abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 februari 2014 @ 23:34:35 #76
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_136999299
Ondersteunend bewijs voor de theorie is overigens onlangs geleverd door een groep Japanse wetenschappers, zoals Stuart Hameroff zelf hoopte:

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140116085105.htm
pi_136999827
Ziet er nog steeds uit als pure speculatie. Ze observeren een bepaald proces, maar de koppeling naar het bewustzijn is er eigenlijk niet. Doet me een beetje denken aan hoe eerder de pijnappelklier het zogenaamde orgaan was dat het bewustzijn tot stand bracht, waarbij de relatie tussen de geobserveerde processen en bewustzijn ook slechts een wilde uitspraak was. Ik vind het nogal gedurfd om in zo'n vroeg stadium een dergelijke uitspraak publiekelijk te maken. Er wordt wel heel hard getracht om bewustzijn materieel te maken puur in een specifiek deeltje of gebied. Het zou me echter niets verbazen als deze waargenomen processen ook voorkomen bij dieren waarbij er geen sprake is van een gelijksoortig (zelf)bewustzijn.
pi_137007275
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:34 schreef Richestorags het volgende:
Ondersteunend bewijs voor de theorie is overigens onlangs geleverd door een groep Japanse wetenschappers, zoals Stuart Hameroff zelf hoopte:

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140116085105.htm
Interessant, bedankt voor de link. Erg overtuigend vind ik dit onderzoek niet. Met name de veronderstelde relatie met bewustzijn vind ik niet erg sterk beargumenteerd.

Maar het zal wel weer olie op het vuur van Penrose fans zijn.

PS: topic weer opgeschoond. Hou het inhoudelijk en on topic mensen. Alvast bedankt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_137026152
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:45 schreef Cockwhale het volgende:
Ziet er nog steeds uit als pure speculatie. Ze observeren een bepaald proces, maar de koppeling naar het bewustzijn is er eigenlijk niet. Doet me een beetje denken aan hoe eerder de pijnappelklier het zogenaamde orgaan was dat het bewustzijn tot stand bracht, waarbij de relatie tussen de geobserveerde processen en bewustzijn ook slechts een wilde uitspraak was. Ik vind het nogal gedurfd om in zo'n vroeg stadium een dergelijke uitspraak publiekelijk te maken. Er wordt wel heel hard getracht om bewustzijn materieel te maken puur in een specifiek deeltje of gebied. Het zou me echter niets verbazen als deze waargenomen processen ook voorkomen bij dieren waarbij er geen sprake is van een gelijksoortig (zelf)bewustzijn.
Of anders gezegd: het een heeft geen snars met het ander te maken.

Mensen die niet begrijpen wat bewustzijn is koppelen iets waarvan zij nog minder begrijpen aan dat bewustzijn en hebben daarmee de boel verklaard zonder dat zij ook maar iets begrijpen van wat er dan wel verklaard zou zijn. Geniaal toch?
in een leeg hoofd heb je alle ruimte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')