abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2014 @ 15:10:44 #1
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137091803
Ik snap wel, dat mensen (vooral de geliefden) in mijn omgeving soms echt last kunnen hebben van
mijn gedrag dat zich uit "mijn" Borderline, maar ik wil het wel eens over het misbruik van deze term hebben, dat net zo goed plaats vind.
Wat mij soms overkomt, is dat in een aanvaring met een ander deze term gewoon misbruikt word, om mijn argumentatie gewoon onderuit te halen.
Let op: ik hang nu niet het slachtoffer met deze aandoening uit, maar eens deze stempel erop gedrukt wordt, dan is de keerzijde van de medallie dat je ook in situaties, die ermee niets te doen hebben de "boosdoener" bent. Meest lastig was voor mij: Bij mijn vriend (hij kan net zo heftig zijn dan ik ) ging het soms zo ver, dat het op relationeel gebied een enorme ongelijkheid schepte. Wat er ook gebeurde, uiteindelijk lag het aan mij (=> Borderline) .
Gelukkig zitten we nu een poos al in rustig vaartwater en doen stinkend allebei ons best, dus houdt het me op dit gebied (voor mij ook het belangrijkste gebied) niet bezig.

De term Borderline wordt toenemend gewoon plaatsvervangend voor elk negatief gedrag gebruikt (ook in het algemeen) en bijvoorbeeld nog recent van iemand als smoesje tegenover mij misbruikt, om zich voor zijn eigen kut (grenzend overschrijdend) gedrag in te dekken. Vandaar dat het me even bezig houd.

Mening?
pi_137091916
Waarom vertel je dan ook aan mensen dat je dat stempeltje hebt?
Dat je partner het weet, en wat mensen die heel dicht bij je staan, kan ik begrijpen
Maar die horen er ook geen 'misbruik' van te maken. Als ze dat wel doen moet je die relaties eens onder de loep nemen

Ik zou het gewoon aan bijna niemand vertellen
Gedrag is gedrag, wat er ook achter zit. En met dat gedrag moet dan worden omgegaan en dat gaat vanzelf. Of niet, maar dan is het ook duidelijk
Die stempel zorgt alleen maar voor vertroebeling
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_137091919
Kom eens met een concreet voorbeeld? Ik ken iemand met borderline die wel eens denkt dat haar gedrag niet met borderline te maken heeft, maar waarbij ik er toch anders over denk.
pi_137092049
Kan je een concreet voorbeeld geven?

Wat ik vooral wil weten is jouw argument is dat mensen onterecht borderline gebruiken om jou onderuit te halen, terwijl jij gelijk hebt (of in ieder geval denkt gelijk te hebben),

of,

Dat mensen alle negatieve gedrag van jou als borderline gedrag bestempelen, terwijl je zonder die borderline ook een mens bent die af en toe fouten kan maken.
pi_137092255
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:10 schreef VitamineL het volgende:
De term Borderline wordt toenemend gewoon plaatsvervangend voor elk negatief gedrag gebruikt (ook in het algemeen)
Wat maakt het nou uit hoe je het negatieve gedrag noemt? Als het negatief is, is het sowieso storend.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:43:58 #6
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137092924
Extreemste : In het begin van de relatie, jaren geleden, wonden mijn vriend en ik nog samen. We ontmoeten elkaar in extreme omstandigheden, dus waren er veel conflicten. Mijn hulpmiddel om met een opkomende emotiestorm om te gaan was de afzondering op te zoeken. Toen had hij als issue, dat hij tijdens een ruzie mij niet met rust kon laten. Elke vorm van afzondering werd me letterlijk door hem onmogelijk gemaakt, totdat ik buiten zinnen op de trap gewoon maar bleef schreeuwen en hij dan riep: zie je wel: Borderline.
Deze extreme tijden zijn gelukkig voorbij.

Een vriend van hem ging een tijdlang op het flirterige gedrag van mijn tienerdochter op in. Nadat ik steeds meer ervan op de hoogte was en op een feest ook omstanders commentaar hierop hoorde gaven barste voor mij de bom. Ik probeerde mijn best om er redelijk normaal dat aan te karren, maar eerlijk gezegd ontplofte ik toen hij voor mijn ogen met haar een afspraak regelde om met haar in het weekend lekker te gaan zuipen. Pur om mij een hak te zetten in de zinne: je kunt me lekker toch niets verbieden. Dat mijn puberdochter me op zo een manier wil dwarszitten snap ik, maar bij een dertig plusser gaat het me te ver. Ik heb hem voor alles en nog wat uitgemaakt. Mijn ex, haar vader had hem waarschijnlijk tegen de muur gedrukt en nog eens duidelijk gewaarschuwd. Mijn heftige reactie wordt gewoon als uiting van Borderline gedrag afgedaan en dus misplaatst.

Kennis van mij hoor ik af en toe zeggen als hij een probleem met een meisje heeft : ik snap haar niet, waarom doet ze nu raar doet, moet wel Borderline zijn. En vraagt mij dan als Borderliner waar haar stemmingswisseling vandaar komt. Dat de vrouw zich niet meer meld vanwege geen interesse of gewoon ook een boze reactie terug kan geven wordt niet eerst overwogen.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:45:19 #7
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_137092976
Ik ervaar hetzelfde, heb ook borderline, al dan niet in minder erge mate dan meestal en zowel vrienden als vijanden maken daar regelmatig misbruik van. Ik vind het eigenlijk nogal een zwaktebod.

Ze kunnen hun eigen gedrag niet verantwoorden dus ben jij maar gek. Sowieso is bekend dat jij borderline hebt dus de schuld is makkelijk in jouw schoenen te schuiven, jij bent toch de 'crazy bitch'?

Tja, een crazy bitch die te maken heeft met mensen die soms ondoordachte en grensoverschrijdende dingen doen.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:47:24 #8
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137093062
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:24 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Wat maakt het nou uit hoe je het negatieve gedrag noemt? Als het negatief is, is het sowieso storend.
Tis storend als de term misbruikt wordt pur om mijn positie onderuit te halen.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:48:26 #9
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_137093089
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:43 schreef VitamineL het volgende:
Een vriend van hem ging een tijdlang op het flirterige gedrag van mijn tienerdochter op in. Nadat ik steeds meer ervan op de hoogte was en op een feest ook omstanders commentaar hierop hoorde gaven barste voor mij de bom. Ik probeerde mijn best om er redelijk normaal dat aan te karren, maar eerlijk gezegd ontplofte ik toen hij voor mijn ogen met haar een afspraak regelde om met haar in het weekend lekker te gaan zuipen. Pur om mij een hak te zetten in de zinne: je kunt me lekker toch niets verbieden. Dat mijn puberdochter me op zo een manier wil dwarszitten snap ik, maar bij een dertig plusser gaat het me te ver. Ik heb hem voor alles en nog wat uitgemaakt. Mijn ex, haar vader had hem waarschijnlijk tegen de muur gedrukt en nog eens duidelijk gewaarschuwd. Mijn heftige reactie wordt gewoon als uiting van Borderline gedrag afgedaan en dus misplaatst.
Mooi die.

Ook mooi is het cliché: 'borderliners zijn goed in bed'. Je wordt gelijk gedegradeerd tot sekssletje. Goed voor de seks maar niet goed voor een relatie. Nee zo'n houding gaat goed gedrag bij een borderliner oproepen :')
  maandag 24 februari 2014 @ 15:52:12 #10
422878 Lousje_88
Wil t graag geloven, maar...
pi_137093212
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:48 schreef Mishu het volgende:

[..]

Mooi die.

Ook mooi is het cliché: 'borderliners zijn goed in bed'. Je wordt gelijk gedegradeerd tot sekssletje. Goed voor de seks maar niet goed voor een relatie. Nee zo'n houding gaat goed gedrag bij een borderliner oproepen :')
Ik heb nog nooit van dat cliché gehoord..? Is er onderzoek naar gedaan of is die stelling voortgekomen uit ervaringen?
Waarom..?? Daarom..!!
  maandag 24 februari 2014 @ 15:52:25 #11
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137093220
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:45 schreef Mishu het volgende:
Ik ervaar hetzelfde, heb ook borderline, al dan niet in minder erge mate dan meestal en zowel vrienden als vijanden maken daar regelmatig misbruik van. Ik vind het eigenlijk nogal een zwaktebod.

Ze kunnen hun eigen gedrag niet verantwoorden dus ben jij maar gek. Sowieso is bekend dat jij borderline hebt dus de schuld is makkelijk in jouw schoenen te schuiven, jij bent toch de 'crazy bitch'?

Tja, een crazy bitch die te maken heeft met mensen die soms ondoordachte en grensoverschrijdende dingen doen.
Klopt. Ik wil aan mijn issues werken, maar in zulke gevallen is zulks simpelweg discriminerend gedrag en wordt dan precies gedaan , wat over een Borderliner geroepen wordt.
pi_137093563
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:52 schreef Lousje_88 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit van dat cliché gehoord..? Is er onderzoek naar gedaan of is die stelling voortgekomen uit ervaringen?
Ik ook niet

En waarom vertel je dan ook aan mensen die niet je directe naasten zijn dat je borderline hebt?
Je kunt toch zelf ook wel beredeneren dat dat niet handig is?
Los van het feit dat het mensen niet aan gaat
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 24 februari 2014 @ 16:05:19 #13
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137093649
Ook irritant om te horen : ondanks je Borderline hartstikke goed bezig zijn. Ben je nu een persoon of de ziekte?? Ik wil geen vrijbrief voor fout gedrag door deze diagnose en net zo min een soort Beoordeling van mijn karakter en presentaties met Borderline als referentie card.
pi_137093673
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:05 schreef VitamineL het volgende:
Ook irritant om te horen : ondanks je Borderline hartstikke goed bezig zijn. Ben je nu een persoon of de ziekte?? Ik wil geen vrijbrief voor fout gedrag door deze diagnose en net zo min een soort Beoordeling van mijn karakter en presentaties met Borderline als referentie card.
nogmaals: dan moet je het niet tegen mensen zeggen

serieus dat haal je echt zelf op je hals :?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_137093710
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:47 schreef VitamineL het volgende:

[..]

Tis storend als de term misbruikt wordt pur om mijn positie onderuit te halen.
Bij negatief gedrag is je positie toch al slecht. Het naampje doet er niet toe.
  maandag 24 februari 2014 @ 16:12:22 #16
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137093910
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:02 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Ik ook niet

En waarom vertel je dan ook aan mensen die niet je directe naasten zijn dat je borderline hebt?
Je kunt toch zelf ook wel beredeneren dat dat niet handig is?
Los van het feit dat het mensen niet aan gaat
Ik leef met mijn directen naasten niet hermetisch afgesloten, tis niet te doen om het er dus nooit erover te hebben, waarom zou ik het angstvallig verzwijgen alsof ik een nare ziekte heb, dit probleem heb ik dus ook met mijn vriend ervaren en soms ben ik de foute persoon en wordt het dus merkbaar.
  maandag 24 februari 2014 @ 16:19:07 #17
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137094126
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:07 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Bij negatief gedrag is je positie toch al slecht. Het naampje doet er niet toe.
Zou je zeggen, maar ik heb het over situaties die van aard dusdanig heftig,erg, moeilijk zijn, waar menig ander ook niet standaard gedrag uit het boekje als reactie erop zou kunnen vertonen, maar in mijn geval dan Borderline geroepen wordt.

Of argumenten als Borderlineshit van tafel vegen. Uit gemakzucht.
  maandag 24 februari 2014 @ 16:20:51 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_137094180
in 99% van de gevallen dat met borderliner roept is het gemakzucht en incorrect
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_137094238
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:19 schreef VitamineL het volgende:

[..]

Zou je zeggen, maar ik heb het over situaties die van aard dusdanig heftig,erg, moeilijk zijn, waar menig ander ook niet standaard gedrag uit het boekje als reactie erop zou kunnen vertonen, maar in mijn geval dan Borderline geroepen wordt.

Of argumenten als Borderlineshit van tafel vegen. Uit gemakzucht.
En wat maakt het uit of er borderliner geroepen wordt of vervelende trut?
pi_137094380
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:06 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nogmaals: dan moet je het niet tegen mensen zeggen

serieus dat haal je echt zelf op je hals :?
Waar slaat dit nou weer op? Als je mank loopt door een motorongeluk zeg je dat ook gewoon tegen mensen (je kan niet ineens recht gaan lopen).
Waarom moet er altijd een protocol bestaan voor psychische ziekten / stoornissen. Echt klinkklare onzin.
pi_137094426
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:12 schreef VitamineL het volgende:

[..]

Ik leef met mijn directen naasten niet hermetisch afgesloten, tis niet te doen om het er dus nooit erover te hebben, waarom zou ik het angstvallig verzwijgen alsof ik een nare ziekte heb, dit probleem heb ik dus ook met mijn vriend ervaren en soms ben ik de foute persoon en wordt het dus merkbaar.
Euh je bepaald toch zelf wat er uit je mond komt? Genoeg dingen die je niet met iedereen om je heen hoeft te delen
En genoeg mensen die een (persoonlijkheids) stoornis hebben en dit niet doen en dus ook niet met de problemen die je hebt hoeven te kampen

Alleen al je ondertitel stuurt aan op 'er is iets met me'
doe dat soort dingen dan niet :?

En als je partner je niet serieus kan nemen, met stempeltje, dan is het geen goede partner
Ik zou echt niet bij een man blijven die mij terugbrengt tot een labeltje en daarmee discussies sluit en deuren dicht gooit
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_137094467
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:27 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Waar slaat dit nou weer op? Als je mank loopt door een motorongeluk zeg je dat ook gewoon tegen mensen (je kan niet ineens recht gaan lopen).
Waarom moet er altijd een protocol bestaan voor psychische ziekten / stoornissen. Echt klinkklare onzin.
De vraag of het zo zou moeten zijn is natuurlijk een andere
Natuurlijk zou het beter zijn als de samenleving hier anders mee om zou gaan
Maar dat is nou eenmaal niet

Dan zou ik toch voor zelfbescherming kiezen en niet een of andere Jeanne D'arc van de geesteszieke willen zijn hoor
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 24 februari 2014 @ 16:32:43 #23
422904 VitamineL
Tot 10 tellen...
pi_137094542
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:18 schreef KingKloon het volgende:
Kan je een concreet voorbeeld geven?

Wat ik vooral wil weten is jouw argument is dat mensen onterecht borderline gebruiken om jou onderuit te halen, terwijl jij gelijk hebt (of in ieder geval denkt gelijk te hebben),

of,

Dat mensen alle negatieve gedrag van jou als borderline gedrag bestempelen, terwijl je zonder die borderline ook een mens bent die af en toe fouten kan maken.
Zijn mijn voorbeelden toelichting genoeg?
pi_137094553
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:30 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

De vraag of het zo zou moeten zijn is natuurlijk een andere
Natuurlijk zou het beter zijn als de samenleving hier anders mee om zou gaan
Maar dat is nou eenmaal niet

Dan zou ik toch voor zelfbescherming kiezen en niet een of andere Jeanne D'arc van de geesteszieke willen zijn hoor
Had haar er dan vanaf het begin zo opgewezen. Je brengt het niet zo netjes; het lijkt net of je dr af zit te kraken omdat ze het gezegd heeft.
  maandag 24 februari 2014 @ 16:33:49 #25
422878 Lousje_88
Wil t graag geloven, maar...
pi_137094582
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:12 schreef VitamineL het volgende:

[..]

Het ligt dan ook vaak aan de mensen met wie je omgaat of die je tegenkomt..
Als je het kenbaar maakt aan bijv je vrienden, zullen de vooroordelen die dan tegen je gebruikt worden verraden of het wel of geen echte vrienden van je zijn (geweest).. :W

Waarom zou je keer op keer dat stukje van jezelf 'verbergen' voor je omgeving..??
Je moet juist trots zijn op je persoonlijkheid en de andere kijk en reacties die je op bepaalde dingen hebt..!!
Dat je het op een andere manier doet of anders ziet dan wat er voor de ander 'normaal' is, betekend niet dat je een slecht persoon bent of dat je het verkeerd doet..! ^O^

Veel mensen vergeten dat iedereen verschillend is, en dat niemand met niemand te vergelijken is...
-Dat is gewoon Respecteren.. 8)7

Als het goed is zullen je echte vrienden tegen je zeggen dat het een hoop verklaard qua gedrag en dat ze je zo juist leuk vinden, om wie (en hoe) je bent... :Y
Waarom..?? Daarom..!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')