Mijn opaatje is onlangs afgelopen week overleden op 88 jarige leeftijd.
Dat is natuurlijk an sich een trieste gebeurtenis, ware het niet dat het eigenlijk 'beter' is voor hem en daarom heb ik hier goede vrede mee. Hij is in zijn slaap overleden. Als hij niet was overleden had hij gedwongen naar een verpleeginstelling gemoeten, omdat hij zwaar dement aan het worden was (DDT) en zienderogen achteruitging (dagen lang niet eten, snachts de deur uit zonder jas, etc). Die lijdensweg van 'opgesloten' worden, en verpleeghuis in het algemeen is hem gelukkig bespaard gebleven want dat is iets waar hij altijd bang voor was.
Echter, wat ik al een beetje aan had zien aankomen raakt mij zeer: oma vraagt elke dag waar opa is (is ie nog op werk? etc..) en komt dan radeloos naar mijn ouders gelopen die elders in het dorp wonen. Ze vindt het vreselijk alleen te zijn. Mijn oma is ook dement, maar dan van het 'langzame' type: ze kan rustig 30 keer vragen of je werk hebt en je kunt 30 keer andere antwoorden geven. Heel erg leuke dingen (halve dag rondjes met mij rijden langs de zee e.d. met de auto) herinnert ze wel meerdere weken en nare dingen herinnert ze zich ook, maar dan 'zomaar ineens'. Zo beseft ze dus meerdere keren per dag ineens dat opa er niet meer is en dan is ze dus wederom ontroostbaar. Ik weet ook bijna zeker dat dit niet op gaat houden na de begrafenis. Maar... je kunt er ook moeilijk in huis gaan nemen, gok ik.
Dit vreet aan me. Je voelt je machteloos. Ik hoopte dat er iemand was die eenzelfde situatie heeft meegemaakt, of om wat adviezen.
HG
Lieve modjes, ik weet dat dit Fok is en dat er nogal wat mensen zijn die het nodig vinden om ongepast lollig te doen bij berichten. Ik vind dit normaal niet zo vervelend, maar nu even wel. Kan er een rondje extra gepatrouilleerd worden?