Precies. Het is een tikkie overhypede aanname, en zoals ik al zei, zegt het weinig tot niets over de te verwachten levensduur van een in de natuur levend beest (of wat voor organisme dan ook).quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:33 schreef Rezania het volgende:
Waar baseer jij op dat er een verband is tussen de lengte van de telomeren en de levensduur van een organisme? Ik bedoel, volwassen mensen hebben minuscule telomeren vergeleken met sommige bacteriën, maar leven wel veel langer.
Overhyped? Heb er nog nooit van gehoord, van zo'n verband.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Precies. Het is een tikkie overhypede aanname, en zoals ik al zei, zegt het weinig tot niets over de te verwachten levensduur van een in de natuur levend beest (of wat voor organisme dan ook).
Wat ik bedoel met 'overhyped' is dat er in veel pseudo-wetenschappelijke publicaties wordt gesuggereerd dat lengte van telomeren - en het beïnvloeden daarvan - het 'ei van Columbus' is als het gaat om bijvoorbeeld kankerresearch (immers, kanker = ongebreidelde en ongecontroleerde celdeling), maar ook in onderzoek naar levensverwachting van organismen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:42 schreef Rezania het volgende:
[..]
Overhyped? Heb er nog nooit van gehoord, van zo'n verband.![]()
Ik ken alleen het verband dat hoe langer de telomeren, hoe meer celdeling er in theorie mogelijk is (er vanuit gaande dat alle overige factoren ideaal zijn).
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:33 schreef Rezania het volgende:
Waar baseer jij op dat er een verband is tussen de lengte van de telomeren en de levensduur van een organisme? Ik bedoel, volwassen mensen hebben minuscule telomeren vergeleken met sommige bacteriën, maar leven wel veel langer.
quote:Wetenschappers van de Universiteit van Utah hebben 143 mensen onderzocht van 60 tot 97 jaar. In de periode 1982-1986 was van al deze mensen bloed afgenomen voor een medisch onderzoek, dit bloed is bevroren en bewaard gebleven. Daardoor kon gekeken worden welke mensen ondertussen waren overleden en waaraan ze warendoodgegaan.De groep van 143 werd in twee helften gedeeld op basis van de telomeerlengte. Van de groep die – gemiddeld – de langste telomeren had, leefde tien jaar na de bloedafname nog 70 procent. De andere helft, de mensen met de gemiddeld wat kortere telomeren, deed het slechter. Daarvan was nog maar 50 procent in leven. Vooral bij mensen tussen de 60 en 74 was het verschil groot.
quote:
http://learn.genetics.utah.edu/content/chromosomes/telomeres/quote:Some long-lived species like humans have telomeres that are much shorter than species like mice, which live only a few years. Nobody knows why. But it's evidence that telomeres alone do not dictate lifespan.
" it's evidence that telomeres alone do not dictate lifespan " - bingo.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:51 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
http://learn.genetics.utah.edu/content/chromosomes/telomeres/
Van dezelfde universiteit zelfs.
Zit zelfs een mooi plaatje bij:quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:53 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
" it's evidence that telomeres alone do not dictate lifespan " - bingo.
Wat een interessante discussie!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:00 schreef Robuustheid het volgende:
De telomeneren bij een Vaal stormvogeltje, nemen in lengte toe bij celdeling. Als je het vervolgens vergelijkt met soortgelijke vogels, zie je geen significante langere levensduur. Hoe kan dit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een interessante discussie!![]()
Waar baseer je op dat zij geen significante langere levensduur hebben?
Zie hier: http://www.public.iastate.edu/~cvleck/pdf/2007ExpGer.pdf
Zie tabel 1: Zij leven toch 366% langer als je zou verwachten op basis van hun grootte.![]()
Volgens dit artikel komt het door hun hoge telomerase activiteit, maar tja, wie weet, misschien komt het door hun gezonde levensstijl
Kijk eens aan, dat is een verdomd interessant artikel. Alhoewel de telomeren geen maatstaf voor iemands levensduur kunnen vormen, correleren ze wel sterk positief.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vergeleek de Vaal stormvogel met een papegaai, aangezien ze makkelijk 50 jaar kunnen worden. En qua grootte ontlopen ze elkaar niet veel, alhoewel ik nooit een Vaal stormvogel in echt heb gezien.
Ik ga dat artikel maar eens op gemak doornemen. The next big thing is een medicijn waarmee je telomeren kunt verlengen. Echter, m'n vermoeden is dat je dan veel meer last krijgt van kanker.
[ Bericht 5% gewijzigd door Robuustheid op 22-02-2014 21:49:51 ]
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een interessante discussie!![]()
Waar baseer je op dat zij geen significante langere levensduur hebben?
Zie hier: http://www.public.iastate.edu/~cvleck/pdf/2007ExpGer.pdf
Zie tabel 1: Zij leven toch 366% langer als je zou verwachten op basis van hun grootte.![]()
Volgens dit artikel komt het door hun hoge telomerase activiteit, maar tja, wie weet, misschien komt het door hun gezonde levensstijl
Hai DDA!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nou, mijn punt is juist dat die telomeren maar zeer weinig bijdragen aan de daadwerkelijke levensduur van het individu, omdat namelijk het 'gevaar in het dagelijks leven' daarvoor veel meer bepalend is - zeker bij een trekvogeltje dat 1000'den kms per jaar aflegt, en waarschijnlijk juist om dié reden in de praktijk veel korter blijkt te leven dan dat je zou vermoeden op grond van die telomeren-theorie.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
Het levenselixer is echt nog niet uitgevonden hoor...quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:26 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Kijk eens aan, dat is een verdomd interessant artikel. Alhoewel de telomeren geen maatstaf voor iemands levensduur kunnen vormen, correleren ze wel sterk positief.
Ik ga dat artikel maar eens op gemak doornemen. The next big thing is een medicijn waarmee je telomeren kunt verlengen. Echter, m'n vermoeden is dat je dan veel meer last krijgt van kanker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |