quote:
Op maandag 24 februari 2014 17:36 schreef Elvenpath het volgende:Ik ben opgegroeid in een huishouden waarin geweld en mishandeling (gericht op mij en mijn broer) aan de orde van de dag waren. Ik wil hier momenteel niet teveel over uitweiden maar de gevolgen waren voor mij erg groot.
Ik woon sinds kort op mezelf en ben in therapie gegaan vanwege mijn jeugd. Als gevolg van de mishandelingen heb ik nu een paniekstoornis waarvoor ik dagelijks medicijnen moet innemen. Ook heb ik sinds enkele weken het contact met mijn moeder (diegene die mij mishandeld heeft) definitief verbroken. Sindsdien voel ik me veel beter. Zeker omdat de mishandelingen gewoon doorgingen terwijl ik al op mezelf woonde. Sinds ik het contact heb verbroken heb ik eindelijk rust.
Ik heb echter gemerkt dat er een soort taboe ligt op het verbreken van het contact met je ouders. Nu vroeg ik me af hoe jullie erover dachten. Zijn er hier mensen die het contact met hun eigen ouders hebben verbroken en zoja, waarom dan (alleen als je het echt kwijt wilt). En wat vind je een goede reden om het contact definitief te verbreken.
Als laatste zou ik willen vragen of jullie wat tips voor me hebben om, om te gaan met de situatie.
Mijn start in het leven begon ook zwaar kut, geen nut nu om alles op te schrijven (tis ook jou topic

) maar ik kan jou wel mijn ervaring met het verbreken vertellen:
Met 16 weg gelopen,uiteindelijk in internaat beland. Mijn moeder (hoofdmisshandelaar) bleef me tot mijn 21de stalken met de gevolgen vandien, maar gelukkig kon ik met de hulp door mijn man toen het kontakt helemaal verbreken. Het was echt een zegen. Rust om verder te leven,om te verwerken en niet een greintje slecht geweten daarover. Mensen die wel het lef of zero voorstellingsvermogen hadden om te zeggen: maar het zijn wel je ouders bande ik per direct uit mijn leven. Moeilijker had ik het met het feit, dat ik zo ook mijn vader niet meer kon zien. Dat heeft meer verdriet en onopgeloste zaken in mij achter gelaten.
Nu iets wat ik absoluut niet zag aankomen en mijn omgeving trouwens ook niet:
Toen mijn moeder in 2006 doodging trof het mij heel erg. Ik snapte er geen biet van:
jarenlang geen contact, was altijd overtuigd ervan dat ik eerder op haar graf zou dansen dan dit rare mengelmoes van nare gevoelens. Dit had ik ook altijd verkondigd tegenover iedereen en zat ermee dus ook zonder veel begrip.
Goede reden: als je ouders jou blijven hinderen om een gelukkig leven op te bouwen, geen berouw tonen en erger nog, denken op dezelfde manier hun frustaties op jou uit te leven dan toen je nog jong en weerloos was, aarzel niet om hun de rug toe te keren. Je hebt lang genoeg ellende mee gemaakt, nu ben je niet meer het weerloze kind, dat deze shit moet blijven pikken.
Verder tips geven is wel moeilijk, ik denk dat verhalen van lotgenoten lezen wel nuttig is. (goede) Therapie is wellicht nuttig, maar in het alledaagse leven was voor mij de gedachte, dat ik niet de enige in zo een situatie ben bemoedigend om mezelf bij onbegrip juist niet schuldig hierover te voelen.