeld, maar dat jij niet inziet dat je ritalin op vakantie meeneemt betekent niet dat anderen dat automatisch ook niet zullen inzien :P
pi_137126246
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nou, het moet eerst ingevuld worden, door een psychiater ondertekend worden, vervolgens naar Den Haag voor een handtekening, vervolgens weer terug en dan heb je dat papiertje. Den Haag kan tot 6 weken duren, dus je moet het exact plannen (je kunt dus niet op het laatst spontaan besluiten om een weekje langer te blijven)
Ook moet je exact aangeven welke dag je vertrekt en welke dag je weer terug bent en absoluut niet meer ritalin bij je hebben dan op dat papiertje staat.

Al met al dus best wel een gedoe.

En niet als aanval bedoeld, maar dat jij niet inziet dat je ritalin op vakantie meeneemt betekent niet dat anderen dat automatisch ook niet zullen inzien :P
Oh, ik had echt geen idee. Dacht dat je dat gewoon van je huisarts kreeg. :')
pi_137126688
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:52 schreef Myrr het volgende:

[..]

Oh, ik had echt geen idee. Dacht dat je dat gewoon van je huisarts kreeg. :')
Iets met "assumption is the mother of all fuck-ups"? :P
pi_137126847
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Iets met "assumption is the mother of all fuck-ups"? :P
Nee nee, niet altijd. In dit geval wel, mocht je last minute besluiten om toch je pillekes mee te nemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2014 15:10:48 ]
pi_137126960
quote:
16s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:10 schreef Myrr het volgende:

[..]

Nee nee, niet altijd. In dit geval wel, mocht je last minute besluiten om toch je pillekes mee te nemen.
En dat gaat dus idd niet als je ritalin gebruikt ;(
Was voor mij trouwens ook een volkomen verrassing :')
pi_137127095
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 15:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En dat gaat dus idd niet als je ritalin gebruikt ;(
Was voor mij trouwens ook een volkomen verrassing :')
Gaat ook echt nergens over eigenlijk. Doktersverklaring zou voldoende moeten zijn, die mensen uit Den Haag hebben hier niets mee te maken, en er dan nog zes weken over doen ook.
pi_137128484
Mijn vriend heeft ADHD en slikt dat spul. Hij zegt dat hij (naast dat hij zich iets beter kan concentreren en dat hij gewichtsverlies opmerkt) zelf niet veel verschil merkt wat betreft het wel/niet slikken ervan.

Wij als omgeving merken het echter wel heel goed. (minder overdreven druk aanwezig, beter luisteren naar wat je zegt, minder van de hak op de tak, minder 'schreeuwerig'/keihard praten en minder van dat gefrutsel met van alles en nog wat dat voor handen ligt.
Hij heeft wel telkens precies hetzelfde pakje, hij moest eens wisselen (van de apotheek) naar een goedkoper 'precies' hetzelfde medicijn en daar kreeg hij angst/paniekaanvallen en erge hartklachten van.

Als wij op vakantie gaan neemt hij geen pillen mee, mede door al die haast onmogelijke rompslomp die erbij komt kijken. Maar ook als hij ziek is of het gewoon druk is slaat hij ook gewoon even een pillenshift over.
pi_137129755
Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Heb zelf ook ADD, wel een tijdje Ritalin geslikt, maar voor mij wogen/wegen de voordelen van Ritalin niet op tegen de voordelen van ADD ;)
Heb een tijd zeer veel moeite gehad met het handelen van ADD, je ervaart de wereld immers anders dan de rest. Echter merkte ik ook dat het er voor zorgde dat ik mijn talenten veel sneller ontwikkelde dan zonder Ritalin. De nadelen neem ik voor lief en zijn gedeeltelijk op te lossen door planning. Ook werk ik met een soort mentaal beloningssysteem. Eerst de vervelende klusjes doen die veel van je energie vergen, daarna ontspanning en dingen doen die je wél leuk vind. Dit mes snijdt bij mij aan twee kanten want
a) Ik krijg dingen op tijd af
b) ik ervaar mijn ontspanning ook veel ontspannender, doordat ik niet constant met een schuldgevoel van 'ik moet eigenlijk dit en dit nog doen' zit.
pi_137130054
Gewoon yolo'en en die shit door je neus halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')